2de scherm niet passend na nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06-2023
[[Allereerst: ik heb gegoogled en tweakers search gebruikt. Dit is er aan de hand. Onderaan de gegevens]]

Ik heb een desktop met een monitor en een samsung tv. Die dupliceer ik. Er was altijd niks aan de hand, desktop ging via vga to vga, samsung via HDMI. Zelfde resolutie allemaal ok.

Nu, nieuwe monitor en nieuwe videokaart. Monitor via DP naar HDMI en samsung tv met de liggende kabel HDMI to HDMI. Driver uiteraard geïnstalleerd.

Monitor werk prima. Samsung tv hanteert ineens andere kleuren (alsof de resolutie anders is, maar de settings zeggen van niet), plus de taakbalk kan je niet goed zien, alsof het is opgerekt; als ik een video afspeel is er weinig aan de hand. Maar als ik gewoon mn desktop/startscherm toon klopt het niet. De settings ben ik langs gegaan. Ik zie niks geks (geen overscan oid, alles staat op automatisch). Resolutie staat hetzelfde bij beide beeldschermen, net als daarvoor toen er ook niks aan de hand was. Schaling aanpassen in NVIDIA config heeft geen effect. Het heeft natuurlijk met de videokaart te maken, maar je zou denken dat dit allemaal automatisch fit.

Iemand een idee wat hier nu fout gaat?

Gegevens:

Resolutie staat bij biede op 1920 x 1080 en 60 Hz

Beeldscherm/monitor (primair) 1: alienware aW2518HF 25 inch Full HD
Beeldscherm 2: Samsung LE32B650 - 32 inch Full HD

Processor intel core i5-2400 CPU met 3.1 Ghz.
Videokaart MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

(Videokaart oud was een GT 520 meen ik.)

[ Voor 27% gewijzigd door tagere36 op 17-04-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:40
Oude nVidia drivers verwijderd met DDU en vervolgens de nieuwe geïnstalleerd?

Waarom de monitor niet aansluiten met een DP>DP kabel?

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 17-04-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
[die dp/dp wijzig ik later, die poort laat ik ff open voor mn laptop]

ik had de oude driver al verwijderd (apparaatbeheer, installatie ongedaan maken). nu voor de zekerheid nog even met DDU gedaan. nieuwe driver opnieuw geïnstalleerd daarna maar exact hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
niemand die dit probleem ook heeft gehad? toch gekkig nu een nieuwe kaart juist een verbetering zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18

De Nelis

en anders maar niet...

tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:27:
niemand die dit probleem ook heeft gehad? toch gekkig nu een nieuwe kaart juist een verbetering zou moeten zijn.
Kun je een foto maken? Dan hebben we een beter zicht op het probleem aangezien je zegt dat de kleuren niet kloppen en de taakbalk er anders uit ziet.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Is het probleem er ook als je het scherm uitbreidt ipv dupliceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlP2d1qt2cH3txVnMfHV2y15czc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w6htpxj1axZI8nabGBGUvrje.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TiYuu9CDjczxd7VyfmzDnXJ7-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sluAJB6ExJWGJZVBcGH0Pked.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
het is wel duidelijk welk beeldscherm welke is.

@Uszka ja het is ook barre kwaliteit bij uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ziet er inderdaad uit als een gevalletje overscan, als je de twee schermen omwisselt qua aansluiting, maakt dat nog uit of wisselt het dan naar je andere monitor? Als je bij de Samsung de opties hebt (die zal op auto wide staan), zet die eens op fit screen of 16:9?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 17:18

De Nelis

en anders maar niet...

Het lijkt op een verkeerde refreshrate, zet de Samsung eens op 100hz ipv 60hz als dat kan?

Probeer anders eens 1 van de andere HDMI poorten.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:43
heb je op je TV al eens de beeldverhouding aangepast?

dus echt op de TV zelf, niet via je PC

[ Voor 28% gewijzigd door tritimee op 17-04-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 19:00
Zit het probleem juist niet in het feit dat je het bureaublad dupliceert i.p.v. uitbreidt? In het laatste gevall kan je de resolutie en RR per monitor instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
@De Nelis via een omweg kan ik die hz wijzigen van TV. dan zet ik monitor uit en wordt TV primaire beeldscherm. Als ik dan naar geavanceerd ga in NVIDIA-config en 'm op 100 Hz stelt ie: mode not supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
@mcsluis nee want hiervoor dupliceerde ik het ook. bovendien zijn de ingestelde specs exact hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zoals @SinergyX al aangeeft, overduidelijk overscan. Dit moet je op je TV aanpassen en anders via de driver corrigeren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:21:
@mcsluis nee want hiervoor dupliceerde ik het ook. bovendien zijn de ingestelde specs exact hetzelfde..
Dat de ingestelde specs hetzelfde zijn betekend niet dat je TV ze ook als hetzelfde ontvangt.

Dit kan je inderdaad in de Samsung instellingen corrigeren. Bij mijn oude Samsung TV heette dat PC modus, maar er kan ook bij beeldverhouding een "full screen, original, 16:9 etc" staan.

Daar effe mee spelen. Dit kan je in de TV oplossen, als under/overscan in je GPU driver het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
ik heb nu de picture mode op screen fit van mijn tv gezet. ik zie nu het hele scherm. maar de kleuren zijn van het startscherm zijn erbarmelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:24:
ik heb nu de picture mode op screen fit van mijn tv gezet. ik zie nu het hele scherm. maar de kleuren zijn van het startscherm zijn erbarmelijk..
Erbarmelijk in welke zin? Compleet andere kleuren (zwart is nu rood), of andere tint? Laatste geval, kijk in Windows onder geavanceerde beeldscherminstelling naar kleurbeheer (of kalibreren), of kijk op je TV naar kleurinstellingen (warm/koud, gaat volgens mij van 2200k - geel, naar 6900k - blauw).

Je samsung is een TV, geen monitor, HDMI input heeft over het algemeen andere 'kleursettings' dan VGA (wat normale input PC is), grote kans dat er dus zaken op de TV aan staan die uit moeten om correct kleurweergave te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 17-04-2020 13:38 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:33
tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:24:
Dat is ook logisch, je hebt op de tv standaard allerlei beeldbewerkingen aan staan om het beeld voor films zo mooi mogelijk weer te geven. Zet de beeldmode eens op pc en het is waarschijnlijk verholpen.

Via vga weet de tv al dat die naar pc mode moet gaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:21:
Maar zijn de specs van de schermen ook hetzelfde? Wat is het resultaat bij uitbreiden? Nog steeds vreemde kleuren?

Overscan heeft vaak te maken met de ingestelde refreshrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
@DutchKel thx. die PC mode heb ik niet. fit screen does the job mbt het hele scherm tonen. die kleuren zijn gewoon gekkig nog, zoals op de plaatjes.

ik heb picture reset gedaan op tv, wil weinig baten. alleen als ik 'm op movie mode zet dan komt het in de buurt, maar is het er nog lang niet.

@mcsluis uitbreiden gebeurt hetzelfde.de specs van de schermen zijn anders (vgl. link thread), maar ik heb aan die settings niet gezeten. alleen een betere videokaart erin gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:45:
@DutchKel thx. die PC mode heb ik niet. fit screen does the job mbt het hele scherm tonen. die kleuren zijn gewoon gekkig nog, zoals op de plaatjes.

ik heb picture reset gedaan op tv, wil weinig baten. alleen als ik 'm op movie mode zet dan komt het in de buurt, maar is het er nog lang niet.

@mcsluis uitbreiden gebeurt hetzelfde.de specs van de schermen zijn anders (vgl. link thread), maar ik heb aan die settings niet gezeten. alleen een betere videokaart erin gedaan.
Is het resultaat beter als je enkel de TV rechtstreeks aansluit?
Monitor via DP naar HDMI
Waarom van DP naar HDMI? Zowel je GPU als monitor accepteren toch beiden DP.
-->> Edit: Vraag was al beantwoord,

[ Voor 10% gewijzigd door mcsluis op 17-04-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
tagere36 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:45:
Het verschil in kleur op een Samsung tv herken ik wel, die PC mode zit een beetje verstopt als ik het goed herinner. In het overzicht van selecteerbare poorten kun je terwijl je op het betreffende kanaal zit de omschrijving aanpassen van Games (of iets dergelijks) naar PC. Elk label (un)lockt bepaalde settings.

Kon geen beter voorbeeld vinden:
YouTube: How to label edit name inputs on Samsung Smart TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Volgens de handleiding van jou model TV heb je wel degelijk een PC mode. MIsschien moet je die toch maar eens doornemen. Pagina 16/17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
@mcsluis als ik de monitorkabel verwijder heeft dat geen effect.

ik heb pc mode / game mode gevonden @Anoniem: 472287 en @ZwartR. het maakt het niet beter.

enige dat een beetje in de buurt kwam is voor de verandering in game mode, met oude setting (die ik nu heb gereset) in movie mode. maar dan kwam er een soort gekke gloei overheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18

rdejongjr

Gnome

Beeldverhouding: alleen scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
@rdejongjr die optie kom ik niet tegen.

ik heb het formaat juist.

maar kennelijk moet ik alle settings gaan finetunen van de TV, which is weird want dit stonden al goed. ik heb nu 'gesleuteld', maar terug naar wat het was krijg ik 'm niet. toch schraal met een nieuwe kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het ligt aan de tv, niet aan de videokaart. Heb hier exact hetzelfde kaartje en geeft perfect beeld. Met 2x 4K, 4K + 1080p, 4K + 1440p etc. Wel allemaal monitoren, geen tv's.
Pagina: 1