Analoge telefoons aansluiten via een 2de router.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Is het mogelijk om analoge telefoons aan te sluiten op je VOIP dmv een 2de router in je netwerk? De hoofdrouter (een Fritzbox 5490) hangt in de meterkast en ik heb geen PSTN lijn vanaf de plek waar ik de analoge telefoon wil aansluiten. Voor de rest gebruikt ik een setje DECT telefoons; dat gaat natuurlijk prima via het ingebouwde basisstation van de Fritzbox.

De internetverbinding komt dus binnen op een Fritzbox 5490. Daat zitten ook de DECTs op gekoppeld. Nu heb ik nog 2 oude routers: een Fritzbox 7170 en een Speedtouch 716 WL. Beide hebben FON ingangen. Ik heb beide routers al geconfigureerd als pure Wifi accesspoint (dus DHCP uit, internet toegang via LAN etc.), een eigen vast IP adres gegeven en via bedraad LAN aangesloten op het interne network. De Wifi access werkt prima, Nu was mijn idee om de analoge telefoons daar aan te hangen, maar hoe configureer je dat, zonder dat je een conflict krijgt met de Fritzbox 5490?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Beste antwoord (via EXX op 17-04-2020 12:39)

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Je kunt in de Fritzbox die de binnenkomende telefonie afhandelt een VoIP account aanmaken om je andere devices hier op te kunnen aanmelden. Hiervoor kies je op de 5490 'Telephony Devices' -> 'Configure New Device' -> 'Telephone' -> 'LAN/WLAN'.

Je moet voor beide apparaten een apart account aanmaken en deze gegevens vervolgens op de betreffende apparaten instellen als uitgaand SIP account.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
Je kunt in de Fritzbox die de binnenkomende telefonie afhandelt een VoIP account aanmaken om je andere devices hier op te kunnen aanmelden. Hiervoor kies je op de 5490 'Telephony Devices' -> 'Configure New Device' -> 'Telephone' -> 'LAN/WLAN'.

Je moet voor beide apparaten een apart account aanmaken en deze gegevens vervolgens op de betreffende apparaten instellen als uitgaand SIP account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ok, ik heb een VOIP account aangemaakt voor de Speedtouch 716 WL op the Fritz 5490, connect via LAN/WLAN. Deze staat nu in de lijst met Telephony Devices. Als je de details bekijkt heb je dan de usernaam, password en als registrar het IP adres van de Fritz 5490.

Op de Speedtouch heb ik nu de telefonie geactiveerd, en als volgt geconfigureert:

Registrar: het IP address van de fritz 5490
Registrar Port: 5060
Proxy: het IP address van de fritz 5490
Proxy Port: 5060
Expire Time: 3600

En verder de identiteit vd telefoon:

URI: het VOIP telefoonnummer
Gebruikersnaam: de usernaam zoals geconfigureerd in de Fritz 5490
Wachtwoord: het password zoals geconfigureerd in de Fritz 5490

Analoge telefoon ingestoken op de Speedtouch. Helaas geen succes. Ik krijg geen kiestoon, niets.

Edit:
In de GUI van de Speedtouch wordt ook aangegeven dat het nummer niet geregistreerd is.

Edit2:
Even de Fritzbox 7170 genomen en die geprobeerd ipv de Speedtouch. Geconfigureerd zoals aangegeven en...werkt! Top!

Bedankt voor de assistentie. :)

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 17-04-2020 12:42 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
Ik heb ook ooit een Speedtouch 716 gebruikt als VoIP ATA, maar als ik het me goed herinner heb ik dit destijds ingesteld gekregen via telnet, waarmee je wat meer instellingen kunt aanpassen. Volgens mij wil het apparaat VoIP verkeer standaard niet over de LAN interface routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ok, maakt niet uit, ik gebruik gewoon de Fritzbox 7170. Op een of andere manier heb ik het idee dat de beide Fritzboxen makkelijker met elkaar kunnen werken dan met de Speedtouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Speedtouch verwacht waarschijnlijk zn internet dsl port.. en zal daar ook zn SIP meuk heen willen sturen..

als accesspoint etc heb je daar immers geen last van want de wireless adapter zit gewoon aan de lanpoorten geknoopt intern..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb bij de Speedtouch in de CLI aangegeven dat internet via LAN loopt, maar waarschijnlijjk werkt die setting niet voor VOIP. Niet getreurt, via de Fritz 7170 werkt het ook.

Nu gaan uitvogelen waarom het telefoon die aangesloten is op de Fritz 7170 wel intern gebeld kan worden via **xxx (waaribj xxx het interne nummer is van dit toestel), maar omgekeerd niet werkt. Als ik ** druk, krijg ik al gelijk een bezettoon. Gewoon naar een "normaal" nummer bellen (bv. mijn GSM) werkt wel prima.

Edit:
Als ik in de log van de FB 7170 kijk, wordt er geen **xxx uitgestuurd, maar ***121#*#**xxx. Op een of andere manier wordt er dus ***121#*# voorgezet.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 17-04-2020 14:30 ]

Pagina: 1