Artifacts op scherm na straat werkzaamheden buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:44
Vandaag waren mijn buren druk bezig met hun straat.
Extra zware trilplaat in gebruik wegens alle klei en zooi die er ligt.

Terwijl ze zoveelste rondje maakte met die machine zag ik tot mijn schrik gezellige artifacts op me scherm verschijnen, gingen dus ook niet meer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nex6dQwIwToZyVPBSQoWaP-9hB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSOiFcjecLnNOc5u4b2EQkOh.jpg?f=fotoalbum_large

is dit einde scherm of kan er ander probleem zijn?
Is een Acer XB 280HK scherm
Draai W10 (met de laatste updates)
Cpu 7700K (@4500 MHz)
Idelle 30°c load 54°c
MB Asus formula z270
Gpu via de 7700K (aan het sparen voor een 2080 of de opvolger)

Heb zelf al geprobeerd of het de kabels waren, alles losgehaald en weer opnieuw aangesloten
Koeler van cpu verwijderd en cpu eruit gehad. Oude pasta verwijderd, cpu opnieuw geplaatst, nieuwe pasta en koeler weer geplaatst.

Beide acties helaas geen effect. :'(

Arwin

Beste antwoord (via madbwr op 18-04-2020 01:00)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Display fouten is vaak of de monitor of de kabel of de GPU in jouw geval de igpu.

Test deze onafhankelijk van elkaar en je weet wat stuk is. Andere monitor/TV proberen, andere Kabel dvi/hmdi of andere dp Kabel en dan kun je wel uitsluiten wat het is.

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Andere kabels proberen, iets anders aansluiten op de monitor?

Is het continue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
42dpi schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 02:01:
Andere kabels proberen, iets anders aansluiten op de monitor?

Is het continue?
Andere display poort kabel gebruikt geen effect. :|
Dit is continu te zien, kleur veranderd soms wel iets bij andere achtergronden :|

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Display fouten is vaak of de monitor of de kabel of de GPU in jouw geval de igpu.

Test deze onafhankelijk van elkaar en je weet wat stuk is. Andere monitor/TV proberen, andere Kabel dvi/hmdi of andere dp Kabel en dan kun je wel uitsluiten wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
42dpi schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 04:24:

Enerzijds deel ik je vermoeden, maar anderzijds liggen deze artifacten wel in één verticale baan, en kan een ietwat loslatende soldeerverbinding aan de bovenkant van het paneel zelf potentieel ook dit soort ellende veroorzaken.

...en ja, die kan als ie al op het punt staat stuk te gaan, door zware trillingen over het randje geholpen worden. Kans dat de monitor stuque is, is m.i. dan ook niet nihil. (fiksen van die verbinding is... ellendig á niet praktisch haalbaar, afhankelijk van constructie).

Testen aan een andere displayport source device is nu inderdaad stap één.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Staan de artifact stil op je scherm? Blijven ze hetzelfde als je van resolutie veranderd? In dat geval zal het zeker je monitor zijn. Ook het feit dat allemaal dezelfde kleur is duidt daar op.
iceheart schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 05:18:
[...]

Enerzijds deel ik je vermoeden, maar anderzijds liggen deze artifacten wel in één verticale baan, en kan een ietwat loslatende soldeerverbinding aan de bovenkant van het paneel zelf potentieel ook dit soort ellende veroorzaken.
Dat dacht ik eerst ook maar rond het logo zijn ook wat artifacts te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Kwalitatief wel een teleurstellend schermpje trouwens, als een trilplaat op de straat ernaast er al een einde aan maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:26:
Kwalitatief wel een teleurstellend schermpje trouwens, als een trilplaat op de straat ernaast er al een einde aan maakt.
Wat dus maar de vraag is er daar een verband tussen is en het niet gewoon toeval is

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:46
Tenzij je het scherm onder de trilplaat had liggen lijkt dit mij gewoon toeval. Was anders geweest als het jouw tv beeld geweest was, dan zou je door werk aan de straat een slechtere verbinding kunnen krijgen incl. artifacts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmzeeman
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:26:
Als er toevallig net een nare resonantie frequentie is zou dat scherm best flink kunnen schudden. Ik weet nog dat bij een aardbeving een tijd terug m'n monitor hetgeen was dat het meest trilde van alles. Maar het is idd niet zeker of er echt een verband is. Dat kan je pas vaststellen als je schade ziet die hierdoor kan ontstaan of geactiveerd kan worden en als je dat vervolgens kan reproduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
jmzeeman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:24:
Staan de artifact stil op je scherm? Blijven ze hetzelfde als je van resolutie veranderd? In dat geval zal het zeker je monitor zijn. Ook het feit dat allemaal dezelfde kleur is duidt daar op.

[...]

Dat dacht ik eerst ook maar rond het logo zijn ook wat artifacts te zien.
Oh hey, goed punt. Die had ik volledig over het hoofd gezien.
Wachten tot TS een andere bron aan z'n scherm gehangen heeft, dan maar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• madbwr
Scherm 5 jaar oud, van lanparty naar lanparty gesleept dus heeft flink gehobbeld in de auto door de jaren heen.
Als er toevallig net een nare resonantie frequentie is zou dat scherm best flink kunnen schudden. Ik weet nog dat bij een aarbeving een tijd terug m'n monitor hetgeen was dat het meest trilde van alles. Maar het is idd niet zeker of er echt een verband is. Dat kan je pas vaststellen als je schade ziet die hierdoor kan ontstaan of geactiveerd kan worden en als je dat vervolgens kan reproduceren.
Indicatie: alle pennen op me bureau lagen gezellig mee te trillen met de trilplaat.

Vanmorgen/vanmiddag buren weer paar uur bezig geweest met die trilplaat (nu niet stijf tegen mijn woning maar meer richting einde oprit.

Toen ik zojuist scherm aanzette stond resolutie op laagste optie. Geen artifacts meer te zien maarja daar is het geen 4k monitor voor.
Resolutie weer op 4k gezet en alles lijkt weer helemaal in orde.
Ook nog aangesloten op me nuc, daar was beeld ook goed op.

Wat dus probleem is geweest weet ik niet, alles lijkt weer te werken.
Qua budget dus alvast maar rekening gaan houden met een GPU en monitor upgrade

Hartelijk bedankt iedereen voor het meedenken 👍

Arwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
madbwr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:21:
[...]

Scherm 5 jaar oud, van lanparty naar lanparty gesleept dus heeft flink gehobbeld in de auto door de jaren heen.

[...]

Indicatie: alle pennen op me bureau lagen gezellig mee te trillen met de trilplaat.

Vanmorgen/vanmiddag buren weer paar uur bezig geweest met die trilplaat (nu niet stijf tegen mijn woning maar meer richting einde oprit.

Toen ik zojuist scherm aanzette stond resolutie op laagste optie. Geen artifacts meer te zien maarja daar is het geen 4k monitor voor.
Resolutie weer op 4k gezet en alles lijkt weer helemaal in orde.
Ook nog aangesloten op me nuc, daar was beeld ook goed op.

Wat dus probleem is geweest weet ik niet, alles lijkt weer te werken.
Qua budget dus alvast maar rekening gaan houden met een GPU en monitor upgrade

Hartelijk bedankt iedereen voor het meedenken 👍

Arwin
Mooi dat het weer werkt.
Aangezien het een iGPU is zou het ook nog je geheugen kunnen zijn alhoewel je dan ook andere onstabiliteitsproblemen zou verwachten. En bij trilschade zou je dan een wat regelmatiger patroon verwachten (heb wel is gehad dat er 1 RAM IC pinnetje niet goed was waardoor één bit gewoon altijd 0 was).
Pagina: 1