Ervaring in meerdere servers beheren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik zoek een dashboard die het mogelijk maakt om verschillende servers vanuit 1 plek te beheren. Het gaan om gevirtualiseerde Linux servers op een Proxmox host. De software zou hieraan moeten voldoen:
  • De resources (cpu, ram etc) vanuit 1 oogopslag monitoren
  • De logs snel kunnen opvragen
  • Configuratiebestanden in 1 keer naar alle of sommige servers deployen
  • 1 commando naar verschillende servers tegelijk sturen
  • De standaard dingen zoals beheer van services, users, updaten etc.
Cockpit en Webmin zijn al aan de revue gepasseerd maar daar werd vooral de voorwaarde van de configuratie niet voldaan.

CM-dashboards zoals Puppet of Chef ken ik niet, heb er alleen maar wat van gehoord. Alleen lijken die me wat overkill en bedoeld voor grotere enterprises.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door NiRo op 17-04-2020 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 19:09
Om hoeveel servers/VM's gaat het precies, en wat zou het mogen kosten?

Fair chance trouwens dat je je zoektocht in tweeën kunt hakken, en gerichter zoeken op iets voor monitoring + logging en iets voor management. Het vinden van één totaalpakket zou óf wel eens heel lastig kunnen worden (klein aanbod), óf heel duur.

Voor de eerste 2 bulletpoints zou ik zelf bij Datadog uit komen, en Ansible voor de laatste 2. Dit geeft wel aan dat je met Puppet en Chef in de juiste richting aan 't denken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Op dit moment gaat het om een stuk of 5 VM's. Mogelijk wordt dat aantal nog een beetje uitgebreid maar omwille van de beperkte resources zal dat niet spectaculair zijn. Qua budget voorzie ik eigenlijk niets. Er is vast wel ergens een gratis oplossing, hoop ik.

Datadog klinkt veelbelovend maar het enige Free deeltje lijkt me nogal beperkt. Ansible komt me ook vaag bekend voor. Ik probeer het uit.

Ik heb nog een vijfde optie toegevoegd, die over de commando's. Ik verwacht dat dit ook mogelijk is met Ansible, maar moesten anderen iets anders voorstellen, dan is dat toch ook een belangrijke voorwaarde.

Dankje!

[ Voor 20% gewijzigd door NiRo op 17-04-2020 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 19:09
Oei, da's wel een heel klein budget inderdaad :p Qua gratis oplossingen denk ik dan hooguit aan Nagios Core, maar die doet dan echt enkel het 1e puntje.

Ook het laatst bijgekomen punt kan inderdaad met Ansible ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Ansible werkt fijn en leuk.

Nagios lijkt me echter wat moeilijk en overkill. Is dat niet eerder bedoelt voor echt grote bedrijven? Als ik dan toch de zoektocht moet splitsen, ben ik dan niet beter af met Webmin of zelfs Cockpit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Valkyre

Kitesurf FTW!

Zabbix is gratis en kan bijna alles wat je vraagt , het kan alleen niet voor syslog server spelen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Wat je ook kan doen en wat al was aangehaald is (Ansible) de de open source versie van Ansible Tower gebruiken. Genaamd AWX. Zie: https://www.ansible.com/products/awx-project
Ik gebruik Ansible Tower en beheer hier mijn servers mee naast Puppet en Satellite.
Zeer fijn product. :)
Pagina: 1