Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 16:15
Beste Tweakers,
Sinds kort (2 maanden) heb ik in mijn bezit een Lenovo L340-15IRH. Op het moment speel ik redelijk veel Call of Duty Warzone, heb ergens gelezen dat het een erg cpu intensief spel is. Nu heb ik MSI afterburner/HWinfo erbij gehouden en de waardes zijn als volgt:
-CPU: 90-100% usage met een temp van ~70 graden celsius (80 graden HWinfo), zit op 2300MHz, wat lager is dan de base clock van 2400MHz
-GPU: 70-80% usage met een temp van ~70 graden celsius (70 graden HWinfo)

De CPU is dus de bottleneck en heeft last van thermal throttling (HWinfo zegt van niet, maar lijkt me sterk dat wanneer die niet zijn base clock haalt dat die niet thermal throttled), mijn vraag is of dit makkelijk/goedkoop op te lossen is?

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
-in de BIOS zoeken naar een ander thermal plan o.i.d., het enige wat ik heb kunnen vinden is High Performance Mode of Quiet Mode, hij staat op de eerste
-Op zoek gegaan naar een Notebook koeler, maar mijn vraag was in hoeverre dit ook echt effect zal hebben
-Af vragen of undervolten de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:21
Weet je zeker dat het niet power throttling is? Dat er niet genoeg stroom aan de processor geleverd kan worden?
Thermal throttling zou je tegen kunnen gaan met XTU waar je kan kijken of je de CPU iets kan undervolten. Ook zou je de koelpasta kunnen vervangen door een betere koelpasta, alhoewel dit naar mijn mening bij een gloednieuwe laptop niet veel zal schelen (tenzij ze net als een aantal andere fabrikanten veel teveel of veel te weinig paste gebruiken...).

Door in XTU de benchmark te gebruiken kan je ook zien of het power throttling of thermal throttling is, dus dat is sowieso een handige tool om mee te testen.