Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik ben van plan een computer te bouwen en ik vraag me af of ik de goede fan heb gekozen.
Het betreft pricewatch: Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Groene led (Single ...
Ik ga de fan aan de achterkant plaatsen.
Het is een High Static Pressure fan maar ik begrijp niet of het gebruikt kan worden als case fan. :? Het gaat me ook om of de connector een case fan of systeem fan is.
Er zijn overigens ook High Airflow fans, misschien zijn die meer geschikt.
Ik weet niet of het er toe doet, maar dit is de case waarin ik de fan ga plaatsen: pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L
Kan iemand een andere case fan met groene LED aanraden als deze fan niet geschikt is?

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk2018 op 17-04-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Die SP fans zijn meer bedoeld om genoeg lucht door de lamellen van een waterkoelradiator te persen. Kunt ze wel gebruiken als caefans maar daar zijn eigenlijk die andere beter geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
hoe belangrijk is geluid ?

je kunt ook kiezen voor 120*38mm fans.

of 120*25mm enermax ds

pricewatch: Enermax D.F. Storm, 120mm

scynthe kaze ultra

pricewatch: Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm

dit zijn geen stille fans, maar wel met de grootste airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
ari2asem schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:06:
hoe belangrijk is geluid ?

je kunt ook kiezen voor 120*38mm fans.

of 120*25mm enermax ds

pricewatch: Enermax D.F. Storm, 120mm

scynthe kaze ultra

pricewatch: Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm

dit zijn geen stille fans, maar wel met de grootste airflow
Geluid niet te hard, het hoeft niet volledig geluidloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
Nielson schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:57:
Die SP fans zijn meer bedoeld om genoeg lucht door de lamellen van een waterkoelradiator te persen. Kunt ze wel gebruiken als caefans maar daar zijn eigenlijk die andere beter geschikt voor.
Ga ik daardoor ook merkbare nadelen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
het leuke van mijn suggestie (enermax) is dat er een knoopje op zit die je zelf kan bedienen om lager of hoger toerental te zetten. moet je wel je kastje opendoen, maar dan niet meer in bios toerental klooien

zie deze foto's

https://www.techpowerup.c...rpm-self-cleaning-fan?amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
Bedankt voor je reactie. Kan je ook een Corsair, Cooler master of ander bekend merk case fan aanraden van 15 a 20 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
Waarom niet een €20 duurdere behuizing nemen die al voldoende en goede casefans heeft? Dat werkt meestal beter dan een matige behuizing volhangen met dure fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Nielson schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:57:
Waarom?

In vergelijking met de AF120, de airflow focused fans van Corsair, verplaatsen ze meer lucht (97.25m3 tegen 88.4m3) bij een gelijke geluidssterkte (26.4dB tegen 26dB).

Dit is eigenlijk een trend die ik veelal zie bij static pressure fans tegenover airflow fans. Het enige verschil dat ik me kan bedenken is dat er een meer gefocuste luchtkolom uit een SP fan komt wat als je deze als case intake fan zou gebruiken, mogelijk voor plekken kan zorgen waar geen verse luchtaanvoer is. Maar daar kan tegenin gebracht worden dat de hogere volumestroom en druk, gecombineerd met alle componenten in je case voor genoeg turbulentie zorgen om dat ook weer te vereffenen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een meer onderbouwd antwoord. Want het is een onderwerp waar ik weinig onderzoek over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:50:
[...]

Waarom?

In vergelijking met de AF120, de airflow focused fans van Corsair, verplaatsen ze meer lucht (97.25m3 tegen 88.4m3) bij een gelijke geluidssterkte (26.4dB tegen 26dB).

Dit is eigenlijk een trend die ik veelal zie bij static pressure fans tegenover airflow fans. Het enige verschil dat ik me kan bedenken is dat er een meer gefocuste luchtkolom uit een SP fan komt wat als je deze als case intake fan zou gebruiken, mogelijk voor plekken kan zorgen waar geen verse luchtaanvoer is. Maar daar kan tegenin gebracht worden dat de hogere volumestroom en druk, gecombineerd met alle componenten in je case voor genoeg turbulentie zorgen om dat ook weer te vereffenen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een meer onderbouwd antwoord. Want het is een onderwerp waar ik weinig onderzoek over kan vinden.
Dus jij zou een High Static Pressure fan gewoon gebruiken als case fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Luuk2018 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:06:
[...]

Dus jij zou een High Static Pressure fan gewoon gebruiken als case fan?
Dat is wel wat ik op dit moment in mijn case heb.

Maar dit is meer een persoonlijke zoektocht want ik kan maar geen duidelijke literatuur vinden over het verschil in ventilatoren en qua specs lijken de meeste static pressure en airflow fans praktisch gelijk, behalve dat de SP fans doorgaans een hogere statische druk kunnen leveren en dat statische druk bij AF fans vaak niet gespecificeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2018
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:09:
[...]

Dat is wel wat ik op dit moment in mijn case heb.

Maar dit is meer een persoonlijke zoektocht want ik kan maar geen duidelijke literatuur vinden over het verschil in ventilatoren en qua specs lijken de meeste static pressure en airflow fans praktisch gelijk, behalve dat de SP fans doorgaans een hogere statische druk kunnen leveren en dat statische druk bij AF fans vaak niet gespecificeerd wordt.
Bedankt voor je reactie :)
Ik had ook moeite met het vinden van uitleg over de type fans. Deze video: YouTube: Static Pressure vs. High Airflow Fans As Fast As Possible legt het uit maar hij trekt geen duidelijk conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Luuk2018 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:16:
[...]

Ik had ook moeite met het vinden van uitleg over de type fans. Deze video: YouTube: Static Pressure vs. High Airflow Fans As Fast As Possible legt het uit maar hij trekt geen duidelijk conclusie.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is wat Noctua hier wel levert namelijk druk/debiet diagrammen. Dit laat goed zien dat de hoogste air flow of static pressure, slechts een klein deel van het plaatje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Luuk2018 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:16:
[...]

Als RGB het echt belangrijk is, dan koop je deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair ML120 PRO RGB LED PWM (Single Pack), 120mm
Je hoeft er opzich geen studie over te maken. Als Static Pressure meer bedoeld is voor radiatoren, koop die dan als je deze aan een radiator bevestigd. Daarnaast zal je waarschijnlijk weinig merken als je toch die andere koopt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GoldenLeafBird schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:50:
[...]

Waarom?

Hoe is die airflow gemeten? Tegen wat voor weerstand?

Stel dat je een bodybuilder en een marathonatleet 500m laat rennen. Zonder extra weerstand is die marathonatleet altijd sneller.
Nu geef je de bodybuilder en de atleet allebei twee gewichten van 40kg, en laat je ze nogmaals de afstand afleggen. Nu is de bodybuilder een stuk sneller aan de overkant, terwijl de marathonatleet nauwelijks de gewichten kan vasthouden.

Een airflow focused fan zal meer lucht kunnen verplaatsen zonder veel weerstand.
Een pressure optimized fan zal in een scenario met veel weerstand nog lucht kunnen verplaatsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:10:
[...]

Hoe is die airflow gemeten? Tegen wat voor weerstand?

Stel dat je een bodybuilder en een marathonatleet 500m laat rennen. Zonder extra weerstand is die marathonatleet altijd sneller.
Nu geef je de bodybuilder en de atleet allebei twee gewichten van 40kg, en laat je ze nogmaals de afstand afleggen. Nu is de bodybuilder een stuk sneller aan de overkant, terwijl de marathonatleet nauwelijks de gewichten kan vasthouden.

Een airflow focused fan zal meer lucht kunnen verplaatsen zonder veel weerstand.
Een pressure optimized fan zal in een scenario met veel weerstand nog lucht kunnen verplaatsen.
Daarom ook mijn meest recente bericht. Eigenlijk hebben we heel weinig aan piekdebiet en piekdruk.
Een grafiek zoals deze van Noctua is veel interessanter aangezien het de druk/debietverhoudingen weergeeft.
Pagina: 1