Advies bij aankoop monitor (max. 24 inch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stammetje91
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoi allen,

Sinds een tijd ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn vertrouwde Samsung 226BW. De Samsung zal er als tweede scherm bij blijven staan. Ik heb de pricewatch nu al een aantal keer volledig doorgenomen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht dat jullie mij - op basis van eigen ervaringen - verder kunnen helpen.

Wat zoek ik?
  • Scherm van max. 24 inch (optimaal zou zijn zo rond 23,6 inch)
  • Geschikt voor thuiswerken en casual gaming (m.n. League of Legends, Magic Arena en singleplayer games)
  • Stevige voet
  • Budget tot ongeveer 250 euro, al wil ik voor een goed scherm best naar 300 gaan (budget is niet echt een probleem)
  • Resolutie: full HD (groter lijkt me voor werk wel fijn, maar mijn rig is niet geschikt voor hogere resoluties in games)
  • Diepe zwartwaarden / hoog contrast zijn een pre, maar geen must
  • Bij voorkeur een bewezen merk/model, maar sta open voor alternatieven
  • Geen gamer uiterlijk
Waar loop ik tegen aan in mijn zoektocht:
  • Wel/niet curved: is dit geschikt voor regulier kantoorwerk, or raden jullie dit sowieso niet aan op 24 inch?
  • Welke refresh rate? Mijn 226BW heeft een 2ms reactietijd. Ik ben bang dat ik 5ms of hoger misschien ga merken met games. Wat zijn jullie ervaringen?
  • Liep vanavond toevallig tegen de Philips 246E9QJAB, maar zag dat het contrast van deze monitor erg laag lijkt (1.000:1). Ik heb hier weinig verstand van, maar ben bang dat ik beeldkwaliteit inlever.
Hoor graag of iemand zich herkent in bovenstaande profiel, en mij wellicht enkele schermen kan aanraden.

Dank!

Groet,
Stammetje91

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:18
Stammetje91 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:31:
• Wel/niet curved: is dit geschikt voor regulier kantoorwerk, or raden jullie dit sowieso niet aan op 24 inch?
Denk je dat curved een meerwaarde gaat bieden? Of dacht je ooit bij je huidige scherm 'was dit nou maar curved'.
Ik ben er persoonlijk niet echt een fan van, en zou het dan ook niet aanraden, het is in mijn ogen eerder een gimmick (je ziet trouwens dat de curved tv's van over enkele jaren ook niet meer verkocht worden).
• Welke refresh rate? Mijn 226BW heeft een 2ms reactietijd. Ik ben bang dat ik 5ms of hoger misschien ga merken met games. Wat zijn jullie ervaringen?
2ms reactietijd is... de reactietijd. Refresh rate is 60/90/120/144/240/... Hz.
Voor de refresh rate is 120/144Hz aan te raden, zeker op 1080p schermen waar dit al zeer betaalbaar is.
Voor de reactietijd zit je best safe als je onder de 5ms blijft, de meeste schermen zitten hier trouwens steeds onder. Een TN scherm zal meestal rond de 1-2ms liggen, IPS schermen zijn meestal iets trager.
• Liep vanavond toevallig tegen de Philips 246E9QJAB, maar zag dat het contrast van deze monitor erg laag lijkt (1.000:1). Ik heb hier weinig verstand van, maar ben bang dat ik beeldkwaliteit inlever.
Fabrikanten mogen zelf kiezen hoe ze contrast meten, daardoor mag je nooit puur op de specs afgaan, en moet je best reviews opzoeken.

Van reviews gesproken, HWinfo had hier recent nog een artikel over.
Ik merk wel op dat een hoop monitoren slecht leverbaar zijn (wrs door de covid crisis), kijk op de pricewatch goed de prijsontwikkeling na, en kijk desnoods op amazon nl of zo'n monitor niet voor minder verkocht wordt.
Moest hij verkrijgbaar geweest zijn had ik anders de AOC 24G2U/BK aangeraden. Let op, de 24G2U5 is een ander model met een trager scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door DenHond op 17-04-2020 15:49 ]

• Stammetje91
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Bedankt voor je reactie.
DenHond schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:44:
2ms reactietijd is... de reactietijd. Refresh rate is 60/90/120/144/240/... Hz.
Voor de refresh rate is 120/144Hz aan te raden, zeker op 1080p schermen waar dit al zeer betaalbaar is.
Voor de reactietijd zit je best safe als je onder de 5ms blijft, de meeste schermen zitten hier trouwens steeds onder. Een TN scherm zal meestal rond de 1-2ms liggen, IPS schermen zijn meestal iets trager.
Deze typo had ik inderdaad al gezien. Had per ongeluk de termen door elkaar gebruikt.

Dat schermen slecht leverbaar zijn ben ik ook achter gekomen. Ook al enkele schermen tegen gekomen die flink in prijs zijn gestegen hierdoor.

Ik zal nog eens een poging wagen in de Pricewatch. ;)