Oude laptop upgraden of nieuwe (tweedehands) laptop kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-06-2020
Beste tweakers,

Helaas heb ik niet zoveel verstand van laptop specificaties/vereisten, vandaar dat ik graag een beroep wil doen op jullie.

Ik ben opzoek naar een laptop om een aantal spellen via Steam te spelen (voornamelijk Age of Empires II HD en Age of Empires II DE). Werk en persoonlijke administratie doe ik op mijn werklaptop, maar deze kan ik ivm de beveiliging niet gebruiken om op te gamen. Ik zit te twijfelen om mijn oude laptop te upgraden of om een tweedehands laptop te kopen met een budget van rond de €200,-. De laptop wordt niet voor andere dingen gebruikt en ik speel altijd met een externe monitor.

De minimum vereisten om Age of Empires II DE te spelen:
  • Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem
  • Besturingssysteem: Windows 10 64bit
  • Processor: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64x2 5600+
  • Geheugen: 4 GB RAM
  • Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GT 420 or ATI™ Radeon™ HD 6850 or Intel® HD Graphics 4000 or better with 2 GB VRAM
  • DirectX: Versie 11
  • Netwerk: Breedband internetverbinding
  • Opslagruimte: 30 GB beschikbare ruimte
  • Aanvullende opmerkingen: 2GB of video memory + 4GB of system memory required
Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Asus S451LA-CA158H
  • Besturingsysteem: Windows 10 64bit
  • Processor: Intel Core i5-4210U CPU @ 1,70GHz, 2401 MHz, 2 core('s)
  • Geheugen: 4GB RAM
  • Grafische kaart: Intel HD Graphics 4400
  • DirectX: Geen idee. Is dit relevant?
  • Opslagruimte: rond de 700GB (HDD)
  • Aanvullende opmerkingen: Geen idee hoeveel video memory. Is dit relevant? Waar kan ik dit zien?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zat aan het volgende te denken (zonder nog naar prijzen en types te kijken):
  • SDD schijf inbouwen
  • 4 GB RAM toevoegen
Mijn vraag aan jullie:
Wat denken jullie dat handig is: Een tweedehands laptop kopen voor €200-250 of mijn oude laptop upgraden? Ik gebruik hem puur om af en toe een spelletje te spelen op Steam.
  • Ik twijfel ook over de CPU. 1,70GHz is niet zo snel. Zou ik die ook moeten vervangen?
  • Als ik een internet speedtest doe dan kom ik uit op een downloadsnelheid van +/- 40 Megabits per seconde op mijn oude laptop tegenover 220 Megabits per seconde op mijn werklaptop. Waar zou dit aan kunnen liggen?
  • Zou ik Age of Empires II DE kunnen spelen als ik een SSD schijf inbouw en 4 GB RAM toevoeg?
Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!

[ Voor 3% gewijzigd door RobinAB op 17-04-2020 13:59 ]

Beste antwoord (via RobinAB op 17-04-2020 12:51)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:19
Kun je het spel nu niet spelen dan? Je laptop voldoet aan de minimum specs.
Als dat het geval is maar het draait niet echt lekker kun je kijken wat nodig is (meten = weten --> MSI afterburner).

SSD en 4GB geheugen kan sowieso geen kwaad, maar meer voor de algehele snelheid, niet specifiek voor ingame verbeteringen.
Een (sata) SSD kun je eventueel nog meenemen naar een ander systeem, geheugen in principe niet (DDR3 SODIMM gebruik je "nergens meer voor").

Ik denk dat de processor nog wel aardig is (boost naar 2.7GHz), als je nog performance tekort komt is het die HD4400, maar die kun je niet upgraden.

Edit: misschien niet de mooiste, maar voor gaming wel een stuk geschikter dan wat je nu hebt.
V&A aangeboden: MSI GP70 2PE Leopard | I5-4200H | 8GB RAM | 128GB SSD | Nvidi...

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 16-04-2020 23:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Als dat het geval is maar het draait niet echt lekker kun je kijken wat nodig is (meten = weten --> MSI afterburner).

SSD en 4GB geheugen kan sowieso geen kwaad, maar meer voor de algehele snelheid, niet specifiek voor ingame verbeteringen.
Een (sata) SSD kun je eventueel nog meenemen naar een ander systeem, geheugen in principe niet (DDR3 SODIMM gebruik je "nergens meer voor").

Ik denk dat de processor nog wel aardig is (boost naar 2.7GHz), als je nog performance tekort komt is het die HD4400, maar die kun je niet upgraden.

Edit: misschien niet de mooiste, maar voor gaming wel een stuk geschikter dan wat je nu hebt.
V&A aangeboden: MSI GP70 2PE Leopard | I5-4200H | 8GB RAM | 128GB SSD | Nvidi...

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 16-04-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
mitsumark schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:48:

Bedankt voor je snelle antwoord Mitsumark!

Helaas kan ik het spel nu niet spelen. Het start niet op, valt plotseling uit of hapert enorm zodat het onspeelbaar is. Aan welke hardware zou het kunnen liggen dat mijn laptop dit spel zo slecht trekt?

De algehele snelheid van mijn laptop laat ook zeker te wensen over, dus SSD en extra RAM kunnen inderdaad geen kwaad. Alleen de vraag of het niet gewoon beter is om een nieuwe (tweedehands) laptop te kopen.

Ik zal mij morgen eens inlezen in de MSI Afterburner. Ziet er interessant uit! Is dit iets dat ik constant aan moet hebben staan op mijn laptop of zet ik het alleen aan tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Waarom geen kleine desktop als je toch op een externe monitor (met ook externe toetsenbord en muis?) speelt? Dan kan je vaak veel krachtigere hardware kopen voor een veel lager bedrag. Ik ben bang dat je voor € 200 niet echt een snellere laptop gaat krijgen dan je nu hebt. Voor € 250 is dit misschien wat, al heeft die geen discrete graphics

Aan laptops valt meestal niet heel veel te upgraden, maar een SSD voelt wel gelijk veel sneller aan dan een HDD.

[ Voor 16% gewijzigd door gwystyl op 16-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste laptops zijn niet gemaakt om mee te gamen. Het grootste probleem is bijna altijd de videokaart die is gemaakt om beeld te geven en om video's af te spelen, niet om spellen te draaien. Een SSD gaat je helpen met laadtijden, meer niet. Meer RAM kan zeker helpen, maar het probleem van de videokaart blijft. Alleen simpele games die vrijwel niets met de videokaart doen draaien goed op niet game laptops.

Een beetje game laptop zit je nieuw op makkelijk 1500 tot 3000 euro en wanneer ie niet meer snel genoeg is moet je een nieuwe kopen. Voor 250 euro ga je geen laptop kopen die wel fatsoenlijk games kan laten draaien. Zou je het toch met een laptop willen doen dan zou je een oudere game laptop moeten kopen want zo heel zwaar is het spel niet, maar dat lukt je voor 250 euro niet.

Gamen op een laptop is niet te doen, of duur. Het is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
gwystyl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:10:
Waarom geen kleine desktop als je toch op een externe monitor (met ook externe toetsenbord en muis?) speelt? Dan kan je vaak veel krachtigere hardware kopen voor een veel lager bedrag. Ik ben bang dat je voor € 200 niet echt een snellere laptop gaat krijgen dan je nu hebt. Voor € 250 is dit misschien wat, al heeft die geen discrete graphics

Aan laptops valt meestal niet heel veel te upgraden, maar een SSD voelt wel gelijk veel sneller aan dan een HDD.
Dank voor het uitzoeken!

De keuze voor een laptop omdat deze iets makkelijker mee te nemen is naar een vriend (om daar te gamen) of om casual aan de eettafel een simpel spelletje op te spelen zonder externe monitor.

Ik ga eens rondkijken voor een SSD schijf, misschien dat dat al helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
PilatuS schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:11:
De meeste laptops zijn niet gemaakt om mee te gamen. Het grootste probleem is bijna altijd de videokaart die is gemaakt om beeld te geven en om video's af te spelen, niet om spellen te draaien. Een SSD gaat je helpen met laadtijden, meer niet. Meer RAM kan zeker helpen, maar het probleem van de videokaart blijft. Alleen simpele games die vrijwel niets met de videokaart doen draaien goed op niet game laptops.

Een beetje game laptop zit je nieuw op makkelijk 1500 tot 3000 euro en wanneer ie niet meer snel genoeg is moet je een nieuwe kopen. Voor 250 euro ga je geen laptop kopen die wel fatsoenlijk games kan laten draaien. Zou je het toch met een laptop willen doen dan zou je een oudere game laptop moeten kopen want zo heel zwaar is het spel niet, maar dat lukt je voor 250 euro niet.

Gamen op een laptop is niet te doen, of duur. Het is helaas niet anders.
Bedankt!

Ik ben geen die-hard gamer, dus zo'n dure laptop heb ik (gelukkig) niet nodig. Het gaat om max. 1x per week een paar uurtjes spelen, en vooral om Age of Empires (nostalgie). Ik hoop het te kunnen doen met een tweedehands budget laptop of een upgrade van mijn eigen laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:23

MsG

Forumzwerver

Draait alleen DE niet of ook HD niet? HD is namelijk vooral een widescreen-fix, terwijl DE echt een soort remaster is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RobinAB schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:18:
[...]
Ik ga eens rondkijken voor een SSD schijf, misschien dat dat al helpt
Helpt je alleen met laadtijden. Je zal er geen enkele frame per seconde meer door kijgen. Het spel zal dus nadat het sneller is geladen door de SSD niet beter lopen.

RAM is je eerste grote probleem en daarna de videokaart. Ja, een laptop of PC met SSD voelt veel sneller aan want alles laad sneller, maar het veranderd niets aan de CPU, GPU en RAM.
RobinAB schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:20:
[...]
Ik ben geen die-hard gamer, dus zo'n dure laptop heb ik (gelukkig) niet nodig. Het gaat om max. 1x per week een paar uurtjes spelen, en vooral om Age of Empires (nostalgie). Ik hoop het te kunnen doen met een tweedehands budget laptop of een upgrade van mijn eigen laptop
Zoals ik al zei ga je met een laptop van 250 euro nergens komen voor spellen die meer nodig hebben. Met wat extra RAM zal het een stukje beter moeten lopen, maar spellen hebben gewoon kracht nodig die je in geen enkele laptop van 250 euro zal vinden.

Het grootste probleem wat betreft het draaien van het spel is nu RAM geheugen. Daarna komt de videokaart en de SSD zal je dus alleen betere laadtijden geven waarbij het spel niet beter zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
MsG schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:22:
Draait alleen DE niet of ook HD niet? HD is namelijk vooral een widescreen-fix, terwijl DE echt een soort remaster is.
HD draait gelukkig wel, maar soms is het internet een beetje haperig (downloadsnelheid van 40 Megabits/s op mijn laptop terwijl mijn werklaptop op hetzelfde wifi netwerk de 240 Megabits/s haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
40Mbit lijkt me zat, 4Mbit is volgens mij al genoeg, voor gaming is de ping belangrijker.
Nieuwere apparatuur geeft vaak hogere snelheden, maar die heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
Wat je nodig hebt is een laptop met minstens 8gb Werkgeheugen en een minimale discrete video kaart.

Dat is niet up te graden.

Voor een 300-400 euro kan je tweedehands wel wat vinden. Hoe lang zo'n 2e hands het vervolgens uit houdt weet je nooit...

Neem iets met een nvidia 950m /960m grafische kaart of beter, waarschijnlijk met 4700 of 6700 processor, dan kan je wel vooruit.

Misschien iets meer dan nodig is, maar dan draait het wel lekker.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:23

MsG

Forumzwerver

RobinAB schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:28:
[...]

HD draait gelukkig wel, maar soms is het internet een beetje haperig (downloadsnelheid van 40 Megabits/s op mijn laptop terwijl mijn werklaptop op hetzelfde wifi netwerk de 240 Megabits/s haalt).
Dat is prima met een beter wifikaartje op te lossen, a 5 of 10 euro. Of eventueel bedraad gaan zitten. Als je HD goed genoeg vindt om de nostalgische beleving te simuleren, zou ik het gewoon daarmee oplossen, in plaats van honderden euro's uitgeven om een spel uit 1999 weer te kunnen draaien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinAB
Andere vraag:

Welk type RAM geheugen zou ik kunnen installeren op mijn laptop?

Momenteel heb ik 1x 4GB RAM (DDR3 als ik met 'Speccy' een analyse doe).
DRAM Frequency zit rond de 798 MHz.

Zou ik hier 1x 4GB DDR3L RAM aan toe kunnen voegen? En maakt het dan uit hoeveel MHz die dan heeft? Ik las ergens dat je computer de laagste MHz overneemt (= zwakste schakel).

Ik zat zelf te denken aan zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/...9EUA.1_31.40.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vroeger had je een webshop/site waar je geschikt geheugen op kon zoeken: http://geheugen.com/. Ik zie dat die nog steeds bestaat. Daar kreeg ik nu geen hits met jouw type laptop, maar de zekerste weg is altijd zoeken naar de QVL (qualified vendor list) van je laptop/moederbordfabrikant.

Als je zoekt op "Asus S451LA QVL memory" kom je op de support pagina van Asus uit. Daar word ik niet veel wijzer, maar op de pagina van Crucial (tweede of derde hit in Google) om ik op deze types uit.

Het geheugen uit je Bol.com link past fysiek waarschijnlijk wel in je laptop, maar ik zou toch even rondzoeken om te kijken of het compatibel is.
Pagina: 1