C# "Windows installer"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10-2024
Goedenavond leden,

Ik ben een beginner met c# .net en ben momenteel bezig met een kleine programma maar loop vast op een punt.

Mijn vraag.

Ik heb een vraag betreffende de set-up wizard in visual studio.

Met deze wizard kan je een set-up maken voor de gebruiker van je applicatie.
De gebruikelijke setup wizard die je bij applicaties normaal ziet.

Via de instellingen kan je mappen, icon en etc aanmaken die op de computer van de gebruiker geïnstalleerd worden als deze de applicatie heeft geïnstalleerd.

laten we zeggen dat ik in de wizard de folder .bin heb aangemaakt.
Hoe weet mijn applicatie dat de .bin files daarin moeten.
Ik kan namelijk geen reference hiernaar maken.

mijn applicatie en de setupwizard zijn 2 projecten.

Mijn oplossing
In mijn beleving dien ik op een of ander manier via mijn applicatie de setup aan te spreken om zo de bestanden in de juiste files weg te kunnen schrijven.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is zo.
groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
Aangenomen dat je het hebt over de VSI extensie:
https://stackoverflow.com...pe-for-visual-studio-2019

Draai het om: je moet de setup vertellen welke files uit je solution in het File System van de setup moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@biomass

interessant

Klinkt best logisch aangezien je de applicatie als "project output" opgeeft.
thnx ga ernaar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dayhmian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:42:
laten we zeggen dat ik in de wizard de folder .bin heb aangemaakt.
Hoe weet mijn applicatie dat de .bin files daarin moeten.
Huh? Je installer zorgt dat alles op z'n plek komt. Je applicatie hoeft helemaal niks te doen. Nada.
Als je applicatie bestanden zoekt kun je gewoon relatieve paden gebruiken vanuit de applicatiefolder. Dus als je, bijvoorbeeld, je applicatie installeert in C:\Program Files\MyCompany\MyApp en daarin staat een resources map dan kun je ./resources gebruiken vanuit je .exe gezien. Maar je/de installer is verantwoordelijk voor alles op z'n plek zetten; dat is letterlijk het doel van een installer: bestanden op hun plek installeren. Daarnaast zal een installer registersleutels aanmaken, update scripts draaien voor updates, DB's aanmaken, wijzigingen in de Windows firewall maken om je applicatie toegang te geven, configuratiebestanden klaarzetten (en aanpassen aan keuzes van de gebruiker die tijdens de installatie gemaakt zijn bijvoorbeeld) enz. enz. enz. Zeg maar de tafel dekken voordat je gaat eten; alles waarvoor je admin rechten nodig hebt (een installer draait vaak - niet altijd - als admin) regelen zodat je applicatie z'n werk kan doen zonder admin te hoeven zijn - ofwel aanschuiven en kan beginnen met eten.

Andere mappen (zoals documenten etc.) die je applicatie mogelijk nodig heeft regel je middels Environment.SpecialFolder. Stel je hebt een muziekprogramma gemaakt, dan kun je ervoor kiezen de bestanden bijvoorbeeld in MyMusic te zetten; je vraagt aan 't OS (Windows in dit geval): "he, waar laat ik Muziekbestanden?" en Windows zal je vertellen: "Doe maar in C:\Users\Daymian\Documents\Music" (of weet-ik-waar).

Ik ben overigens zelf nooit zo'n fan geweest van de Visual Studio installer projecten (maar dat is persoonlijk!) en gebruikte altijd liever Inno setup.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 16-04-2020 22:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@RobIII

Zeer goede en duidelijke uitleg.
Ik ga mij hierin verdiepen om zelf ook naar de mogelijkheden te kijken.

Groet,