Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadKram
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-04-2020
Ik heb een Iomega NAS ix2-200 met 2 schijven. Nu is de schijf in bay 1 defect en die wil ik vervangen door een gelijkwaardige schijf uit een eerdere Iomega NAS.
Wat ik me nu afvraag is, als ik een schijf vervang door een andere schijf (waar al data op staat) welke schijf dan leidend is bij het reconstrueren van de RAID1 situatie. Hoe weet de NAS wat de goeie schijf is en welke de vervangende voor de eerdere defecte. Of is bay 1 leidend en moet ik de nog goeie schijf uit bay 2 verplaatsen naar bay 1 en de vervangende schijf in bay 2 plaatsen?
Ik wil voorkomen dat m'n goede schijf wordt overschreven.
Overigens is dit een backup NAS naast de reguliere NAS die elke nacht wordt ge-backupped naar de backup NAS, dus uiteindelijk loop ik geen data risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Waarom zo moeilijk doen... Je kan de schijf die je gaat plaatsen toch gewoon formatteren voordat je hem in de IX200 doet.

[ Voor 8% gewijzigd door EValentino op 16-04-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadKram
Ja, snap ik, maar ik vroeg me alleen af hoe dat zou werken als je een schijf, die al juist geformatteerd is, maar nog data bevat inbouwt en hoe de RAID1 reconstructie daarmee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

LadKram schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:36:
Ja, snap ik, maar ik vroeg me alleen af hoe dat zou werken als je een schijf, die al juist geformatteerd is, maar nog data bevat inbouwt en hoe de RAID1 reconstructie daarmee omgaat.
Je NAS weet welke schijf rot is. Als deze schijf uit de RAID 1 wordt gehaald en wordt vervangen dan weet de NAS ook welke schijf de 'nieuwe' schijf is.

De NAS zal de rebuild starten en dat gebeurt op 'blok-niveau' niet op file system niveau. Dat betekent dat iedere byte van de werkende schijf zal worden gekopieerd naar de vervangende schijf.

Het belangrijkste is vooral dat jij oplet en goed kijkt in de NAS welke van de 2 bays de defecte schijf bevat. Je zult niet de eerste zijn die de verkeerde schijf uit een storage array trekt.

Een schijf die onderdeel is van een raid set krijgt altijd een RAID header mee die de NAS kan uitlezen, als die mist, dan is de schijf geen onderdeel van de RAID array. Maar zelfs dan nog, als je een schijf re-seat: dan weet de NAS dat de schijf niet up-to-date is (de array was verbroken) en zal een resync starten.

Met heel veel woorden probeer ik je duidelijk te maken dat je je geen zorgen hoeft te maken, behalve over je eigen handelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Q op 16-04-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadKram
'Onthoudt'de NAS dan dat de defecte schijf in bay 1 of 2 zit? Als dat zo is mag je dus sowieso niet de schijven 1 en 2 onderling verwisselen.
Ik heb de NAS vanochtend een herstart gegeven en toen vond ie dat schijf 1 (die dus eerst als defect werd aangegeven) weer gewoon werkte en 2 GB groot was. Direct na die herstart is een reconstructie begonnen maar aan het eind van de dag was hij nog niet verder gekomen dan 2%. Dat kan niet goed zijn. Toen heb ik hem maar weer een shutdown gegeven.
Ik vraag me nu dus af of de NAS nu nog steeds weet wat de defecte schijf was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:02
Theoretisch zou de volgorde niet uit mogen maken. Maar dat doet het waarschijnlijk wel.

De nas is niet slim genoeg om te zien dat hij die schijf ooit heeft afgekeurd. Zodra hij hem afkeurt en jij hem ontkoppeld is ie voor de software gewoon “degraded”. Hij ziet daarna gewoon een schijf die bruikbaar is voor een rebuild.

Als je het andersom zou doen, doet hij precies hetzelfde.

Wellicht dat de SMART logs wel iets onthouden , maar de raid software kijkt daar niet.
D ie is gewoon super dom. “Oh, disk X geeft foute crc! Data van disk Y halen dan en disk X wegpleuren.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 16-04-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadKram
Q schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:51:
[...]

Je NAS weet welke schijf rot is. Als deze schijf uit de RAID 1 wordt gehaald en wordt vervangen dan weet de NAS ook welke schijf de 'nieuwe' schijf is.

De NAS zal de rebuild starten en dat gebeurt op 'blok-niveau' niet op file system niveau. Dat betekent dat iedere byte van de werkende schijf zal worden gekopieerd naar de vervangende schijf.

Het belangrijkste is vooral dat jij oplet en goed kijkt in de NAS welke van de 2 bays de defecte schijf bevat. Je zult niet de eerste zijn die de verkeerde schijf uit een storage array trekt.

Een schijf die onderdeel is van een raid set krijgt altijd een RAID header mee die de NAS kan uitlezen, als die mist, dan is de schijf geen onderdeel van de RAID array. Maar zelfs dan nog, als je een schijf re-seat: dan weet de NAS dat de schijf niet up-to-date is (de array was verbroken) en zal een resync starten.

Met heel veel woorden probeer ik je duidelijk te maken dat je je geen zorgen hoeft te maken, behalve over je eigen handelen.
Hi Q,

Ik had het 2e deel van je antwoord eerder gemist. Is duidelijk nu. En ik had al zeker gesteld dat ik weet wat de defecte schijf is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mooi!

Tip voor de volgende keer: voordat je iets in gebruik neemt: failure scenario uitproberen onder 'gecontroleerde omstandigheden'. Dan weet je wat je kunt verwachten als het een keer serieus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:02
Als je een schijf met data hebt liggen en jouw NAS heeft een van de twee disken defect. Vervolgens vervang jij de disk met data, voor de defecte disk van de NAS. Afhankelijk van welke NAS je hebt moet je volgens de schijf kiezen welke dan voor de raid rebuild gebruikt gaat worden en krijg je melding dat de data gewist gaat worden.
Andere systemen beginnen meteen met rebuilden.
Pagina: 1