Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Willekeurige shutdown (nieuwe build)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een korte tijd geleden een aantal componenten besteld en uiteindelijk mijn eerste eigen computer in elkaar gezet. Kort nadat ik klaar was viel de computer op willekeurige momenten uit. Er is geen touw aan vast te knopen. zodra de computer uitvalt moet ik de voeding uit en aan doen, vervolgens valt de computer direct weer uit. Als ik de voeding voor een langere tijd uitzet, doet die het soms weer. zodra die het doet, blijft die het ook doen. Soms een aantal dagen, soms een dag, soms een paar uur en soms enkele minuten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 3600
MSI B450 Tomahawk Max
RTX 2060
Corsair 3200 16gb
Corsair 550 sx
Samsung 970evo 500GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
*Bios nieuwste update uitgevoerd. Zowel oude als nieuwe bios hetzelfde probleem
*Videokaart is niet het probleem -> andere uitgeprobeerd
*Geheugen is al vervangen
*XMP uit/XMP aan hetzelfde probleem
*Voltages van de voeding lijken in orde te zijn
*Moederbord uit de kast gehaald, zelfde probleem komt ook buiten de kast voor
*temp gecheckt -> videokaart en voeding zijn niet warm, CPU is in idle erg aan het fluctueren. tussen de 40 en 55 graden. Tijdens het gamen niet hoger dan 60/70 graden.

een ander opvallend aspect is dat de computer altijd uitvalt zodra ik de computer in sleepmodus zet. Kort voordat de computer in sleep gaat, hoor je een tik en valt de computer uit. Dit is een constante factor, willekeurige uitval tijdens werking computer valt geen touw aan vast te knopen.

Ik ben ten einde raad. Hopelijk weten jullie meer.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Corsair sx, nooit van gehoord. Wat is het exacte type van de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:52:
Corsair sx, nooit van gehoord. Wat is het exacte type van de voeding?
Excuses, uit mijn hoofd dat ik dat het een SX was.

Corsair TX-M Series TX550M V2 - Voeding (intern) - ATX12V 2.4/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS Gold - 100-240 Volt wisselstroom V - 550 Watt - actieve PFC

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees niets over het gekozen geheugen en hoe je dit hebt ingesteld?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Nu online
Krijg je eerst een BSOD voordat het systeem uitvalt of is het uit zonder melding?

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:17:
Ik lees niets over het gekozen geheugen en hoe je dit hebt ingesteld?
XMP aan en uit. Beide geprobeerd, geen verschil. Dus 3200mhz en 2333mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:29:
Krijg je eerst een BSOD voordat het systeem uitvalt of is het uit zonder melding?
Geen BSOD. Valt helemaal uit.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HEt kan ana een aantal zaken liggen, van sluiting met case tot een slechte voeding.

- Haal de PC uit elkaar en bouw de PC minimaal op op bijvoorbeeld de moederbord doos, dus niet in de case:

- Check voor kromme pinnen
- Check je mount (zat de koeler wel goed vast?)
- 1 reepje geheugen
- 1 ssd
- 1 gpu
- muis en toetsenbord.

Kijk of dit wel stabiel blijft met OCCT PSU test. Bouw langzaam je PC weer op met 2e reepje -> opnieuw testen, Meer opslag -> opnieuw testen, terug in de case - opnieuw testen- USB devices extra -> opnieuw testen..

Goed ik denk dat je de strekking wel begrijpt. Als je erachter wilt komen wat er mis is zul je stap voor stap verschillende onderdelen moeten testen buiten de case. Daarna bouw je de PC pas op. Hoewel dit een stap is die veel mensen overslaan is het eigenlijk goede gewoonte je hardware al te testen buiten de case voor je je systeem bouwt. Aangezien je buiten de kast de koeling en het gehuegen vaak al installeerd is dat een kleine moeite die je een hoop gezeur kan besparen.

* Sorry, gelezen dat je dat al allemaal gedaan hebt. Rest alleen de voeding, moederbord of CPU nog.

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 16-04-2020 22:47 ]

• Uszka
  • Nu online
Heb je het geheugen ook op andere snelheden getest dan 2133 en 3200? 2400, 2666, 2800, 2933 en 3000?

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:44:
HEt kan ana een aantal zaken liggen, van sluiting met case tot een slechte voeding.

- Haal de PC uit elkaar en bouw de PC minimaal op op bijvoorbeeld de moederbord doos, dus niet in de case:

- 1 reepje geheugen
- 1 ssd
- 1 gpu
- muis en toetsenbord.

Kijk of dit wel stabiel blijft met OCCT PSU test. Bouw langzaam je PC weer op met 2e reepje -> opnieuw testen, Meer opslag -> opnieuw testen, terug in de case - opnieuw testen- USB devices extra -> opnieuw testen..

Goed ik denk dat je de strekking wel begrijpt. Als je erachter wilt komen wat er mis is zul je stap voor stap verschillende onderdelen moeten testen buiten de case. Daarna bouw je de PC pas op. Hoewel dit een stap is die veel mensen overslaan is het eigenlijk goede gewoonte je hardware al te testen buiten de case voor je je systeem bouwt. Aangezien je buiten de kast de koeling en het gehuegen vaak al installeerd is dat een kleine moeite die je een hoop gezeur kan besparen.
Alles wat je hierboven opnoemt heb ik gedaan. Geheugen is al vervangen, daar kan het niet aan liggen. De moederbord heb ik, net zoals je zegt, op een doos uitgeprobeerd. Zelfde probleem.

Ik heb alleen de voeding niet vervangen. Ik heb de voeding wel op zichzelf laten draaien met een lusje, toen kwam het probleem niet voor.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:46:
Heb je het geheugen ook op andere snelheden getest dan 2133 en 3200? 2400, 2666, 2800, 2933 en 3000?
dit heb ik niet gedaan, maar is dat niet overbodig? Voornamelijk omdat het geheugen al vervangen is.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zag het telaat dat je dat ook al getest had. Zoals aangegeven, dan rest alleen voeding, CPU of moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:48:
Ik zag het telaat dat je dat ook al getest had. Zoals aangegeven, dan rest alleen voeding, CPU of moederbord.
Ik heb de voltages gecheckt, leken allemaal in orde te zijn. De voeding wordt nooit warm, dus daardoor kan het niet uitvallen. Stresstest heeft ook geen effect. Kan het dan nog de voeding zijn?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:52:
[...]

Ik heb de voltages gecheckt, leken allemaal in orde te zijn. De voeding wordt nooit warm, dus daardoor kan het niet uitvallen. Stresstest heeft ook geen effect. Kan het dan nog de voeding zijn?
Voltages uitlezen in bios heeft sowieso weinig zin, uiteraard kan het nog steeds de voeding zijn. Zonder andere voeding is het lastig te zeggen. Welke testen draai je, wat zegt memtest bijvoorbeeld? OCCT PSU test? temperaturen?

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 16-04-2020 22:55 ]

• Uszka
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:48:
[...]

dit heb ik niet gedaan, maar is dat niet overbodig? Voornamelijk omdat het geheugen al vervangen is.
Corsair LPX heeft een niet zo beste reputatie icm Ryzen 3xxx. Heb daar vreemde symptomen door gezien.

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Uszka schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:27:
[...]

Corsair LPX heeft een niet zo beste reputatie icm Ryzen 3xxx. Heb daar vreemde symptomen door gezien.
inderdaad als je de voeding niet lang geleden hebt gekocht kun je hem niet wisselen voor een ander model?
Ik kan RM550X is wel aan te raden, die gebruik ik zelf i.c.m. Ryzen 3600X en 2600X.

Succes
Pagina: 1