Mijn vraag
Ik heb een korte tijd geleden een aantal componenten besteld en uiteindelijk mijn eerste eigen computer in elkaar gezet. Kort nadat ik klaar was viel de computer op willekeurige momenten uit. Er is geen touw aan vast te knopen. zodra de computer uitvalt moet ik de voeding uit en aan doen, vervolgens valt de computer direct weer uit. Als ik de voeding voor een langere tijd uitzet, doet die het soms weer. zodra die het doet, blijft die het ook doen. Soms een aantal dagen, soms een dag, soms een paar uur en soms enkele minuten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 3600
MSI B450 Tomahawk Max
RTX 2060
Corsair 3200 16gb
Corsair 550 sx
Samsung 970evo 500GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
*Bios nieuwste update uitgevoerd. Zowel oude als nieuwe bios hetzelfde probleem
*Videokaart is niet het probleem -> andere uitgeprobeerd
*Geheugen is al vervangen
*XMP uit/XMP aan hetzelfde probleem
*Voltages van de voeding lijken in orde te zijn
*Moederbord uit de kast gehaald, zelfde probleem komt ook buiten de kast voor
*temp gecheckt -> videokaart en voeding zijn niet warm, CPU is in idle erg aan het fluctueren. tussen de 40 en 55 graden. Tijdens het gamen niet hoger dan 60/70 graden.
een ander opvallend aspect is dat de computer altijd uitvalt zodra ik de computer in sleepmodus zet. Kort voordat de computer in sleep gaat, hoor je een tik en valt de computer uit. Dit is een constante factor, willekeurige uitval tijdens werking computer valt geen touw aan vast te knopen.
Ik ben ten einde raad. Hopelijk weten jullie meer.
Alvast bedankt.
Ik heb een korte tijd geleden een aantal componenten besteld en uiteindelijk mijn eerste eigen computer in elkaar gezet. Kort nadat ik klaar was viel de computer op willekeurige momenten uit. Er is geen touw aan vast te knopen. zodra de computer uitvalt moet ik de voeding uit en aan doen, vervolgens valt de computer direct weer uit. Als ik de voeding voor een langere tijd uitzet, doet die het soms weer. zodra die het doet, blijft die het ook doen. Soms een aantal dagen, soms een dag, soms een paar uur en soms enkele minuten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 3600
MSI B450 Tomahawk Max
RTX 2060
Corsair 3200 16gb
Corsair 550 sx
Samsung 970evo 500GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
*Bios nieuwste update uitgevoerd. Zowel oude als nieuwe bios hetzelfde probleem
*Videokaart is niet het probleem -> andere uitgeprobeerd
*Geheugen is al vervangen
*XMP uit/XMP aan hetzelfde probleem
*Voltages van de voeding lijken in orde te zijn
*Moederbord uit de kast gehaald, zelfde probleem komt ook buiten de kast voor
*temp gecheckt -> videokaart en voeding zijn niet warm, CPU is in idle erg aan het fluctueren. tussen de 40 en 55 graden. Tijdens het gamen niet hoger dan 60/70 graden.
een ander opvallend aspect is dat de computer altijd uitvalt zodra ik de computer in sleepmodus zet. Kort voordat de computer in sleep gaat, hoor je een tik en valt de computer uit. Dit is een constante factor, willekeurige uitval tijdens werking computer valt geen touw aan vast te knopen.
Ik ben ten einde raad. Hopelijk weten jullie meer.
Alvast bedankt.