Netwerk in diepe tuin UTP/Glas/Powerline/Wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-10 21:35
Beste tweakers,

In een tuin van 30 m diep wil ik graag een goed wifi-signaal opzetten. De afstand tot de modem bedraagd ca. 40 meter. We zijn de tuin opnieuw aan het aanleggen en binnenkort gaan we aan het graven en met een kraan grond verbeteren/sleuven graven, dat is het moment om ook dit probleem op te lossen. Naast stroom en leidingen voor water wil ik ook internet regelen.

Nu kom ik meerdere oplossingen tegen op het internet, in fora hier op got, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Optie 1:
Het liefst zou ik gaan voor bekabelde UTP op twee plekken in de tuin, waar ik dan naar believen een acces point op kan aansluiten. Hiervoor heb ik gezocht op de juiste kabel en ik kwam uit op
- Een UTP grondkabel, CAT6, 100% koper https://www.netwerkkabel....uitenkabel-100-koper.html
- Een mantelbuis, waar deze door moet lopen https://www.kabel24.nl/ma...n-koppelstuk-rol-50-meter

O.a. hier op tweakers wordt deze oplossing vaak afgeraden omdat bij nabije blikseminslag door inductie netwerkapparatuur (of erger) naar z'n grootje kan gaan door spanningspieken. Er zijn mensen die hier al jaren probleemloos mee uit de voeten zijn gekomen, maar dat langere bekabeling buiten een grotere kans op problemen met spanningspieken kan opleveren vind ik niet heel comfortabel. :X

Optie 2:
Aangeraden wordt dan veelal glasvezel vanwege de galvanische scheiding. Prima. Maar hier loop ik een beetje stuk, want echt goedkope oplossingen zijn er niet (volgens mij). Zowel een converter aan de voorkant en achterkant van de glasvezelkabel is een dure hobby en dan heb je er weer twee apparaten bij.

Ik vond deze SFP-modules https://azerty.nl/product...ansceivermodule-100mb-lan. Die zijn goed te betalen. Maar ik kan niet zo goed vinden of ik hier gebruik van kan maken in de opzet UTP <-> SFP <-> GLAS <-> SFT <-> UTP. Geen goed idee zie ik al |:(

Optie 3: Powerline
Derde oplossing is de Powerline oplossing via het stroomnetwerk zoals met deze oplossing https://www.coolblue.nl/p...-500-mbps-2-adapters.html. Ook deze oplossing wordt op de fora massaal afgeraden vanwege hoge pings, random uitval en onoplosbare problemen. Ook niet erg aantrekkelijk. 8)7

Optie 4:
Dan maar een accesspoint op de muur zetten met een goeie range. Dit kan natuurlijk goed werken, maar dan moet ik van mijn bekabelde idee afstappen, waarvan ik altijd heb geleerd dat (altijd) de beste oplossing is.

Hebben jullie tips om toch een bekabelde oplossing te realiseren? Of weten jullie een oplossing met glas die in de buurt komt van een oplossing met UTP? Ik ben erg benieuwd of ik dingen over het hoofd zie!

Beste antwoord (via roedi06 op 20-04-2020 18:07)

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 16:57
ijske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:25:
[...]

dit is gewoon slecht advies.... dat het bij jou goed werkt is nog geen garantie dat het bij hem ook werkt..

kabel aanleggen is echt het beste dat je kan doen , kan je alle kanten nog uit (en ik zou gewoon utp nemen, fiber zou ik pas doen als je in een risico zone woont, of al regelmatig inslagen hebt gehad)
gebaseerd op mijn ervaringen (vanuit professioneel perspectief) is dit juist een heel goed advies, mits goed ingeregeld. Deze units kunnen die 30m prima aan.
UTP aansluitpunten buiten is altijd een risico (wat heb je aan je netwerk hangen, en hoe is dat afgeschermd?)
En je hebt speciale newerk-aardings apparaten. deze altijd gebruiken als iets naar buiten gaat, ook al is het een AP aan de gevel.
Pak hiervoor wel altijd SFTP kabel, aangezien je zonder aardscherm wel van alles kan gaan aarden, maar als er geen aarddraad en scherm doorheen loopt heb je nog niets.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:35
De kans op schade door blikseminslag is niet groot, maar wel aanwezig.

Omdat de afstand niet heel groot is, is optie 4 echter een prima oplossing. Goedkoop, snel en simpel. Bedraad internet is voor gaming en zware downloads wel ideaal. Voor het standaard mailen, surfen en youtube kijken is wifi prima. Ik zou in jouw geval een degelijke repeater op een handige plek richting de tuin plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Euh... een tuin van 30 meter diep? Even aangenomen dat je niet achter in de tuin achter een betonnen muur gaat zitten, lijkt alles wat verder gaat dan optie 4 me zwaar overkill.

edit:
Als je toch wat wilt voorbereiden, leg dan nu je toch aan het graven bent die mantelbuis in de grond. Uiteindes afdoppen. Mocht je dan toch ooit je laptop aan een kabel willen hangen (of voor iets anders een kabel nodig hebben) hoef je iig niet je hele tuin weer open te spitten.

[ Voor 45% gewijzigd door mcDavid op 16-04-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
Niet moeilijk doen en één van deze jongens ophangen aan de buitenmuur met zicht op de tuin: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)

Ik heb tot in huis bij de overburen (meer dan 40 meter) nog ontvangst.....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
MasterMaceMichu schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:14:
Niet moeilijk doen en één van deze jongens ophangen aan de buitenmuur met zicht op de tuin: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)

Ik heb tot in huis bij de overburen (meer dan 40 meter) nog ontvangst.....
dit is gewoon slecht advies.... dat het bij jou goed werkt is nog geen garantie dat het bij hem ook werkt..

kabel aanleggen is echt het beste dat je kan doen , kan je alle kanten nog uit (en ik zou gewoon utp nemen, fiber zou ik pas doen als je in een risico zone woont, of al regelmatig inslagen hebt gehad)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 16:57
[...]

gebaseerd op mijn ervaringen (vanuit professioneel perspectief) is dit juist een heel goed advies, mits goed ingeregeld. Deze units kunnen die 30m prima aan.
UTP aansluitpunten buiten is altijd een risico (wat heb je aan je netwerk hangen, en hoe is dat afgeschermd?)
En je hebt speciale newerk-aardings apparaten. deze altijd gebruiken als iets naar buiten gaat, ook al is het een AP aan de gevel.
Pak hiervoor wel altijd SFTP kabel, aangezien je zonder aardscherm wel van alles kan gaan aarden, maar als er geen aarddraad en scherm doorheen loopt heb je nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48
Bliksem slaat in op het hoogste punt. Heb in de jaren dat ik monteur bij kpn ben geweest tientallen bliksem inslagen gehad en allemaal waren ze of in de trafo huis van 230v ingeslagen of in de wijk kast voor DSL of op het dak.

Als de bliksem inslaat op die utp van jouw dan slaat ie ook door naar de 230v kabel die er vlakbij ligt.

Dat gezegd gewoon een 40mm buis naar achteren brengen en een outdoor AP ophangen bijvoorbeeld een eap245 outdoor. Hoewel de kans ook zeer aanwezig is dat een outdoor ap aan de buitengevel ook wel voldoende zal zijn. Want zo spannend is 30 meter wifi niet buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wil je met het internet gaan doen? Als latency niet heel belangrijk is en je ook niet perse een gigabit verbinding wilt is een access point aan de gevel gewoon de meest eenvoudige oplossing. Dan moet je dertig meter overbruggen, dat kan prima als er niks tussen staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
[...]

Wat een stelligheid... Kabel is veel meer werk en je hebt hoe dan ook een AP nodig. Daarbij is dit een erg krachtige AP, zeker als je al in het Unifi eco-system zit.

3D Print Service || Activated Carbon

Pagina: 1