Coole koelkast doet ut nie :(

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Het probleem is als volgt: k heb een paar dagen geleden een freon loze coolkast uit elkaar gehaal met als doel er een cool systeem voor mijn pjoeter van te maken. Na veel topic's/ artikeltjes te hebben gelzen leek gewoon butaan gas mij de beste oplossing maar na een half campinggas busje leeg te hebben gespoten werkt het nog niet ;(
pomp doet het maar gas wil er niet goed in zijn er alternatieven vor wat betreft gas :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Waarom heb je het niet gewoon met freon gedaan dan?
Heb je een vriend die bij een airco-installatie bedrijf werkt?
Als dat zo is dan kan hij van zijn werk misschien een fles freon12 lenen.
Alhoewel dat lastig kan zijn ivb met strenge milieu regels.
Of sloop een andere koelkast en gebruik daarvan de installatie.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• ernst
vraag is meer.... hoe krijg ik een goed werkend spulletje erin want ook dat gas kreeg ik er alleen in door de helft te laten ontsnappen en hetzelfde met freon doen lijkt mij geen goed idee ;) bovendien moet het ook nog eens bijgevuld worden als er meer coolers aankomen (cpu gpu psu ram hdd enz )
dus ik moet iets hebben dat dezelfde gunstige eigenschappen als freon heeft maar niet al teschadelijk duur en moeilijk te verwwerken is :o

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Als ik dit zo hoor lijkt het me niet verstandig dat jij met butaan/propaan/R12/R134a gaat klooien. Dat levert je gegarandeerd een grote knal op vroeg of laat, aangezien je klinkt alsof je niet weer waar je mee bezig bent.

Da's niet negatief bedoeld, maar als ik jou was zou ik zou me eerst wat gaan verdiepen in compressorkoelingen. Gewoon een oud koelkastsysteem afvullen met butaan zonder eerst te vacumeren en controleren of je watervanger nog wel goed is, werkt dus niet. Sterker nog: R134a compressoren kunnen niet zoveel met butaan doen. Die gaan alleen maar extra snel kapot. En de rest van een R134a systeem (smering, capillair/ventiel, condenser) is ook niet geschikt voor butaan. R12 compressoren kunnen eventueel wel met propaan afgevuld worden.

Nogmaals: ga NIET met propaan/butaan en compressoren rommelen voordat je weet wat je doet. De drukken lopen hoog op, en als de compressor vloeibaar gas te verwerken krijgt, dan kun je nog eens rare dingen meemaken.

• ernst
Op maandag 06 augustus 2001 12:50 schreef DaBit het volgende:
Als ik dit zo hoor lijkt het me niet verstandig dat jij met butaan/propaan/R12/R134a gaat klooien. Dat levert je gegarandeerd een grote knal op vroeg of laat, aangezien je klinkt alsof je niet weer waar je mee bezig bent.

Da's niet negatief bedoeld, maar als ik jou was zou ik zou me eerst wat gaan verdiepen in compressorkoelingen. Gewoon een oud koelkastsysteem afvullen met butaan zonder eerst te vacumeren en controleren of je watervanger nog wel goed is, werkt dus niet. Sterker nog: R134a compressoren kunnen niet zoveel met butaan doen. Die gaan alleen maar extra snel kapot. En de rest van een R134a systeem (smering, capillair/ventiel, condenser) is ook niet geschikt voor butaan. R12 compressoren kunnen eventueel wel met propaan afgevuld worden.

Nogmaals: ga NIET met propaan/butaan en compressoren rommelen voordat je weet wat je doet. De drukken lopen hoog op, en als de compressor vloeibaar gas te verwerken krijgt, dan kun je nog eens rare dingen meemaken.
dat ik niet weet waar ik mee bezig ben is tendele juist maar ik heb wel i een topic een reply gelezen van iemand die in een bedrijf werkte dat zig bezig houd met het vullen van koelssystemen en die zei dat met buttaan/propaan vullen prima werkt ;) .
verder ben ik niet zo zeer aan het experimenteeren ik wil gewoon een werkende koelkast :) als je daar een simpele oplossing voor weet :? , gaarne

Verwijderd

Vullen met propaan werkt ook, mits het een ouder R12 gebaseerd systeem betreft. MM_zork heeft zijn koeling met butaan gedaan, en die werkte ook, hoewel niet helemaal optimaal. Maar ik raad af om propaan te gebruiken in combinatie met een R134a systeem. Welk type het is staat op de compressor en op het typeplaatje van de koelkast.

Maar ik vind het link, propaan gebruiken. En ik kan inmiddels heel aardig zilversolderen, plus dat ik inmiddels wel weet wat er allemaal fout kan gaan. Maar vanwege het brand/explosiegevaar heb ik nog (let op: NOG >:) ) geen phase-change koeling.
Pagina: 1