Netwerkpc frequent checken op uptime

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een oudere Win10 laptop op een donker plaatsje staan die een service 24/7 moet draaien. Vervelend genoeg is het me een paar keer overkomen dat die uit staat/uit is gegaan.

Ik zoek een tooltje wat mij op een kantoorpc gaat waarschuwen als die pc uit is gevallen. Al diverse zoekopdrachten gedaan maar niet de juiste zoekwoorden denk ik want nog geen resultaat.

Weet iemand hier een lokaal programma wat deze check voor me kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nice, goed uitgewerkt. :P Wát heb je al gezocht, want wat als ik zeg "ping"? :? En dan even creatief met notify en down, etc.

Maar goed, dat zul je wel al gezocht hebben. Dus waarom zou ik dat herhalen? Oh ja...

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 16-04-2020 17:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
:) Handmatige ping is allemaal te snappen. Maar inderdaad 'ping' en 'notify' had ik nog niet in de zoekmachine blender staan.
En laat me rustig naar m'n jubileum op tweakers rollen met m'n rollator :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, dat is altijd moeilijk te zien, zo aan de tekst etc., wat de ander z'n skills zijn. :) Maar daarom is het juist handig om even volledig te zijn met wat je al geprobeerd hebt en waar je precies tegenaan loopt.

Want alleen al: Hoe wil je meten? Heb je netwerktoegang tot die computer die uit kan vallen of staat dat volledig los vanwaar je wilt meten? Etc., etc.

Dus meer info zou welkom zijn. ;)

offtopic:
En ja, ik ben wat streng, maar jij loopt hier lang genoeg rond om te weten hoe we het willen (lees: nodig) hebben, hier. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 16-04-2020 17:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Het is simple ping monitor geworden.

En inderdaad oud gediende. Maar I(C)T is al langer niet meer mijn dagelijkse werk en dan merk je dat de juiste zoekwoordcombinatie een puzzel kan zijn. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

the noise schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:12:
Het is simple ping monitor geworden.

En inderdaad oud gediende. Maar I(C)T is al langer niet meer mijn dagelijkse werk en dan merk je dat de juiste zoekwoordcombinatie een puzzel kan zijn. Het is wat het is.
Heb je dan ook de laptop een simpel statisch IP gegeven :+?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:52:
[...]

Heb je dan ook de laptop een simpel statisch IP gegeven :+?
Hoe vaak verandert jouw IP-adres? Ook al zit je op DHCP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Room42 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:23:
[...]

Hoe vaak verandert jouw IP-adres? Ook al zit je op DHCP?
Dat doet er niet toe. Als je van een apparaat met '24/7 service' erop wilt weten of hij up and running is voor langere tijd geef je hem een statisch IP, klaar. Dat behoeft toch geen verdere discussie hoop ik?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:25:
[...]

Dat doet er niet toe. Als je van een apparaat met '24/7 service' erop wilt weten of hij up and running is voor langere tijd geef je hem een statisch IP, klaar. Dat behoeft toch geen verdere discussie hoop ik?
Nou vooruit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Los van het terechte punt over het statische ip-adres, zou ik niet kijken of de pc reageert op icmp. Ik zou gaan controleren of de service écht draait...

code:
1
2
3
$password = ConvertTo-SecureString "....." -AsPlainText -Force
$cred=get-credentials -Username = ..... -Password $password
Invoke-Command -ComputerName ..... -Credential $Cred -scriptblok {Get-Service -name ....}

Dit geeft je al de service en de status terug. Met een simpel IF-statement kun je dan zaken triggeren als de status van de service niet "running" is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Ja, vast IP.
Mark, zover had ik nog niet gekeken.Op dit moment is een melding als 'ie uit staat al vast een quick fix.

Eigenlijk wil ik de huidige Diskstation gaan vervangen. Daar dan de service op plaatsen. Op dat moment moet ik uitzoeken welke middelen er zijn om de services te monitoren. De laptop nu is even een quick&dirty oplossing.
Pagina: 1