Hulp gevraagd om netwerksituatie in nieuw huis te duiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:26
Beste mede tweakers

Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht. Het probleem is dat in dit nieuwe huis de WiFi op de begane grond en eerste verdieping in principe prima is, maar op de tweede verdieping zo goed als niet bestaat.

Omdat ik
  • fervent gamer ben
  • geen fan van draadloos internet
  • mijn man-cave op de tweede verdieping komt
zit ik met de uitdaging hoe ik het beste internet in m'n man-cave op de tweede verdieping kan krijgen.

De situatie in m'n nieuwe huis is een beetje apart. In vrijwel elke kamer zit een coax-contactdoos. In een enkele kamer op de eerste verdieping zit ook een utp-contactdoos (die ik niet echt kan gebruiken, omdat m'n man-cave op de tweede verdieping komt).

De situatie in de meterkast is als volgt:
Het signaal van Ziggo komt hier binnen en gaat naar de splitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr07_5d6VJZunavIWeXDPiv5ZGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4RESxTwHffpmbsfB4f4fExv.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf de splitter gaat er 1 kabel naar m'n router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4ekDQVk-hvmMVXM1E_0H2i5Ez0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q56OTom8sXmwgfI3wnFLzigD.jpg?f=fotoalbum_large

En de andere kabel gaat naar dit kastje, wat volgens mij (ben een redelijk grote netwerk-noob) een versterker/splitter voor coax kabels is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkujQLCmfSgnneVKGEuLS19MGzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Su3sdzm3yWfeTboMY5qSeKEh.jpg?f=fotoalbum_large

De coax-kabels van dat kastje gaan door naar de rest van het huis, wat volgens mij alle coax-contactdozen verklaart.

Er is echter nog een derde component in deze meterkast en dat is dit kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daJEAcRoaLpjLrpspiV0h4MxJbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT8o6bZunkq1afJt5qugS0Do.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een beetje een onbekende voor mij. Dit kastje krijgt een ethernet kabel van m'n router binnen en er loopt een coax kabel tussen dit kastje en de hiervoorgenoemde coax-versterker/splitter.

Mijn vragen:
  • Klopt mijn vermoeden dat dit kastje ervoor zorgt dat ik ook internet uit alle coax-contactdozen in m'n huis kan trekken (iets met MOKA)?
  • Als dat klopt, welke adapter heb ik dan nodig om van een coax-wandcontactdoos weer naar ethernet te gaan?
  • Is dit dan de beste manier om bedraad internet in m'n man-cave op de tweede verdieping te krijgen?

Battle.net tag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is inderdaad een MOCA set, het staat zelfs op de sticker die op het kastje zit. Het gaat om een MOKA32 van Hirschmann, welke niet meer leverbaar is of wordt. Mocht je de handleiding zoeken dan kun je hier kijken: https://www.gebruikershan...w-handleiding-812976.html

Wat je kunt doen om bijvoorbeeld in je mancave internet te krijgen is de coax die daar naar toe gaat aan te sluiten op de MOKA set, en dan de afsluitweerstand er af te halen.

Maar... Zo lang je de ontvangende kant niet hebt van deze set kun je er geen bal mee. Dus kijk even of er ergens in je woning nog zo'n apparaat ligt. Anders moet je de apparaten toch gaan vervangen voor een nieuwe set, die wel compleet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[b]sypie in "Hulp gevraagd om netwerksituatie in nieuw huis te duiden"
Maar... Zo lang je de ontvangende kant niet hebt van deze set kun je er geen bal mee. Dus kijk even of er ergens in je woning nog zo'n apparaat ligt. Anders moet je de apparaten toch gaan vervangen voor een nieuwe set, die wel compleet is.
Of gewoon de coax kabel vervangen die nu naar die ruimte loopt door een utp kabel en bijpassende WCD

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

MOKA is inderdaad de beste optie (naast een rechtstreekse UTP kabel) om bedraad internet te realiseren.

Heb dezelfde set hangen om het internet van mijn meterkast beneden twee verdiepingen hoger te krijgen. Werkt perfect, zonder storingen en als ik het goed heb tot 1 gigabit. Heb ook Powerline geprobeerd maar deze Coax oplossing werkt 100x stabieler.

Zoals hierboven al aangegeven heb je dus wel twee van deze kastjes nodig. Ze zijn echter end of life en moeilijk te verkrijgen.
Hirchmann heeft een nieuwere set beschikbaar voor 109,- Dan heb je er meteen twee maar kan je je huidige doosje weggooien.

Wel een vreemde manier van installeren in een nieuwbouwhuis..... ik dacht dat coax ondertussen wel plaatsgemaakt had voor UTP kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
Le Mol schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:40:
[...]

Of gewoon de coax kabel vervangen die nu naar die ruimte loopt door een utp kabel en bijpassende WCD
Daar zat ik dan ook aan te denken. Heb (voorlopig) niet echt de behoefte om T.V. in m'n man-cave te kijken.

Dat zou dan betekenen
  • COAX WCD loswrikken in m'n man-cave
  • Ethernet-kabeltje aan COAX-kabeltje knopen
  • COAX-kabeltje (voorzichtig) naar beneden trekken, waarmee ethernet-kabeltje gelijk wordt meegetrokken
  • Ethernet kabeltje in router proppen, voila, internet in m'n man-cave
Ik echter vrijwel geen RJ-45 male-female kabels (zodat ik een nette UTP WCD in m'n man-cave krijg), zoek ik hier wel in de goede richting?

Aan de andere kant... mocht ik in de toekomst ooit TV willen kijken in m'n man-cave dan is zo'n MOCA-set misschien wel weer interessant. Zijn er nadelen aan internet over COAX? Ik zag ergens dat max snelheid 400Mbps is (wat alsnog ruim voldoende is voorlopig)?
Wootism schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:47:
MOKA is inderdaad de beste optie (naast een rechtstreekse UTP kabel) om bedraad internet te realiseren.

Heb dezelfde set hangen om het internet van mijn meterkast beneden twee verdiepingen hoger te krijgen. Werkt perfect, zonder storingen en als ik het goed heb tot 1 gigabit. Heb ook Powerline geprobeerd maar deze Coax oplossing werkt 100x stabieler.

Zoals hierboven al aangegeven heb je dus wel twee van deze kastjes nodig. Ze zijn echter end of life en moeilijk te verkrijgen.
Hirchmann heeft een nieuwere set beschikbaar voor 109,- Dan heb je er meteen twee maar kan je je huidige doosje weggooien.

Wel een vreemde manier van installeren in een nieuwbouwhuis..... ik dacht dat coax ondertussen wel plaatsgemaakt had voor UTP kabels?
Jah dat is ook nog een (grappig) probleem:
Ik zie ook drie UTP kabels vanuit m'n router naar boven lopen. Ik heb dus alleen op de eerste verdieping een UTP WCD kunnen vinden en ik heb werkelijk waar geeeeen idee waar die andere twee kabels heen gaan 8)7

Ook geen idee hoe ik dat zou moeten uitvinden 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door DeBierVampier op 16-04-2020 17:51 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan je utp kabel (harde kern versie!) hierin af monteren:

https://www.netwerkwinkel...P-wit-NK4005-p_34243.html
en dat past weer in de WCD: https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html

aan de meterkast kant kan je zoiets gebruiken als je van plan bent meerdere kabels te gaan doen: https://www.netwerkwinkel...-LEEG-NK4051-p_33962.html

En TV gaat nu ook vaak al over UTP, omdat er een media box tussen moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Le Mol op 16-04-2020 17:56 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
kan het niet zijn dat er in elke pijp tv kabel + utp is ingetrokken ?

of zitten die coax & utp in aparte pijpjes in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
ijske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:17:
kan het niet zijn dat er in elke pijp tv kabel + utp is ingetrokken ?

of zitten die coax & utp in aparte pijpjes in de meterkast
Er gaan 3 UTP kabels naar boven. Een kabel gaat door z'n eigen pijp en verder niets, de andere twee kabels gaan samen door een andere pijp naar boven en verder niets.

Ik heb maar op een plek in het huis (op de eerste verdieping) een UTP WCD kunnen ontdekken, waar die andere twee heen gaan: geen idee 8)7

Heb jij (of iemand anders) enig idee hoe ik dit uit zou kunnen zoeken? Er keihard aan trekken en kijken waar in het huis een gat in de muur ontstaat lijkt me niet de beste oplossing 8)7

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
het ZOU kunnen dat er nog een utp klaarligt achter de tv doos van de slaapkamer ...

maar als er al 2 kabels in 1 buis zitten , dan is het al raar dat je die beide voorziet achter een bestaande tv doos

ik zou boven gewoon een en ander er is uitschroeven ... kijken wat je ontdekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eventuele tekeningen van de bouw kunnen je misschien een idee geven, maar dan moet je die natuurlijk wel hebben (of aan de oud-bewoners vragen)

In mijn huis was er een kast gemaakt en daarachter zat een stopcontact en (zoals ik verwachtte) ook een telefoonaansluiting. Daar heb ik vervolgens UTP doorheen kunnen trekken. Heb je wellicht ook zo'n plek waar iets achter kan zitten?

Anders op allerlei plekken in huis op de muur kloppen en luisteren of het ergens hol klinkt, dan zit er wellicht een doos achter het behang/stucwerk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik zou eerder wat logisch proberen na te denken...
stel dat je bouwt in 1990 bv... dan was het heel vaak de gewoonte dat de ouders een telefoon naast het bed kregen, en vaak ook tv ... dus daar zouden 2 pijpjes moeten zijn alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
ijske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:25:
het ZOU kunnen dat er nog een utp klaarligt achter de tv doos van de slaapkamer ...

maar als er al 2 kabels in 1 buis zitten , dan is het al raar dat je die beide voorziet achter een bestaande tv doos

ik zou boven gewoon een en ander er is uitschroeven ... kijken wat je ontdekt
Wat bedoel je met tv doos? Een COAX WCD? Ik kan even kijken inderdaad of ik wat dingetjes los kan wippen. Maar er is dus een mogelijkheid dat er achter een COAX contactdoos een losse bungelende UTP kabel hangt?
Aiolos schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:26:
Eventuele tekeningen van de bouw kunnen je misschien een idee geven, maar dan moet je die natuurlijk wel hebben (of aan de oud-bewoners vragen)

In mijn huis was er een kast gemaakt en daarachter zat een stopcontact en (zoals ik verwachtte) ook een telefoonaansluiting. Daar heb ik vervolgens UTP doorheen kunnen trekken. Heb je wellicht ook zo'n plek waar iets achter kan zitten?

Anders op allerlei plekken in huis op de muur kloppen en luisteren of het ergens hol klinkt, dan zit er wellicht een doos achter het behang/stucwerk.
Tekeningen hebben we wel degelijk, helaas is dit huis onderdeel van een hele wijk die een aantal jaren geleden uit de grond is gestampt (2013). Elk huis is weer net iets anders en hebben ook hun eigen customization opties. De tekeningen zijn alleen van een 'algemene' versie van het huis en niet specifiek voor deze woning (een aantal kamers van onze woning kloppen bijvoorbeeld al niet op deze tekeningen). Ik heb ook al een vraag uitgezet bij BAM (de hoofdaannemer), maar nog geen antwoord gehad.

De woning was leeg overgeleverd en er stonden op het moment van intrekken (vorige week dinsdag) geen kasten in waar stopcontacten of verborgen UTP WCDs zouden kunnen zitten

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik heb inderdaad al plaatsen gezien waar zowel coax als utp naar dezelfde inbouwdoos heeft aangelegd, zodat de electricien kon kiezen welke contactdoos hij daar wou zetten ... :-)
beetje "stom" vind ik , maar het ligt er in ieder geval toch al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar dat er dan 2 buizen naar 1 doos gaan is wel een beetje raar (maar niet onmogelijk). (die aanname doe ik omdat je het over 2 utp in een buis hebt die je niet kan vinden, die coax zit alleen in een buis toch?)

Tekeningen van de algemene versie zou je misschien een aansluitpunt op kunnen zien, dat je zelf niet hebt, en dan op die plek gaan 'zoeken'.

Op logische plekken moet je anders gaan zoeken idd, dus plekken waar je zou kunnen verwachten dat een extra leiding is gelegd.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Mischien een hele domme vraag maar..... Heb je het al eens aan de vorige eigenaar gevraagd? Die heeft het waarschijnlijk aangelegd en dus een grote kans dat die het je zo kan vertellen......?
Pagina: 1