Fysiotherapeut gaat onzorgvuldig om met gegevens - en nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyiox
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-06 22:58
Goedemiddag!

Ik schrok een beetje van een situatie die zich vanmiddag voor deed. Ik kreeg namelijk doodleuk een e-mail van mijn fysiotherapeut met de vraag of mijn gegevens nog klopten, en daarbij een screenshot van mijn patientendossier. Hierin stond dus o.a. mijn naam, adres, geboortedatum en mijn BSN nummer.

Dit lijkt me niet normaal gedrag, zeker aangezien het om 'normale' email gaat en de fysiotherapeut dus helemaal niet wist of de gegevens wel klopten. Mijn vraag is dan ook, wat doe ik hiermee? Kan ik hier iets mee doen? Het is natuurlijk goed gegaan nu, maar het had ook fout kunnen gaan en dan hadden we een groter probleem. Waar begin ik? De website van de Autoriteit Persoonsgegevens is vooral gericht op de organisatie zelf.

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met dit soort geintjes en me de goede richting op kunnen wijzen? 8)7

Bedankt!

Beste antwoord (via Meyiox op 16-04-2020 16:41)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:25
Ik heb geen ervaring, maar kan je net zoals meerdere Tweakers wel de goede richting op wijzen hoor. Meld het even bij de desbetreffende fysiotherapeut of de mensen die boven hem / haar staan. Grote kans dat ze zich van geen kwaad bewust is en dus niet weet dat dit niet mag. Om nou meteen een melding te gaan maken en te gaan wijzen lijkt me niet de allerbeste oplossing.

Grote kans dat ze zich verontschuldigd en dat je het nooit meer zo gestuurd krijgt. Je zou haar misschien ook nog tips kunnen geven over hoe ze het wel kan doen.

Zucht...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 12:46

ComputerHoed

Electronica <3

Heb je er al aan gedacht de fysio er op aan te spreken?
Lijkt mij het meest voor de hand liggende...

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:12
Je kan een klacht indienen bij de organisatie zelf. Zij moeten dan als organisatie een datalek melden. ( Meldplicht datalekken )

Als zij dit niet doen, kan jij zelf dit melden. ( eerste stap is toch de organisatie zelf )

https://autoriteitpersoon...ing/meldplicht-datalekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyiox
@ComputerHoed Uiteraard - alleen als ik de kwaliteit van de mails lees, denk ik niet dat ze het beste overweg kan met computers. Ik twijfel of ze de fout begreep, vandaar dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik zou in eerste instantie de fysiotherapeut bellen en vragen of hij/zij zich bewust is van het risico en wijzen op betere mogelijkheden om deze gegevens te laten controleren.

Constructief meedenken lost het probleem meestal beter en sneller op dan in de hoogste boom klimmen en bij instanties gaan aankaarten.

[ Voor 28% gewijzigd door metalant op 16-04-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:21
metalant schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:22:
Ik zou in eerste instantie de fysiotherapeut bellen en vragen of hij/zij zich bewust is van het risico en wijzen op betere mogelijkheden om deze gegevens te laten controleren.

Constructief meedenken lost het probleem meestal beter en sneller op dan in de hoogste boom klimmen en bij instanties gaan aankaarten.
Bewustzijn van risico's is leuk, maar vergeet de wettelijke verplichtingen niet!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08

FreakNL

Well do ya punk?

Die fysio kan waarschijnlijk wel een mailtje sturen en een documentje tikken, maar is waarschijnlijk niet zo OCD als de gemiddelde tweaker m.b.t. persoonlijke data, GDPR, etc..

Met andere woorden, hij is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust! Bel hem en vertel hem het risico!

@Hierboven,
Ja je hebt gelijk. Maar wat koop je daar verder voor? Het lijkt me constructiever deze fout te melden en de fysio te her-op-voeden dan gelijk met het wetboek gaan zwaaien..

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2020 16:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:25
Ik heb geen ervaring, maar kan je net zoals meerdere Tweakers wel de goede richting op wijzen hoor. Meld het even bij de desbetreffende fysiotherapeut of de mensen die boven hem / haar staan. Grote kans dat ze zich van geen kwaad bewust is en dus niet weet dat dit niet mag. Om nou meteen een melding te gaan maken en te gaan wijzen lijkt me niet de allerbeste oplossing.

Grote kans dat ze zich verontschuldigd en dat je het nooit meer zo gestuurd krijgt. Je zou haar misschien ook nog tips kunnen geven over hoe ze het wel kan doen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meyiox schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:14:
Goedemiddag!

Ik schrok een beetje van een situatie die zich vanmiddag voor deed. Ik kreeg namelijk doodleuk een e-mail van mijn fysiotherapeut met de vraag of mijn gegevens nog klopten, en daarbij een screenshot van mijn patientendossier. Hierin stond dus o.a. mijn naam, adres, geboortedatum en mijn BSN nummer.

Dit lijkt me niet normaal gedrag, zeker aangezien het om 'normale' email gaat en de fysiotherapeut dus helemaal niet wist of de gegevens wel klopten. Mijn vraag is dan ook, wat doe ik hiermee? Kan ik hier iets mee doen? Het is natuurlijk goed gegaan nu, maar het had ook fout kunnen gaan en dan hadden we een groter probleem. Waar begin ik? De website van de Autoriteit Persoonsgegevens is vooral gericht op de organisatie zelf.

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met dit soort geintjes en me de goede richting op kunnen wijzen? 8)7

Bedankt!
Bel ze op en vraag of dit überhaupt bij hen vandaan komt. Dan weet je meer, en kun je ze er op aanspreken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meyiox
Bedankt voor de hulp iedereen, ik zal dit nogmaals aankaarten bij de fysio zelf. Het doel is natuurlijk voorkomen dat het in de toekomst gebeurt, en dat zal op deze manier vast gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:53
Ha!

Mogelijk / waarschijnlijk is je fysio lid van de KNGF, de beroepsvereniging, zij hebben een tool online staan waarmee de praktijk 'AVG-proof' gemaakt kan worden. Mogelijk kan hij/zij, via het doorlopen van dit stappenplan AVG / privacy -bewust gemaakt worden en kunnen zo fouten als deze , in de toekomst, voorkomen worden. Zie dus:
https://www.kngf.nl/produ...voering/hulp-bij-avg.html

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1