Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 08:53
Mijn vraag
Ik heb pas geleden rolluiken, zonnescreen en zonwering laten plaatsen. Deze heb ik momenteel allemaal aangesloten op een jaloezieschakelaar van jung behalve de screen die is aangesloten op een somfy smove schakelaar maar ik wil ze eigenlijk laten automatiseren. Met automatiseren bedoel ik dus aansturen via google home app of iets in die richting. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat zijn jullie ervaringen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb meerder raspberry pi's in huis maar weet niet wat er nog meer nodig is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel gegoogled en op volgende kastjes uitgekomen: Somfy TaHoma Box met RTS Ontvanger voor inbouwrolluik 60cm Somfy kastjes. Ik heb in totaal 4 rolluiken en 1 screen en 1 zonwering dus ik zou dus in totaal 6 kastjes nodig hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door prod_redbull op 16-04-2020 15:30 ]

Beste antwoord (via prod_redbull op 17-04-2020 11:40)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
Ik heb en shelly 2.5 achter de bestaande schakelaar gemonteerd. Ik bedien hem via mqtt met Domoticz. Als de zon ondergaat, gaat de zonwering automatisch omhoog ;-).
Mijn zonwering werkt op 220v, en zit geen Somphy oid tussen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUzjMvPiXW0oyQutdSRS_KcRf7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1gA1EttcKEL0cuETeClQe0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Het was wel even puzzelen om het erin te krijgen zoals je ziet. Ik heb een wcd ernaast, dus kon daar de lasdoppen voor aarde en nul mooi kwijt.

[ Voor 71% gewijzigd door Meester_J op 17-04-2020 11:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
niemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 18:06
Ik heb de Connexoon van Somfy. Is dacht ik een stuk goedkoper dan de Tahoma. Deze kun je ook aan Google koppelen. Ik heb het zelf niet gedaan, maar de optie zie ik staan in de Conexxoon app. Misschien heb je er wat aan.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 18:06
Je hebt overigens 1 Conexxoon kastje nodig. Die sluit je aan op je router. De rolluiken, zonneschermen e.d. moet je voorzien van Somfy RTS motor. Deze kun je vervolgens allemaal bedienen met je Conexxoon (of Tahoma als je die liever hebt).

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik maak nog gebruik van HoweWizard. Is inmiddels wel eol maar zolang het werkt vind ik het prima. Kan je misschien heel goedkoop op MP vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43
Hier heb ik drie screens op de Tahoma Box aangesloten. Die kan ik dus bedienen via hun eigen app of via Google Assistant. Alleen moeten de motoren in je zonwering iO ondersteunen. Ik weet of dat zo is? https://www.somfy.nl/producten/1032739/oximo-io

[ Voor 10% gewijzigd door Stnkfst op 17-04-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
DoubleTweak schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:55:
Ik heb de Connexoon van Somfy. Is dacht ik een stuk goedkoper dan de Tahoma. Deze kun je ook aan Google koppelen. Ik heb het zelf niet gedaan, maar de optie zie ik staan in de Conexxoon app. Misschien heb je er wat aan.
Volgens mij had alleen de connexoon een limiet que functies wat ik gelezen heb.
DoubleTweak schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:57:
Je hebt overigens 1 Conexxoon kastje nodig. Die sluit je aan op je router. De rolluiken, zonneschermen e.d. moet je voorzien van Somfy RTS motor. Deze kun je vervolgens allemaal bedienen met je Conexxoon (of Tahoma als je die liever hebt).
Ik heb momenteel de rolluiken al op jaloezieschakelaar, deze wil ik nog wel gebruiken voor me vrouwtje. Daarom dacht ik zo'n kastje achter de jaloezie schakelaar plaatsen.
jan groen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:04:
Ik maak nog gebruik van HoweWizard. Is inmiddels wel eol maar zolang het werkt vind ik het prima. Kan je misschien heel goedkoop op MP vinden
Thanks, zal is kijken :) Hoe heb jij verder je rolluiken etc aan laten sturen op de homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Stnkfst schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:07:
Hier heb ik drie screens op de Tahoma Box aangesloten. Die kan ik dus bedienen via hun eigen app of via Google Assistant. Alleen moeten de motoren in je zonwering iO ondersteunen. Ik weet of dat zo is? https://www.somfy.nl/producten/1032739/oximo-io
Ik heb de screen sowieso op IO omdat de schakelaar moeilijk was te plaatsen, voor me keuken is het namelijk 1 groot raam. Ik zal de leverancier is navragen wat voor motoren erin zitten.

Bedankt iedergeval alvast voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 08:14

B2

wa' seggie?

Als je Somfy IO hebt kun je de Connexxoon aanschaffen voor ongeveer 150 euro. De Connexxoon kun je met Google Assistant verbinden en/of met iets als Home Assistant, waarin je verder kunt automatiseren.

Bovenstaande is in ieder geval zoals ik het gedaan heb :) Wel even goed nakijken of je RTS of IO hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 17-04-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
Kan je dit niet gewoon met een Shelly 2.5 achter je bestaande schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Rgerr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:25:
Kan je dit niet gewoon met een Shelly 2.5 achter je bestaande schakelaar?
Nog niet eerder gehoord van Shelly 2.5. Moet je hier net zoals bij somfy een connect box hebben of dat niet? Kan je dan huidige schakelaar ook nog gebruiken? Dit is wel stuk goedkoper als die van somfy of z wave. scheelt dik de helft.

Gebruik je dit toevallig zelf? ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
prod_redbull schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:29:
[...]

Nog niet eerder gehoord van Shelly 2.5. Moet je hier net zoals bij somfy een connect box hebben of dat niet? Kan je dan huidige schakelaar ook nog gebruiken? Dit is wel stuk goedkoper als die van somfy of z wave. scheelt dik de helft.

Gebruik je dit toevallig zelf? ervaringen?
Gebruikt wifi, dus behoeft geen hub. Kijk maar eens hier: https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

Ik heb er zelf 4 gekocht voor mijn rolluiken in mijn nieuwe woning, dus ervaring nee. Vertrouwen wel. :)

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
Ik heb en shelly 2.5 achter de bestaande schakelaar gemonteerd. Ik bedien hem via mqtt met Domoticz. Als de zon ondergaat, gaat de zonwering automatisch omhoog ;-).
Mijn zonwering werkt op 220v, en zit geen Somphy oid tussen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUzjMvPiXW0oyQutdSRS_KcRf7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1gA1EttcKEL0cuETeClQe0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Het was wel even puzzelen om het erin te krijgen zoals je ziet. Ik heb een wcd ernaast, dus kon daar de lasdoppen voor aarde en nul mooi kwijt.

[ Voor 71% gewijzigd door Meester_J op 17-04-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Rgerr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:08:
[...]

Gebruikt wifi, dus behoeft geen hub. Kijk maar eens hier: https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

Ik heb er zelf 4 gekocht voor mijn rolluiken in mijn nieuwe woning, dus ervaring nee. Vertrouwen wel. :)
Nice, ik ga ze denk ook aanschaffen. Dan maar meteen de lichten automatiseren :) net filmpjes zitten bekijken en is echt nice!
Meester_J schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:10:
Mijn zonwering werkt op 220v, en zit geen Somphy oid tussen.
Nice bedankt voor de info, denk dat het shelly 2.5's worden. ga er dan rond de 15-20 in huis plaatsen voor verlichting en rolluiken etc. Weet niet of er een limiet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

prod_redbull schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:13:
Nice bedankt voor de info, denk dat het shelly 2.5's worden. ga er dan rond de 15-20 in huis plaatsen voor verlichting en rolluiken etc. Weet niet of er een limiet is?
Zolang je wifi router / accesspoint het aan kan zal het geen probleem zijn. Zelf heb ik 40 apparaten op een router uit 2013 en dat gaat prima, maar het kan per apparaat verschillen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
prod_redbull schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:13:
[...]

Nice, ik ga ze denk ook aanschaffen. Dan maar meteen de lichten automatiseren :) net filmpjes zitten bekijken en is echt nice!

[...]

Mooi, veel plezier en succes er mee. :) Shelly's hebben geen limiet, gezien ze direct op je router zitten. Het limiet zit hem dus in je router, hoeveel apparaten daar op kunnen, eigenlijk hoeveel ip's kan je dhcp server afgeven. Een beetje router kan er toch wel 100 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:26

Remi

Moo!

Interessant topic want ik zit met een soortgelijke vraagstelling dus ik ben benieuwd wat de beste oplossing is.

In mijn geval gaat het om reeds geïnstalleerde rolluiken van een onbekende leeftijd en mogelijk gebrekkig onderhoud. Ze zijn elektrisch en bediening gaat via een schakelaar.

Mijn idee is om de motoren te vervangen voor bijvoorbeeld die van somfy en dan met IO ivm de feedback mogelijkheid. Tevens hebben de motoren dan een obstakeldetectie.

Nu ben ik volgens mij technisch genoeg om de motoren zelf te vervangen maar ik ben onbekend met het koppel (trekkracht) verhaal. Hoe kan ik achterhalen welk koppel ik nodig heb voor mijn rolluiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Remi schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:26:
Interessant topic want ik zit met een soortgelijke vraagstelling dus ik ben benieuwd wat de beste oplossing is.

In mijn geval gaat het om reeds geïnstalleerde rolluiken van een onbekende leeftijd en mogelijk gebrekkig onderhoud. Ze zijn elektrisch en bediening gaat via een schakelaar.

Mijn idee is om de motoren te vervangen voor bijvoorbeeld die van somfy en dan met IO ivm de feedback mogelijkheid. Tevens hebben de motoren dan een obstakeldetectie.

Nu ben ik volgens mij technisch genoeg om de motoren zelf te vervangen maar ik ben onbekend met het koppel (trekkracht) verhaal. Hoe kan ik achterhalen welk koppel ik nodig heb voor mijn rolluiken?
Aan de hand van het materiaal en afmetingen kom je daar wel achter: https://www.rolluikstore.nl/nieuws/bereken-kracht-motor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-04 07:06
hallo,

Ik zit met het volgende, ik heb beneden alle rolluiken van somfy ( IO ), en een tahoma box. Dit werkt allemaal goed. Nu heb ik boven ook rolluiken, alleen deze zijn gewoon electrisch, geen IO. Weet iemand of ik die Shelly's 2.5 erachter kan zetten bij de electrische rolluiken, en kan ik deze shelly's dan bedienen met mijn tahoma box? Ziet de tahoma box deze shelly's 2.5, zodat ik er programmas mee kan maken enz enz?

iemand ervaring met deze setup?

gr rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
passat_v5 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:03:
hallo,

Ik zit met het volgende, ik heb beneden alle rolluiken van somfy ( IO ), en een tahoma box. Dit werkt allemaal goed. Nu heb ik boven ook rolluiken, alleen deze zijn gewoon electrisch, geen IO. Weet iemand of ik die Shelly's 2.5 erachter kan zetten bij de electrische rolluiken, en kan ik deze shelly's dan bedienen met mijn tahoma box? Ziet de tahoma box deze shelly's 2.5, zodat ik er programmas mee kan maken enz enz?

iemand ervaring met deze setup?

gr rene
Hoi Rene,

Je zou de shelly's kunnen flashen met tahoma software, hierdoor zou het te realiseren zijn wat jij wilt.

Groet,

Youri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
prod_redbull schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Hoi Rene,

Je zou de shelly's kunnen flashen met tahoma software, hierdoor zou het te realiseren zijn wat jij wilt.

Groet,

Youri
Oke, wist niet dat dat mogelijk was, wel het flashen, maar niet dat ie dan via een tahoma box aangestuurd kan worden. Heb je daar een link van? evt uileg? dank voor het meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
passat_v5 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:40:
[...]

Oke, wist niet dat dat mogelijk was, wel het flashen, maar niet dat ie dan via een tahoma box aangestuurd kan worden. Heb je daar een link van? evt uileg? dank voor het meedenken...
Ik heb hier geen linkje van omdat ik zelf homekit draai om mijn shelly's

Je zou wat speurwerk moeten doen.

Groet,

Youri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
oke gaan we doen...thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 08:28
@Meester_J
Werkt die shelly 2.5 ook i.c.m. een somfy io motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
BadEendTerror schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:32:
@Meester_J
Werkt die shelly 2.5 ook i.c.m. een somfy io motor?
Geen idee. Ik heb zelf geen Somfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-05 20:47
prod_redbull schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Hoi Rene,

Groet,

Youri
Ik denk dat je Tasmota bedoelt. Tahoma als in van Somfy kun je niet op een Shelly flashen.

De Shelly's (2.5) zijn bedoeld voor 220v motoren welke 2 L draden hebben (1 voor omhoog en 1 voor omlaag). Vaak te herkennen aan de simpele draaischakelaar in de muur

Daarnaast verwacht ik niet dat je Shelly's in je tahoma setup kunt integreren. Je maakt meer kans als je een overkoepelend systeem gebruikt (zoals homeassistant, domoticz, nodered, etc) welke zowel tahoma als Shelly ondersteunt.

[ Voor 18% gewijzigd door Johnbou op 30-07-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zo kan het ook: Situo 5 io Pure II aansturen met ESPHome

Ik heb geen schakelaars in de muur, alleen afstandsbedieningen.
Pagina: 1