WiFi T-mobile router (T50) erg slecht. Advies accesspoint?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.778 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Sinds kort ben ik aangesloten op het glasvezelnetwerk van T-Mobile Thuis. Ik had daarvoor Telfort 100 Mbit, nu 1000 Mbit van T-Mobile.

Bekabeld haal ik prima snelheden op de meeste computers (rond de 950 down, 970 up).

Maar WiFi laat véél te wensen over. Die was veel sterker en beter op de Telfort router dan op de Zyxel T50 die ik nu heb.

Ik heb uiteraard al allerlei dingen geprobeerd om de wifi beter te maken (andere kanalen, 2,4 ghz uit dan wel aan en 5 Ghz idem dito, 2,4 en 5 ghz gecombineerd onder één SSID, op advies van T-Mobile even het stroom eraf, etc. etc.).

De monteur van T-Mobile heeft vanwege het coronavirus bij installatie alleen het internet aangesloten en verder niet de ‘wifi-check’ gedaan door heel het huis (wat volgens mij normaal gesproken wel gebeurt).

De snelheid van 2,4 Ghz is erg laag (rond de 50mbit up en down) en heeft iets groter bereik, maar op de eerste verdieping al een gigantische dip.
De snelheid van 5 Ghz is wel hoger (rond de 250 up en down), maar dan zit ik wel bijna letterlijk naast de T50 router.

(gemeten op mijn Samsung Galaxy A50)

Aangezien er nu weinig mogelijkheden zijn voor een wifi-check o.i.d. door een monteur van T-Mobile, wil ik mijn Wifi zelf verbeteren door een andere nieuwe router (die ik toevallig nog heb liggen; TP-Link Archer C6) te plaatsen als Access Point (op de eerste verdieping).

Mijn vragen:
1. Is 250 mbit (maximaal) via Wifi ook wat jullie halen met de T50 router op 5 Ghz? Of is dat überhaupt wel een maximum snelheid van Wifi op 5 Ghz?

2. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het 2,4 en 5 ghz van elkaar te scheiden. Met beide een verschillende SSID.
Zouden jullie dit ook adviseren? Eerst had ik ze beide onder dezelfde naam (dit kan binnen de T50 router ingesteld worden) maar dan had ik weinig controle erover en zat ik vaak op het erg langzame 2,4 Ghz netwerk.

3. En als ik mijn access point erbij aansluit, adviseren jullie dan om die 2,4 en 5 Ghz netwerken die al op de T50 bestaan, exact zo over te nemen op het accesspoint? Of kan ik daar beter andere SSID’s voor aanmaken?
Óf kan ik beter alles onder één en dezelfde SSID plaatsen (dus bijvoorbeeld WIFIVANROBIN) voor zowel de T50 als het access point? En moet ik dan gebruikmaken van MESH (wat op de T50 zit)?

4. Tot slot: Als ik kies voor allerlei verschillende SSID's (Zyxel T50 en Access Point), kan ik dan als ik bijvoorbeeld op de WiFi zit van het access point wel naar een apparaat chromecasten wat op de WiFi zit van de Zyxel router? Of moeten ze daarvoor echt exact hetzelfde SSID en beveiligingsparameters voor hebben?

Ik hoop dat het zo duidelijk is! :P
Bedankt voor reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12
Het scheiden van SSID is persoonlijk het eerste wat ik altijd doe. Bandsteering zou dit overbodig moeten maken, maar ik zie het te vaak gebeuren dat moderne devices alsnog teruggeworpen worden naar 2,4GHz. Ik heb liever zelf invloed op wat ik doe en zorg ervoor dat de hele woning gebruik kan maken van 5GHz

Een Archer C6 is daarbij wel een budget-ding met max 866Mbit op de 5GHz band. Een verbetering geeft het uiteraard wel, maar reken niet op snelheden van 500Mbit

Als je de SSID's gelijk houdt(zelfs met gescheiden SSID voor 2,4 en 5GHz) zou je gewoon roaming kunnen gebruiken, devices zijn tegenwoordelijk redelijk intelligent genoeg om dit te regelen. Wel belangrijk is dat je dezelfde encryptie gebruikt op alle APs

Daarnaast heb je ook te maken met de maximum snelheden die een device haalt, met m'n Mi9 haal ik op een paar meter afstand nog steeds 400Mbit(op 500Mbit glas)

Een apparaat op een AP kan gewoon communiceren met apparaten die op een ander AP zijn verbonden. SSID doet er niet, maakt nog steeds deel uit van hetzelfde subnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
1. Met effectief 250 mbits over wifi naar je telefoon heb je wat mij betreft niets te klagen. Voor access points worden vaak vele malen hogere snelheden geadverteerd, maar om die snelheid te kunnen halen zou je van alle wifi streams tegelijk gebruik moeten maken, over beide frequenties.

2. Als je ervaart dat je vaker dan gewenst op de 2.4 GHz band terechtkomt zou ik de namen verschillend houden, dan heb je inderdaad meer controle.

3. Met een tweede Access point erbij zou ik inderdaad zorgen dat je 2.4GHz netwerk en 5GHz netwerk op beide apparaten precies dezelfde configuratie hebben.

4. Verschillende SSIDs betekenen niet automatisch verschillende netwerken. Zolang je je tweede access point instelt als access point en niet als router zou je via ieder SSID al je apparaten moeten kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Wat BAjansen zegt klopt zo beetje wel alleen bij punt 1 dien je ook rekening mee te houden dat per device een hele andere resultaat kan leveren dus het is moeilijk te zeggen of jij al aan je max zit op 5 Ghz.

Als voorbeeld ik haal via mij samsung s9 gecombineert met asus rt-ac5300 gemiddeld 550Mbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelof1233
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Precies dezelfde ervaring. Ik had eerst de connectbox van Ziggo. Waarbij de nieuwe buren aan de andere kant van m'n woning waar het modem geplaatst was zij een aantal dagen gebruik konden maken van mijn wifi. Minimaal 3 lagen beton. Omdat ik geen TV kijk, klant geworden bij T-Mobile. Wel prettige klantenservice. Alleen in mijn slaapkamer heb ik maar een paar streepjes. Voor nieuwbouw, isolatie en veel beton helaas nog geen aanrader. KPN met de experiabox ook niet. Dan noemen ze het maar superwifi om te maskeren dat ze eigenlijk niet zulke goede routers hebben en je huis vol moet proppen met versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dammerlaan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:33
Waarom probeert iedereen altijd maar de maximum Mbps bandbreedte van de WiFi verbinding na te streven?
Smallere kanalen met lagere bandbreedte zijn veel stabieler en hebben vaak ook nog eens een lagere latency.

Die ene enkele keer dat je enorme bestanden moet binnenhalen is het misschien zinvol.

Maar voor surfen, videostreamen en gamen heb je veel meer aan een strakke/stabiele/snelle(lage latency) met bandbreedte van 15-30Mbps in plaats van een struikelende 866Mbps....

Meerdere bekabelde accespoints in huis is áltijd beter, een mesh systeem is een goed alternatief.
Er op vertrouwen dat het WiFi signaal van alléén je modem in de meterkast het ook nog goed doet op zolder door muren en vloeren heen leid veelal tot een teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we deze oude koe maar in de sloot laten liggen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.