Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Beste mede Tweakers en Tweaksters

Is mijn Mobo dood of bios bricked, kan niks meer?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat ik als eerste had gedaan.
-compleet nieuw in elkaar gezet
-Fresh instal, hier had ik al problemen met mijn NVME wel niet wel niet. uiteindelijk lukte het en als first boot gezet en hele windows verhaal gelukt.
- 2 dagen van alles geinstaleerd en games gespeeld.
Bios het geheugen XMP gezet, dit ging met hakken en zagen uiteindelijk "leek" het stabiel

Toen, Zondag aanzetten en helemaal niks!! althans..
3 x herstarten en dan blijft het aan maar gebeurd niks(er komt uberhaupt geen bios logo of kom niet in de bios)
ik heb Cmos reset gedaan (meer dan 4 uur batterij eruit en geen stroom).
Geheugen in alle bankjes los en met elkaar geen enkele nut.
Ik heb een ander geheugen bankje (ander merk) kunnen gebruiken maar exact hetzelfde.
CPU er maar eens afgehaald
GPU aan of afgekoppeld maar niks.

enige wat ik nu krijg is 4 biepjes thats it

Mijn setup:
AMD Ryzen 3 2200G (met eigen GPU)
B450M Pro 4
2x 8 GB DDR4 3000MHz
1x NVME 256 GB
1x SSD 128 GB
1x 500 GB Sata
Nvidea 1660 Super (GPU)
Voeding Corsair 550

Compleet hoofdpijn dossier..
Nu staat er bij de nieuwe bios update dat het niet aangeraden word om te updaten ivm de huidige processor kern. maar kan het kwaad? echter aangezien ik helemaal mijn bios niet inkom kan ik helemaal niks. ik heb nu een B450M Steel legend aangeschaft met de hoop dat het aangaat en aangezien het dezelfde bios /chipset is hoop ik dat alles weer werkend krijg. hier ga ik vanavond mee aan de slag!

Alle hulp is welkom, want ik denk dat mijn bios bricked is ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

4 beeps = System Timer Failure.
https://www.asrock.com/support/faq.asp?id=2

Wordt aangeraden om al het geheugen apart te testen en een nachtje de CMOS eruit maar wat ik op i-net lees moet vaak het Mobo RMA.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Probeer eens alleen met HDD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:32
Strikt genomen zou alleen voeding, cpu, geheugen en HDD voldoende moeten zijn om 'beeld' te krijgen en memorytest van 24+ uur te doen. Als je de 1650 ook meteen installeert, moet je de juiste video uitgang gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Humma Kavula schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:59:
4 beeps = System Timer Failure.
https://www.asrock.com/support/faq.asp?id=2

Wordt aangeraden om al het geheugen apart te testen en een nachtje de CMOS eruit maar wat ik op i-net lees moet vaak het Mobo RMA.
Ik heb de Cmos jumpers + batterij eruitgehaald gedurende een nacht slapen echter helaas, er zit geen garantie meer op aangezien het bord in 2018 is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
biomass schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:05:
[...]

Strikt genomen zou alleen voeding, cpu, geheugen en HDD voldoende moeten zijn om 'beeld' te krijgen en memorytest van 24+ uur te doen. Als je de 1650 ook meteen installeert, moet je de juiste video uitgang gebruiken ;)
Ik heb ook de NVME eruit gehaald met enkel CPU+ geheugen en onboard HDMI of DVI aangesloten maar ook dit mocht niet baten.

een HDD met sata aansluiten heb ik echter nog niet geprobeerd, gaat dit uitmaken? we zullen zien. echter betreft memtest moet ik dit nog even doen maar heb voor alsnog geen werkende pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
wek geheugen geruik je,merk en type?

ook van het andere setje

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 16-04-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
freaky35 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:13:
wek geheugen geruik je,merk en type?

ook van het andere setje
Ik gebruik 2x8 van het volgende Adata XPG Gammix AX4U300038G16-SBG (3000mhz)

Het andere bankje was van werk van hynix 2166 1x 4

Ik heb inmiddels alles overgezet naar het nieuwe Moederbord Asrock B450M Steel Legend en alles draait zonder problemen! tevens heb ik wel een ander probleem en dat is dat mijn NVME niet herkend word in de snelle slot maar alleen op de Sata aansluiting.. dit had ik ook bij de Pro 4, iemand dit probleem ook ?

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 20:17
Heb je ook sata poorten ingebruik? Want volgensmij kan je bepaalde sata poorten niet gebruiken als m.2 gebruikt.

Het is iets wat ik mij nog vaag herinner, don't blame me if i am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Jordy_413 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:23:
Heb je ook sata poorten ingebruik? Want volgensmij kan je bepaalde sata poorten niet gebruiken als m.2 gebruikt.

Het is iets wat ik mij nog vaag herinner, don't blame me if i am wrong.
Ik heb Sata port 1 + 2 ingebruik maar niet 3,4. dus zou kunnen dat 1 + 2 niet in gebruik mogen genomen worden.

Ik dacht dat je 1+2 juist wel kon gebruiken en dat 3+4 dan buiten gebruik gaan, ik ga het straks even omdraaien en kijken of het wat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Als je nou gewoon even in de handleiding kijkt (onderaan blz 4/begin blz 5) kun je gewoon lezen welk M.2 slot je moet hebben. Dan hoef je niet constant bij elk dingetje/advies alles op andere sloten te gaan aansluiten om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
MonkeyJohn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:53:
Als je nou gewoon even in de handleiding kijkt (onderaan blz 4/begin blz 5) kun je gewoon lezen welk M.2 slot je moet hebben. Dan hoef je niet constant bij elk dingetje/advies alles op andere sloten te gaan aansluiten om te proberen.
Zo verkeerde been uit bed gestapt..

In iedergeval bedankt voor de slimme opmerking.. ZUCHT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Helemaal niet met het verkeerde been uit bed gestapt, maar aangezien je zelf aangeeft dat je ook niet zeker weet wanneer welke sata of m.2 poorten wel of niet beschikbaar zijn kun je dat best wel zelf opzoeken in de handleiding. Dan weet je of waar het probleem zit of kun je bij je vraag al gelijk aangeven dat je dat al hebt uitgezocht, dus dat het probleem niet daar ligt, en krijg je ook niet van die voor de hand liggende antwoorden.
Maar hey, als jij graag nutteloos 100x kabeltjes etc. wil in- en uitpluggen, doe je ding d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door MonkeyJohn op 17-04-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
MonkeyJohn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:18:
Helemaal niet met het verkeerde been uit bed gestapt, maar aangezien je zelf aangeeft dat je ook niet zeker weet wanneer welke sata of m.2 poorten wel of niet beschikbaar zijn kun je dat best wel zelf opzoeken in de handleiding. Dan weet je of waar het probleem zit of kun je bij je vraag al gelijk aangeven dat je dat al hebt uitgezocht, dus dat het probleem niet daar ligt, en krijg je ook niet van die voor de hand liggende antwoorden.
Maar hey, als jij graag nutteloos 100x kabeltjes etc. wil in- en uitpluggen, doe je ding d:)b
Snap ik echter was dit totaal niet in mij opgekomen dat het daar aan zou liggen en kwam bot over vandaar.
Nogmaals zodra ik thuis ben zal ik even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Ik heb het al gevonden, je hebt dus een NVME PCI en NVME SATA.

Sata word niet ondersteund door die M2_1 slot alleen PCI, omdat dit nog sneller is dan de SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:35

Thomg

Aww yiss

M2_1 slot heeft geen SATA omdat de fabrikant erop bezuinigd heeft en dit niet aangesloten heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

0daro0 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:01:
Ik heb het al gevonden, je hebt dus een NVME PCI en NVME SATA.

Sata word niet ondersteund door die M2_1 slot alleen PCI, omdat dit nog sneller is dan de SATA.
m.2 kan zowel Sata zijn als NVMe PCI-e.
Maar niet alle Sata m.2 sloten zijn geschikt voor NVMe ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1