TV voor multimedia (Kodi, Linux, Xbox One X, casten, etc.)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een 'dummy' PC met 4K, HDR, etc. Ik heb zelf een NAS ernaast staan, en alles wordt zoveel mogelijk gestreamd als dat niet direct kan.

Er komt een Xbox One X bij, aangezien ik steeds meer vanaf de bank wil gamen i.p.v. achter de PC.

Wat is je budget?
~300 euro max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen en mijn NAS over HDMI eraan koppelen. Geen andere poespas, het liefst zonder smartfuncties om zo de prijs laag te houden en de performance/gebruik OK.

Wat heb je zelf al gevonden?
https://tweakers.net/pric...e/444033;1505854;1387468/

De linker (Samsung UE43J5500AW Zwart) is mijn huidig model, maar heeft deze geen HDR(?) en ook geen 4K. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de LG 43UM7100PLB, maar ik zie wel dat deze een iets hoger verbruik heeft (label A)?

Welke vragen heb je hier nog over?
Waar moet ik opletten in deze pricerange en welke merken zijn goed? Ik heb nog nooit van Hi-Sense bijvoorbeeld gehoord en is Dolby Vision/50Hz (of toch maar hoger?) de beste keuze ook voor gaming?

Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 16-04-2020 12:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07

Major_ton

Shoot!

Mijn excuses als het vervelend overkomt, maar voor het gestelde budget kan je HDR echt vergeten. Een zinnige en goede HDR weergave krijg je pas bij de high-end TV's vanaf 49" bij Sony (XF9005 en XG9505), 48" bij LG met de nieuwe OLED 48CX of vanaf 55" bij Samsung vanaf de Q70R of hoger. Ik heb het ook niet verzonnen en helaas is het niet anders.

Daarnaast zijn TV's met Smart functies goedkoper omdát ze Smart functies hebben. Deze functies kan je natuurlijk negeren en de TV niet aansluiten op het netwerk. Je kan evt ook kijken naar een monitor, maar dat is toch weer een andere markt.

Denk ook even na over de kijkhoek. Zit je er recht voor? Kies dan voor een TV/monitor met een VA paneel. Dan geniet je van een veel hoger contrast. Wanneer de kijkhoek toch flink varieert, kies dan voor een TV/monitor met een IPS paneel zoals de genoemde LG TV.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Major_ton Ik zie wel dat ze adverteren met HDR, is dat echt onzinning en puur marketing?

Ik vind het niet perse erg hoor, maar ik gebruik die smart functies gewoon niet. Ik dacht misschien is 'kaal' juist goedkoper, maar ik vind het prima als dat niet zo is. :)

Tussen de TV en mij niet niet veel ruimte, ik heb maar een kleine woonkamer. Ik zie nergens die IPS worden genoemd, waaraan kan ik dat zien? Ik heb ook een IPS monitor, ik dacht dat deze altijd beter waren met gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07

Major_ton

Shoot!

Fabrikanten geven bij TV's vrijwel nooit aan wat voor een paneel er gebruikt wordt. Daarvoor kan je het beste zoeken op internet. Helaas komt het nog wel eens voor dat (hoofdzakelijk bij goedkopere modellen) een fabrikant zowel IPS als VA panelen gebruikt, afhankelijk van de op dat moment goedkoopste leverancier.

Bij computer monitoren wordt het dan juist wel weer goed aangegeven. Je kan in de pricewatch op zoeken op paneel type.

Een HDR signaal accepteren en een HDR signaal goed weergeven zijn helaas 2 verschillende dingen. Voor een goede HDR weergave zijn 4 aspecten erg belangrijk;

1 - een hoog contrast.
2 - een hoge piek helderheid.
3 - een groot kleurbereik.
4 - tonemapping.

Goedkope TV's falen op deze punten en dat maakt het dat HDR content er vaak slechter uitziet dan SDR content. Dat hoeft geen probleem te zijn als je niet van plan bent om veel HDR content af te spelen, maar als je dit juist wel wilt dan is nog even doorsparen de enige oplossing.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Major_ton heeft het meeste al benoemd. In deze prijsklasse zou ik voor de LG UM71 gaan als je een IPS paneel kiest en voor een TCL DP640 of EP64/66 als je voor VA gaat.

TCL is altijd VA en heeft een zeer lage input lag (10~12ms). Hisense is ook VA maar heeft geen game modus en een hogere input lag (~40ms). Samsung en Philips zijn 'geschikt' maar kan zowel PLS/IPS of VA zijn afhankelijk van batch/winkel/regio. Toshiba is een Vestel rebrand en moet je laten staan.

In deze prijsklasse hebben IPS panelen wel minder motion blur dan hun VA tegenhangers door de lagere response tijden. Maar gezien je huidige tv ook een VA-paneel betreft zal dat waarschijnlijk geen issue zijn.

De LG kost overigens t/m 21april €289,19 bij de Makro.

Verwacht behalve meer pixels geen (grote) verbetering qua beeld en hiervoor moet je ook dicht bij het scherm zitten. De tv's dragen alleen het label HDR maar zijn in feite je huidige tv met iets meer pixels. Non-4K content materiaal kan er zelfs slechter uitzien dan op je huidige omdat het beeld opgeschaald moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door benbaba op 17-04-2020 01:26 ]