Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 5 3600 rare temp en fan control ervaring!

Pagina: 1
Acties:

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:45
Beste Tweakers,

Ik heb van de week een nieuwe pc samen gesteld met de volgende onderdelen
  • AMD Ryzen 5 3600 processor
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
  • Fractal Design Meshify C Tempered Glass edition Midi Tower Behuizing
  • Seasonic Focus GX-550 PSU / PC voeding
  • MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
  • Noctua NH-U12S chromax.black
Nou wil ik altijd een onhoorbaar stil systeem hebben (wat ik hiervoor ook had met mijn i5 4460 en cooler master hyper 412s cooler.)

Echter wat ik nu zie in HWmonitor is dat bij het minste of geringste de temperatuur van de CPU omhoog schiet boven de 50 graden en soms richting de 60 a 70 bij het openen van programma's en het installeren van programmas.
De CPU fan reageert hier natuurlijk direct op. Wat ik nu dus krijg is dat de CPU fan alle kanten op gaat qua RPM omdat de CPU echt om de seconde veranderd van temp.

Ook zie ik af en toe een aardig temperatuur verschil tussen HWmonitor en Ryzen master tool. Welke kan ik beter aan houden? Ik vindt sowieso af en toe pieken van 50 graden op het bureaublad erg hoog. Mijn vorige CPU kwam zelden boven de 55 graden uit en was super stil

Beide systemen zijn trouwens gemeten zonder kast dus geen extra fans

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27

Thomg

Aww yiss

Zien mijn afbeeldingen in deze draad.
Thomg in "PC stiller maken (door case fans te vervangen?)"

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 16-04-2020 12:09 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:46
Moderne cpu's proberen er altijd een klein beetje meer performance uit te persen door zo hoog mogelijk te boosten, waar ze super inefficient werken door het hoge benodigde voltage. Als ze dan warmer worden laten ze de clocks en voltage geleidelijk zakken om de performance zo hoog mogelijk te houden zonder de cpu te beschadigen.

Hierdoor worden ze heel snel warm, dus dat is "normaal". In je bios heb je misschien een optie om de fan snelheid geleidelijker op te laten lopen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met @haarbal -- dit is vrij normaal gedrag, van klein tot groot. Threadripper 3960x hier (zelfde CPU architectuur) en doorgaans zitten cores rond 8MHz te idlen. En dan kunnen ze ineens naar 4,5GHz boosten op een CPU die een baseclock heeft van 3,8GHz. En dat is grappig, want sommige moederborden gooien er nog wat extra's tegenaan.

We zijn nu dus in een situatie dat een AMD CPU (zelfde geld voor nVidia GPU's overigens) sneller is met méér koeling, want ze hebben een zekere 'target temperature' in gedachten. Hoe langer hij daar onder zit, hoe sneller hij is.

Fancurves zijn dan ineens ook iets heel anders. Ik weet niet hoe het bij MSI zit, maar bij Asus kun je vanalles tunen (stuk vanuit de bios, stuk vanuit de software). Een van de dingen daarop is de up/down response time van de fan. Zodat je niet het gedrag krijgt dat élk piekje boven een zekere curve ineens alle 6 fans van je radiatoren op max zet. Je kunt het fan gedrag zelfs op andere metrieken laten zetten (zoals in mijn geval: water temperatuur over CPU temperatuur). Want je hebt gelijk. Niks irritanter dan een PC naast je die qua geluidsniveau constant door wisselt tussen Tesla model 3 en Boeing 747 niveaus...

• Wachten...
Bedankt voor jullie reacties

@Umbrah ik zie in de bios settings dat je een delay aan kunt geven bij MSI voor de cpu fan. Geen idee waar op hem op moet zetten, maar heb het nu even veranderd naar 0.3 seconden ipv 0.1 seconden om te kijken wat het doet.

Ik kom er toch wel achter dat AMD iets minder 'set and forget' is. Bij al mijn Intel builds heb ik nooit iets hoeven doen om het goed te krijgen (misschien geluk).

Ik kwam er ook nog achter dat de boot time een stukje trager is dan bij mijn vorige systeem (24 seconden) niet wereld schokkend, maar mijn vorige systeem was binnen 10 seconden up and running. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Laatste firmware van de bios is al geüpdate.

Zodra ik boot zie ik ook eerst de bekende load cirkel van Windows voordat ik in het inlog scherm kom ik heb dit nooit gehad in mijn oude systeem.
Ik zag dan altijd kort het scherm waarin ik DEL of F12 kon drukken, en daarna was ik gelijk in het inlog scherm van Windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNDpPWLo1WPNrsKZsPGhX06q0xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMUID5WpAILfIayD5xbeSkq2.jpg?f=fotoalbum_large

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
ivootjuh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:13:
Bedankt voor jullie reacties

Ook zie ik af en toe een aardig temperatuur verschil tussen HWmonitor en Ryzen master tool. Welke kan ik beter aan houden? Ik vindt sowieso af en toe pieken van 50 graden op het bureaublad erg hoog. Mijn vorige CPU kwam zelden boven de 55 graden uit en was super stil

@Umbrah ik zie in de bios settings dat je een delay aan kunt geven bij MSI voor de cpu fan. Geen idee waar op hem op moet zetten, maar heb het nu even veranderd naar 0.3 seconden ipv 0.1 seconden om te kijken wat het doet.

Ik kwam er ook nog achter dat de boot time een stukje trager is dan bij mijn vorige systeem (24 seconden) niet wereld schokkend, maar mijn vorige systeem was binnen 10 seconden up and running. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Laatste firmware van de bios is al geüpdate.

Zodra ik boot zie ik ook eerst de bekende load cirkel van Windows voordat ik in het inlog scherm kom ik heb dit nooit gehad in mijn oude systeem.
Ik zag dan altijd kort het scherm waarin ik DEL of F12 kon drukken, en daarna was ik gelijk in het inlog scherm van Windows.

[Afbeelding]
Gebruik HWiNFO64 ipv HWMonitor, die geeft ongeveer hetzelfde resultaat dan Ryzen Master.

Die fan delay heb ik ook al eens aangepast in de BIOS maar merk eigenlijk geen verschil.

Die van mij boot ook op in +-22sec, ik had ook verwacht dat die sneller zou opstarten. Ik heb al getest met Fast Boot aan of uit en op zich maakt het geen groot verschil. Het inlogscherm heb ik uitgeschakeld.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• Wachten...
@ikbenben dank je voor je tip wat betreft HWINFO64 ik ga dat straks even bekijken en vergelijken.

Ik heb overigens mijn oude pc nog eens getest (van 6 jaar oud) en die boot binnen 7 seconden op.

Wat een enorm verschil en verbaast mij anno 2020

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Heel gek, heb je een oude MBR installatie of een UEFI installatie? Threadripper beest hier (die hebben een érg trage UEFI in verhouding vanwege quad channel memory e.d...) heeft een boot time van ~4sec naast een ~20sec POST time. Overigens zie je bij UEFI boots vaak het UEFI logo in het boot scherm IPV een windows logo...

Wat is precies traag? POST of boot?

AMD systemen zijn doorgaans ook set & forget (tot het overklokken aan toe zelfs), hoewel die fan curves nogal moederbord afhankelijk zijn. En koeler afhankelijk!

[ Voor 32% gewijzigd door Umbrah op 16-04-2020 14:55 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:11
Wat betreft de temperatuur:
die snelle temperatuur spikes zie ik bij ons systeem ook (Ook R5 3600 met MSI Mortar (non-max)).
Ik heb Ryzen Master geinstalleerd en daarmee kun je zelf het fan profiel aanpassen. Dat zorgt er (bij ons) in ieder geval voor dat de (stock) fan niet meer zo snel op- en aftoert.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master onmisbaar tooltje met een Ryzen.
Dit is voor zover ik weet ook het enigste programma wat goed de temparatuur en kloksnelheden aangeeft.

https://www.guru3d.com/fi...set-drivers-download.html linkje van de buren met de nieuwste drivers.

Verder kun je in de bios misschien ook nog de pollingtijd aanpassen, zodat hij niet op elk piekje reageert.

[ Voor 14% gewijzigd door arbraxas op 16-04-2020 15:01 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27

Thomg

Aww yiss

Polling tijd is niet de beste manier om op te lossen, dan krijg je inconsistent gedrag.

Ramp up wat vertragen en probleem opgelost... Misschien ook de curve wat minder steil maken, 100% op 80°C is fine.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 16-04-2020 15:22 ]

• Wachten...
Umbrah schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:54:
Heel gek, heb je een oude MBR installatie of een UEFI installatie? Threadripper beest hier (die hebben een érg trage UEFI in verhouding vanwege quad channel memory e.d...) heeft een boot time van ~4sec naast een ~20sec POST time. Overigens zie je bij UEFI boots vaak het UEFI logo in het boot scherm IPV een windows logo...

Wat is precies traag? POST of boot?

AMD systemen zijn doorgaans ook set & forget (tot het overklokken aan toe zelfs), hoewel die fan curves nogal moederbord afhankelijk zijn. En koeler afhankelijk!
Ik kan kiezen uit CMS of UEFI echter als ik het verander naar UEFI dan start hij steeds opnieuw op naar de bios en lijkt het moederbord mijn SSD niet meer te herkennen (wat ik al zeg, nooit eerder hiermee hoeven klooien)

Wat doe ik verkeerd? Of moet ik het eerst op UEFI zetten en dan Windows opnieuw installeren?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt zo te zien CSM = compatibility support mode, je PC "emuleert" een oude BIOS op dat moment, wat voor sommige (oude) besturingssystemen nodig is. Niet voor Windows 10. Je zult waarschijnlijk opnieuw moeten installeren (er zijn hacks maar installeren is makkelijker...), en gelijk je drives naar GPT zetten als ze nog op MBR staan...

• Wachten...
Mag ik dan even vragen wat precies de volgorde is?

Kan ik het beste mijn bios naar factory default zetten,. Vervolgens UEFI inschakelen en dan Windows opnieuw installeren .... Of moet ik nog meer doen?

En wat bedoel je precies naderhand met drivers op GPT zetten? Wordt dat daarna niet automatisch gedaan zodra ik een schone UEFI install doe?

En even voor de duidelijkheid, ik installeer het op een normale ssd, geen NvME.

• haarbal
Weet niet of je ergens "optimized defaults" of iets dergelijks kan inladen ergens in het bios.

Dan even kijken of die uefi heeft aangezet, dan windows installatie in uefi mode laden en installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 16-04-2020 16:01 ]

• Wachten...
@haarbal deze optie stond erbij, maar hij ging vervolgens niet naar UEFI (wellicht omdat ik Windows al geïnstalleerd heb?

Maar als ik de bios dus op UEFI zet, en via Windows USB Creation tool een bootable USB maak, dan gaat t vanzelf goed, of moet ik nog andere dingen doen?
Ik kan er niet echt iets over vinden namelijk!

Ik heb overigens de volgende opties kunnen vinden op mijn mobo.
De ene stond onder Windows OS options en kon ik veranderen van cms naar UEFI

En de andere kon ik veranderen van LEGACY + UEFI naar enkel UEFI

Ben ik met die 2 settings klaar om de nieuwe Windows install te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S4HkSUpH565TxT---u0UOeE_N0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsZtOT2RKOwLT8O90oRLxcfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeD6kx0t65blYpqzmPwMzknfpdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRXdDBaez5yiLCmKT8FqgUFz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Wachten... op 16-04-2020 16:26 ]

• haarbal
ivootjuh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:12:
@haarbal deze optie stond erbij, maar hij ging vervolgens niet naar UEFI (wellicht omdat ik Windows al geïnstalleerd heb?

Maar als ik de bios dus op UEFI zet, en via Windows USB Creation tool een bootable USB maak, dan gaat t vanzelf goed, of moet ik nog andere dingen doen?
Ik kan er niet echt iets over vinden namelijk!
Denk het wel, zou gewoon zo veel mogelijk op uefi zetten en proberen :P

Na installatie "system information" starten en kijken of de bios mode op uefi staat.

• Wachten...
haarbal schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:35:
[...]

Denk het wel, zou gewoon zo veel mogelijk op uefi zetten en proberen :P

Na installatie "system information" starten en kijken of de bios mode op uefi staat.
Ok doe het liever in 1x goed, heb niet z'n zin om 3x een nieuwe install te doen 😅

Wellicht iemand die een iets zekerder antwoord kan geven?

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Ik weet het niet meer met zekerheid maar volgens mij moet je ook eerst de schijf converteren naar GPT anders gaat de installatie van Windows niet door. Dit komt omdat je drive nog met mbr gepartitioneerd is

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25
Ook even je geheugen op 3200c16 zetten ipv de 2133 die er nu in de screenshot staat.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:16

TMoose

Mooooooose !!

Het valt mij trouwens op dat je in je bios screenshots een CPU van 30 graden ziet bij 3.6GHz. Dat zijn temperaturen die ik verwacht. Bij mij komt m'n R5 3600 met AMD standaard koeler ook bij normale belasting niet boven de 50 graden uit. Wellicht nog nuttig om je thermal compound te checken?

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:26

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Je kan in je huidige installatie met de Windows Media Creation Tool een nieuwe USB maken. Dan reboot naar BIOS en CSM+UEFI inschakelen. Save en reboot (F10) en dan booten vanaf de USB. Let hierbij op dat er voor de USB-strick 'UEFI:' staat, dan boot je UEFI.

In het installatieprogramma kies je voor geavanceerde installatie. Als je disk in beeld komt gooi je al je partities weg. Let op: weg is weg, maak een back-up!

Installeer op je lege schijf. Voilá ;)

Mijn boot tijden zijn onder 5 seconden. POST duurt denk ik 10 seconden. Ben er best tevreden mee.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Wachten...
Ik heb uiteindelijk de bios gereset, vervolgens in de MSI bios CMS uitgezet en onder boot opties LEGACY uitgezet en op enkel UEFI gezet. Vervolgens heb ik een schone installatie gedaan van windows. Een manier om te controleren tijdens de installatie of je een UEFI install aan het doen bent, is als je alle partities verwijderd, de schijf formatteert en vervolgens een nieuwe volume aan maakt. Er staan dan een aantal partities waaronder een die heet MSR reserved.

Corrigeer me als ik fout zit, maar dit had ik bij de vorige install niet gezien, en volgens wiki heeft dit dus een relatie met een UEFI install

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Reserved_Partition

Volgens een andere bron zou alleen CMS uitschakelen genoeg moeten zijn. De functie LEGACY + UEFI heeft met compatibiliteit te maken van oudere software/hardware. Ik heb het dus uitgeschakeld, mocht ik een keer iets tegen komen wat niet werkt, dan kan ik het altijd weer inschakelen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Legacy_mode

@The GUI als je een USB stick maakt vanaf de Microsoft Creation tool, dan hoef je niks op UEFI the zetten. Beide zijn aanwezig in de tool. Je moet er enkel dus voor zorgen dat CMS uit staat (zover ik het nu begrepen heb).

@raymondw Dank je voor je oplettendheid ik heb het aangepast.

[ Voor 25% gewijzigd door Wachten... op 23-04-2020 13:17 ]

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Goed om te horen dat het werkt!

Enne, ik heb nergens gezegd dat je een optie had met de Media Creation Tool. Afhankelijk van wat je boot wordt gebruikt ;)

• Wachten...
The GUI schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:16:
Goed om te horen dat het werkt!

Enne, ik heb nergens gezegd dat je een optie had met de Media Creation Tool. Afhankelijk van wat je boot wordt gebruikt ;)
Excuus, had er te rap doorheen gelezen in het heerlijke zonnetje ;) Kijken of er UEFI voor staat kan uiteraard ook. Echter heb ik dit bij mijn vorige installatie ook zien staan, maar toch heeft hij er toen LEGACY van gemaakt. Misschien dat ik toen alsnog iets verkeerd heb gedaan!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

ivootjuh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:21:
[...]

Excuus, had er te rap doorheen gelezen in het heerlijke zonnetje ;) Kijken of er UEFI voor staat kan uiteraard ook. Echter heb ik dit bij mijn vorige installatie ook zien staan, maar toch heeft hij er toen LEGACY van gemaakt. Misschien dat ik toen alsnog iets verkeerd heb gedaan!
Nja, UEFI en CSM/Legacy is altijd al gezeik geweest in mijn ervaring :P

Boot het nu een beetje sneller? Want daar was het allemaal om te doen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door The GUI op 23-04-2020 13:25 ]

• Wachten...
The GUI schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:25:
[...]

Nja, UEFI en CSM/Legacy is altijd al gezeik geweest in mijn ervaring :P

Boot het nu een beetje sneller? Want daar was het allemaal om te doen ;)
Ja daar waren we gebleven ....maar helaas nog steeds een trage boot. Het duurt ongeveer 9 seconden voordat ik de letter in het scherm zie om DEL de drukken enz (heet dat post?) En vervolgens nog eens 9 seconden voordat ik in het inlog scherm zit.

Ik krijg ook nog steeds de load cirkels van Windows te zien. Iets wat ik op mijn vorige pc nooit zag. Ook al zijn er ergere dingen om je druk over te maken, ik snap niet zo goed dat een pc van 6 jaar oud en veel minder rekenkracht een veel veel snellere boot kan hebben. 7 seconden was ik helemaal ready to go. Dat knaagt aan me 8)7

• Wachten...
Ik heb toch nog een vraag wat betreft mijn eerste vraag (waar dit topic mee begon)

Ik heb de case 1 voor 1 fans losgekoppeld om even even te kijken waar het geluid vandaan kwam. En het geluid met een stress test (maar ook met video editing) komt van mijn Noctua u12s

Ik zou toch niet teveel in de bios moeten bezig zijn om deze cooler stil te krijgen lijkt mij?

Tijdens gamen en editen wordt de cpu ongeveer 65 graden. Iemand enig idee of ik de Noctua stiller kan krijgen? De stock cooler maakte namelijk minder geluid!

Pagina: 1