[home] flexibel "monitor/block sites/services" tool?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zoek een "tool" (opensource linux?) die mij laat "monitoren" wat een IP doet. en iets laat blokkeren per IP. (flexibel) dus op moment x.y.z wel en andere momenten niet.

TLDR ik ken geen enkele firewall achtige product dat met op basis van tijd of "virtuele switch" van profiel x naar Y laat switchen per "ip" .. en waarbij administratieve handelingen "Simpel" zijn. (classificeren van toegang) en dus webbased gui.

Situatie:
Kids zitten op "school" en hebben "mulititasking" uitgevonden .. (lees youtube en "zoom" .) en met meerdere internet capable devices is dit "drama" .. en voor overige devices is het toegevoegde waarde ...
Na school zal het me roesten .. (ik heb liever goed gesprek / uitleggen over "content" dan whitelist/blacklist)
Overgens ik zal dit niet 24x7 bij de kids toepassen (lees weken/maanden) ik vind ook dat ze recht hebben op privacy.
Dus voor school wil ik de vraag hebben website x voor y tijd(of permanent?) en dan vertrouw ik als ze bv een uur youtube vragen dat het school-related is.. zo niet hun uitdaging.

Nu wil ik niet weten welke content ze bekijken en hoewel me dat wel intresseert (p0rn zijn ze bv nog te jong voor) is dat niet de reden van deze vraag.
Dus als ze ww.xyz.com/blablabla.abc bezoeken wil ik alleen xyz.com weten.

Ad's en andere filterbare meuk gaan via een pihole ofzo (nog op te zetten)

Meest eenvoudige zou zijn dat we een overzicht zien, en de website kunnen classifiseren. in profiel(en) en afhankelijk van het profiel access geven.
profielen moeten on-te-fly per device in te stellen zijn, zonder aanpassing op client.
mijn router (fritzbox) heeft basis functionaliteiten.

ik ben niet bang voor de administratieve rompslomp, en een "ad-filter" zal meest inrelevante meuk weg halen.

Zelf zou ik "dns" redirects willen doen, alhoewel gecached je er weinig last van hebt dus Firewall ..

Wat ik wil bereiken is "school" --> alleen websites die "nodig" zijn .. en irritant is bv youtube soms wel/soms niet .. dus timed access

Zelf heb ik al via fritzbox diverse methode(s) geprobeerd maar is niet granulair genoeg .. en ik "zie" niet wat ze doen en.of je bent teveel tijd kwijt met toevoegen/verwijderen van sites.

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je haalt school aan als ik dan you tube uitzet kunnen ze geen school doen. Echt een leuk dilemma nog sterker youtube kids blokkert teveel dus werkt ook niet. Maar goed denk dat er dus niet zomaar even een oplossing is anders dan regelmatig naar je kinderen toe gaan en kijken wat ze doen. Zou zelf meer sturen op output, maken ze hun schoolwerk en is het goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Frogmen schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:11:
Je haalt school aan als ik dan you tube uitzet kunnen ze geen school doen. Echt een leuk dilemma nog sterker youtube kids blokkert teveel dus werkt ook niet. Maar goed denk dat er dus niet zomaar even een oplossing is anders dan regelmatig naar je kinderen toe gaan en kijken wat ze doen. Zou zelf meer sturen op output, maken ze hun schoolwerk en is het goed.
Zet eens een snoeppot in een kamer vol kinderen, en dan zeggen dat niemand eraan mag komen .. (in hoeveel tijd is die pot leeg :?)

Sommige kunnen verantwoordelijk werken, sommige kan je het leren, anderen hebben veel meer toezicht nodig.

Als je een tijdje een actieve blokkade erop zet .. leren ze vanzelf "niet nu", je kan ze zelf ook laten "beheren" van profielen in de loop van de tijd . (activeren/deactiveren) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Hoe ga je regelen dat ze alleen school Youtube kijken en niets anders. Het vervelende is dat kan eigenlijk niet. Nog vreemder is dat er dure betaalde lesmethodes gebruikt worden die gebruik maken van youtube filmpjes.
Wat heeft het beheren van profielen voor nut als ze dat zelf doen, ik leer ze dan liever wat schooltijd en wat speeltijd is. Snap best dat het op dit moment lastig is, en ja het vergt ook veel van de ouders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Frogmen schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:21:
Hoe ga je regelen dat ze alleen school Youtube kijken en niets anders. Het vervelende is dat kan eigenlijk niet. Nog vreemder is dat er dure betaalde lesmethodes gebruikt worden die gebruik maken van youtube filmpjes.
Wat heeft het beheren van profielen voor nut als ze dat zelf doen, ik leer ze dan liever wat schooltijd en wat speeltijd is. Snap best dat het op dit moment lastig is, en ja het vergt ook veel van de ouders.
Ben jij het type ouder dat een snoepje voor je kids neus houd en zegt dat hij het niet mag :? lijkt me van beetje omgekeerde redenatie of verkeerde manier van opvoeden

kortom de vraag is om een hulpmiddel, het zal inderdaad niet het probleem oplossen of de noodzaak voor gesprek(en) verminderen .. je helpt hun alleen met NU WEL en NU NIET

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 16-04-2020 15:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
vso schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ben jij het type ouder dat een snoepje voor je kids neus houd en zegt dat hij het niet mag :? lijkt me van beetje omgekeerde redenatie of verkeerde manier van opvoeden

kortom de vraag is om een hulpmiddel, het zal inderdaad niet het probleem oplossen of de noodzaak voor gesprek(en) verminderen .. je helpt hun alleen met NU WEL en NU NIET
Ik hou het niet voor hun neus. Maar snoep is niet verstopt, kunnen ze gewoon bij. Als ze iets willen kunnen ze het vragen en in overleg komen we een heel eind. Er zijn echter ook regels waar we ons aan houden we liegen niet en doen wat we zeggen of beloven. Hierdoor kan er veel, maar wordt ook een nee geaccepteerd.
Voor school hebben ze zelf veel verantwoordelijkheid, en als ze niet goed hun best doen ( de output achter blijft) spreek ik ze daarop aan. Gelukkig zit ik op dit vlak op een lijn met mijn ex. Ps mijn kinderen zijn 8 en 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Frogmen hebben we nu over de technische vraag ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Goed technisch gezien kan je het doen door bijvoorbeeld ClearOS te gebruiken samen met een proxy en de filter mogelijkheden. Gezien het feit dat je niet opziet tegen de administratieve rompslomp kan je daarmee je doel verwezenlijken. De verschillende apps die je kan installeren bieden samen de jouw gewenste oplossing.
Bedenk wel dat tuning en samenstelling van lijsten etc veel tijd kost.
https://gateway.management/ kost wat maar daarmee kan het. Kan je activeren binnen ClearOS

[ Voor 14% gewijzigd door Frogmen op 17-04-2020 11:17 ]

Pagina: 1