Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpturp
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:09
Ik ben van plan om voor ons studentenhuis een aantal van deze APs aan te schaffen. We zitten bij Ziggo en hebben een connectbox als modem. Bekabeling is overal in huis aanwezig.

- Kan ik de wifi van de connectbox aan laten staan, of is het aan te raden om deze uit te schakelen en op die plaats (want daar is ook wifi nodig) een AP neer te zetten? > Wanneer deze aan kan blijven scheelt dit in aanschaf van AP.
- De connectbox fungeert ook als router. Klopt het dat er dan geen extra router tussen de box de APs hoeft?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Durpturp op 16-04-2020 13:18)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Combinatie van beiden.

Je clients zullen netjes roamen wanneer alle instellingen (SSID, IP Range, Beveiliging etc.) exact gelijk zijn. Nadeel is echter dat niet alle fabrikanten in hun interfaces exact dezelfde naam aan die betreffende instelling hebben gegeven of wel dezelfde naam maar net een ander effect.

Kan het werken? Zeer zeker. Wil je een makkelijke setup waarvan je vooraf weet dat t werkt, neem er gewoon een 3e bij als je dekking op de betreffende plek tekort schiet. De reden dat dit soort apparatuur (Ubuquiti is met Unifi een mooi voorbeeld) goed loopt in consumenten set-ups, is omdat je door een centrale controller identieke instellingen op je AP's krijgt en je dus zonder al te veel hoofdpijn, relatief eenvoudig een goed functionerend wifi netwerk neer kan zetten.

Verder kun je je huidige connectbox gewoon als router blijven gebruiken, daar hoef je geen andere router tussen te zetten. Wifi uit op dat ding, alles met een kabel aansluiten en klaar ben je.

Is er een reden dat je specifiek voor deze APs gekozen hebt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
Combinatie van beiden.

Je clients zullen netjes roamen wanneer alle instellingen (SSID, IP Range, Beveiliging etc.) exact gelijk zijn. Nadeel is echter dat niet alle fabrikanten in hun interfaces exact dezelfde naam aan die betreffende instelling hebben gegeven of wel dezelfde naam maar net een ander effect.

Kan het werken? Zeer zeker. Wil je een makkelijke setup waarvan je vooraf weet dat t werkt, neem er gewoon een 3e bij als je dekking op de betreffende plek tekort schiet. De reden dat dit soort apparatuur (Ubuquiti is met Unifi een mooi voorbeeld) goed loopt in consumenten set-ups, is omdat je door een centrale controller identieke instellingen op je AP's krijgt en je dus zonder al te veel hoofdpijn, relatief eenvoudig een goed functionerend wifi netwerk neer kan zetten.

Verder kun je je huidige connectbox gewoon als router blijven gebruiken, daar hoef je geen andere router tussen te zetten. Wifi uit op dat ding, alles met een kabel aansluiten en klaar ben je.

Is er een reden dat je specifiek voor deze APs gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpturp
Bedankt voor je antwoord!

Gezien je zegt dat het mogelijk is en ik het zelf leuk vind om met instellingen te rommelen, ga ik het eerst wel proberen. Mocht het niet lukken zoals gepland komt er een nieuwe bij. We hebben er namelijk sowieso al vier nodig, dus het wordt al duur.

De keuze voor deze AP is gemaakt op basis van eigen onderzoek. Goede reviews en hoge snelheid in combinatie met een betaalbare prijs (studenten). Mijn tweede keus zou de Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE zijn. Heb jij eventueel nog andere aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:13

lier

MikroTik nerd

Afhankelijk van je eisen zou je de pricewatch: MikroTik cAP ac kunnen overwegen. Scheelt weer in de kosten en is überstabiel. Enige is dat het gepaard gaat met een leercurve...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
@lier De APs die TS aandraagt doen 3x3 op 5 GHz, die MikroTik die je linkt 2x2, idem aan een UniFi AC-AP-lite die ook in dezelfde prijsrange zit. Of je daar echt voordeel van hebt ligt ook aan de clients die je gebruikt uiteraard.

Hoewel MikroTik leuk spul maakt, zou ik m gezien de vraagstelling van TS hier niet aanbevelen. Rommelen nu is leuk, maar gok dat de huisgenoten een stabiele verbinding en iets wat zonder verder veel kennis te beheren is mocht Ts verhuizen meer op prijs stellen in deze situatie (aanname).

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 16-04-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpturp
@gastje01 Goede aanname! Daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan maar het is inderdaad wel een goede.

Ik denk dat ik er maar eens een aantal ga bestellen!
Pagina: 1