Dynamoruis door actieve subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-05-2023
Beste tweakers,

Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een actieve subwoofer in mijn kofferbak, de ts-wx300A van pioneer. Deze heeft altijd zonder problemen gewerkt, het enigste is dat ik een plopje hoor als ik de auto start terwijl de sub al aan stond.
Ik heb nu een 4 kanaals versterker aangeschaft en daarmee 2 hoedenplank speakers ingebouwd. Als de motor draait hoor ik een dynamoruis die meefluit met het tourental. Als de actieve subwoofer wordt lostgekoppeld van signaal en stroom is de ruis weg. Ik heb de rca kabels vervangen en een dikkere kortere massakabel gelegd naar een centraler deel(de gordelbout). Ook heb ik een groundloop isolator aangeschaft maar deze haalt de ruis slechts een deel weg en het volume van de subwoofer daalt behoorlijk, zelfs als deze isolator alleen wordt aangesloten op de rca richting de losse versterker.
Ik heb de rca en remote links liggen en de voeding rechts.
De losse versterker is een caliber ca 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:08
Aangezien de subwoofer voorheen goed heeft gewerkt, dan zou je het m.i. moeten zoeken in de dynamo plus aansluitingen daarvan als oorzaak.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 16-04-2020 12:21 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
JukeboxBill schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:20:
Aangezien de subwoofer voorheen goed heeft gewerkt, dan zou je het m.i. moeten zoeken in de dynamo plus aansluitingen daarvan als oorzaak.
De subwoofer werkt nog steeds goed. Bedoel je dat ik het moet zoeken in de plus aansluiting of de dynamo? Ik volg je niet helemaal :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De subwoofer werkt niet meer goed want je constateert ruis.
Aangezien die ruis afkomstig is van de dynamo en je hebt al het nodige aan de subwoofer aansluitingen gecheckt, dan zou ik het eerder gaan zoeken bij de dynamo. Een slechte massaverbinding komt na de winter nog wel eens voor. Of een gecorrodeerde massaklem op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
De ruis is niet te horen op de subwoofer, alleen op de speakers. Als de subwoofer niet aangesloten is hoor ik de ruis niet op de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09 13:58
je kan probereren extra massa te maken op de radio zelf en op t chassis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sorry, eerste bericht niet goed begrepen. Nog maar eens een poging:
Het probleem van ruis wordt dus veroorzaakt als de nieuwe versterker samen met de subwoofer is ingeschakeld.
Heb je de voedingsspanning al eens gemeten bij in- en uitgeschakelde subwoofer? Kan het zijn dat er een spanningsval optreedt bij ingeschakelde subwoofer, waardoor de nieuwe versterker onvoldoende voedingsspanning krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat gebeurd er zodra je de nieuwe versterker uitschakelt? Als het dan weg is, zou je het daar moeten zoeken, evt de inputs afkoppelen en kijken of daar ergens overspraak is, kan via de headunit terugkomen in de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 21:21
En de auto accu zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een auto accu geeft geen ruis. Afkoppelen tijdens draaien van de motor is niet goed voor de dynamo en al zeker niet voor de elektronica!

De accu werkt als een soort condensator en ontstoord en zorgt ook dat de spanning niet boven de grenswaarde komt. Als je die er tussenuit haalt kun je daar serieuze problemen mee krijgen (ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:15:
Sorry, eerste bericht niet goed begrepen. Nog maar eens een poging:
Het probleem van ruis wordt dus veroorzaakt als de nieuwe versterker samen met de subwoofer is ingeschakeld.
Heb je de voedingsspanning al eens gemeten bij in- en uitgeschakelde subwoofer? Kan het zijn dat er een spanningsval optreedt bij ingeschakelde subwoofer, waardoor de nieuwe versterker onvoldoende voedingsspanning krijgt?
Dit ga ik proberen te meten, bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Fairy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:13:
Wat gebeurd er zodra je de nieuwe versterker uitschakelt? Als het dan weg is, zou je het daar moeten zoeken, evt de inputs afkoppelen en kijken of daar ergens overspraak is, kan via de headunit terugkomen in de sub.
Als ik de nieuwe versterker uitzet dan hoor ik helemaal niets meer dus ook geen ruis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Luc97 schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:21:
[...]

Als ik de nieuwe versterker uitzet dan hoor ik helemaal niets meer dus ook geen ruis ;)
Ah, ik ging uit van dag de sub een eigen versterker heeft.

Wat heb je intussen al gedaan, al eens diverse kabels losgehad?

Ik heb (vroeger) ook een versterker en sub in de auto gehad en ik had zelf de 12v kabels via de ene kant van de auto naar achteren geleid en de signaalkabels via de andere kant, zo ver mogelijk uit elkaar.

Als ze ergens parallel lopen kan dat problemen geven.

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 19-04-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Fairy schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:24:
[...]

Ah, ik ging uit van dag de sub een eigen versterker heeft.

Wat heb je intussen al gedaan, al eens diverse kabels losgehad?

Ik heb (vroeger) ook een versterker en sub in de auto gehad en ik had zelf de 12v kabels via de ene kant van de auto naar achteren geleid en de signaalkabels via de andere kant, zo ver mogelijk uit elkaar.

Als ze ergens parallel lopen kan dat problemen geven.
Ik heb de 12v kabels rechts lopen en de RCA links. Ook heb ik een nieuwe betere RCA kabel gekocht en die getest door deze rechtstreeks door het interieur aan te sluiten, dit verminderde de ruis wel maar het is nog niet weg.
Als de RCA kabel niet is aangesloten op de losse versterker is er geen ruis hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Luc97 schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:43:
[...]

Ik heb de 12v kabels rechts lopen en de RCA links. Ook heb ik een nieuwe betere RCA kabel gekocht en die getest door deze rechtstreeks door het interieur aan te sluiten, dit verminderde de ruis wel maar het is nog niet weg.
Als de RCA kabel niet is aangesloten op de losse versterker is er geen ruis hoorbaar.
Kun je eens een massakabel tussen de headunit en de versterker aansluiten (tijdelijk). Stuk VD draad is voldoende. Mogelijk loopt er een stroom tussen de mantel van de RCA kabels.

Ben ook wel benieuwd wat een flinke condensator doet als je die in de buurt van de versterker plaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 19-04-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Fairy schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:51:
[...]

Kun je eens een massakabel tussen de headunit en de versterker aansluiten (tijdelijk). Stuk VD draad is voldoende. Mogelijk loopt er een stroom tussen de mantel van de RCA kabels.
Ik heb al de massa van de headunit tijdelijk aangesloten gehad op het massapunt waar de versterker op aangesloten is, dit hielp niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 21:21
Fairy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:52:
[...]

Een auto accu geeft geen ruis. Afkoppelen tijdens draaien van de motor is niet goed voor de dynamo en al zeker niet voor de elektronica!

De accu werkt als een soort condensator en ontstoord en zorgt ook dat de spanning niet boven de grenswaarde komt. Als je die er tussenuit haalt kun je daar serieuze problemen mee krijgen (ervaring mee).
Ik schijf ook niet om de accu te verwijderen. Misschien is de accu erg slecht en trekt de dynamo daarom een zware load.

Probeer anders eens de voedingkabels (+ en -) buiten de auto om te leggen, als test. Met startkabels kom je al een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 10:36
Ik heb in vruugere tijden een pioneer headunit gehad die nogal gevoelig was (en iets wat zo niet aan raden is) voor het live switchen van de RCA kabels. Waarschinlijk heb ik dit een keer gedaan tijdens het knutselen in auto door de RCA kabel tussen mijn headunit en de eindversterker voor mijn componenten setje erin en eruit pluggen. Dit resulteerde in een mooie hoge fluittoon die gekoppeld werd aan mijn toerental. Na heel lang zoeken bleek dat het had te maken met een bepaald onderdeel in de headunit die kapot was gegaan, een soort interne zekering of interne massa (maar niet de normale verwisselbare aan de buitenkant) die niet te vervangen was. Bij het betreffende model van Pioneer bleken meer mensen hier last van te hebben. Met een nieuwe headunit was het probleem weg.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Arcenon schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:41:
Ik heb in vruugere tijden een pioneer headunit gehad die nogal gevoelig was (en iets wat zo niet aan raden is) voor het live switchen van de RCA kabels. Waarschinlijk heb ik dit een keer gedaan tijdens het knutselen in auto door de RCA kabel tussen mijn headunit en de eindversterker voor mijn componenten setje erin en eruit pluggen. Dit resulteerde in een mooie hoge fluittoon die gekoppeld werd aan mijn toerental. Na heel lang zoeken bleek dat het had te maken met een bepaald onderdeel in de headunit die kapot was gegaan, een soort interne zekering of interne massa (maar niet de normale verwisselbare aan de buitenkant) die niet te vervangen was. Bij het betreffende model van Pioneer bleken meer mensen hier last van te hebben. Met een nieuwe headunit was het probleem weg.
Ik heb inderdaad een pioneer headunit. Ik heb geprobeerd een andere headunit (wel ook een pioneer) aan te sluiten en dit veranderde niks aan de ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Stijnd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:08:
[...]

Ik schijf ook niet om de accu te verwijderen. Misschien is de accu erg slecht en trekt de dynamo daarom een zware load.

Probeer anders eens de voedingkabels (+ en -) buiten de auto om te leggen, als test. Met startkabels kom je al een eind.
Dit kan ik weleens proberen, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb er wel eens wat over gehoord, volgens mij zijn dit symptomen van een aardlus. Ik ken niet het hele technische verhaal, maar volgens mij heeft het te maken met potentiaal verschil tussen aardpunten. Kan je oplossen door de aarde van de radio en versterker samen op 1 punt te brengen.

Google vind deze link: http://www.breem.nl/TechThemas/Aardlussen.htm

En er bestaan ook aardlus isolators, ik heb er geen ervaring mee, maar voor de prijs kan je niet moeilijk doen..

https://www.allekabels.nl...dio-aardlus-isolator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
XyRuS schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:47:
Ik heb er wel eens wat over gehoord, volgens mij zijn dit symptomen van een aardlus. Ik ken niet het hele technische verhaal, maar volgens mij heeft het te maken met potentiaal verschil tussen aardpunten. Kan je oplossen door de aarde van de radio en versterker samen op 1 punt te brengen.

Google vind deze link: http://www.breem.nl/TechThemas/Aardlussen.htm

En er bestaan ook aardlus isolators, ik heb er geen ervaring mee, maar voor de prijs kan je niet moeilijk doen..

https://www.allekabels.nl...dio-aardlus-isolator.html
Precies die ground loop isolator heb ik aangeschaft, de ruis neemt af maar gaat niet weg maar het volume neemt wel enorm af. De versterker en radio op 1 massapunt aansluiten heb ik ook al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc97
Overigens heb in nog eens getest of de ruis weg is als de actieve subwoofer losgekoppeld is en dat is niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:44
meen me te herinneren dat er vroeger een losse condensator op een dynamo zat, zit tegenwoordig ingebouwd in de regelaar denk ik maar kan ook defect zijn, als je dan gas gaf hoorde je ook het toerental over de speakers. maar die kun je nog steeds kopen zou die er extra bijzetten op de dynamo. was een zwart blokje met een oog eraan en een draad die naar de plus ging. denk dat je die bij een automaterialenzaak wel kan kopen.
Pagina: 1