Vraagje regels fornuisgroep

Pagina: 1
Acties:

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:49

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Ik heb een klein vraagje over een fornuisgroep aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik
mij verdiept heb in de regels van elektrotechniek.
Ik heb 2 jaar geleden een fornuisgroep op mijn dakterras laten aanleggen aangezien het plan was om daar een jacuzzi te plaatsen. De constructeur vond dat een minder goed plan tenzij ik de jacuzzi in mijn woonkamer wilde hebben met een gat in het dak. Lang verhaal kort fornuisgroep wordt niet gebruikt en jacuzzi staat in de (zij) tuin.

Nu 2 jaar later wil ik een airco laten installeren en is dit natuurlijk wel een mooie aansluiting voor de buitenunit maar mag dit? Er zit nu een CEE stekker gemonteerd en ik ben eigenlijk van plan om deze te verwijderen om vervolgens een lasdoos te plaatsen en de groepen te verdelen.

Groep 1: Gewone WCD en een door domotica geschakeld WCD.
Groep 2: Naar airco.

Nu weet ik dat je normaal niet 2 groepen in 1 leiding mag gebruiken (tenzij fornuisgroep) maar mag je wel meerdere apparaten aansluiten op 1 fornuisgroep?

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 22:43
Ik ben geen electricien, maar zou ook een groep kunnen gebruiken voor de airco en WCDs en de andere niet gebruiken. Het ligt voornamelijk aan het aantal kW wat je airco maximaal gebruikt en wat je van plan bent om te gebruiken op die WCDs denk ik.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:49

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Nou op die WCDs wil ik sowieso een terrasverwarmer aansluiten dus weet niet of dat gaat lukken i.c.m. de airco unit.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05

job

Ik neem aan dat je de airco en terrasverwarmer niet op hetzelfde moment aan hebt staan?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
In de basis ligt er een vraag of je een 2xB16 fornuisgroep ook voor twee totaal verschillende verbruikers mag toepassen. Het onduidelijke gebied in deze vraag is de enkele leiding waar deze eigenlijk 2 groepen doorheen lopen.

Volgens de NEN1010 mogen 2 groepen door 1 leidingbuis getrokken worden mits de twee verbonden zekeringgroepen mechanisch verbonden zijn en altijd beiden afschakelen bij een foutstroom of overbelasting.
In de praktijk gebeurd dit dus eigenlijk alleen met de fornuisgroep. Maar je 'kunt' hier dus ook andere belastingen opzetten.

Als jij de fornuisgroep middels een lasdoos gaat splitsen naar twee losse groepen dan moet de fornuisgroep zekering sowieso aangesloten blijven en ook achter een aardlekschakelaar zitten.
Hierbij ga ik er vanuit dat je 2x een bruine fasedraad en 2x een blauwe nuldraad hebt. Die moet je ook echt fysiek scheiden, de nul draden mogen niet aan elkaar blijven en er mag ook geen enkele nuldraad aanwezig zijn. Officieel moet je ook een dubbele aardedraad hebben maar goed, we zitten toch al in een grijs gebied.
Uit de fornuisgroep komen als gezegd twee fase+nul aders, houd deze ook bij elkaar zodat deze niet verwisseld worden, dit kan eventueel problemen met de aardlekschakelaar geven.

Een gemiddelde airco voor in huis van tegenwoordig trekt gemiddeld 800 Watt bij 230V dus kan prima op- of zelfs bij een 16 ampere groep welke 3680 Watt maximaal kan leveren.

Een terrasheater heb je diversen vermogens maar begint meestal rond de 1500-2000 Watt waardoor je hier eventueel nog lichte apparatuur bij kunt plaatsen. Neem je een zwaardere heater waardoor je dicht bij de 3680 Watt komt dan mag op deze groep sowieso niets anders aangesloten worden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:15

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:08
De eindsituatie die je wilt maken: 2 aansluitingen, 2 groepen. Dat mag niet. Dan gaan er 2 groepen door 1 buis. Dat is alleen in speciale gevallen, zoals voor een kookgroep toegestaan. Als je het volgens de regels wilt doen, moet een paar draden uit de buis trekken zodat het een gewone groep wordt.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een fornuisgroep, jacuzzi en een CEE stekker? Is er niet gewoon een krachtgroep aangelegd? (Dus 3 fasen, nul en aarde door de buis).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1