Sinds eind september 2019 hebben wij zonnepanelen late installeren. Het zijn 16 panelen van 325 WP van Maysun met een Solaredge SE5K omvormer met Solaredge optimizers.
Onderstaand de layout van de panelen (liggend op plat dak). Paneel 4 en 9 liggen aan het eind van de dag in de schaduw van het huis (overige panelen hebben hele dag geen schaduw). De richting is zuid / zuidoost.
/f/image/LJ6FIYOetsaSvG7jxRsFehld.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gRNC8EH1lB2cBHk9rvLW0HZT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zichtbare panelen 9, 4, 2 & 7
:strip_exif()/f/image/RuaOkEXs9DM91KY8jCFjingB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zichtbare panelen links 8, 3 enz.
Zichtbare panelen rechts 10,14 enz..
Zeker in de afgelopen weken met de vele zonuren zie ik de productie van de installatie oplopen, hier ben ik natuurlijk ook blij mee.
Wat mij echter opvalt is dat een aantal panelen achterblijven in productie. Nu heb ik vanochtend data van het systeem bekeken en ik zie een aantal zaken in onderstaand overzicht.
/f/image/kjier4rvnrspAWGTe7gMJg3R.png?f=fotoalbum_large)
Van de bovenste 4 panelen blijft de optimizer spanning erg laag en daardoor een laag vermogen wat opgewekt wordt.
Dat de 4 panelen met lagere opbrengst naast elkaar liggen. Ik weet niet hoe alles is aangesloten (en of dit dus logisch is).
Ik heb natuurijk al navraag gedaan bij mijn installateur. Deze heeft 2 maand geleden paneel 6 vervangen, echter zie ik geen verbetering. Ook dit weer gemeld en hij gaat er naar kijken. Zeker met het oog op de grote productie maanden wil ik het probleem zo snel mogelijk hebben opgelost.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem en hoe is dit op te lossen?
Onderstaand de layout van de panelen (liggend op plat dak). Paneel 4 en 9 liggen aan het eind van de dag in de schaduw van het huis (overige panelen hebben hele dag geen schaduw). De richting is zuid / zuidoost.
/f/image/LJ6FIYOetsaSvG7jxRsFehld.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gRNC8EH1lB2cBHk9rvLW0HZT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zichtbare panelen 9, 4, 2 & 7
:strip_exif()/f/image/RuaOkEXs9DM91KY8jCFjingB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zichtbare panelen links 8, 3 enz.
Zichtbare panelen rechts 10,14 enz..
Zeker in de afgelopen weken met de vele zonuren zie ik de productie van de installatie oplopen, hier ben ik natuurlijk ook blij mee.
Wat mij echter opvalt is dat een aantal panelen achterblijven in productie. Nu heb ik vanochtend data van het systeem bekeken en ik zie een aantal zaken in onderstaand overzicht.
/f/image/kjier4rvnrspAWGTe7gMJg3R.png?f=fotoalbum_large)
Van de bovenste 4 panelen blijft de optimizer spanning erg laag en daardoor een laag vermogen wat opgewekt wordt.
Dat de 4 panelen met lagere opbrengst naast elkaar liggen. Ik weet niet hoe alles is aangesloten (en of dit dus logisch is).
Ik heb natuurijk al navraag gedaan bij mijn installateur. Deze heeft 2 maand geleden paneel 6 vervangen, echter zie ik geen verbetering. Ook dit weer gemeld en hij gaat er naar kijken. Zeker met het oog op de grote productie maanden wil ik het probleem zo snel mogelijk hebben opgelost.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem en hoe is dit op te lossen?
[ Voor 45% gewijzigd door placemaster op 16-04-2020 12:24 ]
/f/image/YIyMTsbc0VnSE0q66Xv282Vn.png?f=fotoalbum_large)