Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• placemaster
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 15:38
Sinds eind september 2019 hebben wij zonnepanelen late installeren. Het zijn 16 panelen van 325 WP van Maysun met een Solaredge SE5K omvormer met Solaredge optimizers.
Onderstaand de layout van de panelen (liggend op plat dak). Paneel 4 en 9 liggen aan het eind van de dag in de schaduw van het huis (overige panelen hebben hele dag geen schaduw). De richting is zuid / zuidoost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7yXXn7LTE4HXsfy-S79Nt7oYVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJ6FIYOetsaSvG7jxRsFehld.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daLYwgeJi5tPuKWJOkL8BfR2DKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRNC8EH1lB2cBHk9rvLW0HZT.jpg?f=fotoalbum_large
Zichtbare panelen 9, 4, 2 & 7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s21wRDqo5D9hjrdEDpUi4L2BeZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuaOkEXs9DM91KY8jCFjingB.jpg?f=fotoalbum_large
Zichtbare panelen links 8, 3 enz.
Zichtbare panelen rechts 10,14 enz..

Zeker in de afgelopen weken met de vele zonuren zie ik de productie van de installatie oplopen, hier ben ik natuurlijk ook blij mee.
Wat mij echter opvalt is dat een aantal panelen achterblijven in productie. Nu heb ik vanochtend data van het systeem bekeken en ik zie een aantal zaken in onderstaand overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi3q21Io9ijrQN45SZbpOZGSFVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjier4rvnrspAWGTe7gMJg3R.png?f=fotoalbum_large

Van de bovenste 4 panelen blijft de optimizer spanning erg laag en daardoor een laag vermogen wat opgewekt wordt.
Dat de 4 panelen met lagere opbrengst naast elkaar liggen. Ik weet niet hoe alles is aangesloten (en of dit dus logisch is).

Ik heb natuurijk al navraag gedaan bij mijn installateur. Deze heeft 2 maand geleden paneel 6 vervangen, echter zie ik geen verbetering. Ook dit weer gemeld en hij gaat er naar kijken. Zeker met het oog op de grote productie maanden wil ik het probleem zo snel mogelijk hebben opgelost.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem en hoe is dit op te lossen?

[ Voor 45% gewijzigd door placemaster op 16-04-2020 12:24 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Misschien handig wat foto's van de situatie te plaatsen?

• placemaster
Foto's toegevoegd aan topic start.

[ Voor 98% gewijzigd door placemaster op 16-04-2020 12:17 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Valt minder licht op omdat ze direct tegen het huis aanliggen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
@placemaster
Zijn de foto's op de tijd gemaakt wat ook in het overzicht te zien is?
De rij langs de ramen heeft ook nog een overstekend dak erboven?
Zoja, dan krijgen ze dus minder diffuus licht er op.

Daar waar de rij verspringt heb je op paneel 6 langer schaduw van paneel 16.
Beter om die rij wat meer naar waar de foto genomen is te halen.

De stroom van paneel 3 is inderdaad wel wat laag in vergelijk met de 2 ernaast.
Maar pas ook op, de tijden dat de optimizers rapporteren is niet steeds gelijktijdig, dus er zullen altijd verschillen zijn.

Als je genoeg rechten hebt op de monitor portal, kan je deze waarden ook in grafiek vorm zien/maken.

• placemaster
De foto's zijn later gemaakt (na vraag van @lothar).
De dakgoot zit er nog boven (zeker 2,5 tot 3 meter hoger) en steekt zo'n 40 cm over.

Ga de installateur vragen de rij wat te verschuiven zodat deze minder /geen last heeft van paneel 16.
Had al gezien dat de tijden van rapporteren niet gelijk zijn, maakt het er niet makkelijker op om te beoordelen.

Het is mij nog niet gelukt om een grafiek te maken in het portal. Zie wel het icoon van de grafiek staan maar wanneer ik deze aanklik kan ik ook uit een lijst kiezen maar gebeurt er vervolgens niets.

• Rouske
De mindere opbrengst van de rij langs de ramen is dus wel enigszins verklaarbaar.

Wat ook nog kan zijn is dat niet 6 naast 16 ligt maar dat het 3 is, het tijdstip van de tabel is eerder dus het paneel links van 16 heeft zeker schaduw.
Wellicht zijn de ID stickers op de optimizers achter het paneel zo te lezen zonder er iets voor los te maken?
Om dan het ID te vergelijken in de portal.

Dan heb je (denk ik) niet voldoende rechten op de monitor portal om de grafieken te mogen zien, kan je dat ook meteen aan de installateur vragen :D
Ook al eens een andere internet browser geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 16-04-2020 16:09 ]

• placemaster
Dank voor je reactie @Rouske. De aangedragen punten gan ik met de installateur bespreken (en direct meer rechten vragen op het portal).
Heb diverse webbrowsers geprobeerd (brave, chrome, safari en firefox).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
placemaster schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:06:

Wat mij echter opvalt is dat een aantal panelen achterblijven in productie.
Of de anderen lopen voor in productie. Iedereen met SolarEdge die de monitoring per paneel bekijkt gaat er vanuit dat er een paar panelen minder werken dan de rest. Als alles nou beter presteert dan verwacht en die paar gewoon doen wat ze normaal moeten doen is er ineens niks meer aan de hand.
Al zal het in deze opstelling waarschijnlijk schaduw zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 16-04-2020 17:00 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Rouske schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:07:
De mindere opbrengst van de rij langs de ramen is dus wel enigszins verklaarbaar.

Wat ook nog kan zijn is dat niet 6 naast 16 ligt maar dat het 3 is, het tijdstip van de tabel is eerder dus het paneel links van 16 heeft zeker schaduw.
Wellicht zijn de ID stickers op de optimizers achter het paneel zo te lezen zonder er iets voor los te maken?
Om dan het ID te vergelijken in de portal.

Dan heb je (denk ik) niet voldoende rechten op de monitor portal om de grafieken te mogen zien, kan je dat ook meteen aan de installateur vragen :D
Ook al eens een andere internet browser geprobeerd?
Met een handdoek tijdelijk een paneel afdekken, en dan kan je door 'info' op te vragen zien waar dat paneel in het overzicht ligt.
Indien nodig herhalen bij het volgende paneel, enz enz.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Rouske
@FD2 inderdaad ook een mogelijkheid, ben je alleen wel 5 tot 10 minuten per paneel bezig, maar is wel sneller indien de sticker niet zo 123 af te lezen is.
placemaster schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:06:
Van de bovenste 4 panelen blijft de optimizer spanning erg laag en daardoor een laag vermogen wat opgewekt wordt.
Het werkt andersom, alle 16 optimizers samen moeten de 750V opwekken die de SE5K graag wilt hebben als stringspanning. De stroom door alle optimzers is gelijk.
Als alle panelen evenveel W(atts) opwekken, zijn de uitgangsspanningen van de optimizers redelijk gelijk.
Komt er bijvoorbeeld 1 paneel in de schaduw, dan wekt die minder op en zal de spanning die optimizer toevoegd aan de string dalen (stroom door de string blijft zelfde), dit (spannings) verlies moeten de overige optimizers dan compenseren.

[ Voor 70% gewijzigd door Rouske op 16-04-2020 19:56 ]

• placemaster
Afgelopen dinsdag is de installateur geweest. Hij wilde het paneel met optimizer 1.0.6 weer vervangen. Nadat ik met hem heb gesproken en aangaf dat het mij wel heel erg toevallig lijkt dat 2 panelen defect / imperfect zijn besloten de optimizer met 1.0.1 te wisselen en te kijken of de lage opbrengst "meeverhuisd".
Na 1 dag is al te zien dat nu 1.0.1 een lage opbrengst heeft en 1.0.6 en hoge opbrengst. Dus hier denk ik dat de optimizer niet goed is. Heb al gevraagd deze te wijzigen. De achterste rij is verschoven zodat deze minder last zou moeten hebben van schaduwwerking.
Vreemde blijft wel dat panelen 1.0.8, 1.0.3 en 1.0.13 nog steeds achterblijven.
Ook nog gevraagd hoe alles aangesloten is en volgens de installateur zit alles parallel.

• Rouske
placemaster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:01:
Afgelopen dinsdag is de installateur geweest. Hij wilde het paneel met optimizer 1.0.6 weer vervangen. Nadat ik met hem heb gesproken en aangaf dat het mij wel heel erg toevallig lijkt dat 2 panelen defect / imperfect zijn besloten de optimizer met 1.0.1 te wisselen en te kijken of de lage opbrengst "meeverhuisd".
Na 1 dag is al te zien dat nu 1.0.1 een lage opbrengst heeft en 1.0.6 en hoge opbrengst. Dus hier denk ik dat de optimizer niet goed is. Heb al gevraagd deze te wijzigen. De achterste rij is verschoven zodat deze minder last zou moeten hebben van schaduwwerking.
Vreemde blijft wel dat panelen 1.0.8, 1.0.3 en 1.0.13 nog steeds achterblijven.
Ook nog gevraagd hoe alles aangesloten is en volgens de installateur zit alles parallel.
Mooi dat dit probleem dan nu gevonden/bekend is.
Tja, die panelen krijgen nu eenmaal minder difuus licht door de overhang van het dak.
Had je ook al meer rechten gekregen op de monitorportal om de optimizer grafieken (power en optimizer spanning) te kunnen bekijken/laten zien?

• placemaster
Nee heb nog geen extra rechten gekregen op het monitor portaal. Heb hierover ook al met Solaredge support gesproken en die gaven aan dat extra rechten niet mogelijk zijn. Daarop heb ik heb aangegeven dat ik van meerdere mensen hoor dat zij dit wel hebben. Nee is onmogelijk. Was ook een erg moeizaam / vervelend gesprek (niet behulpzaam). Ga het nu weer via de installateur aankaarten.

Ik blijf het toch gek vinden dat de panelen 1.0.8, 1.0.3 en 1.0.13 nog steeds achterblijven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYejjkCP3xb5N_B7UhYn0zkQQ_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIyMTsbc0VnSE0q66Xv282Vn.png?f=fotoalbum_largeHeb inmiddels gezien dat dit vooral in de opstartfase is, daarna trekken deze qua vermogen bij. Is er iets te doen aan de langzame opstart?
Kan dit ook te maken hebben met de optimizers? Vind het gewoon zonde dat de eerste uren er door deze panelen veel minder wordt opgewekt.

• Rouske
Ligt dat niet aan het verschil in tijd dat ze rapporten? Soms komt het ook wel voor dat er een rapport van een optimizer mist en dan blijft die ook achter, te zien als je de grafieken kan inzien...

Om het zeker te weten zou je ook 1 van die 3 optimizers kunnen wisselen met 1 van de voorste rij, dan zie je het snel genoeg, zoals bij die van 1.0.1 nu.
Maar is de layout ook aangepast na die wissel, want anders rapporteert 1.0.1 nu het andere paneel en 1.0.6 het paneel wat aan de voorkant ligt....(handdoek test?)

Rechten die ik heb (automatische mail van SolarEdge):
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted
Dit kan de installateur aanpassen in zijn SolarEdge omgeving voor jouw systeem, geen idee waar precies.

[ Voor 27% gewijzigd door Rouske op 16-05-2020 11:46 ]

• placemaster
Het tijdvak waarin de panelen achterblijven is uren (van de start tot nu 11:44), lijkt mij niet dat dit dan met het rapporteren van de optimizers te maken heeft. Heb gekeken naar de info per paneel en zie dat ze binnen 7 minuten rapporteren. Mij lijkt het in het opstarten te zitten, als ze die hobbel hebben overwonnen dan lopen ze normaal mee.
Pagina: 1