Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 11:39
Hi Tweakers,
Context
Momenteel bezit ik een oude NAS, de Zyxel NSA325 V2 met 2 x 4TB WD Red schijven in RAID 1.

Ik gebruik deze als centrale backup voor media in combinatie met een Vero 4K mediaspeler die aan de TV hangt. Deze setup werkt al jaren perfect maaaar ik nader de maximum capaciteit van de schijven en wil graag eens plex/emby proberen.

Tijd voor een nieuwe setup dus:
Ik heb hier van een andere tweaker de Synology DS918+ tweedehands gekocht :) Die is momenteel op de post en onderweg. Ik heb ook 2 nieuwe 8TB schijven liggen: Toshiba N300 8TB.
Probleem
Mijn vraag is: kan ik de oude 4TB schijven ook gebruiken in de nieuwe NAS in combinatie met de 8TB schijven?
Reeds online gevonden
Via de synology RAID calculator kom ik tot de conclusie dat het wel degelijk nuttig kan zijn om de oude schijven nog te herbruiken. Via SHR zou ik met 2x8TB en 2x4TB in de NAS 16TB bruikbare ruimte hebben en 8TB ter bescherming.

Bron: Synology RAID Calculator

In dit artikel wordt dan weer beschreven dat je enkel een schijf kan toevoegen aan een bestaande pool die even groot is als één van de reeds gebruikte schijven of groter:
For SHR: The capacity of the drive you wish to add must meet one of the following conditions: larger than the largest drive in the storage pool or equal to any of the drives in the storage pool. For example, if your SHR volume is composed of three drives – 2 TB, 1.5 TB, and 1 TB respectively – then the capacity of the new drive must be at least 2 TB or equal to 1.5 TB or 1 TB.
Bron: Add a Drive to Expand Storage Capacity

Dit zou betekenen dat ik eerst de 4TB schijven in de nieuwe NAS steek en vervolgens de 8TB schijven. Echter, dat is dan weer niet mogelijk aangezien ik eerst nog de data moet migreren van de oude NAS (en dus de 4TB schijven) naar de nieuwe NAS.

Is hier een oplossing voor?

Indien het probleem niet duidelijk is, laat gerust weten :)

Bedankt!
Floris
...

Beste antwoord (via Cirolf op 20-04-2020 20:48)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 20:42
Alstu!

Gaat (afhankelijk van je bestanden) wel sneller. Je pc hoeft er in ieder geval niet voor aan te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door gastje01 op 20-04-2020 19:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Dat wordt inderdaad even goochelen met je data. Ik heb dit in soortgelijke vorm gehad en heb er toen voor gekozen om 3x te kopiëren. Toen mijn vader tegen hetzelfde probleem aan liep heb ik mijn NAS misbruikt, als je iemand kent, altijd sneller ;)

Maak een volume aan van 1 disk, 8 TB, kopieer alles naar deze ene schijf. Zet je oude schijven over, maak een nieuw volume met je 2 oude en 1 nieuwe schijf, kopieer je data en voeg de laatste 8TB schijf toe aan je nieuwe volume.

Als je bang bent voor uitval kun je ook een shr maken van de 2 8TB schijven, en later uitbreiden met 2x 8 TB.

Edit: kleine aanvulling nog: je kan van een gedeelde map het volume wijzigen, dan doet DSM zelf een verplaatsactie, heb je de data niet dubbel. Let er op dat je pas apps gaat installeren als alles over gezet is. Als je start installeer je standaard apps op volume1, die bestaat als je klaar bent niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door gastje01 op 16-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
gastje01 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:44:
Maak een volume aan van 1 disk, 8 TB, kopieer alles naar deze ene schijf. Zet je oude schijven over, maak een nieuw volume met je 2 oude en 1 nieuwe schijf, kopieer je data en voeg de laatste 8TB schijf toe aan je nieuwe volume.
Bedankt! Dat lijkt me inderdaad een perfect werkbare oplossing! :)
gastje01 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:44:
Als je bang bent voor uitval kun je ook een shr maken van de 2 8TB schijven, en later uitbreiden met 2x 8 TB.
Ja, sowieso zal er waarschijnlijk later 2 x 8TB bij komen. Maar op dit moment dacht ik te starten met de 2 x 4TB die ik nog liggen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
Beste tweakers,

Intussen heb ik de nieuwe NAS up and running, de oude NAS is ook nog steeds operationeel. Nu moet ik ongeveer 4TB aan data kopiëren van de oude NAS naar de nieuwe.

Wat is de beste/snelste manier om te dit te doen?

Ik ben gestart met puur te kopiëren via windows verkenner van NAS 1 naar NAS 2 maar dat gaat een snelheid van 10MB/s. Aan dat tempo ben ik nog een week bezig vrees ik...

Zijn er betere/snellere manieren beschikbaar?

Bedankt!
Floris

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Alstu!

Gaat (afhankelijk van je bestanden) wel sneller. Je pc hoeft er in ieder geval niet voor aan te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door gastje01 op 20-04-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
gastje01 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:07:
Alstu!

Lifesaver! Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaant
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-11-2022
Ook ik heb een Zyxel 325v2 (2 schiven in raid1) en wil data overzetten naar een (nog te kopen) Synology NAS. Hoe kan dat zo eenvoudig mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 12:50
@verbaant Goeien topic kaap. Maar in Synolgy DSM kun je een connectie maken naar een andere netwerklocatie en zo alle data kopieren.
Pagina: 1