Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiinn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-09 17:47
Mijn vraag
ik wil een nieuwe koeler halen voor mijn cpu, niet te duur natuurlijk.
ik zit te denken aan de gelid Solutions Phantom black.
doe koeler is erg zwaar waar ik geen ervaring mee heb.
kan die cpu koeler je moeder bord beschadigen of zelf breken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
amd ryzen 5 2600
msi b450 pro vdh
32gb corsair vengeance
msi gtx 970
deepcool matrax 55 add RGB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb de gelid Solutions Phantom Black €28,95 als eerste keuze maar
de Gelid Solution Tranquillo Rev. 4 B €21,95 komt er ook geel goed uit kwa test op 65 Watt

mijn vraag is vooral.
kan een zware koeler (1100 gram) je moederbord beschadigen of zelf breken.
én is het het geld waar om een grotere koeler te halen aan gezien ik altijd op een warme zolder kamer zit.

al vast bedankt voor de reactie. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiinn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvZjsKwnYU4uOPQpCXsx9A39Q_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnpqjQP3V7ZZfHiNZnPaLYPy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bij het monteren moet je wel voorzichtig zijn inderdaad. Het is wel echt een lomp blok wat je aan je moederbord hangt.
Breken zal niet gebeuren het is ook zo dat er versteviging rond je cpu bracket zit.

Qua prestaties kan het idd schelen, al heb je zelf al een mooie lijst waar je het nodige uit af kan leiden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Geeft de fabrikant van je moederbord daarover geen aanbevelingen?

Ik denk overigens dat een zware koeler an sich niet zo'n probleem is, echter moet je wel oppassen bij het verplaatsen van de pc. Bijv. bij een verhuizing zou ik de koeler demonteren.

[edit] en zorg ook dat je het moederbord met de juiste schroeven goed vastzet in de kast (alle beschikbare schroefgaten gebruiken).

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 16-04-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiinn
ik kan niks vinden op de msi website over wat het moeder kan hebben aan gewicht.

maar is het waard om de grotere koeler te nemen? het is namelijk maar 0.2 graden.
ik zit wel in de zomer in een warme zolder kamer waar 30 graden kamer temperatuur aan tikken niet moeilijk is.
kan het dan dat de cpu heatsink minder snel op warmt bij een grotere koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
2600X van mijn partner wordt gekoeld met Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Misschien is dat een optie? scheelt weer 200 gram.
Het helpt wel tijdens de warme dagen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

Quiinn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:21:
ik kan niks vinden op de msi website over wat het moeder kan hebben aan gewicht.

maar is het waard om de grotere koeler te nemen? het is namelijk maar 0.2 graden.
ik zit wel in de zomer in een warme zolder kamer waar 30 graden kamer temperatuur aan tikken niet moeilijk is.
kan het dan dat de cpu heatsink minder snel op warmt bij een grotere koeler?
Zolang je het goed mount maakt het niet uit.
Verschil is nihil omdat de koelers niet genoeg hitte op zich af krijgen om verschil te kunnen maken.
Kijk maar naar 95W 30dB.
Edit: Zelfs met 95W zie je geen verschil, 120W :+

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 23-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hij is ongeveer een kilogram, dat is vrij standaard voor towerkoelers.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

En anders, al gekeken hoe zwaar de NH-D15 is :+
Vrij populair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 07:40
Het gewicht zal niet uitmaken zolang je je PC niet gaat vervoeren, maar met een CPU als een 2600 heb je zoals je zelf al aangeeft nauwelijks meerwaarde ten opzichte van een kleinere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Quiinn Als je bang bent koop je deze van nog geen 600g pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B gebruik zelf deze van meer dan 1kg en nergens last van pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:11

Edgarz

Tweako-active since1986

Even los van het prijsverschil (fors), koel ik mijn 2600X met een waterkoeling. De stock koeler (die ook niet zo slecht is) had het erg moeilijk met de temperatuur afgelopen zomer, de inpandige warmte van 26-30 graden.

Dus van een range van 60 tot 85 graden zit ik nu ongeacht de binnentemperatuur op max 55 graden (28-30 idle). En stukken minder geluid van de stofzuiger in de PC.

Prijs-technisch is het een fors verschil, maar qua performance en comfort wat mij betreft de investering waard.

En bijkomend voordeel: de CPU benut nu structureel (met een handmatige BIOS instelling) de volledige CPU boost van 4250 MHz. Het PBO/XFR2 mechanisme werkt namelijk op basis van temperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Edgarz op 23-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zou trouwens de Gelid Sirocco halen, ga hem zelf wss ook kopen (zit nu op stock cooler, irritant ding)

Pro's
Koelt beter als een Phantom black en de CM 212, zie bijvoorbeeld https://www.unboxingtreat...d-sirocco-cpu-cooler.html
Minder zwaar
1 ventilator, 2 ventilators kunnen resoneren.
Heeft een offset waardoor die niet over je geheugen heen hangt (met Phantom black verlies je vaak 1 slot)
RGB

Cons
Duurder
RGB
Uiterlijk (objectief)
Pagina: 1