Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stabiel systeem na 6 maanden ineens dood.

Pagina: 1
Acties:

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:16

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Een half jaar geleden het volgende systeem geassembleerd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,64€ 174,64
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 HDMI DP€ 176,22€ 176,22
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internPatriot Viper 4 PV416G373C7K€ 118,94€ 118,94
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 17,70€ 17,70
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 94,99€ 94,99
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 128,45€ 128,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,84

Dit systeem staat 80% van de tijdaan, zeker de laatste tijd, aangezien ik mijn werkplek nu moet combineren met op mijn dochter van 2 letten thuis :) Het systeem staat dus aan,zondermonitor en ik los via remote desktop in. Tot ik dat gisterenavond probeerde en niet kon connecten.

Boven gekomen bleek hetsysteem uit te staan. Aanzetten deed helemaal niets. Geen fan spin, geen post. De statusledjes op het moederbordbleven uit. Na uitbouwen moederbord en voeding deze aangesloten (Met CPU, CPU-fan en ram) enhetzelfde resultaat, Enige verschil is dat ik nu merkte dat:
A zowel CPU fan als PSU fan een centimetertjebewogen,
B vervolgens een tweetal klikken in de voeding, van irelais neem ik aan, de boel uitzetten.

Volgende stap is een AXT testertje opde 24 pins kabel aangesloten i.p.v. het moederbord, en dan hetzelfde resultaat.

Nu de vraag :)

Ik heb RMA aangevraagd voor de PSU. Hoe groot is de kans dat het daarbij gebleven is? Het feit dat de PSU zelf de boel afschakelt geeft mij hoop, maar uit ervaringen uit het verre ( >25jaar geleden) verleden weet ik dat de oorzaak niet noodzakelijkerwijs bijde PSU hoeft te liggen en dat moederborden een kapotte voeding niet altijd even leuk vinden. Nu heb ik het idee dat wel componenten heb gebruikt die in kwaliteit een stuk beter zijn dan destijds.

En mocht een modje vinden dat het wellicht beter in overige componenten past, dan vind ik het daar wel terug :)

[ Voor 1% gewijzigd door TMoose op 16-04-2020 09:47 . Reden: toevoegen note toe modje ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:55

MsG

Forumzwerver

Je kan dit alleen maar uitsluiten door een andere voeding te testen. Maar meestal is het onderdeel wat zo abrupt de geest geeft toch de voeding. Mijn ervaring is dat het veelal gewoon bij de voeding blijft. Die exotische horrorverhalen dat een voeding hele systeem mee in de afgrond neemt (het zal vast eens voorkomen), heb ik zelf nog nooit first-hand meegemaakt.

Als een nieuwe voeding ook niet gaat werken moet je weer troubleshooten met andere onderdelen. Wellicht is er een tweaker in de buurt met een leenvoeding? Dan heb je in ieder geval snel uitsluitsel van de PSU.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:16

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Het feit dat de voeding zelf overvoltageprotection, undervoltageprotection en short circuit protection heeft geeft mij in ieder geval hoop dat de rest nog intact is.

Ik heb tijdens mijn studie lang geleden een dode PSU gehad, en toen ik een (al net zo goedkope) vervanger had gekocht en had ingebouwd, ging die na 2 dagen ook stuk. Na ook het moederbord te hebben vervangen en een iets betere voeding te hebben gebruikt heeft dat systeem nog jaren probleemloos gedraaid. Maar n is ook hier 1.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het niet werkt met de ATX tester is de kans groot dat de PSU de oorzaak is.

PC's hebben tegenwoordig betere bescherming dan vroeger tegen oververhitting en kortsluiting. Voedingen ook. USB apparaten kunnen een moederbord (deels) stuk maken door een kortsluiting te veroorzaken. Goede moederborden hebben daarvoor een beveiliging.

28 jaar geleden had je de 486DX50, die aan chronische oververhitting leed. De 50MHz klok overklokte allerlei onderdelen terwijl het normaal 33 MHz was, en daardoor was de kans op problemen groot.

Ik zou als die nieuwe voeding straks binnenkomt eerst de ATX tester gebruiken en als het dan wel werkt starten met een zo kaal mogelijk systeem. Dat wil zeggen: alle USB kabels loskoppelen - ook die op het moederbord voor front USB, alle opslag apparaten loskoppelen (optische drive, NVMe, evt. SATA), 1 DIMM gebruiken in het juiste slot volgens de handleiding. Monitor aansluiten op de grafische kaart via VGA of HDMI. Daarna verder een voor een opbouwen en de voeding steeds eerst uitschakelen.

Uiteindelijk heb je dan hopelijk weer een volledig werkend systeem. Als er een kortsluiting in een van onderdelen zit zal de voeding weer uitschakelen. Dan is het zaak de voeding direct uit te zetten en dat onderdeel niet meer aan te sluiten.