FF7 Review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
@Tweakjur

Ik ga even geen spoiler blocks hier plaatsen, ik neem aan dat de mensen die hierover spreken het stuk al gespeeld hebben.

Om even wat nuance aan de review te geven, iets wat totaal in de review niet besproken wordt

Er zit cat calling in ja, echter is het ergste stuk op het moment dat een van de mannelijke personages als vrouw verkleed is. Dit heeft totaal geen sexuele of "metoo" achtige ondertoon, alleen was het in het origineel ook om aan te duiden hoe ongemakkelijk hij zich voelde in het plan.

Daarin vind het echt heel jammer dat de reviewer zich alleen richt op het stukje tegen een vrouw, maar het andere stuk compleet buiten beschouwing laat.

de kracht van dat gehele stuk van Don Corneo, de bruiden etc was niet om vrouwen zwak te laten zijn, want laten we eerlijk zijn, Cloud is het meest irrelevante stuk van het spel daar. Hij is een middel om het verhaal te vertellen, terwijl Aerith, Tifa, Madam M (afhangend van je keuzes) het verhaal dragen.

Als je het spel zo speelt, snap ik dat je inderdaad het idee krijgt dat het zo bedoeld is, als je gaat kijken naar de NPC's er omheen, hoe ze met elkaar praten, ook na het hele Don Corneo stuk zal je zien dat de vrouwen de minste indruk hebben gemaakt en iedereen nog totaal smitten is met Cloud.

Puur inhoudelijk ben ik het met de kritiek eens, alleen moet er wel naar het hele plaatje gekeken worden ipv alleen "kijk vrouw onvriendelijk!" en vooral naar de tijd waarin dit uit kwam.
Oh en het feit dat juist die chapter in het origineel heeft gezorgd dat crossdressing, etc bespreekbaar werden

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 10:36

Cpt-Cholo

I did it again...

(jarig!)
Inderdaad. Toen ik het origineel speelde in de jaren 90 dacht niemand, "Oja lekkere stukken dat we zijn, roep het maar na"
Ik vond het toen ook allemaal beetje vijandig en liep er zo snel mogelijk door. Midgard is een distopische stad met veel mensen die achterlijke omstandigheden zijn opgegroeid. Dit was weer een ronde in de eerie Midgard rollercoaster...
Dus enerzijds een vehicle voor verhaal, anderzijds kun je het zelf interpreteren als kritiek. Maar dit gebeurd allemaal niet. Geen nuance.
In de toekomst waar niemand nog iets incorrect gaat ervaren in boek, film of spel gaan we gered zijn meisjes en jongens. Als niemand nog weet wat fout gedrag is, zijn we eindelijk veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:09

Tweakjur

Redacteur
corset schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:24:
@Tweakjur

Er zit cat calling in ja, echter is het ergste stuk op het moment dat een van de mannelijke personages als vrouw verkleed is. Dit heeft totaal geen sexuele of "metoo" achtige ondertoon, alleen was het in het origineel ook om aan te duiden hoe ongemakkelijk hij zich voelde in het plan.
Impliciet zeg je hier: het gebeurt vooral op het moment dat Cloud in een jurk (cross-dressed) over straat gaat. Dat is niet per se waar, het gebeurt in de scène vlak daarvoor met alleen Aerith ook. Maar los daarvan: in het stuk met Cloud is dat óók niet oké, en ook niet iets dan een game zou moeten normaliseren (het cat callen dus).

Begrijp me goed: ik vind Tifa en Aerith geen zwakke personages. Verre van. Maar door de sexy, flirterige, girchelige laag die er ALTIJD is, verdwijnen andere elementen van de personages naar de achtergrond. Dat is jammer en imo niet meer van deze tijd. En ja, in Japan liggen de normen iets anders, maar dit is een game die ook gewoon in het westen uitkomt en dus ook best aan onze normen getoetst mag worden.

Niet dat een game per definitie alles politiek correct hoeft te doen, maar dan zijn 'foute' dingen vaak met een dikke knipoog en duidelijk neergezet als fout. Nu wordt het er als normaal iets in verwerkt en dat is imo iets waar je best wat van mag vinden.

In de Tweakers Podcast van deze week gaat het er trouwens ook even over, mocht je nog meer achtergrond willen bij waarom ik dit heb willen vermelden in de review.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
"Impliciet" is een aanname.. wat ik zeg is dat dit binnen het verhaal, binnen de omgeving past. Dus hoort het erin.

Als we de logica van jou mening gaan volgen mogen we geen catcalling meer in games hebben, want "het is schadelijk". Terwijl juist games de ideale media zijn om te laten zien wat voor effect het kan hebben. Je ziet in de remake dat Aerith zich extreem ongemakkelijk voelt in de situatie.

Alleen vind ik het nog steeds erg vreemd dat de vrouwen als slachtoffer worden neer gezet, maar de situatie met Cloud nergens wordt benoemd. Dat geeft het nogal een rare SJW achtige toon.

Zonder die scene (en laten we eerlijk zijn, we hebben het over 20-30 seconden in een game van >30 uur) was het stuk een stuk minder goed geweest in de toon zetten van de gehele situatie. Iedereen in Wall Market weet waar Aerith, Cloud en Tifa naar toe gaan. Iedereen weet wat ze daar doen. Daar wordt op gereageerd.

Zullen we anders de Honeybee Inn ook maar meenemen in de review? Die sexualiseerd vrouwen ook, en er zit een over de top flamboyante man in, dat kan ook niet meer.

Wat ik wil zeggen, je kan overal in de game wel rare dingen vinden die in de "huidige tijd echt niet meer mogen". Maar gelukkig mag het nog wel in games, films etc. Waarom? Om te laten zien dat het niet normaal is, dat er gevolgen aan zitten.
De mannen van Don Corneo die het doen krijgen zelf ook de gevolgen (letterlijk soms) in hun gezicht getrapt.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Tweakjur schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:08:
[...]
In de Tweakers Podcast van deze week gaat het er trouwens ook even over, mocht je nog meer achtergrond willen bij waarom ik dit heb willen vermelden in de review.
Een heel uur "kijk eens hoe moreel superieur we zijn aan die vieze buitenlanders". ben benieuwd _/-\o_
In de toekomst waar niemand nog iets incorrect gaat ervaren in boek, film of spel gaan we gered zijn meisjes en jongens. Als niemand nog weet wat fout gedrag is, zijn we eindelijk veilig.
Zal nog meevallen, dit gebeurt naar mijn weten enkel bij videogame "journalisten" en niet bij andere media. Mijn theorie is dat dit vaak mensen zonder diploma zijn, "games reviewer" worden en een nood hebben om zich op een andere manier superieur te voelen.

De echte vraag is: Van alle verhalen waarin er vrouwen met intimidatie of geweld te maken krijgen, waarom krijgt FF7 een veeg uit de pan? Puur omdat we willen doen alsof de Westerse maatschappij zoveel beter is en dit geen Westerse game is?
Begrijp me goed: ik vind Yennifer en Triss Merigold geen zwakke personages. Verre van. Maar door de sexy, flirterige, girchelige laag die er ALTIJD is, verdwijnen andere elementen van de personages naar de achtergrond. Dat is jammer en imo niet meer van deze tijd. En ja, in Polen liggen de normen iets anders, maar dit is een game die ook gewoon in het westen uitkomt en dus ook best aan onze normen getoetst mag worden.

[ Voor 65% gewijzigd door boe2 op 16-04-2020 11:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
Niet met je eens wat betreft het voorbeeld dat je geeft in elk geval. Yen en Triss spreken Geralt zelfs meermaals aan op zijn gedrag als hij met ze flirt. Hij kan een relatie met ze starten en vanuit die relatie ook seks met ze hebben. Dat is prima en heel wat anders dan dat ze in elke scène giechelend verliefd naar hem zouden kijken. Ik sluit zeker niet uit dat er in het verleden games voorbij zijn gekomen waarin vergelijkbare problemen als in FF VII te zien zijn. Daar had dan ook aandacht aan besteed moeten worden. Net als de rest van de wereld worden gamereviews zich langzaam bewuster van deze problematiek. Dat dit soort dingen dus eerder niet, of minder snel, gespot werden, kan ik me goed voorstellen.

Verder vind ik je toon behoorlijk merkwaardig. Het is helemaal niet "laten zien dat we moreel superieur zijn aan vieze buitenlanders" (vieze buitenlanders, dude, seriously???) Het is een stukje van 5 minuten ofzo waarin ik uitleg waarom ik het belangrijk vond om te vermelden in de review.

Je mag het er best mee oneens zijn dat dit onderwerp aandacht behoeft, en je zal daarin de enige niet zijn. Maar laten we het wel gewoon gezellig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
@Tweakjur in elke scene? Heb jij de game wel uitgespeeld? Of gewoon gestopt halverwege..

Cloud wordt vaak genoeg aangesproken op zijn idioten niet doordachte plannen of acties. Iets wat je kan verwachten bij een uit de kluiten gewassen kind soldaat die nooit een normaal leven heeft meegemaakt.

Ik zal de totaal niet relevante "het is normaal in japan, maar hier niet" maar even vergeten, want zelfs in japan wordt er genoeg aan gedaan.

Ik ga er maar van uit dat dit je enige JRPG is, en de eerste aanraking met Final Fantasy (of FF7 specifiek), want zo zitten de games niet in elkaar, en de verhalen ook niet. Je laat het klinken alsof Aerith, Jesse, Tifa etc er in zitten voor de eye candy, terwijl vanaf het eerste moment al duidelijk is dat ze net zo belangrijk zijn als Cloud. Iedereen heeft de problemen van Mako/Shinra op zijn eigen manieren. En gaan er anders mee om.

Wie ben jij dan om te zeggen "yo! die manier van schrijven is fout, want ik vind dat".

Ik had zelf wat meer nuance en begrip verwacht.. niet blind bashen omdat het wel leuk staat voor de review.

offtopic:
Maar goed, een website waar de I-pad als beste e-reader kan worden gekozen.. tsja

[ Voor 4% gewijzigd door corset op 16-04-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
Je doet veel aannames in je post. Ik ben goed bekend met JRPG's, ik heb de game volledig uitgespeeld, en heb meermaals gezegd dat Tifa en Aerith sterke personages zijn, maar dat de 'cuteness' prominenter in beeld zijn en blijven dan al hun andere kanten.

En nee, natuurlijk giechelen ze niet in ELKE scène. Excuses voor die chargering. Ze giechelen vaak. Ze flirten vaak. Zo vaak, dat tijdens het spelen hun 'vrouw zijn' de overhand neemt boven de rol die ze spelen in het verhaal en vanuit hun eigen problemen met Mako/Shinra.

De nuance en begrip is er en heb ik ook gegeven. Letterlijk, meermaals: het is een Japanse game en het is een game uit 1997. Dat zijn allebei nuances bij het kritiekpunt dat er dingen in zitten die ik niet bij gaming in 2020 vindt passen. Een ander ziet dat anders. Daar zijn het meningen voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Meningen, 'onze normen', politiek correct.. helemaal best wat je eigen mening en kijk op de wereld is, maar zulke onzin hoef ik niet in een review te zien, ben gelukkig oud en wijs genoeg om zelf mijn mening te vormen, daar hoef ik echt geen (onzin) verhaaltje over Japan te horen. Ik heb blijkbaar een compleet andere kijk op de wereld (en ik praat al helemaal niet over 'onze normen'),

Maak dan gewoon een apart artikel, maar een podcast, had er hooguit 2 zinnen aan besteed (niet een compleet paragraaf én opmerking bij minpunt), had je je mening eruit kunnen gooien en was het verder aardig rustig in de reacties.

Maar dan even voor de toekomst, gaat zulke politieke bullshit vaker voorkomen? Nieuwe Wolfenstein met de hakenkruizen? Nieuwe GTA met racisme? Een GoT game met alle combinatie van, stuk voor stuk met complete paragraven over deze 'oneerlijkheid in de boze grote wereld'?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Tweakjur schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:55:
Je doet veel aannames in je post. Ik ben goed bekend met JRPG's, ik heb de game volledig uitgespeeld, en heb meermaals gezegd dat Tifa en Aerith sterke personages zijn, maar dat de 'cuteness' prominenter in beeld zijn en blijven dan al hun andere kanten.
Dan moet je toch ook nageven dat Final Fantasy 7 op dat vlak een heel braaf spel is? Japan heeft een probleem met hoe vrouwen in de media weergegeven worden, akkoord. Maar in pakweg een Atelier Iris of Xenoblade 2 komt dat VEEL prominenter en in your face naar voor dan hier.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
boe2 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:15:
[...]

Dan moet je toch ook nageven dat Final Fantasy 7 op dat vlak een heel braaf spel is? Japan heeft een probleem met hoe vrouwen in de media weergegeven worden, akkoord. Maar in pakweg een Atelier Iris of Xenoblade 2 komt dat VEEL prominenter en in your face naar voor dan hier.
Voor de standaard van Japanse games inderdaad wel ja. Maar veel van die games zijn hier lang niet zo groot als FF VII en daarmee dus ook maatschappelijk veel minder van belang. Maar dat maakt wat er - in mijn ogen - wél op te merken valt aan FF VII niet minder noemenswaardig. We kunnen niet linksom complimenten maken aan games als The Last of Us II, waarin diverse volwassen onderwerpen op goede wijze worden behandeld, maar rechtsom zwijgen over games waarin dat in onze ogen minder goed gebeurt.

Dat het uit een andere cultuur komt en daardoor voor mensen die meer in die cultuur zitten niet als raar of niet als het benoemen waard wordt gezien, begrijp ik best. Maar nogmaals: de game verschijnt gewoon hier. Dan is het imo helemaal niet vreemd om aan te geven hoe anders bepaalde keuzes gemaakt worden door de makers van dit spel, tov de genoemde voorbeelden. Dat daar verklaarbare redenen voor zijn (andere cultuur, ander tijdperk) maakt het begrijpelijk en makkelijker te accepteren (immers vergelijkbaar met oude films waarin op ras gebaseerde grappen worden gemaakt, om maar wat te noemen), maar alsnog het benoemen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 10:36

Cpt-Cholo

I did it again...

(jarig!)
Ik wil vooral ook dat we het gezellig houden. Bedankt Tweakjur, dat je de communicatie blijft aangaan. Ik sta zelf een beetje aan de andere kant van het debat, maar we zijn toch allemaal volwassen Tweakers :)

Deze polariserende kwesties zijn ondertussen zo geladen dat je meteen merkt dat er heel wat geschiedenis aan vastkleeft. Sommige mensen reageren dan ook meteen veel te snel, veel te fel. Ik hoop dat je er niet teveel mee in zit. Ik apprecieer de iig de content.
Pagina: 1