Microsoft Intune desktop wallpaper en lockscreen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 15:32
Goedendag!

Regelmatig ben ik bezig met het uitrollen van een Microsoft Intune omgeving voor klanten.
De omgevingen die ik inricht gaan eigenlijk altijd volgens het boekje waar ik hooguit af en toe een powershell script gebruik om bepaalde opties voor elkaar te krijgen die niet mogelijk zijn middels de reguliere profielen.

Echter ben ik nu op een probleem gestuit waar ik niet uit lijk te komen, vandaar dat ik op Tweakers om hulp vraag. Het gaat namelijk om iets wat heel simpel lijkt maar toch echt niet wilt werken, het doorvoeren van een ander vergrendelscherm en achtergrond. Wanneer ik dit probeer krijg ik het onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An4CUGK-HC4rytvJTXAO3nnyGh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvdHiTxl5Jrr5FtSMCwf6HID.jpg?f=fotoalbum_large

De laptops waarop ik dit probeer door te voeren betreffen Fujitsu U749 en U759, beide modellen hebben Windows 10 Pro geinstalleerd staan (uiteraard ook geactiveerd). De Hardware IDs zijn ingelezen van al deze devices waardoor ik deze middels Intune Autopilot kan uitrollen.

Tijdens de uitrol geef ik de onderstaande opties mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjI1jSZ1uJEUhDsuYYBGF6lJj-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAnlgwQK5MLea04ddn0fWm84.png?f=fotoalbum_large

Tijdens deze uitrol gaat er niks verkeerd, dit lijkt gewoon goed te gaan zonder errors.
Vervolgens krijgen we het configuratie profiel, hier heb ik een aantal instellingen doorgevoerd welke allemaal perfect werken, denk hierbij aan bijvoorbeeld aan de optie "Require users to connect to network during device setup" etc. Deze worden goed uitgevoerd zonder problemen.

Echter komen we nu aan bij het stukje personalisatie in dit profiel, hier krijg ik bij het instellen altijd de melding terug Not Applicable, zie het screenshot iets hierboven.

Vervolgens heb ik getracht dit door te voeren middels een powershell script, zie onderstaand.
Dit werkt echter ook niet, het lijkt wel of hij het niet accepteert om dit plaatje door te voeren op het vergrendelscherm. Wanneer ik vervolgens handmatig op de laptop dit powershell script uitvoer dan werkt het wel ineens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiGAC4BntJbjNz5nox9WLGmgROA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRsfIzsxoyea1q24ZssprBPU.png?f=fotoalbum_large

Nu, zoals we dat zo graag zeggen, breekt mijn klomp.
Ik ben hier even het spoor bijster en hoopte dat misschien één van jullie mij hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Met vriendelijke groet,
Daan

Beste antwoord (via Daan199269 op 17-04-2020 12:24)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Probeer eerst eens die EnableSharedPCMode + SetPowerPolicies + SignInOnResume vanuit die policies weg te halen (zoals ik aangaf geven die, in ieder geval de SharedPCMode) wat rare settings mee. Als alleen die SetEduPolicies aanstaat wordt die naar mijn herinnering toegepast.

Ik weet niet meer of ik die Desktop wallpapers toen uiteindelijk via een user policy had gedaan (of een device policy). Naar ik me kan herinneren was het ook gewoon vanuit die device restrictions.

Anders kan je daar lezen https://www.petervanderwo...image-via-windows-10-mdm/ hoe je ze als Custom Policy toevoegt:
OMA-URI – Desktop image: ./Vendor/MSFT/Personalization/DesktopImageUrl
OMA-URI – Lock screen image: ./Vendor/MSFT/Personalization/LockScreenImageUrl
Data type: String
Value: [<PATH>\<FILE>]
In this value <PATH> can be a http(s) url, or a file url;
In this value <FILE> can be a jpg, jpeg or png image.
Wat ik me wel kan herinneren is dat het een tijd(je) duurt voordat het toegepast wordt nadat de setedupolicies zijn toegekend (in ieder geval pas bij een volgende startup en dan na de synchronisatie). Ik heb toen in ieder geval alleen de desktop background gedaan (niks met het vergrendelscherm omdat daar geen behoefte aan was).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Staat de policy waarin het script hangt wel weergegeven bij "Managed by [Azure Tenant name]?"
Kun je vinden bij Access work or school en dan het Info knopje onder je Intune verbinding.
En als je van daaruit een Advanced Diagnostic Report maakt, staat het script dan wel ergens in dat rapport?

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 16-04-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Ja, het script wordt namelijk verder wel uitgevoerd, tevens verschijnt het plaatje vergrendelscherm.png ook op de locatie waar ik deze in het script naartoe schrijf.

Ik maak verder geen gebruik van de Policy Sets op dit moment, alleen van profielen welke worden toegewezen op zowel device al user.

Is het aan te raden om beter met policy sets te werken op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het lijkt dan niet mis te gaan in Intune. Wat je zou kunnen proberen is om het script nogmaals zelf uit te voeren, maar dan onder het LocalSystem account. Ik ben benieuwd of er dan een foutmelding wordt gegooid. Met bijvoorbeeld "PsExec -s -i cmd.exe" zou je dit kunnen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 16-04-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Nu online
Ik heb me hier (ooit) mee bezig gehouden uiteindelijk was het volgens mij zo dat er (iets) in het register toegevoegd moest worden om dit via intune te doen (kan ook via een administrative template die aanpassing als het goed is).

Als het goed is was dit door eerst de SetEduPolicies toe te laten passen en daarna kan Intune pas die betreffende policies doorvoeren (zodra die SetEduPolicies actief is). Zie: https://docs.microsoft.co...t/mdm/personalization-csp die verwijst dat SetEduPolicies aan moet staan om dit door te voeren in Pro (in de note) die verwijst naar: https://docs.microsoft.co...nagement/mdm/sharedpc-csp waar je kan zien hoe je dat aanzet.

Uiteindelijk had ik toen die informatie op Reddit gevonden: https://www.reddit.com/r/..._background_with_windows/

(Laat SharedPC mode zelf uitstaan of test eerst goed voordat je de hele klant achter je aan hebt. Je kan die SetEduPolicies ook laten doorvoeren zonder dat je SharedPCMode aanzet ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 16-04-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Hmm ik zal hier even mee testen, ik heb echter nog nooit iets gedaan met SetEduPolicies en dergelijke.
Is dit iets nieuws wat nu weer in intune is ingebouwd of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Nu online
Daan199269 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:24:
Hmm ik zal hier even mee testen, ik heb echter nog nooit iets gedaan met SetEduPolicies en dergelijke.
Is dit iets nieuws wat nu weer in intune is ingebouwd of dat niet?
Zit niet ingebouwd maar kan je als custom policy toevoegen zie onder anderen: https://osddeployment.dk/...e-with-intune-csp-policy/

Het leuke is dus ook (als je de links heb gelezen) is dat het tot versie 1703 van Windows 10 niet nodig was (toen stond het nog standaard aan in W10 Pro tot versie 1607, vanaf 1703 niet meer). Vanaf dat moment (circa 5 april 2017) is die CSP ook aan Windows 10 toegevoegd (waardoor je hem met een custom policy via Intune kan laten activeren). In Windows 10 Enterprise en Education is het niet nodig (omdat het daar standaard aan staat) maar als het alleen om die reden is zijn die 2 versies te prijs ervoor niet waard.

(Je hoeft daaruit in principe alleen maar edupolicies toe te voegen en die aan je organisation / groep toe te kennen waar alle PC's inzitten, of eerst natuurlijk een test groep).

Dus:
Settings name: [Kies een leuke naam]
./Vendor/MSFT/SharedPC/SetEduPolicies

Settings description:

SetEduPolicies

Data type: Boolean

OMA-URL: ./Vendor/MSFT/SharedPC/SetEduPolicies

Value: True
Ik kan dit helaas niet laten zien meer hoe ik dit ooit ingeregeld heb gezien ik momenteel niet meer in dienst ben bij een werkgever die toegang tot die mogelijkheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Starke op 16-04-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Bedankt voor het doorgeven, ik ga hiermee testen.
De links zijn duidelijk, hetgeen wat ik echter nog even niet kon vinden is de custom policy.

Ik denk dat het verschil met mijn andere klanten is dat dit inderdaad een Windows 10 Pro installatie is en de rest op Windows 10 Enterprise draaide, dat verklaard waarom ik dit nog nooit nodig heb gehad.

Zodra mijn policy is doorgevoerd zal ik even laten weten of dit inderdaad de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Ik heb het doorgevoerd bij een van de devices maar ik krijg helaas dezelfde reactie terug, zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7SQDBNyodqjxKcKEEpYPcVE4DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iyuyMC6vRxMyvtwkEcgn5gdF.png?f=fotoalbum_large

Dit is nadat ik wel een succesvol reactie terug heb op mijn custom policy, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNEkWvLGD2BFtuJMtUHVv_r7OrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBictg79cr8XhRa2WIzEAHsn.png?f=fotoalbum_large

Ik had eerst alleen die SetEduPolicies hierin doorgevoerd, nu ook andere opties hierin gezet maar nog steeds dezelfde reactie terug. Zie onderstaand mijn ingestelde instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcVKZSsZN6A249GiwlkgYNLWNq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbufvZYQOi4ZURMtfa5E7ETh.png?f=fotoalbum_large

Het scenario wat jij beschrijft klinkt wel alsof we op het goede pad zitten.
Hetgeen wat ik als verschil kan zien tussen deze klant en al mijn andere is eigenlijk alleen de Windows versie welke nu PRO is in plaats van Enterprise.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Nu online
Probeer eerst eens die EnableSharedPCMode + SetPowerPolicies + SignInOnResume vanuit die policies weg te halen (zoals ik aangaf geven die, in ieder geval de SharedPCMode) wat rare settings mee. Als alleen die SetEduPolicies aanstaat wordt die naar mijn herinnering toegepast.

Ik weet niet meer of ik die Desktop wallpapers toen uiteindelijk via een user policy had gedaan (of een device policy). Naar ik me kan herinneren was het ook gewoon vanuit die device restrictions.

Anders kan je daar lezen https://www.petervanderwo...image-via-windows-10-mdm/ hoe je ze als Custom Policy toevoegt:
OMA-URI – Desktop image: ./Vendor/MSFT/Personalization/DesktopImageUrl
OMA-URI – Lock screen image: ./Vendor/MSFT/Personalization/LockScreenImageUrl
Data type: String
Value: [<PATH>\<FILE>]
In this value <PATH> can be a http(s) url, or a file url;
In this value <FILE> can be a jpg, jpeg or png image.
Wat ik me wel kan herinneren is dat het een tijd(je) duurt voordat het toegepast wordt nadat de setedupolicies zijn toegekend (in ieder geval pas bij een volgende startup en dan na de synchronisatie). Ik heb toen in ieder geval alleen de desktop background gedaan (niks met het vergrendelscherm omdat daar geen behoefte aan was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Yes het laatste artikel heeft de truc gedaan.
Gezien mijn klant de Office E3 licentie had heb ik vanaf het begin al shared modus meegegeven met de installatie, dit lijkt het echter niet geweest te zijn.

Ik het nu het volgende doorgevoerd wat voor de oplossing heeft gezorgd.
Voor het vergrendelscherm:
- Name = Windows 10 - Personalization - LockScreenImageUrl
- Description = None
- OMA-URI = ./Vendor/MSFT/Personalization/LockScreenImageUrl
- Data type = String
- Value = <URL Naar de afbeelding welke te benaderen is als anonieme gebruiker>

Voor de bureaubladachtergrond:
- Name = Windows 10 - Personalization - DesktopImageUrl
- Description = None
- OMA-URI = ./Vendor/MSFT/Personalization/DesktopImageUrl
- Data type = String

Heel erg bedankt Starke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Nu online
Daan199269 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:23:
Yes het laatste artikel heeft de truc gedaan.
Gezien mijn klant de Office E3 licentie had heb ik vanaf het begin al shared modus meegegeven met de installatie, dit lijkt het echter niet geweest te zijn.

Ik het nu het volgende doorgevoerd wat voor de oplossing heeft gezorgd.
Voor het vergrendelscherm:
- Name = Windows 10 - Personalization - LockScreenImageUrl
- Description = None
- OMA-URI = ./Vendor/MSFT/Personalization/LockScreenImageUrl
- Data type = String

Voor de bureaubladachtergrond:
- Name = Windows 10 - Personalization - DesktopImageUrl
- Description = None
- OMA-URI = ./Vendor/MSFT/Personalization/DesktopImageUrl
- Data type = String

Heel erg bedankt Starke!
Ik kan me niet meer herinneren wat SharedPCMode deed volgens mij was het iets met als je dan als Global Admin ging aanmelden dan was je alsnog een User op de computer. Vandaar dat ik dat toen heb weggehaald (voor het implementeren in de hele organisatie). Als het echter bij de betreffende organisatie geen problemen geeft kan je het aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Wij zijn bezig dit in te richten, maar wat moet ik nu precies in de value zetten?

C:\Users\Public\Wallpapers\wallpaper.jpg

Of

<URL C:\Users\Public\Wallpapers\wallpaper.jpg>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
marco-ruijter schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:00:
Wij zijn bezig dit in te richten, maar wat moet ik nu precies in de value zetten?

C:\Users\Public\Wallpapers\wallpaper.jpg

Of

<URL C:\Users\Public\Wallpapers\wallpaper.jpg>
Wat heb je geprobeerd en welke werkte? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Lelletje schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:03:
[...]

Wat heb je geprobeerd en welke werkte? :)
Beide werken niet helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
In Intune kan je deze gewoon als een policy setting instellen, onder Device Restrictions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Klopt je kan een device restriction aanmaken mocht je Enterprise draaien als ik me niet vergis.
De oplossing die ik hierboven heb beschreven is ondertussen al een tijdje werkend dus werkt goed.

Wel een kleine extra notitie, ik doe dit middels een publiek beschikbare URL en niet iets wat op die locatie staat op de laptop/desktop zelf. Heb je al geprobeerd om een test plaatje met url van Google bijvoorbeeld in deze waarde te zetten, werkt hij dan wel?

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik reageer op dit oudere topic omdat er veel zinvolle info in staat.

Ik heb 3 losse custom profiles gemaakt.
1. EduPolicies toepassen
2. Lockscreen
3. Wallpaper

Bij 1 heb ik de URI ./Vendor/MSFT/SharedPC/SetEduPolicies op true gezet.
Dit profile wordt succesvol uitgevoerd, maar niet juist.
Inplaats van de setEduPolicies wordt er in mijn register de sleutel EduSharedMode 1 aangemaakt.
Wel in het juist mapje (SharedPC) dat hiervoor correct wordt aangemaakt. Ik heb dit meerdere keren getest.

Omdat de SetEduPolicies dus niet wordt ingesteld, worden de 2 andere custom profiles niet toegepast.

Wat gaat hier mis? Het gaat om een Win10Pro machine.

edit:
excuseer mijn ongeduldige tags @Starke @Daan199269 O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Tusk op 31-12-2021 09:20 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
Zou je eens een screenshot kunnen delen van je set edupolicies? Misschien zit daar iets in dat net verkeerd staat.

In mijn policy heb ik alle Settings in 1 set Edu policy gezet. Het handigste is misschien een screenshot en de uitgetypte Settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Daan199269 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:09:
Zou je eens een screenshot kunnen delen van je set edupolicies? Misschien zit daar iets in dat net verkeerd staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6WtTBI1GxLXM8VmEMjvNsYEUjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c1OqLidxvKM8EXYmI2EKyRbH.png?f=user_large

En dan de LockscreenImageUrl even naar een tijdelijk plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba_7FEqZD951JWSEG-a4WFUSN9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zUnQySqIEkrszLHXfkIT0oS.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tusk op 06-01-2022 11:02 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Pagina: 1