Een vriend heeft een PC upgrade nodig. Hij vroeg mij om hulp. Ik heb goede ervaring met Tweakers en ik vind het altijd fijn als het systeem door jullie gecontroleerd wordt. (Vandaar dat ik het hier post)
Upgradereden:
GPU begint kuren te vertonen is aardig outdated (R9 280)
De CPU die hij nu heeft (AMD FX8320 BE) gaat een nieuwe videokaart niet bij kunnen benen.
Bij een upgrade naar een nieuwere cpu hoort ook een nieuwe mobo en een 'nieuwe' versie ram (DDR4).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Geen extra taken zoals streamen, videobewerking, etc. Misschien eens een video opnemen, maar meer niet. Voornamelijk gamen dus.
Gamen gebeurt nu nog op 1080p 60hz, maar daar zou een upgrade kunnen komen naar 1440p 60hz of 1080p 120hz.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €600
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CPU Cooler: CoolerMaster Hyper 412S
PSU: Cooler Master GM G550M
Case: CM Storm Enforcer
SSD + HDD
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uitleg componenten:
CPU: Prijs/prestatie lijkt mij deze cpu het beste voor het budget.
MOBO: Een van de goedkoopste, was €3 duurder dan de allergoedkoopste, maar deze heeft als extra een m.2 en 2 fan headers.
GPU: Prijs/prestatie lijkt mij deze gpu het beste voor het budget. Daarnaast vond hij de lichtjes erop mooi.
RAM: Snel ram voor de nieuwe generatie Ryzen. Ik heb gezien dat dat wat meer fps geeft. De kleur/style van het ram is uitgekozen door mijn vriend. Verder leek ons 8gb goed, maar vonden we 16gb het best zodat het daar safe zit.
Inhaken op het MOBO:
Ik heb naar een aantal dingen gekeken:
- M.2? En zo ja NVME proof? We zien de meerwaarde van NVME niet (3sec extra laadtijd?) Maar een m.2 upgrade zou voor het oog beter staan. Voor de paar euro extra zijn we daar voorgegaan.
- Omdat er 2 case fans zijn die hij natuurlijk aan wilt sluiten ook op 2 fan headers gelet.
- Hoeveelheid ramsloten. Ik denk dat er weinig meerwaarde is bij quad channel geheugen. Daarom gekozen voor dual. Er is ook heel erg weinig kans dat er een upgrade komt naar 32gb ram. (Zie 'Wat wil je doen met je nieuwe systeem?'
Wat verwacht je van ons?
Ik denk nu zelf dat de build helemaal past bij de eisen van mijn vriend, maar zoals ik in de inleiding omschreef; ik vind het fijn als systemen door jullie gecontroleerd worden, ik leer er vaak weer wat bij. Wat zijn dingen die veranderd kunnen worden en wat is jullie kijk op de upgrade? Ik ben benieuwd!
Als het er goed uitziet hoor ik dat ook graag.
Nyltje
Upgradereden:
GPU begint kuren te vertonen is aardig outdated (R9 280)
De CPU die hij nu heeft (AMD FX8320 BE) gaat een nieuwe videokaart niet bij kunnen benen.
Bij een upgrade naar een nieuwere cpu hoort ook een nieuwe mobo en een 'nieuwe' versie ram (DDR4).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Geen extra taken zoals streamen, videobewerking, etc. Misschien eens een video opnemen, maar meer niet. Voornamelijk gamen dus.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €600
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CPU Cooler: CoolerMaster Hyper 412S
PSU: Cooler Master GM G550M
Case: CM Storm Enforcer
SSD + HDD
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 174,64 | € 174,64 |
| 1 | Moederborden | ASRock A320M-HDV R4.0 | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X | € 294,01 | € 294,01 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 73,21 | € 73,21 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 588,86 | ||
Uitleg componenten:
CPU: Prijs/prestatie lijkt mij deze cpu het beste voor het budget.
MOBO: Een van de goedkoopste, was €3 duurder dan de allergoedkoopste, maar deze heeft als extra een m.2 en 2 fan headers.
GPU: Prijs/prestatie lijkt mij deze gpu het beste voor het budget. Daarnaast vond hij de lichtjes erop mooi.
RAM: Snel ram voor de nieuwe generatie Ryzen. Ik heb gezien dat dat wat meer fps geeft. De kleur/style van het ram is uitgekozen door mijn vriend. Verder leek ons 8gb goed, maar vonden we 16gb het best zodat het daar safe zit.
Inhaken op het MOBO:
Ik heb naar een aantal dingen gekeken:
- M.2? En zo ja NVME proof? We zien de meerwaarde van NVME niet (3sec extra laadtijd?) Maar een m.2 upgrade zou voor het oog beter staan. Voor de paar euro extra zijn we daar voorgegaan.
- Omdat er 2 case fans zijn die hij natuurlijk aan wilt sluiten ook op 2 fan headers gelet.
- Hoeveelheid ramsloten. Ik denk dat er weinig meerwaarde is bij quad channel geheugen. Daarom gekozen voor dual. Er is ook heel erg weinig kans dat er een upgrade komt naar 32gb ram. (Zie 'Wat wil je doen met je nieuwe systeem?'
Wat verwacht je van ons?
Ik denk nu zelf dat de build helemaal past bij de eisen van mijn vriend, maar zoals ik in de inleiding omschreef; ik vind het fijn als systemen door jullie gecontroleerd worden, ik leer er vaak weer wat bij. Wat zijn dingen die veranderd kunnen worden en wat is jullie kijk op de upgrade? Ik ben benieuwd!
Nyltje