Nieuwe thermostatische radiatorkop, krijg de oude niet los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Ik ben langzaam aan bezig om mijn appartement wat slimmer te maken en daar hoort natuurlijk ook een slimme verwarming bij. Ik woon in een appartment met blokverwarming, dus mijn opties daarvoor zijn gelimiteerd tot het vervangen van mijn radiatorkoppen. Ik heb dus inmiddels een setje slimme radiatorkoppen in huis maar ik kan ze niet installeren omdat ik met geen mogelijkheid de oude TRV's los krijg. Die oude zien er allemaal zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mmUbBTx47JMZXQvmdq3d1acj_w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MwKgjL5aBFs4BqnCUfgjZlI.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf1pKfviXZBaC2Arf0yCXyUq9NE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CprnNtfenqIDWN8HDVORdPBc.jpg?f=fotoalbum_small

Ik weet dat ik de verwarming helemaal open moet zetten voordat ik de kop kan verwisselen. Als ik vervolgens de zwarte ring linksom draai dan klikt hij op een gegeven moment en wanneer dat gebeurt kan ik de knop alle kanten op wiebelen maar hij komt met geen mogelijkheid los. Volgens mij mis ik ergens een stapje waarmee ik 'm helemaal los krijg maar 't wil niet lukken...

Heeft iemand toevallig ervaring met deze hele oude TRV's? Ik vind zat video's online over het verwisselen van Danfoss TRV's maar die hebben stuk voor stuk een ander systeem dan ik heb. De modernere draai je gewoon los en dan schuift 'ie er zo af, iets minder moderne die op de mijne lijken hebben een kleine Allen key nodig, maar met geen van beide kom ik bij mijn radiatorkoppen ver.

Wie heeft de gouden tip?

edit:
Ok, zul je altijd zien na het inschakelen van een hulplijn: ik probeerde net een andere radiator en daar klikt hij zonder issue meteen los. :') Kennelijk is die ene radiator lastiger... Nou ik heb kunnen checken of de nieuwe passen (nee dus, even bij de Gamma langs van de week voor een conversiestukje) durf ik wanneer ik het opnieuw probeer wel wat meer kracht te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 16-04-2020 00:23 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Beste antwoord (via NMe op 16-04-2020 09:37)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Danfoss heeft geen schroefje of iets dergelijks. De zwarte ring kan je draaien dat hij uit de vergrendeling klikt. Kan je hem niet draaien zit er een borging die je met een schroevendraaier los kan maken, palletje komt dan naar buiten. Edit: https://m.youtube.com/watch?v=VgIenWriOS0

[ Voor 11% gewijzigd door edsandje op 16-04-2020 07:01 . Reden: Filmpje ]

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij zit er een schroef onder het afdekkapje die los moet.

Ik zie net je edit, mooi te laat dus.

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 16-04-2020 00:28 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:27:
Volgens mij zit er een schroef onder het afdekkapje die los moet.
De TRV die ik er net wél met succes af draaide had er in elk geval geen. Ik zal morgen bij daglicht de oude TRV die ik wel los kreeg checken om te zien of ik daar iets van een mechaniekje zie dat op de andere vast zit.

Acties:
  • Beste antwoord

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Danfoss heeft geen schroefje of iets dergelijks. De zwarte ring kan je draaien dat hij uit de vergrendeling klikt. Kan je hem niet draaien zit er een borging die je met een schroevendraaier los kan maken, palletje komt dan naar buiten. Edit: https://m.youtube.com/watch?v=VgIenWriOS0

[ Voor 11% gewijzigd door edsandje op 16-04-2020 07:01 . Reden: Filmpje ]

Please state the nature of the technical emergency

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
dat witte palletje moet volgens mij naar buiten, dus van de as af worden geschoven en worden verwijderd. dan kun je de ring pas helemaal draien en komt hij los.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:48
Het zwarte blokje op de tweede foto moet naar buiten toe. Even een kleine schroevendraaier eronder duwen vanaf de achterkant of, als je te weinig ruimte hebt voor een schroevendraaier, en plat bitje van de accuboormachine.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een ander model Danfoss-knop, maar het mechanisme is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door jurri@n op 16-04-2020 08:34 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Thanks, da's inderdaad een stuk duidelijker zo. Ik kon gisteren alleen video's vinden van andere aansluitmechanismes van Danfoss.

Ik zal straks eens kijken of ik er een beetje lekker bij kan. Zal nog wel een probleem op zichzelf worden... :P

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Ik heb er nog eens aan gesleuteld en heb nu ook die andere los gekregen. En ik weet waarom die tweede radiator zo veel makkelijker ging: de vergrendelingspin op degene die ik gisteravond wél los kreeg ontbrak, die heeft een vorige eigenaar kennelijk ook niet goed begrepen en daarom maar afgebroken. :D

Anyway, ik heb een vervolgvraagje waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen. Dat kunnen ze bij de bouwmarkt vast ook maar dan moet ik met een openstaande verwarming naar de bouwmarkt omdat ik zowel de oude als de nieuwe kop dan ter vergelijking mee zal moeten nemen. :+ De nieuwe kop past niet zonder adapterringetje. Er zitten drie adapters bij: Danfoss RA, RAV en RAVL. De middelste van de drie wat betreft doorsnede past om het ventiel heen en kan ik goed vastdraaien op zo'n manier dat hij niet meer beweegt, maar zodra ik de TRV erop draai wiebelt het adapterringetje er zo weer vanaf, met kop en al.

Ik heb een foto van het ventiel maar die is niet heel goed in focus en ik kan geen nieuwe maken omdat ik op kantoor zit, hopelijk kan iemand hier er alsnog wat mee. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfVico0j6lTeaEJ3mjVh2gC6rMA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZzxyOvpPuw3LvZb7ZGokqfP.jpg?f=fotoalbum_medium

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Mocht iemand anders dit tegenkomen en echt exact hetzelfde probleem hebben: die Danfoss RAV-adapters pasten wél, ze vergden alleen nogal veel kracht om ze goed op hun plek te krijgen.

Pagina: 1