Ik ben een noob als het gaat om audio aansluitingen. Heb gezocht naar antwoord op deze vraag maar helaas niet kunnen vinden. Ik heb even snel een luidsprekerkabel nodig om aan te sluiten op m'n Yamaha RX-S602 speaker en Dali speakers, alleen heb ik niets meer liggen. Ik heb wel een ongebruikte tulp (rood + wit) snoer liggen. Kan ik de tulp stekkers er gewoon afknippen en gebruiken als speakerkabel, of gaat dit problemen opleveren?
Vraag
Beste antwoord (via SuperCrisz op 16-04-2020 13:17)
Het is al te laat, maar je kunt elk kabeltje gebruiken. Het enige wat het introduceert is weerstand, wat kan resulteren in een lager volume. Ga je dat compenseren door het volume naar maximaal te draaien, dan kun je idd de receiver opblazen, maar volgens mij is het waarschijnlijker (bij dergelijk dunne draadjes) dat het kabeltje doorbrandt. Om "even te testen" is dat hoge volume natuurlijk niet nodig.
Ik heb zelf ooit eens getest met diverse kabeldiktes en ook met 0,08mm^2 (diameter 0,3mm) kwam er normaal geluid uit. Ga je die kabel dikte combineren met een lange kabellengte (zeg 5 meter of veel langer), dan voorzie ik op den duur wel problemen, maar op korte lengtes, met een laag tot normaal volume, moet er geen enkel gevaar zijn.
Ik heb zelf ooit eens getest met diverse kabeldiktes en ook met 0,08mm^2 (diameter 0,3mm) kwam er normaal geluid uit. Ga je die kabel dikte combineren met een lange kabellengte (zeg 5 meter of veel langer), dan voorzie ik op den duur wel problemen, maar op korte lengtes, met een laag tot normaal volume, moet er geen enkel gevaar zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 16-04-2020 07:09 ]
Alle reacties
stuk stroomsnoer kan ook wel of van die tulpkabel de 2 aders bij elkaar draaien dus de mantel en binnendraad bij elkaar en dat 2x moet wel gaan maar weet niet of die wel tegen vol vermogen kan maar voor te proberen waarom niet.
oja ooit es gezien dat ze netwerkkabel gebruiken om een speakerkabel mee te maken
oja ooit es gezien dat ze netwerkkabel gebruiken om een speakerkabel mee te maken
[ Voor 15% gewijzigd door Toerq op 15-04-2020 23:34 ]
Kan ik de speakers of receiver er niet mee opblazen dan als het niet tegen vermogen kan?zwerfkater schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:33:
stuk stroomsnoer kan ook wel of van die tulpkabel de 2 aders bij elkaar draaien dus de mantel en binnendraad bij elkaar en dat 2x moet wel gaan maar weet niet of die wel tegen vol vermogen kan maar voor te proberen waarom niet.
Technisch gezien ja, alles wat geleid en waar je 2 paren mee kan maken kán werken. Een tulp kabel is alleen gemaakt om een signaal van het ene apparaat naar het andere te krijgen, en niet om hogere vermogens doorheen te sturen. Kan je morgen niet gewoon ergens een paar meter speakerkabel kopen?
Ach wij gebruiken netwerkkabel ook om confettishooters mee af te schieten. Werkt ook primazwerfkater schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:33:
[ Voor 33% gewijzigd door sig69 op 15-04-2020 23:42 ]
Ga ik morgen ook doen, zeker, maar wil nu alvast ff de setup testen, was me wezenloos aan het zoeken naar speakerkabel, maar kon niks vinden, behalve nog een tulpkabel van 4 meter die ik toch nooit gebruiksig69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:39:
Technisch gezien ja, alles wat geleid en waar je 2 paren mee kan maken kán werken. Een tulp kabel is alleen gemaakt om een signaal van het ene apparaat naar het andere te krijgen, en niet om hogere vermogens doorheen te sturen. Kan je morgen niet gewoon ergens een paar meter speakerkabel kopen?
Gewoon gaan slapen en morgen de juiste kabel kopen. Je kan hopelijk toch wel 1 nachtje wachten voor je iets aansluit met de juiste kabels?SuperCrisz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:40:
[...]
Ga ik morgen ook doen, zeker, maar wil nu alvast ff de setup testen, was me wezenloos aan het zoeken naar speakerkabel, maar kon niks vinden, behalve nog een tulpkabel van 4 meter die ik toch nooit gebruik
Wacht dan gewoon tot morgen. Volgende keer kom je anders vragen of je van speaker kabel een tulp kan maken 
Totdat je'm wel nodig hebt en misgrijpt..SuperCrisz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:40:
[...]
behalve nog een tulpkabel van 4 meter die ik toch nooit gebruik
[ Voor 51% gewijzigd door sig69 op 15-04-2020 23:44 ]
welke Dali speakers heb je?
‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’
sig69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:43:
Wacht dan gewoon tot morgen. Volgende keer kom je anders vragen of je van speaker kabel een tulp kan maken
Dali oberon onwallRev-anche schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:44:
welke Dali speakers heb je?
Neuh denk het niet (maar ik ben geen elekronika expert). Het is al laat dus ik neem aan dat je niet van plan bent ze heel hard te zetten. Zal wel loslopen dan.
was ik niet van plan iddsig69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:47:
Neuh denk het niet (maar ik ben geen elekronika expert). Het is al laat dus ik neem aan dat je niet van plan bent ze heel te zetten. Zal wel loslopen dan.
zijn allebei 6 ohm.
ik zie geen probleem.
ik zie geen probleem.
‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’
Het is al te laat, maar je kunt elk kabeltje gebruiken. Het enige wat het introduceert is weerstand, wat kan resulteren in een lager volume. Ga je dat compenseren door het volume naar maximaal te draaien, dan kun je idd de receiver opblazen, maar volgens mij is het waarschijnlijker (bij dergelijk dunne draadjes) dat het kabeltje doorbrandt. Om "even te testen" is dat hoge volume natuurlijk niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 16-04-2020 07:09 ]
Pagina: 1