Computer op Zonnepaneel of windmolen?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 23:09

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn omde stroom voor je computer van een zonnepaneel of wind molen te halen??

Als dit technies haalbaar is hoeveel zou het dan gaan kosten?

Oww en ik heb het over iets voor bij een rijtjes huis....

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

eerder wind dan zon in NL :)

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Ok maar een kleine windmolen in de tuin of op het dak zou dat wat effect hebben?

Is het mogelijk??

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op zondag 05 augustus 2001 17:46 schreef martin.h het volgende:
Ok maar een kleine windmolen in de tuin of op het dak zou dat wat effect hebben?

Is het mogelijk??
eerlijk gezegd denk ik niet dat het mogelijk is, tenminste niet zo dat het betaalbaar blijft

• jopiek
  • Laatst online: 08-08 13:20

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Zeker, heb een half jaar stage gelopen bij een ontwikkelingsorganisatie waar vooral zonnepanelen toegepast werden...

Cogito Ergo Credo

• Locutes
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

Locutes

Serve the Borg Collective

Als je denkt dat er genoeg wind staat, en ik zou er ook nog een accu ( ofzo iets) tussen zetten

We are the Borg,
The existence as you know it is over,
We will add your biological and technological distinctiveness to our own

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Weet iemand ook waar ik hier meer info over kan winnen?
Want misschien wil ik zoiets wel gaan tweaken..

Verwijderd

Heb ik al een keer draaiende gehad. Sterker nog onze hele caravan (incl schotel televisie) draait erop.

Ten eerste heb je een zonnepanneel nodig. ten tweede forse accu's. En ten derde ee omvormer van 12 naan 220. Let hierbij op dat je een sinus omvormer koopt. Dat betekent dat hij een volledige 50 Hz sinus afgeeft. Er zijn er een aantal in de handel die dat niet hebben, dat vind je pc niet fijn.

Als je dus de hele dag je pc op zonne-energie wil hebben moet je gaan rekenen in kilowatt uur. En dat betekent een forse investering in zonnepanelen.

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 17:48 schreef jopiek het volgende:
Zeker, heb een half jaar stage gelopen bij een ontwikkelingsorganisatie waar vooral zonnepanelen toegepast werden...
Kan ik ook een naam en adres van deze organistie krijgen?

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 17:50 schreef Generaal_Putlucht het volgende:
Heb ik al een keer draaiende gehad. Sterker nog onze hele caravan (incl schotel televisie) draait erop.

Ten eerste heb je een zonnepanneel nodig. ten tweede forse accu's. En ten derde ee omvormer van 12 naan 220. Let hierbij op dat je een sinus omvormer koopt. Dat betekent dat hij een volledige 50 Hz sinus afgeeft. Er zijn er een aantal in de handel die dat niet hebben, dat vind je pc niet fijn.

Als je dus de hele dag je pc op zonne-energie wil hebben moet je gaan rekenen in kilowatt uur. En dat betekent een forse investering in zonnepanelen.
Tja een inverstering is het wel jah maar daar heb ik het wel voor over....Maar eerst maar eens zien wat beter is Zon of wind..

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 17:52 schreef martin.h het volgende:

[..]

Tja een inverstering is het wel jah maar daar heb ik het wel voor over....Maar eerst maar eens zien wat beter is Zon of wind..
Zonne energie.

Verwijderd

Interessant onderwerp :P

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Jah dat is het zeker, alleen nu nog iemand die er veel van weet!

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 17:54 schreef martin.h het volgende:
Jah dat is het zeker, alleen nu nog iemand die er veel van weet!
Wat wil je weten dan

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Alles!! Als je er wat van weet contact me dan ff via ICQ

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Op zondag 05 augustus 2001 17:53 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]

Zonne energie.
En waarom is Zon beter dan Wind?

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 17:57 schreef martin.h het volgende:

[..]

En waarom is Zon beter dan Wind?
Omdat dat een relatief kleinere investering is

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-08 14:48
Wind... beetje lastig, krijg je een grote lompe windmolen op je dak enz.

Zon is goed haalbaar, met een goed rendement kun je al bij weinig licht ervan genieten.

In combinaties met accus (zijn speciale accus voor zonne-energie) kan t allemaal prima.
Eventueel bijladen vanaf lichtnet, via laadcontrollers.

Zoek eens een www.conrad.nl catalogus op, daar staan veel panelen+accus+bijbeh. stuurelectronica bij.
Edit: kijk bij energie, staan zowel wind als zonne-energie.

Verder kun je eens rondneuzen op http://zonne-energie.pagina.nl/

Let ook op de omvormer. Meeste zonnezooi is 12 of 24 volt. Wil je richting PC gaan, (220) zul je er een DC-AC convertor tussen moeten hangen. Hier is echter veel verschil in. Een lampje boeit t niet of ie op een sinus 50Hz loopt of een blokgolf, pc weet ik niet.. best kans dat die dat niet leuk vind.

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Ok thanx ik zou er een rond gaan neuzen :)

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 17:59 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]

Omdat dat een relatief kleinere investering is
Het gaat er toch nie helemaal om of het een kleine investering is het gaat er toch meer om wat het nou oplevert

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

bel voor info even met lagerweij voor de windmolen of shell voor de zonnepanelen :)
Kun je het gelijk in het groot aanpakken voor de hele wijk ofzo........

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Weet niemand een stichting waar ik aan kan kloppen om hulp?

Verwijderd

Een windmolen is niet slim; die dingen maken erg veel herrie en vallen niet onder het bestemmingsplan; die mag je zelden plaatsen

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Als je dat zonnepaneel puur voor de PC gebruikt, dan zou je die omvormer achterwege kunnen laten :?

Wat weerstandjes eraan en rechtsreeks in je voeding... ;)

Zit je alleen met je monitor...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 19:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hmm, als je echt aan het 'tweaken' slaat..

Waarom zou je dan eerst de stroom van 24V of 12V gelijk omzetten naar 220V wissel om het vervolgens door de voeding weer terug te laten vormen naar 3V 9V en 12V gelijk?

edit:
Moet echt sneller gaan tikken

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Zo goed kan ik nou net weet niet tweaken :)

Verwijderd

Misscchien moet je even gaan kijken op de website van Don Quichote (die had ook iets met windmolens) :)

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:06
misschien een kleiner 'projectje' ...
Bijv. je laptop heeft een ingang -> is meestal al DC en weinig voltage..

zonnepaneel -> voedt een accu -> voedt je laptop.. is dat wel simpeler ?

iOS N3rd

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Nou ik heb geen laptop dus....

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Er zijn ook apparaatjes die de stroom die van een zonnepaneel komt direct aan het lichtnet toevoegen.. Misschien is dat handig voor jou? dan heb je gewoon stroom die van je zonnepaneel komt, en als dat niet genoeg is, dan vult de "gewone" stroom gewoon bij.

• SmidsY
  • Laatst online: 14-08 16:46

SmidsY

hallo!?.............

leuk stukje om door te lezen. OP de vraag of het mogelijk is het antwoord natuurlijk ja, maar helaas wegen de kosten vandaag de dag nog op tegen de voordelen.

Als we dan toch beizg zijn waarom mikken we al die nutteloze zandvlkates genaamd woestijnen niet vol met iets nuttigers, zonnepanelen 8-)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

Hier zit best wel een goed idee achter; ga maar na

Als je een lappie hebt die steeds maar een paar uur meekan is een zonnepaneel (bijvoorbeeld op de kap van je lap) een goed idee om de batterij steeds op te laden; de vraag is echter of je een klein paneel hebt die wel genoeg stroom levert voor het opladen van je lap en geen grote convertor nodig heeft. Dan kan je echt eindeloos mobiel zijn :)

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Ro_meo
dat bedoel ik dus :7 stel je voor dat je op een of ander 'middle of nowhere' bent.. (camping ??) dan wil je vast wat langer dan 3 a 4 uurtjes laptoppen..

iOS N3rd

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-08 14:48
Op zondag 05 augustus 2001 22:36 schreef Maf het volgende:
Hier zit best wel een goed idee achter; ga maar na

Als je een lappie hebt die steeds maar een paar uur meekan is een zonnepaneel (bijvoorbeeld op de kap van je lap) een goed idee om de batterij steeds op te laden; de vraag is echter of je een klein paneel hebt die wel genoeg stroom levert voor het opladen van je lap en geen grote convertor nodig heeft. Dan kan je echt eindeloos mobiel zijn :)
Niet echt praktisch, wil je laptoppen, moet je met dat ding fijn in de zon zitten...
hopen dat ie dan niet te fel brand, anders zie je geen fuck meer van je schermpje |:(

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

Neej, dan enkel voor het opladen van de batterij

Moet toch ns kijke of dat mogelijk is voor een DELL notebook. Alleen ik snap nie echt van dat spul bij Conrad; de ene keer kost een paneel 20,- de andere keer 1000,-

Wat zou je dan nodig hebben?

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

kan :) ze hebben zo iets bij "De kleine aarde" in boxtel :)
ff met google op de kleine aarde zoeken :) en met een windmolen zou heb kunne :)
een goeie dynamo hebben ze al vanaf 399,- :(
t kan zeker :) ik had er 2 jaar trug al aan ge d8, nooit het geld voor gehad :(
greenpease had vroeger zoon actie, voor 1000,- een zonnu paneel op je dak(doe t zelf versie), dat ding sluit je op het lichtnet aan, als de zon er op ztaat dan kan jij het gebruiken in huis en gebruik je het niet dan gaat jou stroom teller 8er uit >:) , dus als jij nooit stroom zou gebruiken dan zouden ze jou moeten betaalu :)
zo iets was het :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je echt 100% milieuvriendelijk stroom wilt opwekken dan moet het je met je buren op een accoord je gooien dat zij de hele dag een dinamo gaan 'aanfietsen'. Maar ik denk dat dit een beetje zware klus is.

Wat je wel kan doen, (als je toevallig een riviertje in je tuin heb (niet dus denk ik...(misschien een sloot))), om het op waterkracht te doen.

Wat je ook kan doen, ik denk niet dat dit legaal is, maar als je toevallig inder hoogspanningskabels woont... ;) nouja je begrijpt me al...

Mijn oom stookt zijn huis op energie dat hij uit grondwater haalt, zo'n installatie is wel duur maar dan heb je ook wel wat -> idee?

Misschien zijn deze ideeën niet echt nuttig te gebruiken maar je ziet maar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Ro_meo
Op zondag 05 augustus 2001 22:55 schreef DJSmiley het volgende:
Niet echt praktisch, wil je laptoppen, moet je met dat ding fijn in de zon zitten...
Ik neem aan dat je zelf ergens beschut kan zitten en dat de zonnepaneel-gedoe via een draadje wel buiten kan staan.

iOS N3rd

• martin.h

martin.h

Topicstarter
Ik heb ff het een en ander onderzocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat je nog ff moet wachten tot het wat goedkoper wordt...
Als het goed is moet dit binnen 10 jaar zo goedkoop zijn dat je voor 3000 piek genoeg pannelen kan kopen om je hele huis te voeden....

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
hallo,

ik vond dit ook interresant om mijn pc te voeden op zonne energie,de spanning is geen zo'n probleem ,maar hoe kom je dan aan die 300W(kwetniet hoeveel ampere je nodig heb ) ???

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Neem een laptop :) dan hoef je m maar naar 19 V om te vormen :)

• jopiek
  • Laatst online: 08-08 13:20

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Cogito Ergo Credo

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Je krijgt subsidie als je zonnepanelen op je dak installeerd. Misschien wordt het dan een stuk goedkoper?