Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersailor1973
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05-2023
Mijn vraag
Beste hulptroepen,
Ik heb een wifi probleem. Met name op onze zolderslaapkamer. De wifi is erg mager aanwezig(1/5) blokjes, soms (2/5). De snelheid ligt momenteel zo rond de 3 à 5 Mbps voor download (basis abonnement ziggo is 50Mbps) de upload is wel normaal volgens de opgave volgens het abbonnement.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De huidige opstelling is: ziggo router (heb ik laten bridgen) gekoppeld aan een ASUS AC-RT68U. Aan de router zit gekoppeld, 1x Samsung laser printer, 1x Synology nas, 1x huis pc, 1x switch. Aan deze switch zit gekoppeld 1x smart tv, 1x mediabox, 1x Humax ihdr-5050c.
Alles werkt prima en feilloos. Dit is allemaal bedraad.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd een Devolo 500 wifi starter kit. Aangesloten, ingesteld en op verschillende plaatsen geplaatst om te kijken voor het beste resultaat. Het beste resultaat op zolder was 26 Mbps# dat is prima voor ons. Helaas op de kinderkamers werd het signaal minder en vertoonde haperingen tijdens online les met de leerkracht. Misschien werd het signaal weggedrukt door de power adapter.

Ik zat te denken aan een geheel andere opstelling en daar zou ik graag jullie mening over willen horen.
Wat als ik mijn Asus router weghaal. De Ziggo router laat unbridgen. Een grotere switch zou neer zetten op de plaats van de Asus router en op de bovenverdieping en de zolderslaapkamer een accespoint zou neerzetten, bedraad.
- Zou het wifi probleem dat opgelost zijn?
- is het wel mogelijk om twee accespoints te hebben?
- is er een andere mogelijkheid?

Niet geheel onbelangrijk om te benoemen en wellicht de oorzaak van het slechte wifi bereik. Om de zolderslaapkamer te bereiken moet de wifi door twee plafonds heen van 25 cm gewapend beton !!

Graag zie ik jullie reacties tegemoet, mochten jullie vragen hebben dan hoop ik ze te kunnen beantwoorden.

Mvg,
Marc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Zoals je zelf aangeeft: accesspoint op de bovenverdieping en zolderslaapkamer, bedraad, aansluiten op de switch of op de asusrouter, waar er nog plek is.

De rest ongewijzigd laten.

Zorg dat de SSID en passwords op de accesspoints hetzelfde zijn als op de huidige asus router, verschillende channels, zitten ze elkaar niet in de weg.

[ Voor 7% gewijzigd door AapBart op 15-04-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

en iets met Mesh als het even kan

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AapBart
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:02:
en iets met Mesh als het even kan
Waarom mesh, als er bedrade accesspoints geplaatst kunnen worden is er geen mesh nodig (hetgeen de wifi snelheid weer halveert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

AapBart schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:04:
[...]

Waarom mesh, als er bedrade accesspoints geplaatst kunnen worden is er geen mesh nodig (hetgeen de wifi snelheid weer halveert)
zodat je mobiele apparaten geruisloos het sterkste signaal gebruiken.
voor smartphones zijn er wel app'jes die kunnen switchen maar werkt niet zo soepel als een mesh-oplossing.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersailor1973
Dank voor de snelle reacties. Ik heb ook aan mesh gedacht met een tweede asus router.
Zoals aapbart al aangaf, is dit niet de beste oplossing en zag ik daar ook vanaf.
Nu lees ik dat er verschillende soorten ap's zijn. Er zijn er blijkbaar ook die geen aparte stroomvoorziening nodig hebben maar dat dit via de utp kabel loopt. Hoe dat precies werkt weet ik nog niet, maar klinkt wel interessant omdat je dan geen aparte 220v voorziening hoeft aan te leggen.
Weten jullie hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Niet online
supersailor1973 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:11:
Nu lees ik dat er verschillende soorten ap's zijn. Er zijn er blijkbaar ook die geen aparte stroomvoorziening nodig hebben maar dat dit via de utp kabel loopt. Hoe dat precies werkt weet ik nog niet, maar klinkt wel interessant omdat je dan geen aparte 220v voorziening hoeft aan te leggen.
Weten jullie hier meer over?
POE heet dat, Power Over Ethernet, zelf geen ervaring mee, maar dan zal je je switch beneden moeten vervangen door een exemplaar met ondersteuning van POE.

Bij mij ligt op zolder een asus router als accesspoint geconfigureerd ergens onder een bureau en de hele bovenverdieping heeft wifi-bereik en de werk-computer zit bedraad op het accesspoint aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:07
De switch hoeft niet perse vervangen te worden, je kunt namelijk ook gebruik maken van een POE injector (die wordt bij de betaalbaardere access points vaak meegeleverd). Dan kom je uit op bijvoorbeeld een unifi ac lite/lr/pro/nano hd/mesh/inwall hd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JJ Le Funk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:11:
[...]

zodat je mobiele apparaten geruisloos het sterkste signaal gebruiken.
voor smartphones zijn er wel app'jes die kunnen switchen maar werkt niet zo soepel als een mesh-oplossing.
Wireless Mesh is een techniek om AP's onderling met elkaar te laten babbelen over zaken als het bestaan van elkaar én om tunnels te bouwen. Je client (laptop/pc/telefoon/...) weet niet niets van mesh en pakt gewoon 't sterkste AP in de buurt en probeert daarna zolang mogelijk met dát ding (radio) te blijven verbinden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersailor1973
Ik had deze al eens bekeken Dennis, erg prijzig vind ik ze.
De Netgear ProSafe GS108PE is een goed gereviewde switch met poe ondersteuning voor een redelijke prijs.
Als ik dat twee ap's met poe ondersteuning van marktplaats bij koppel, is de wifi overal goed en is de totaalprijs niet al te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:07
Als je een unifi ac lite al te duur vindt, dan weet ik niet wat jij een goed alternatief vindt. Ik ken weinig goedkopere wifi ac access points die betrouwbaar & snel zijn en via POE gevoed kunnen worden.

Daarnaast dien je er ook rekening mee te houden dat sommige merken access points een controller nodig hebben en/of een subscriptie; ook is bijvoorbeeld een Cisco aironet, Aruba e.d. een stuk lastiger te configureren. Tevens zou ik nu geen access points meer aanschaffen zonder wifi ac.

Bij o.a. die Unifi access points is daarnaast een POE switch nog niet eens noodzakelijk, omdat daarbij al POE injectors bijgeleverd worden. Dan zou ik eerder bezuinigen op het gebruik van die injectors i.c.m. het gebruik van een simpelere switch, dan het aanschaffen van tweedehands accesspoints.

[ Voor 24% gewijzigd door dennisdennis12 op 15-04-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersailor1973
Nogmaals bedankt voor de reacties. Denk dat ik toch wel voor de laatst genoemde optie ga in combinatie met een poe switch. Weet alleen niet of ik die van het zelfde merk ga nemen of een ander merk.
Mocht ik de het netwerk hebben aangepast, laat ik het jullie even weten hoe het gelukt is.
Tot spreeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:34
als je echt cheap wil doen ...

trek een rechtstreekse kabel van je asus rechtstreeks rechtstreeks naar de ingang van je devolo 500 wifi-powerline
verwijder die andere powerline aan je modem ..

tadaa , je hebt nu een accespoint ... je bereik blijft identiek hetzelfde, maar je beperking van de powerline an sich is weg, dan is je volgende beperking vermoedelijk de 2x2 wifi N chip van zo'n devolo 500 (max doen die 60-80mpbs indien je vrije 2.4ghz kanalen vind)

je zou zelfs een switch ertussen kunnen zetten op zolder ;)

als je bereik prut is , moet jie gewoon dichterbij komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersailor1973
Ik heb afgelopen week van Asus de lyra mini 2-pack aangeschaft. Vanochtend binnengekregen, vanmiddag geprobeerd aan de praat te krijgen. Na 4 uur en 45 minuten te hebben geklooid alles weer in de doos gedaan. Niet om uit te staan zeg. Zoveel filmpjes bekeken, tutorials nagelopen, router geüpdatet, zelfs naar fabrieksinstelling terug gebracht. Niks heeft geholpen. Ben er echt ziek van. Onderling heb ik wel een verbinding voor elkaar gekregen, maar krijg de nod's niet zichtbaar op mijn router of op mijn telefoon app.
Dus voorlopig nog geen betere internet.
Weet iemand nog iets, dan hoor ik het graag.
Pagina: 1