1800 Kwh verbruik op jaarbasis, kunnen zonnepanelen uit ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Hallo,

Mijn jaarlijkse stroomverbruik ligt op ongeveer 1800 Kwh, hier betaal ik ongeveer 350/400 euro voor per jaar.

Gezien mijn lage kosten aan stroom sta ik niet te springen om zonnepanelen want ik verwacht dat het lang gaat duren voordat ik mijn investering terug kan verdienen. Het aantal aan te schaffen panelen zal niet groot zijn, maar heb nog steeds een omvormer plus wellicht wat werk in de meterkast nodig. Voor mijn gevoel kan een investering in panelen niet uit omdat ik verwacht hier zeker 10 jaar over te doen ? Klopt mijn aanname ?

Neem aan dat een installatie al snel 3500 tot 4000 euro zal kosten ? Dit is 10 maal mijn jaarlijkse kosten aan stroom.

Klopt het dat het aantrekkelijk is om ongeveer die hoeveelheid stroom op te wekken welke ik ook zelf gebruik ? Dus rond de 1800 kwh ? Meer investeren is toekomst technisch niet het meest aantrekkelijk, klopt ?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen in de jungle van zonnepanelen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Met de verstrekte informatie zou ik er niet aan beginnen om jou te adviseren.
Er is voldoende informatie m.b.t. "zonnepanelen" hier te vinden,
je moet alleen wat zoeken (en lezen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 15:33
Ligt eraan. Gebruik je daarnaast ook nog gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
We missen een hoop informatie.

Dit is allemaal afhankelijk van:
- Aparatuur thuis
- Meterkast
- Toekomstplannen(inductie, auto laden, warmptepomp)
- Ligging dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08
Zonder het topic te willen kapen...

Ik zit in een soortgelijke discussie, vanochtend nog iemand over de vloer gehad voor een offerte.
We zitten nu op 2500kwh maar gaan ivm airco in de nieuwe woning en omdat de woning iets groter is en er meer domotica gebruikt wordt vermoedelijk naar zo'n 3500kwh per jaar

Het punt is, panelen kunnen wel, ze renderen zolang de salderingsregeling van de overheid geld. Zodra die wordt afgebouwd of afgeschaft moet je gaan omdenken in je energieverbruik. Namelijk consumeren wanneer je opwekt. Als je dat niet krijgt gerealiseerd (hoe wil je bijv. de was wisselen als je op een zonnige dag om 14:00 begint met wassen terwijl je op kantoor werkt) dan heeft het weinig zin.

Wij zitten op 350 eu per paneel, kosten voor 10 panelen was net iets meer dan 3500 eu. Voor 3500 eu, kan ik op dit moment voor de komende 11 jaar stroom kopen tegen het huidige tarief. Wij gaan dus nu zeker niet aan panelen beginnen.

Ik ben veel meer geïnteresseerd in een oplossing voor gas, daar is meer rendement te behalen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
Ik lees ook mee. Ik gebruik zo'n 1200kWh per jaar. Volgens de berekeningen die je krijgt verdien je het binnen 7 jaar terug. Maar al die berekeningen gaan er vanuit dat je alle opgewekte energie zelf kan gebruiken. Ook de aanschaf van een inductiekookplaat + pannen werd niet meegerekend in aanschafkosten terwijl dat wel nodig was voor een positief terugverdienbeeld. En als het salderen is vervallen moet je dus tussen de middag koken want 's avonds is er echt niet meer genoeg zon. Een probleem: als de zon schijnt ben ik over het algemeen niet thuis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
com2,1ghz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:27:
We missen een hoop informatie.

Dit is allemaal afhankelijk van:
- Aparatuur thuis
- Meterkast
- Toekomstplannen(inductie, auto laden, warmptepomp)
- Ligging dak
Ah ja sorry. Ik zal wat meer informatie moeten geven.

Ik woon in een geschakelde 2 onder 1 kap woning uit 2004. Energielabel A woning. 650 kuub inhoud.

Naast 1800 Kwh stroom gebruik ik ongeveer nog 500-600 kuub gas per jaar. Verwarming gaat via radiatoren. Vloer is nog te netjes om deze momenteel eruit te gooien voor iets als vloerverwarming.

Ons huis ligt op het zuiden en oppervlakte van het dak is een kleine 80 vierkante meter (11 bij 7). 25 hiervan betreft een pannendak, rest is plat dak.

Voor het moment geen plannen voor inductiekoken of het opladen van auto's. Mijn jaarlijkse energierekening ligt rond de 1000 euro per jaar.

Heb momenteel een Daalderop Multisolar op zolder staan welke nog van de oplevering van het huis is. Dit is een CV ketel met boiler plus een extra zonneboiler. Gezien de beperkte opbrengst zal deze van zolder verdwijnen zodra de CV ketel 'op' is.

Ik vraag mij dus af of zonnepanelen een aantrekkelijke investering zijn voor mij, gezien ik ongeveer 350/400 euro per jaar betaal aan enkel stroom. Ik verwacht dat een investering in panelen niet op korte termijn uit zal kunnen in mijn situatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk ook dat dat erg krap is. Ik weet niet of je het aandurft om op je platte dak eventueel zelf wat te installeren? Zonder installatiekosten ben je natuurlijk een stuk minder kwijt en dat kan de rekensom al snel flink wat gunstiger uit laten vallen :).

Op sites zoals https://www.solar-bouwmarkt.nl kan je gewoon zelf zonnepanelen kopen. Zoveel kosten ze niet :). In de andere PV topics staan nog wel meer van dit soort websites.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Plat dak 55 m² (ligging - google maps?) - panelen zelf plaatsen? (Zoals @Glashelder schrijft - Wij zijn tenslotte tweakers hier).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag me af wat dat geld op de bank of in je spaarpot oplevert?

Eigenverbruik verhogen is prima te doen.
Uitgestelde timers van wasmachines, vaatwassers en drogers.
Hier zit de quooker achter een timer.
En 450 ltr water op 55 graden met zonne energie (aton power to heat)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

LordSinclair schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:38:
Ik lees ook mee. Ik gebruik zo'n 1200kWh per jaar. Volgens de berekeningen die je krijgt verdien je het binnen 7 jaar terug. Maar al die berekeningen gaan er vanuit dat je alle opgewekte energie zelf kan gebruiken. Ook de aanschaf van een inductiekookplaat + pannen werd niet meegerekend in aanschafkosten terwijl dat wel nodig was voor een positief terugverdienbeeld. En als het salderen is vervallen moet je dus tussen de middag koken want 's avonds is er echt niet meer genoeg zon. Een probleem: als de zon schrijnt ben ik over het algemeen niet thuis.
Je hebt idd een (luxe) probleem: Inductiekookplaat en geschikte pannen (Bij de ALDI € 70 + € 70)
Ik ben gelukkig thuis als de zon schijnt 8) :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Vraag simpel gesteld, simpel antwoord : :)

Als je de installatie goedkoop aan legt of laat leggen, kan het uit. Zo simpel is het.
leg je een (te) dure installatie neer, dan in sommige gevallen niet, of je moet zeer lang wachten.
loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:30:
Het punt is, panelen kunnen wel, ze renderen zolang de salderingsregeling van de overheid geld. Zodra die wordt afgebouwd of afgeschaft moet je gaan omdenken in je energieverbruik.
De salderingsregeling wordt juist afgebouwd omdat dat nu 'te veel' rendement oplevert en dat is niet nodig. Kunnen ons overheidsgeld beter besteden. Idee is dus juist dat ook zonder salderen het een aantrekkelijke investering is en blijft. Panelen zijn spotgoedkoop geworden.
Ja dan snap ik dat het niet interessant lijkt. Neem dan gewoon panelen van 100 euro per stuk.
LordSinclair schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:38:
Ik lees ook mee. Ik gebruik zo'n 1200kWh per jaar. Volgens de berekeningen die je krijgt verdien je het binnen 7 jaar terug. Maar al die berekeningen gaan er vanuit dat je alle opgewekte energie zelf kan gebruiken. Ook de aanschaf van een inductiekookplaat + pannen werd niet meegerekend in aanschafkosten terwijl dat wel nodig was voor een positief terugverdienbeeld.
Wat heeft de tvt van zonnepanelen met kookpannen te maken? Jij verwart het volledig elektrisch gaan met zonnepanelen kopen.

[ Voor 108% gewijzigd door de Peer op 15-04-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
de Peer schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:16:

Ja dan snap ik dat het niet interessant lijkt. Neem dan gewoon panelen van 100 euro per stuk.
350 eu per paneel is geen gek bedrag als je het door een erkend bedrijf laat doen incl. montage. Weet niet waar jij voor 100 eu panelen laat leggen en aansluiten maar volgens mij weet je zelf ook dat dat niet realistisch is als je het niet zelf doet.
Wat heeft de tvt van zonnepanelen met kookpannen te maken? Jij verwart het volledig elektrisch gaan met zonnepanelen kopen.
En deze snap ik ook heel goed, als je zonnepanelen opwekt, zou je kunnen overwegen over te stappen van koken op gas naar koken op elektra. Het is een legitiem aangehaald verkoopargument van elke zonnepanelen maatschappij. Maar dan moet je inderdaad als je fair wilt rekenen die kosten ook gewoon meetellen. Dus fornuis en pannen zijn gewoon kosten.
De salderingsregeling wordt juist afgebouwd omdat dat nu 'te veel' rendement oplevert en dat is niet nodig. Kunnen ons overheidsgeld beter besteden. Idee is dus juist dat ook zonder salderen het een aantrekkelijke inestering is en blijft. Panelen zijn spotgoedkoop geworden.
Ja echter volgens mij komt er een andere factor om de hoek kijken als de salderingsregeling wordt afgebouwd dan wel in zijn geheel wordt afgeschaft.

Quootje:
De salderingsregeling houdt in dat je de stroom die je aan het elektriciteitsnet levert mag wegstrepen tegen de stroom die je van het net afneemt. Dat is gunstig: je krijgt voor de geleverde stroom hetzelfde tarief als wat je aan het energiebedrijf betaalt voor de stroom die je afneemt (zo’n 22,5 cent per kWh). De regering wil dit vanaf 2023 veranderen; dit is nog een voorstel. Elk jaar mag je wat minder stroom wegstrepen (salderen). Vanaf 2031 kun je helemaal niet meer salderen. Voor elke kilowattuur stroom die je ongesaldeerd aan het net levert, krijg je een vergoeding van je energiebedrijf (Milieu Centraal rekent met 6 cent per kWh). De nieuwe regeling geldt voor iedereen, of je nu al zonnepanelen hebt of ze nog gaat kopen.
Zolang de regeling niet wordt afgeschaft dan wel wordt afgebouwd, is er niets aan de hand en zit je er rooskleurig bij. Echter wanneer men gaat afbouwen dan wel gaat afschaffen wordt het veel relevanter wanneer jij de energie verbruikt en wanneer je hem opwekt.

Stel, het is 2031 en de salderingsregeling is weg, dan krijgen we de volgende situatie:
Het is overdag, de zon schijnt en je wekt energie op a 0,06 eu (hier stond dus CT) per kwh. Het is in de avond je komt thuis en je begint allerlei elektrische apparaten te gebruiken (de vaatwasser, de wasdroger, de wasmachine) tegen een tarief van 22,5 cent per kwh. Volgens mij heb je dan een discrepantie van 16,5 (hier stond dus 21,9) cent. Dus zul je als je stroom opwekt ook op dat moment stroom moeten consumeren, of je moet het ergens kunnen opslaan. En anders zul je nog steeds (meer) betalen voor je stroom dan je nu doet.

En ik vraag me oprecht af of iedere zonnepaneelhouder zich dat beseft.
Nu vind men het niet interessant, als ze maar 0 op de meter halen want dan betalen ze niets meer aan elektra (buiten de investering van gemiddeld 3 tot 5 duizend euro) die investering ga je ineens veel langer over doen om terug te verdienen als de salderingsregeling wordt afgebouwd dan wel wordt stopgezet.

Komt nog eens bij dat je de terugverdientijd van de panelen zelf ook rond de 6 a 7 jaar zijn. Dan kun je dus ergens rond 2027 genieten van het rendement wat in 2031 alweer de nek om wordt gedraaid.

Wat mij betreft, als ik de investering die ik moet doen vertaal naar wat ik betaal aan stroom, kan ik van mijn investering nog 11,5 jaar stroom kopen tegen het huidige tarief. En over 10 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Daar ga ik in ieder geval nu geen lange termijn beslissing op nemen.

Het enige pluspunt wat ik misschien nog kan bedenken is dat de aanschaf van panelen de waarde van je woning verhoogd, maar uiteindelijk komt dat geld uit eigen zak, en de overwaarde van je woning dient in een volgende woning te worden gestoken dus ook dat geld zie je niet meer terug.

[ Voor 13% gewijzigd door loewie1984 op 15-04-2020 17:04 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:38:
[...]
Stel, het is 2031 en de salderingsregeling is weg, dan krijgen we de volgende situatie:
Het is overdag, de zon schijnt en je wekt energie op a 0,06 cent per kwh. Het is in de avond je komt thuis en je begint allerlei elektrische apparaten te gebruiken (de vaatwasser, de wasdroger, de wasmachine) tegen een tarief van 22,5 cent per kwh. Volgens mij heb je dan een discrepantie van 21,9 cent. Dus zul je als je stroom opwekt ook op dat moment stroom moeten consumeren, of je moet het ergens kunnen opslaan. En anders zul je nog steeds (meer) betalen voor je stroom dan je nu doet.
Tegen die tijd heb je de zonnepanelen dus al lang terug verdiend, en vanaf dan is je stroom dus zo goed als 'gratis'.
en waarom reken je met 0.06 euro en niet 0.12 euro? Dat scheelt al een hoop.
Tegen die tijd zijn de panelen waarschijnlijk nog weer een heel stuk goedkoper geworden. Dus ik zie het probleem niet.

Ja je zult meer voor de afgenomen stroom betalen dan nu. Is dat erg? nee, lijkt me niet. Waarom zou je een leven lang gratis stroom moeten krijgen?
[...]
Komt nog eens bij dat je de terugverdientijd van de panelen zelf ook rond de 6 a 7 jaar zijn. Dan kun je dus ergens rond 2027 genieten van het rendement wat in 2031 alweer de nek om wordt gedraaid.
Het glas is half vol of half leeg. Vanaf 2027 gewoon vrijwel gratis stroom, en ja dat wordt dan ietsje minder na 2031. Jij ziet wel beren op de weg zeg! :P
[...]

350 eu per paneel is geen gek bedrag als je het door een erkend bedrijf laat doen incl. montage. Weet niet waar jij voor 100 eu panelen laat leggen en aansluiten maar volgens mij weet je zelf ook dat dat niet realistisch is als je het niet zelf doet.
Ah je bedoelt inclusief alle kosten er om heen, dat had ik niet door. Maar dan nog is 350 erg duur. Kan makkelijk voor (veel) minder.
[...]
En deze snap ik ook heel goed, als je zonnepanelen opwekt, zou je kunnen overwegen over te stappen van koken op gas naar koken op elektra. Het is een legitiem aangehaald verkoopargument van elke zonnepanelen maatschappij. Maar dan moet je inderdaad als je fair wilt rekenen die kosten ook gewoon meetellen. Dus fornuis en pannen zijn gewoon kosten.
dat kún je overwegen ja, maar staat los van het aankopen van zonnepanelen.
Is helemaal geen legitiem verkoopargument. Eerder een dwaalspoor om slechte tvt te verdoezelen waarschijnlijk.
Bovendien kun je 9 van de 10 pannen gewoon gebruiken hoor op je inductiekookplaat. Wij hadden maar 1 onbruikbare pan destijds. Maargoed verkopers van 'erkende bedrijven' zullen waarschijnlijk zeggen dat je allemaal nieuwe pannen moet kopen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door de Peer op 15-04-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

[...]

Ja echter volgens mij komt er een andere factor om de hoek kijken als de salderingsregeling wordt afgebouwd dan wel in zijn geheel wordt afgeschaft.

Quootje:

[...]

Zolang de regeling niet wordt afgeschaft dan wel wordt afgebouwd, is er niets aan de hand en zit je er rooskleurig bij. Echter wanneer men gaat afbouwen dan wel gaat afschaffen wordt het veel relevanter wanneer jij de energie verbruikt en wanneer je hem opwekt.

Het is overdag, de zon schijnt en je wekt energie op a 0,06 cent per kwh. Het is in de avond je komt thuis en je begint allerlei elektrische apparaten te gebruiken (de vaatwasser, de wasdroger, de wasmachine) tegen een tarief van 22,5 cent per kwh. Volgens mij heb je dan een discrepantie van 21,9 cent. Dus zul je als je stroom opwekt ook op dat moment stroom moeten consumeren, of je moet het ergens kunnen opslaan. En anders zul je nog steeds (meer) betalen voor je stroom dan je nu doet.

En ik vraag me oprecht af of iedere zonnepaneelhouder zich dat beseft.
Nu vind men het niet interessant, als ze maar 0 op de meter halen want dan betalen ze niets meer aan elektra (buiten de investering van gemiddeld 3 tot 5 duizend euro) die investering ga je ineens veel langer over doen om terug te verdienen als de salderingsregeling wordt afgebouwd dan wel wordt stopgezet.

Wat mij betreft, als ik de investering die ik moet doen vertaal naar wat ik betaal aan stroom, kan ik van mijn investering nog 11,5 jaar stroom kopen tegen het huidige tarief. En over 10 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Daar ga ik in ieder geval nu geen lange termijn beslissing op nemen.

Het enige pluspunt wat ik misschien nog kan bedenken is dat de aanschaf van panelen de waarde van je woning verhoogd, maar uiteindelijk komt dat geld uit eigen zak, en de overwaarde van je woning dient in een volgende woning te worden gestoken dus ook dat geld zie je niet meer terug.
Zelden zoveel eenzijdige "fake" info (misinformatie) op een plek gezien 7(8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
de Peer schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:42:
[...]
Ja je zult meer voor de afgenomen stroom betalen dan nu. Is dat erg? nee, lijkt me niet. Waarom zou je een leven lang gratis stroom moeten krijgen?
Je bent dan niet nul op de meter, je verbruikt nog steeds stroom op de momenten dat je panelen geen energie opwekken en je betaald meer voor de stroom dan dat je terugkrijgt als je terug levert op dat moment. Dat is mijn probleem.

Ik hoef geen levenslang gratis stroom, het gaat me om de eerlijke vergelijking of de investering het waard is t.o.v. de opbrengst. En de salderingsregeling verkleurt het beeld, en elke regeling van de overheid die tijdelijk is ingesteld moet niet worden aangevoerd als argument dat iets voor de lange termijn aantrekkelijk kan zijn.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
dunklefaser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:44:
[...]

Zelden zoveel eenzijdige "fake" info (misinformatie) op een plek gezien 7(8)7 .
troll much?

Leg het mij maar uit, ik betaal 25 eu per maand aan elektra en TS hierboven nog minder. Waarom moeten wij aan de panelen?

Ik heb twee adviseurs van panelen gesproken die zelf twijfel hebben of het wel rendabel is. De eerste geloofde het niet totdat ie de excelsheet zag met het stroomverbruik en de kostencalculatie.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:49:
[...]

Je bent dan niet nul op de meter, je verbruikt nog steeds stroom op de momenten dat je panelen geen energie opwekken en je betaald meer voor de stroom dan dat je terugkrijgt als je terug levert op dat moment. Dat is mijn probleem.
Dus? Waarom zou jij nul op de meter moeten hebben/krijgen? Dat bestaat straks simpelweg niet meer. En is nu sowieso 'fictief/administratief' aangezien stroom niet opgeslagen kan worden en m.i.. dus goed dat die term gaat verdwijnen.

Accepteer gewoon dat jouw zonnestroom minder waard gaat worden. Kwestie van vraag en aanbod. Het is al heel wat dat er een wettelijk tarief is om jouw geleverde stroom af te nemen.
Ik hoef geen levenslang gratis stroom, het gaat me om de eerlijke vergelijking of de investering het waard is t.o.v. de opbrengst. En de salderingsregeling verkleurt het beeld, en elke regeling van de overheid die tijdelijk is ingesteld moet niet worden aangevoerd als argument dat iets voor de lange termijn aantrekkelijk kan zijn.
Nou eerder kon je dat zeggen ja, dat het onduidelijk was. Nu ligt er een redelijk concreet plan wat betreft de afschaffing/versobering. Je bent vrij om dan maar geen zonnepanelen te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-04-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:30:
Zonder het topic te willen kapen...

Ik zit in een soortgelijke discussie, vanochtend nog iemand over de vloer gehad voor een offerte.
We zitten nu op 2500kwh maar gaan ivm airco in de nieuwe woning en omdat de woning iets groter is en er meer domotica gebruikt wordt vermoedelijk naar zo'n 3500kwh per jaar
Wat is de terugverdien tijd van je aan te schaffen airco?
Het punt is, panelen kunnen wel, ze renderen zolang de salderingsregeling van de overheid geld. Zodra die wordt afgebouwd of afgeschaft moet je gaan omdenken in je energieverbruik. Namelijk consumeren wanneer je opwekt. Als je dat niet krijgt gerealiseerd (hoe wil je bijv. de was wisselen als je op een zonnige dag om 14:00 begint met wassen terwijl je op kantoor werkt) dan heeft het weinig zin.
Je krijgt na de afschaffing van de salderingsregeling altijd nog (ongeveer) 6 ct per kwh. uitgaande van je 350 euro per paneel: 1 paneel levert ongeveer 85% van 320 is 270 kWh op per jaar. Is per jaar dus 0,06* 270 = 16,20 in het meest ongunstige geval. Aangezien je ze dan al terug verdient hebt (want afschaffing ergens rond 2030) is dat pure winst.

Wat levert je airco dan nog op?
Wij zitten op 350 eu per paneel, kosten voor 10 panelen was net iets meer dan 3500 eu. Voor 3500 eu, kan ik op dit moment voor de komende 11 jaar stroom kopen tegen het huidige tarief. Wij gaan dus nu zeker niet aan panelen beginnen.

Ik ben veel meer geïnteresseerd in een oplossing voor gas, daar is meer rendement te behalen.
Wat dacht je van een elektrische boiler, die je water voorverwarmd met zonne energie overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:51:
[...]

troll much?

Leg het mij maar uit, ik betaal 25 eu per maand aan elektra en TS hierboven nog minder. Waarom moeten wij aan de panelen?

Ik heb twee adviseurs van panelen gesproken die zelf twijfel hebben of het wel rendabel is. De eerste geloofde het niet totdat ie de excelsheet zag met het stroomverbruik en de kostencalculatie.
Leg jij maar uit hoe je aan 0,06 ct per kWh komt. - Wie is hier de troll?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00
Ter info simpel setje kost je € 2342 met een opbrengst van 1900 kWh. 2342/375 = 6 jaar. Dan is de salderingsregeling pas aan het afbouwen en heb je het al terugverdiend. Dan gaan de panelen nog 19 jaar mee. Hoef je geen nieuwe koekenpannen of niks voor te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qogajzS4bTboc1uTA1Yh8Z2hWaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0JHPa1RUbHijn5fdCWkgii1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door lothar op 15-04-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
dunklefaser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:57:
[...]

Leg jij maar uit hoe je aan 0,06 ct per kWh komt. - Wie is hier de troll?
https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

(Milieu Centraal rekent met 6 cent per kWh)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00
6 cent jij rekent met 0,06 cent...??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Ik bedoelde 6 cent, dat is 0,06 eu ik heb ergens cent geschreven zie ik nu.

Goh iemand had even kunnen zeggen "je hebt een foutje gemaakt" je bedoelt 6 cent. Nee meteen erop klappen dat de hele tekst nergens op slaat.

Je betaald dus nog steeds 15 cent per kwh meer als je niet kan consumeren terwijl je opwekt.

En dan nog iets, ja dat het goedkoper kan door het zelf te doen is een feit, maar niet iedereen is capabel om dat te doen. Komt nog eens bij dat als je zelf aan je stroom gaat kloten en de tent in brand vliegt je een dingetje hebt met je verzekeringsmaatschappij. Vlak dat ook vooral niet uit.

Ik snap het wel vanuit de roze bril "zelf doen is goedkoper" en dan haal je eerder je investering eruit, maar is dat een fair vergelijk?

[ Voor 101% gewijzigd door loewie1984 op 15-04-2020 17:05 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@loewie1984 - Bij deze - I rest mij kees. (Tweaker here).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01
loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:51:
[...]
troll much?

Een grotere installatie is te leggen tegen zo'n 1 Euro per Whp ex BTW. Jij hebt een kleine installatie nodig dus reken even met 1,50. Dan ben je zo'n 2k kwijt wat je in +/- 8 jaar terug verdient aangezien je een gedeelte nog steeds zelf zult verbruiken en je de komende jaren nog een groot deel kunt salderen. Na die 8 jaar is alles wat je opwekt extra, of je het nu zelf verbuikt of niet. Dus ik zie niet in waarom je denkt dat dat niet rendabel is? Hooguit niet voor de installateur omdat die liever een klus heeft waar ie een dag mee bezig is en hem dit net een halve dag zal kosten.

En om je eigen getallen te pakken, als je met jouw 350 euro per paneel rekent, en zo'n 6 panelen die je nodig hebt, komt dat mooi overeen met mijn genoemde 2k euro.

Dus tja, zelfs een klein systeem is rendabel alhoewel een groot systeem meestal sneller is terug verdiend.

En over dat zelf doen. Desnoods leg je zelf de panelen op het dak en laat je de meterkast door een installateur doen. Zeker als het om een plat dak gaat is dat echt wel de moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 15-04-2020 17:17 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Het financiële plaatje is hierboven denk ik wel helder geschetst en lijkt niet héél positief te zijn. Ik zou toch wel op willen merken dat er ook nog een stukje duurzaamheid bij komt kijken, wat je natuurlijk voor jezelf op waarde moet schatten. Vergeet dat ook niet.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01
Michael_OsGroot schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:15:
Het financiële plaatje is hierboven denk ik wel helder geschetst en lijkt niet héél positief te zijn. Ik zou toch wel op willen merken dat er ook nog een stukje duurzaamheid bij komt kijken, wat je natuurlijk voor jezelf op waarde moet schatten. Vergeet dat ook niet.
Wat is er niet positief aan binnen 8 jaar je investering terug te verdienen? Er zijn maar weinig beleggingen waarbij je dat gaat lukken. En dan heb je ook nog na die 8 jaar nog eens een hele tijd gratis extra inkomsten.

Als je van plan bent zonnepanelen neer te leggen is nu juist een heel goed moment. En eerlijk gezegd zakt de prijs van zonnepanelen zo rap dat ik het eens ben met de regering dat ook als de saldering af wordt gebouwd het nog steeds heel rendabel is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

loewie1984 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:00:
Je betaald dus nog steeds 15 cent per kwh meer als je niet kan consumeren terwijl je opwekt.
Wat maakt dat uit als tegen die tijd de panelen al zijn terugverdiend?

Elke cent die je dan bespaard op je energierekening is er dan toch gewoon één die je anders uit had moeten geven?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
BB-One schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:56:

Wat is de terugverdien tijd van je aan te schaffen airco?
[...]
Wat levert je airco dan nog op?
Ik snap je punt, maar het is een slechte vergelijking. Van een airco heb je profijt in de vorm van koude (en/of warme lucht). Dat verbeterd je wooncomfort.

Zonnepanelen doen dat niet, ik voel geen verschil in mijn woongenot of ik de energie nou zelf opgewekt heb (of beter gezegd compenseer), dan of ik het uit een andere bron gebruik.

Daarnaast hoe groot is de kans dat je nog in je huidige huis woont wanneer de panelen zich eindelijk hebben terugverdiend? En zie je de kosten die je hebt gehad wel voor 100% terug in de verkoopprijs van je huis of lever je er net zo als met een nieuwe keuken of badkamer er altijd op in?

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 15-04-2020 17:26 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

LordSinclair schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:23:
[...]

Ik snap je punt, maar het is een slechte vergelijking. Van een airco heb je profijt in de vorm van koude (en/of warme lucht). Dat verbeterd je wooncomfort.

Zonnepanelen doen dat niet, ik voel geen verschil in mijn woongenot of ik de energie nou zelf opgewekt heb (of beter gezegd compenseer), dan of ik het uit een andere bron gebruik.

Daarnaast hoe groot is de kans dat je nog in je huidige huis woont wanneer de panelen zich eindelijk hebben terugverdiend? En zie je de kosten die je hebt gehad wel voor 100% terug in de verkoopprijs van je huis of lever je er net zo als met een nieuwe keuken of badkamer er altijd op in?
Je hebt gelijk - ook ik voel (bijna) geen verschil in mijn woongenot, op zolder is het misschien iets koeler (@SantaMuerte).
Tja - en hoe groot is de kans dat ik in mijn huis woon als de pv-installatie zich heeft terugverdient?
Dat hangt alleen van je zelf af - mijn installatie heeft een ROI van ca. 5,5 jaar en ligt er sinds juli 2015.
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 15-04-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik kan je niet adviseren, ik kan alleen mijn eigen situatie vertellen. Misschien helpt het je...

Ik heb afgelopen week net zelf zonnepanelen geïnstalleerd. Ik heb op onze garage (plat dak) 6 panelen van 310 Wp geplaatst. Ik hoop deze investering van 1750 euro incl. BTW met 4 tot 5 jaar terug te verdienen.

Ons jaarverbruik is 2800 kWh. Ik hoop met de 6 panelen hier een aardige hap uit te halen. Ik heb er bewust voor gekozen om niet meteen alles vol te leggen met panelen, omdat ik met deze 6 panelen op een beetje matige dag, zoals gisteren, om en nabij 0 Watt verbruik op de meter zie, ofwel, alle stroom die ik opwek, verbruik ik dan zelf.

Ook als straks het salderen gaat veranderen, blijven dit de beste kWh-en die je kan hebben, want de energiemaatschappij ziet deze niet op de meter. Ze kunnen je dus bij deze eerste kWh-en niet een paar cent geven om ze vervolgens duur terug te verkopen.

Volgend jaar verwacht onze gemeente de inwoner meer informatie te geven over de toekomst van de gasaansluiting. Dan kan ik eens rustig kijken waarmee ik wil gaan verwarmen en dit combineren met een setje zonnepanelen op het dak van het huis.

Het mooie van zonnepanelen op de garage is dat je het prima zelf kan doen. Plat dak, dus niet zo lijp. Het spul is net Lego, dus zo in elkaar geklikt. Ik heb zelf een installatieachtergrond, dus het elektrische deel is een peulenschil, maar als je zelf alle werk doet, kun je natuurlijk ook de installateur vragen om de aansluiting in de meterkast te doen. Het slepen en plaatsen kost tijd, dus geld. Dat kan je zelf ook wel.

Ik ben er heel blij mee en zit nu trots te kijken naar een dagverbruik van -1,7kWh, terwijl er nog ruim 750 Watt wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
[...]

Het is voor mij helemaal geen slechte vergelijking. Zonnepanelen leveren mij veel plezier op (zeker de afgelopen dagen _/-\o_ ) En als bij verkoop van het huis de koper er niet voor wil betalen, dan trek je ze toch van het dak af? (Er afhalen is veel makkelijker dan er op leggen...)

Ik vind (let op: mijn mening hoeft niet gelijk aan die van jou te zijn!) de terug verdientijd een niet terzake doende afweging. Ik zie het meer als een investering in de toekomst voor een beter milieu danwel bewustwording van de milieuproblematiek. En eigenlijk het meest het laatste. Zelfde geldt voor de discussie wat het meest optimale aantal panelen is om je eigen verbruik zo goed als mogelijk af te dekken. Heb je het geld 'over'? Doe er danwat goeds/beter mee!

Tegen TS zou ik zeggen: Schaf om te beginnen eens twee 'plug and play panelen' aan, kun je gewoon in een stopcontact steken. Vanuit geldelijke terugverdientijd echt niet de beste investering, maar kijk eens wat het met jezelf doet als je ze hebt liggen. Voor minder dan 1000 euro een super leuke 'investering'! En levert je rond de 120 euro per jaar op en nog veel meer plezier. Maar wel een waarschuwing, het kost je uiteindelijk veel meer geld (want je gaat je dak voller leggen...)

(en wanneer heb je de airco aan? Als de zon schijnt... 1 op 1 saldering....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
[...]

Zonnepanelen kunnen zorgen voor een lagere temperatuur in huis dus een stukje wooncomfort is er ook wel in te vinden.
Al heb ik alleen de schuur als vergelijkingsmateriaal maar die blijft wel koeler sinds de zonnepanelen daar op het dak.
Pagina: 1