Wat vinden de mods ervan als ik hier het volgende project vastleg?
Gooi er effe een CIP bij in de titel als dat moet.
Ik heb de afgelopen dagen nagedacht over een Core i7 setup in één van de kleinste behuizingen - een ZX Spectrum Plus:

Dit is een behuizing waar een ZX Spectrum moederbord in zit.
Mijn doel is om er een complete Core i7 setup in te bouwen met 8GB geheugen, een SSD en een GTX 1050.
De interne afmetingen van de ZX Spectrum Plus behuizing zijn om en nabij: 13,3 x 29,2 x 2,1 cm.
Dat maakt het onmogelijk om een Mini ITX bord (17x17 cm) in te bouwen, en maakt koelmogelijkheden uiteraard ook beperkt.
Maar het is mogelijk.
Na wat speurwerk heb ik besloten om een Mini PC op AliExpress te bestellen.
Omdat ik geen oneindig budget heb, en deze Sleeper voor 'erbij' is (en voor een coole YouTube video op mijn kanaal), wil ik niet het nieuwste van het nieuwste aanschaffen.
De Mini PC's variëren van ca. €50 tot €1000.
Ik wilde eigenlijk een Mini PC met M.2 socket, zodat ik een PCIe x4 bus heb voor een GPU.
Maar een M.2 socket is pas beschikbaar op een 8e generatie mobiele Core i7, zover ik kan zien.
En die beginnen bij €300.
Dus ik ga iets anders proberen: ik ga het 'doen' met de Mini PCIe aansluiting waar de oudere Mini PC's over beschikken.
Met een adapter kan ik daarmee een PCIe x1 bus op een PCIe x16 connector creëren.
Fingers crossed dat dat werkt - heb wat videos bekeken, het moet kunnen.
Heb uiteindelijk gisteren deze besteld:
:strip_exif()/f/image/aN3LlLiYbSQJwoMTorhyUJpL.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja: die past net!
Volgende is het bestellen van de Mini PCIe adapter en wat DDR3L geheugen.
Tot slot van deze OP, hier alvast iets over het toetsenbord dat ik wil gebruiken.
Ik ga gebruik maken van het originele ZX Spectrum Plus toetsenbord.
Dat is een simpel membraan, met een specifieke matrix.
Daar zal dus een interface naar USB of PS2 voor gebruikt moeten worden, en gelukkig heb ik daarvoor een gemakkelijke kandidaat in huis - de Recreated ZX Spectrum:
:strip_exif()/f/image/nNxuzHEOFiY3pBpqekqSTceC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een Bluetooth of USB toetsenbordje.
Het was aanvankelijk alleen bruikbaar op een iPad, maar de firmware is inmiddels unlocked voor elke toepassing.
Dit is geen ZX Spectrum Plus toetsenbord, maar een replica van de 'eerste generatie' rubber-key ZX Spectrum.
De membranen van die twee werken echter op alle ZX Spectrums van Sinclair (niet de latere Amstrad modellen).
Het was natuurlijk onduidelijk of de interface hierin bruikbaar zou zijn voor een origineel membraan voor een ZX Spectrum, wat ik wil gebruiken in mijn Sleeper PC.
Maar na het bekijken van enkele disassemble videos viel me op dat de matrix erg lijkt op die van een origineel membraan.
Na wat meten en het maken van 2 adapter kabels, blijkt dat het prima werkt!
:strip_exif()/f/image/Omm5mpHUnjlhsA87OhJCBfRF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/whgq5YJOeuhVXHi9EnZTlpUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, genoeg voor een OP.
Meer details volgen - als er interesse en toestemming is.
Gooi er effe een CIP bij in de titel als dat moet.
Ik heb de afgelopen dagen nagedacht over een Core i7 setup in één van de kleinste behuizingen - een ZX Spectrum Plus:

Dit is een behuizing waar een ZX Spectrum moederbord in zit.
Mijn doel is om er een complete Core i7 setup in te bouwen met 8GB geheugen, een SSD en een GTX 1050.
De interne afmetingen van de ZX Spectrum Plus behuizing zijn om en nabij: 13,3 x 29,2 x 2,1 cm.
Dat maakt het onmogelijk om een Mini ITX bord (17x17 cm) in te bouwen, en maakt koelmogelijkheden uiteraard ook beperkt.
Maar het is mogelijk.
Na wat speurwerk heb ik besloten om een Mini PC op AliExpress te bestellen.
Omdat ik geen oneindig budget heb, en deze Sleeper voor 'erbij' is (en voor een coole YouTube video op mijn kanaal), wil ik niet het nieuwste van het nieuwste aanschaffen.
De Mini PC's variëren van ca. €50 tot €1000.
Ik wilde eigenlijk een Mini PC met M.2 socket, zodat ik een PCIe x4 bus heb voor een GPU.
Maar een M.2 socket is pas beschikbaar op een 8e generatie mobiele Core i7, zover ik kan zien.
En die beginnen bij €300.
Dus ik ga iets anders proberen: ik ga het 'doen' met de Mini PCIe aansluiting waar de oudere Mini PC's over beschikken.
Met een adapter kan ik daarmee een PCIe x1 bus op een PCIe x16 connector creëren.
Fingers crossed dat dat werkt - heb wat videos bekeken, het moet kunnen.
Heb uiteindelijk gisteren deze besteld:
:strip_exif()/f/image/aN3LlLiYbSQJwoMTorhyUJpL.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja: die past net!
Volgende is het bestellen van de Mini PCIe adapter en wat DDR3L geheugen.
Tot slot van deze OP, hier alvast iets over het toetsenbord dat ik wil gebruiken.
Ik ga gebruik maken van het originele ZX Spectrum Plus toetsenbord.
Dat is een simpel membraan, met een specifieke matrix.
Daar zal dus een interface naar USB of PS2 voor gebruikt moeten worden, en gelukkig heb ik daarvoor een gemakkelijke kandidaat in huis - de Recreated ZX Spectrum:
:strip_exif()/f/image/nNxuzHEOFiY3pBpqekqSTceC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een Bluetooth of USB toetsenbordje.
Het was aanvankelijk alleen bruikbaar op een iPad, maar de firmware is inmiddels unlocked voor elke toepassing.
Dit is geen ZX Spectrum Plus toetsenbord, maar een replica van de 'eerste generatie' rubber-key ZX Spectrum.
De membranen van die twee werken echter op alle ZX Spectrums van Sinclair (niet de latere Amstrad modellen).
Het was natuurlijk onduidelijk of de interface hierin bruikbaar zou zijn voor een origineel membraan voor een ZX Spectrum, wat ik wil gebruiken in mijn Sleeper PC.
Maar na het bekijken van enkele disassemble videos viel me op dat de matrix erg lijkt op die van een origineel membraan.
Na wat meten en het maken van 2 adapter kabels, blijkt dat het prima werkt!
:strip_exif()/f/image/Omm5mpHUnjlhsA87OhJCBfRF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/whgq5YJOeuhVXHi9EnZTlpUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, genoeg voor een OP.
Meer details volgen - als er interesse en toestemming is.
[ Voor 1% gewijzigd door SA007 op 19-05-2020 23:24 . Reden: Minor spamverwijzing weg, eigen bedrijf in signature mag, niet in een bericht. ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com