Vraag

• SleinEater
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16-08 11:23
Beste tweakers,

Ik wil deze mooie liquid-cooler kopen, maar ik heb een vraag. Hoe moet ik de kabels van de pomp aansluiten om mijn B450 Tomahawk Max? Ik weet waar ik de RGB kan aansluiten, maar op welke header moet de pomp? CPU_Fan, PUMP_Fan of SYS_Fan?

Met vriendelijke groet,
Niels // SleinEater

Beste antwoord (via SleinEater op 16-04-2020 13:03)

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-08 13:52
Even wat achtergrond info:

De pomp zorgt voor de snelheid waarmee de vloeistof wordt rondgepompt. Als de temperatuur hoger wordt in de CPU wil je deze warmte sneller afvoeren. Als je de pomp dus op de CPU-Fan header aansluit, wordt de CPU temp sensor dus gelinkt met je rotatie snelheid van je pomp. Dat wil je dus hebben.
Tevens wil je dat de fans ook gelinkt zijn aan de CPU temperatuur. Deze kan je dus aansluiten op CPU_OPT met een PWM splitter (voor meerder fans). Of je zorgt dat een extra PWM Fan header wordt gelinkt aan de CPU, dit kan in sommige BIOS instellingen gewijzigd worden.

CPU wordt warmer -> Vloeistof sneller rondpompen -> Fans moeten harder draaien om de extra warmte uit de koelvloeistof te halen.

Edit:
De PUMP_Fan kan overigens ook, maar hier moet je even kijken welke PWM-curve wordt aangehouden. Bij mijn Asus bordje heb ik deze aansluiting ook, maar draait de pomp enkel op 100%. Dus echt veel heb ik er niet aan gehad.

[Voor 13% gewijzigd door Yorick90 op 16-04-2020 12:00]

Alle reacties

• VapingQueen
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Wat denk je zelf? Het antwoord staat er al.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:52
Wat zeggen de handleidingen van de koeler en moederbord ervan? Deze zijn vaak ook wel online te vinden, mocht je ze niet bij de hand hebben.

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-09 18:28

De Nelis

en anders maar niet...

Wat is de Engelse vertaling voor pomp?

time is infinite, but each week is ten hours short..

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Cooling, want dit heeft niets met aankoopadvies te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-08 13:52
Even wat achtergrond info:

De pomp zorgt voor de snelheid waarmee de vloeistof wordt rondgepompt. Als de temperatuur hoger wordt in de CPU wil je deze warmte sneller afvoeren. Als je de pomp dus op de CPU-Fan header aansluit, wordt de CPU temp sensor dus gelinkt met je rotatie snelheid van je pomp. Dat wil je dus hebben.
Tevens wil je dat de fans ook gelinkt zijn aan de CPU temperatuur. Deze kan je dus aansluiten op CPU_OPT met een PWM splitter (voor meerder fans). Of je zorgt dat een extra PWM Fan header wordt gelinkt aan de CPU, dit kan in sommige BIOS instellingen gewijzigd worden.

CPU wordt warmer -> Vloeistof sneller rondpompen -> Fans moeten harder draaien om de extra warmte uit de koelvloeistof te halen.

Edit:
De PUMP_Fan kan overigens ook, maar hier moet je even kijken welke PWM-curve wordt aangehouden. Bij mijn Asus bordje heb ik deze aansluiting ook, maar draait de pomp enkel op 100%. Dus echt veel heb ik er niet aan gehad.

[Voor 13% gewijzigd door Yorick90 op 16-04-2020 12:00]

• SleinEater
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16-08 11:23
Dank u wel Yorick90 voor het uitgebreide antwoord!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee