Internetprovider na verhuizing voor Glasvezel/DSL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeccaNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Vanaf 1 juli ga ik verhuizen naar een nieuwbouw appartement. Inmiddels ben ik mij al enigszins aan het oriënteren over het wel of niet meenemen van mijn huidige provider voor internet en televisie. Nu heb ik de laatste tijd diverse 'Ervaringen & Discussie'-topics gevolgd bij de categorie Internetproviders en Hosting, v.n. die van Ziggo, KPN, T-Mobile, maar zie ik door de digitale bomen het bos niet meer en weet ik niet waar ik in mijn situatie goed aan doe.

Om die reden som ik nu de huidige & nieuwe situatie even op, om wellicht op basis van deze informatie relevante kennis en tips te kunnen ontvangen van jullie.

Huidige situatie:
Postcode: 2728 BJ (Zoetermeer)
Provider: Ziggo
Pakket: Internet Complete en TV Complete Next (Alles-in-1) / Maandelijks opzegbaar inmiddels
Internetsnelheid DSL: 250/25 Mbit/s
Mediabox: Next (kon ik alleen verkrijgen i.c.m. bovenstaand pakket)
Maandelijkse kosten bovenstaande: € 67

Extra info:
Mobiele telefonie --> T-Mobile Unlimited t/m oktober 2020

Toelichting:
Inmiddels zit ik een jaar of vier bij Ziggo aangesloten en heb ik vanaf het begin in principe hetzelfde pakket gehad. Tussendoor is alleen de module 'bellen' erbij gekomen a € 1,- p.m., omdat ik daardoor de Mediabox Next kon ontvangen. De oude mediabox was ik meer dan zat, zodoende geaccepteerd. Verder nooit aanbiedingen ontvangen of wijzigingen gedaan. Het contract dat na een jaar 'verliep' (lees: automatisch doorloopt o.b.v. maandelijks opzegbaar) heb ik eigenlijk nooit gewijzigd. Ben in principe tevreden over de kwaliteit van producten en dienstverlening bij Ziggo, maar vraag me af of de prijs de juiste is i.s.m. mijn gebruik (hierover meer bij kopje 'Gebruik').

Gebruik:
Eigenlijk maak ik vrijwel geen gebruik van lineaire tv, hoogstens bij uitzondering van leuke programma's of een sportuitzending bij Ziggo Sport op kanaal 14. Internet gebruik ik veelvuldig, mijn PC en/of PlayStation 4 staat vaak aan, maar veel downloaden doe ik dan weer niet. Op de PlayStation heb ik nog de meeste downloads van games en updates. Gamen doe ik wel vaak online. Daarnaast maak ik veel gebruik van streamingdiensten Netflix, Spotify en YouTube. Van vaste telefonie maak ik geen gebruik, ik heb ook geen telefoon staan. Puur erbij genomen vanwege het totaalpakket voor Mediabox Next.

Nieuwe situatie:
Postcode: 2742 MX (Waddinxveen)(Nieuwbouw)
Glasvezel: ja

Vraagstelling:
Zoals te lezen valt hierboven ga ik dus verhuizen naar een woning met glasvezel verbinding. Nu weet ik inmiddels dat bij glasvezel verbindingen mogelijk zijn van bijv. 50/50, 100/100, 200/200, 500/500 en zelfs 1000/500(/1000). Qua contract ben ik inmiddels vrij om te gaan waar ik wil (of te blijven dus), maar ik weet inmiddels niet meer waar ik goed aan doe.

- Moet ik bij Ziggo blijven voor die prijs, zodat ik weet wat ik heb en gebruik kan blijven maken van de Mediabox Next (ondanks weinig gebruik wel erg tevreden over product en mag bij verhuizing alles meenemen) tegen een prijs van € 67 p/m (op basis van DSL verbinding)? Moet ik contact opnemen met Ziggo om een aanbieding te kunnen verkrijgen i.v.m. een verhuizing naar nieuwe woning met glasvezel? Op de site kan ik nog geen prijs naar boven krijgen, omdat de site aangeeft dat 'de verbinding naar de woning' nog in afrondende fase is. Wellicht interessant met overstap naar Vodafone mobiel later dit jaar?

- Moet ik T-Mobile Thuis nemen, omdat ik ook mijn Unlimited mobiele abonnement daar heb en zodoende prijstechnisch interessant kan zijn? Echter; kwam er al achter dat glasvezel op de nieuwe postcode 'slechts' 100/100 Mbit/s aankan (in een ander Topic ook gelezen waarom inmiddels) en lees tevens ook niet al te goede verhalen over installatiebedrijf Gideon (nu weet ik, negatieve recensies zijn sneller geschreven dan positieve)

- Moet ik KPN overwegen, omdat zij wel 200/200 of zelfs 500/500 Mbit/s aankunnen op die locatie, maar een stuk duurder zijn?

Las in een ander topic ook de suggestie om alleen internet af te nemen bij een nader te bepalen provider en daarnaast gebruik te maken van bijv. NL Ziet. Wat zijn hier de meningen over en welke providers met bijbehorende snelheden zijn hiervoor interessant op deze postcode?

Zoals je ziet is er veel informatie en ook veel vragen voor mezelf, vandaar dat ik dit nu in een topic heb verzameld en benieuwd ben naar jullie input, vooral omdat jullie ook veel kennis hebben over technische zaken bij providers (welk modem krijg je, wat is wel of niet goed etc.)

Bij voorbaat dank!

Promissum cadit in debitum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeccaNL
Bedankt voor je antwoord, maar dat heb ik natuurlijk zelf ook wel bekeken. Mijn vraagstelling gaat verder dan alleen wat prijzen naast elkaar leggen. Anders had ik het hele verhaal ook niet hoeven te typen natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:03
Je kunt zo overstappen op XS4ALL glas voor dezelfde prijs.
Krijg je wel kabel voor Ziggo op je nieuwe adres?

Glas is superieur aan alle overige technieken, dus waarom je dit topic maakt is mij een raadsel.

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 15-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:56
jeroen3 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:25:

Glas is superieur aan alle overige technieken, dus waarom je dit topic maakt is mij een raadsel.
Dat dacht ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeccaNL
jeroen3 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:25:
Vanuit Ziggo de melding op deze postcode: 'Er loopt een kabel vanaf het aansluitpunt in de wijk naar dit adres. De kabel is alleen nog niet aangesloten op de woning'.

De mogelijkheid komt er dus wel. Woning wordt nog opgeleverd.
Dat de techniek superieur is zal ongetwijfeld geen twijfel over bestaan, echter heb je volgens mij binnen Glasvezel ook veel mogelijkheden (snelheid, provider). Ook daarin ontstaan dus twijfels. T-Mobile levert 100 MBit/s daar, klinkt weinig, maar kan zomaar voldoende zijn? XS4All kan inderdaad leveren op die postcode, maar vind de prijs voor 100 MBit/s (51,-) en 200 Mbit/s (61,-) (korting eerste 4 maanden weggelaten) toch nog vrij prijzig vergeleken bijvoorbeeld T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Ben je alleen thuis dan is 100MB prima. Gezin met 4 personen hier en ik heb zelf geen glasvezel en vdsl gaat maar tot 30MB . Wel ziggo zakelijk genomen 300/40 voor de hogere upload voor thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
https://www.breedbandwink...glasvezel-internet-200-mb voor heel jaar goedkoopst met beste snelheid € 465 voor 1 jaar. Goedkoopst is voor jou tmobile door je unlimited korting. Wij kunnen niet zien of 100MB voldoende is voor jou situatie.
Neem deze heb je genoeg snelheid en kpn kwaliteit.

[ Voor 49% gewijzigd door saharoen op 15-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
DeccaNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:41:
[...]

Dat de techniek superieur is zal ongetwijfeld geen twijfel over bestaan, echter heb je volgens mij binnen Glasvezel ook veel mogelijkheden (snelheid, provider). Ook daarin ontstaan dus twijfels. T-Mobile levert 100 MBit/s daar, klinkt weinig, maar kan zomaar voldoende zijn? XS4All kan inderdaad leveren op die postcode, maar vind de prijs voor 100 MBit/s (51,-) en 200 Mbit/s (61,-) (korting eerste 4 maanden weggelaten) toch nog vrij prijzig vergeleken bijvoorbeeld T-Mobile.
Grappig dat T-mobile nu met 42 euro per maand eigenlijk de goedkoopste is. Terwijl ze een jaar geleden een van de duurste waren met 55 euro voor alleen asymmetrisch glas-internet.

Maar als je prijs dan toch zo belangrijk is, snap ik het topic nog steeds niet.
Is 70 euro per maand te duur? T-Mobile.
Wil je graag je Ziggo TV kanalen houden? Ziggo.
Wil je gewoon goed internet? XS4ALL.

Waar ben je naar opzoek? Moet je nog iemand overtuigen en zoek je goede argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeccaNL
jeroen3 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:32:
[...]

Grappig dat T-mobile nu met 42 euro per maand eigenlijk de goedkoopste is. Terwijl ze een jaar geleden een van de duurste waren met 55 euro voor alleen asymmetrisch glas-internet.

Maar als je prijs dan toch zo belangrijk is, snap ik het topic nog steeds niet.
Is 70 euro per maand te duur? T-Mobile.
Wil je graag je Ziggo TV kanalen houden? Ziggo.
Wil je gewoon goed internet? XS4ALL.

Waar ben je naar opzoek? Moet je nog iemand overtuigen en zoek je goede argumenten?
Uiteraard is prijs belangrijk, maar het hoeft niet perse de goedkoopste te zijn. Een juiste prijs/kwaliteit-verhouding is waar ik naar zoek met de juiste argumenten en dus ervaringen van andere Tweakers. Als ik puur op prijs af moet gaan is T-Mobile de enige kanshebber, maar zoals gezegd lees ik daar niet al te beste dingen over qua router, installatie (Gideon) etc., dus twijfels slaan toch toe. Ik lees ook dat jij zegt goed internet is gewoon XS4ALL (reviews bevestigen kwaliteit), maar is dat van T-Mobile, Ziggo of KPN dan slechter en zo ja, waar zit dat dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je het technisch buiten beschouwing laat of je nu via Vodafone-Ziggo of KPN Wholesale werkt zit het verschil alleen is de apparatuur en service die ze leveren.
Wie dan ook je zal gebruiken op glas (KPN Wholesale) heeft dezelfde IPTV boxen, dus dat is gelijk.
Alleen je kunt dan kiezen uit een Fritzbox of een Experiabox voor Glas, en de ervaring met Ziggo heb je al.
Sommige providers bieden WiFi repeaters/accesspoints aan, sommige niet.
Sommige providers kunnen aansluiten binnen 14 dagen of een datum van jouw keuze, andere zijn (maanden) ruimer.
En wellicht heb je betere peering bij de ene provider dan de andere.

Plus dat er wellicht nog andere diensten bijgeleverd zitten, zoals antimalware of dns filter zoals bij solcon.

Dus als de technische superieuriteit van glas niet uit maakt, dan zul je naar dit soort randzaken moeten kijken.
En 1 juli duurt nog best lang, dus die aansluitwachttijd staat ook niet hoog op het lijstje denk ik.
Komt de keuze dus uit op FrtizBox, Experiabox of Eigen Modem.

...of live Max Verstappen want dat was alleen bij ziggo toch?

Als je gebruik wilt maken van de installatieservice zit je echt op het verkeerde forum volgens mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

DeccaNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:46:
waar ik naar zoek met de juiste argumenten en dus ervaringen van andere Tweakers
Ik begrijp dat je dat zegt, echter moet jouw eisen als uitgangspunt gebruikt worden. Op basis daarvan kan een onderbouwing gegeven worden. Op basis van ervaringen van andere Tweakers zou je hooguit je criteria kunnen bijstellen.

Dus...wat is belangrijk voor jou?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou direct Ziggo inruilen (500/40) voor een 100/100 symetrisch ..

zeker als lineaire tv geen issue is

[ Voor 22% gewijzigd door SMSfreakie op 15-04-2020 13:46 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
DeccaNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:46:
[...]
qua router, installatie (Gideon) etc.,
Volgens mij gebruiken bijna alle glasaanbieders Guidion voor installatie. KPN en XS4ALL, en inderdaad T-Mobile, in elk geval wel. Dus daar ga je weinig verschil zien. Enige verschil is dat hij bij KPN/XS4ALL een NT kastje monteert terwijl je bij T-Mobile een losse media-converter met een wandbeugeltje krijgt.

Bij alle 3 de providers heb ik een eigen router gebruikt, dus ook dat hoeft geen verschil te maken als je bereid bent daar zelf in te investeren (of nog wat hebt liggen).

Een ander potentieel technisch verschil: verbindingen via KPN's WBA gebruiken PPPOE. T-Mobile gebruikt, in hun eigen ODF gebieden, DHCP. Op zich merk je daar niks van. Alleen als je een eigen router gebruikt vereisen de KPN verbindingen iets meer werk om de volledige MTU te kunnen benutten (en de overhead van PPPOE te compenseren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In jou geval?
- T-Mobile voor internet (€ 25,00 als je het combineert met T-Mobile Go Unlimited (€ 25,00) = € 50,00.
- Ziggo voor TV-Only € 18,70

Daarmee heb je dan dus een 100Mbit up- & download en alle televisiezenders zonder dat dit ten koste gaat van je download als anderen televisie gaan kijken. Kost je dan € 68,70 per maand in totaal en dan heb je zowel mobiel als vast alles helemaal klaar.

Dondert je internet eruit kun je nog wel gewoon televisie kijken en andersom precies het zelfde. Heb je beide ervaringen van twee werelden ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:04
NielsFL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:48:
[...]

Volgens mij gebruiken bijna alle glasaanbieders Guidion voor installatie. KPN en XS4ALL, en inderdaad T-Mobile, in elk geval wel. Dus daar ga je weinig verschil zien.
Denk dat KPN graag hun eigen monteurs inzet ipv guidion-ik-kan-en-mag-niks monteurs. XS4ALL geloof ik sinds kort ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18
gjtm schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:24:
[...]

Denk dat KPN graag hun eigen monteurs inzet ipv guidion-ik-kan-en-mag-niks monteurs. XS4ALL geloof ik sinds kort ook.
XS4ALL maakt sinds begin dit jaar naar volle tevredenheid gebruik van KPN-monteurs. Guidion was op het laatst niet meer te doen, gezien de enorme onderbezetting op monteursgebied en de matige kwaliteit op hun callcenter.
Pagina: 1