nadat het bestuderen van diverse topics, wiki's, youtube-tutorials heb ik ons beoogde netwerk schematisch weergegeven (bovenaanzicht en zijaanzicht) en durf ik het eindelijk aan om enkele vragen te stellen over ons plan.
Situatie:
Situatie:
- Woning: 2onder1 kap uit 1993, betonnen vloeren
- Aansluiting op glasvezel
- Huidhouden: Gezin met twee kids
- Door corona werken we nu allemaal thuis en het lijkt erop dat onze experiabox V8 van Telfort dat erg slecht trekt
- We gebruiken daarbij 3 laptops (soms 4), 1 tablet, 4 smartphones
- Daarnaast ook nog een netwerkprinter, NAS, Dune, TV-ontvanger, chromecast en op zolder hangt ook nog een omvormer
- Intensief gebruik van MS Teams, Zoom en BlueJeans
- en van netflix en Disney+
- slechts enkele UTP kabels, wel diverse oude (en dunne) coax.
- Kanalen van de SSID aangepast
- Router verplaatst naar (iets) gunstiger plek. Helpt (een beetje)
- (goedkope) wifi versterkers geïnstalleerd. Doet wel wat, maar is niet stabiel
- sneller internet besteld bij KPN (1 Gb glasvezel), eta op 22 april. (opm; door de aanbieding goedkoper én sneller dan wat we hadden. En naar verwachting is de V10a beter dan de V8. Wel even herinnering genoteerd zodat we over een jaar opnieuw kijken naar de opties)
- Coax eruit
- Bekabeld internet voor 3 van de laptops
- Dus netwerkkabels CAT5E of CAT6 laten doortrekken op meerdere plekken
- En een aantal WCD’s laten plaatsen
- Een beschikbare ASUS RT-AC87U en een Netgear R7000 als Acces Point instellen op de 1e en 2e etage
- Is de tekening / plan überhaupt voldoende logisch opgebouwd?
- We hebben ook nog een LANCOM WLC 4006+. Dat is een WLAN controller waar nog 700 euro voor gevraagd wordt. Ik doe daar echter helemaal niets mee. Ligt nu als switch in de TV kast. Beeld nu is verkopen of ruilen voor een Ubiquiti 8p-switch + 2 AP’s of bv een Deco M9 Mesh. Wat is het slimst?
- In de meterkast hangt een goedkope 4 poort switch van de Action. Daar hangt nu de omvormer aan en de NAS. Werkt nu voldoende. Of het voor straks goed genoeg is weet ik echter niet: Is het slimmer om deze te vervangen en zo ja waarom? Bv door een 8p PoE switch, of een 2e hands 24 ports TL-SG2424 Gb switch op marktplaats?
- We hebben dus sinds een paar dagen ook nog een ASUS RT-AC87U en Netgear R7000. Beide worden (nog) niet gebruikt. Het idee is om die als Acces Point in te stellen met vast IP adres en uitgeschakelde DHCP. Als ik me niet vergis moet dat kunnen, maar leidt dat wel tot het beoogd effect: een snel en stabiel netwerk.
- Wat kan ik nog meer slimmer / handiger doen? Feedback is van harte welkom, net als eventuele verwijzingen naar bestaande topics die ik over het hoofd heb gezien.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Loek_P op 15-04-2020 02:01 ]