thuisnetwerk met verschillende merken en WLC vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek_P
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 15:13
nadat het bestuderen van diverse topics, wiki's, youtube-tutorials heb ik ons beoogde netwerk schematisch weergegeven (bovenaanzicht en zijaanzicht) en durf ik het eindelijk aan om enkele vragen te stellen over ons plan.

Situatie:
  • Woning: 2onder1 kap uit 1993, betonnen vloeren
  • Aansluiting op glasvezel
  • Huidhouden: Gezin met twee kids
Complicatie:
  • Door corona werken we nu allemaal thuis en het lijkt erop dat onze experiabox V8 van Telfort dat erg slecht trekt
  • We gebruiken daarbij 3 laptops (soms 4), 1 tablet, 4 smartphones
  • Daarnaast ook nog een netwerkprinter, NAS, Dune, TV-ontvanger, chromecast en op zolder hangt ook nog een omvormer
  • Intensief gebruik van MS Teams, Zoom en BlueJeans
  • en van netflix en Disney+
  • slechts enkele UTP kabels, wel diverse oude (en dunne) coax.
Wat we al gedaan hebben:
  • Kanalen van de SSID aangepast
  • Router verplaatst naar (iets) gunstiger plek. Helpt (een beetje)
  • (goedkope) wifi versterkers geïnstalleerd. Doet wel wat, maar is niet stabiel
  • sneller internet besteld bij KPN (1 Gb glasvezel), eta op 22 april. (opm; door de aanbieding goedkoper én sneller dan wat we hadden. En naar verwachting is de V10a beter dan de V8. Wel even herinnering genoteerd zodat we over een jaar opnieuw kijken naar de opties)
Waaraan we nu denken:
  • Coax eruit
  • Bekabeld internet voor 3 van de laptops
  • Dus netwerkkabels CAT5E of CAT6 laten doortrekken op meerdere plekken
  • En een aantal WCD’s laten plaatsen
  • Een beschikbare ASUS RT-AC87U en een Netgear R7000 als Acces Point instellen op de 1e en 2e etage
Vragen die we nu hebben:
  1. Is de tekening / plan überhaupt voldoende logisch opgebouwd?
  2. We hebben ook nog een LANCOM WLC 4006+. Dat is een WLAN controller waar nog 700 euro voor gevraagd wordt. Ik doe daar echter helemaal niets mee. Ligt nu als switch in de TV kast. Beeld nu is verkopen of ruilen voor een Ubiquiti 8p-switch + 2 AP’s of bv een Deco M9 Mesh. Wat is het slimst?
  3. In de meterkast hangt een goedkope 4 poort switch van de Action. Daar hangt nu de omvormer aan en de NAS. Werkt nu voldoende. Of het voor straks goed genoeg is weet ik echter niet: Is het slimmer om deze te vervangen en zo ja waarom? Bv door een 8p PoE switch, of een 2e hands 24 ports TL-SG2424 Gb switch op marktplaats?
  4. We hebben dus sinds een paar dagen ook nog een ASUS RT-AC87U en Netgear R7000. Beide worden (nog) niet gebruikt. Het idee is om die als Acces Point in te stellen met vast IP adres en uitgeschakelde DHCP. Als ik me niet vergis moet dat kunnen, maar leidt dat wel tot het beoogd effect: een snel en stabiel netwerk.
  5. Wat kan ik nog meer slimmer / handiger doen? Feedback is van harte welkom, net als eventuele verwijzingen naar bestaande topics die ik over het hoofd heb gezien.
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcXlIG5_SNkuvqjNTY08bypprxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WehW20EFBUHXRHFmWaN7OOrA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiS22KMjJeBvUZGsQTPe9KT6Whs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrEGLskqkQZcRpQxIa1y3Hlr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jLMV8KoNmr0r-88wNPnNe0HD2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOkjhlYVSnAKTuAeOZe6gvay.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Loek_P op 15-04-2020 02:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Coax eruit en vervangen door CAT6 (of CAT6a) plus eventueel wat extra is in ieder geval een goed begin. Verder zou ik op iedere verdieping (eventueel met uitzondering van waar de router staat) een access point plaatsen en dat bedraad aansluiten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat hierbij uit naar PoE omdat dat je behoorlijk scheelt in de hoeveelheid kabels. En als je voor PoE gaat, moet je inderdaad ook een PoE switch hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Ik zou aanraden om bij één merk te blijven, het verhoogt de kansen op een stabiel netwerk aanzienelijk, ook is het beheer dan een pak eenvoudiger.

Die Lancom WLC kan enkel gebruikt worden voor Lancom AP's, ben je dus niets mee:
Any combination of up to 6 LANCOM access points and WLAN routers can be centrally managed by the LANCOM WLAN controller.
Naar elke verdieping minstens 1x CAT6 laten trekken en een PoE switch per verdiep. Aan die PoE switch 1 AP per verdiep en indien nodig andere apparaten bekabeld aansluiten op de switch per verdiep.

Als het budget er is zou ik niet beginnen met de bestaande Netgear & Asus routers te gaan mixen en dan nog eens enkel te gebruiken als AP + switch van Action etc.. Koop enkele Unifi switches, 3x ap-ac-lite + controller en genieten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
@Tha Render_2
Waarvoor zou je op elke verdieping een poe switch neerzetten. Ik zou gewoon centraal 1 poe switch neerzetten, en die alle access points laten voeden. Daarnaast is een POE switch overbodig bij access points die geen POE ondersteunen (zoals die Asus en Netgear).

Als je geen managed functionaliteiten nodig hebt, dan zie ik ook geen noodzaak voor managed unifi switches. Omdat je tv kijkt via internet, zou ik wel kiezen voor een switch met IGMP snooping.

@Loek_P
Als je die Asus en Netgear nog terug kunt sturen, dan zou ik ze inruilen voor een echt access point (zoals een unifi). Maar anders zijn deze ook prima te gebruiken, als je ze inderdaad instelt als access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
dennisdennis12 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:00:
@Tha Render_2
Waarvoor zou je op elke verdieping een poe switch neerzetten. Ik zou gewoon centraal 1 poe switch neerzetten, en die alle access points laten voeden.
Omdat hij per verdiep ook nog andere apparaten heeft buiten 1 AP, en die moeten ook aangesloten worden, zo moet je niet telkens een nieuwe kabel trekken vanaf de meterkast.
dennisdennis12 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:00:
@Tha Render_2
Als je geen managed functionaliteiten nodig hebt, dan zie ik ook geen noodzaak voor managed unifi switches.
Bij 1 merk blijven geeft de meeste garantie op een stabiel netwerk, en laat unifi nu alleen managed switchen hebben, voor een normale prijs. Is het beschikbare budget lager, kan je inderdaad eenvoudigere non-managed PoE switchen zetten, budget bepaald alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@Tha Render_2
Oke, maar waarvoor zou je dan geen twee kabels trekken. Gezien de keuze van de huidige access points/routers en de aankoop van een action switch, neem ik aan dat TS geen onbeperkt budget heeft.

Een simpele unmanaged switch hoeft echt niet van hetzelfde merk te zijn als de rest van de componenten. Als je voor het wifi gedeelte één merk wilt gebruiken, dan begrijp ik dit volledig; in de praktijk zorgt dit namelijk voor een betere werking van de roaming protocollen en garandeert dit ook dat de instellingen op elk ap gelijk zijn.

Het bedrade netwerk hoeft echter zeker niet van hetzelfde merk te zijn dan het wifi netwerk. Op wifi gebied is unifi behoorlijk groot binnen bedrijven (voornamelijk kleinere organisaties, met niet Mission-critical wifi). Op het gebied van firewalls, switches, e.d. zijn er echter veel merken beter (ja, ook duurder). Bijvoorbeeld: Cisco, HP Enterprise, Aruba (onderdeel van HPE), Sonicwall, Watchguard, forninet, Palo Alto, ende.

zolang er geen noodzaak is voor een managed switch, zou ik daar ook niet voor kiezen. Het voegt namelijk alleen onnodige kosten en complexiteit toe, met ook het hogere risico op een foutieve configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin inderdaad gewoon met die routers als ap aan te sluiten en kijk naar het effect daarvan. Denk dat je vooral last hebt van dichtgeslipt wifi. Lees je ene AP die je nu hebt moet wel erg veel bandbreedte leveren wat hij niet heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek_P
@all,

dit brengt me al een stuk verder, dank!

aanvullingen:
  • naar de 1e ligt al een Cat5e kabel
  • idem naar zolder, ook Cat5e.
  • Netgear en Asus kan ik ook niet meer terugbrengen, misschien wel ruilen voor AP's van één merk
  • @dennisdennis12 , budget is inderdaad niet fors. Dus de oplossing met 3x een Unifi PoE switches en 3x ap-ac-lite á 600 euro (nog zonder controller) past voorlopig zeker niet in het budget, helaas (sorry @Tha Render_2 ) Maar.... Als ik die Lancom controller kan omruilen voor zo'n Unify set (of vergelijkbare set van een ander merk) dan is dat issue van tafel :-D
aanvullende vragen:
  • @Freee!! & @Tha Render_2 , is het echt de moeite waard om die die Cat5e dan eerst te verwijderen en te vervangen door Cat6?
  • de V10a modem die ik straks van KPN krijg is natuurlijk van weer een ander merk en daar valt niet echt uit te kiezen. Eén merk voor wifi is dan alleen te vermijden als ik ook op de begane grond een ander AP of draadloze router toevoeg en de wifi van de V10 uitschakel, eens?
wat ik sowieso ga doen:
  • De verschillende coaxkabels verwijderen, conform initiële plan.
  • Naar 1e etage een extra kabel trekken, ook conform plan.
  • De Asus en Netgear (voorlopig) instellen als AP en kijken wat dat doet.
  • De LANCOM wegdoen (verkopen of liever nog ruilen voor complete set van één merk)
  • Een PoE switch aanschaffen met minimaal 8 poorten (ihkv toekomstbestendigheid en eventuele overstap naar PoE Ap's)
  • De action switch gaat daarna ook weg
overige afwegingen:
  • Over de Ubiquity: ik ben niet helemaal een leek, maar ik ben wat afwachtend. De reviews zijn (overwegend) prima mbt de kwaliteit, maar veel minder positief mbt de gebruiksvriendelijkheid van de configuratie / installatie. Het mooist is dan een (min of meer) plug & play systeem waarbij achteraf wel de mogelijkheid bestaat om achteraf te tweaken, spelen & leren. Mocht één van jullie een goed bestaand topic kennen dan hou ik me aanbevolen.
  • in het kader van duurzaamheid vind ik het het leuker om een (goed) werkende opstelling te maken met hetgeen ik al heb, ipv alles nieuw.

[ Voor 8% gewijzigd door Loek_P op 15-04-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Loek_P schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:49:
aanvullende vragen:
• @Freee!! & @Tha Render_2 , is het echt de moeite waard om die die Cat5e dan eerst te verwijderen en te vervangen door Cat6?
Nee, ik heb dit dan verkeerd gelezen, dacht dat er nog geen kabels waren, cat5e is perfect.
Loek_P schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:49:
aanvullende vragen:
• de V10a modem die ik straks van KPN krijg is natuurlijk van weer een ander merk en daar valt niet echt uit te kiezen. Eén merk voor wifi is dan alleen te vermijden als ik ook op de begane grond een ander AP of draadloze router toevoeg en de wifi van de V10 uitschakel, eens?
Klopt, het moet niet persé, maar dan moet je zeker alles goed instellen zoals elke AP op een ander kanaal, anders zal het scheef lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Als je nog geen POE switch nodig hebt, en de huidige switch nog gewoon voldoet, dan zou ik nog geen POE switch aanschaffen. Die switch van de action zal ongetwijfeld niet de beste switch zijn, maar als het gewoon een gigabit switch is en geen problemen oplevert, dan zie ik geen reden om hem te vervangen.

Ubiquiti is inderdaad een prima merk, maar naar mijn mening wordt het soms wel te veel aangeraden hier op het forum. Het grote voordeel van unifi is dat het de mogelijkheden biedt van zakelijk access points, die normaal 5-7x zo veel kosten. Veel thuisgebruikers hebben die mogelijkheden echter helemaal niet nodig. Als je gewoon zorgt dat beide access points een ander kanaal gebruiken, dezelfde beveilingsinstellingen hebben en dezelfde ssid, dan zal roaming over het algemeen gewoon prima werken. Natuurlijk werkt roaming nog beter met access points die wel gebruik kunnen maken van roaming protocollen.

Ik vind zelf de gebruiksvriendelijkheid van unifi erg goed, maar het is natuurlijk wel gericht op zakelijk gebruik, waar over het algemeen wat meer netwerkkennis aanwezig is dan bij de meeste consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek_P
Ik kan nog even vooruit met die ene switch, betreft inderdaad een gigabit-versie van TP-link. Pas zodra de coax kabels zijn vervangen door utp + wcd's heb ik de extra poorten nodig en dat duurt nog een paar weken.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Loek_P de v10a heeft wifi problemen (google maar).
Uit zetten of een v10 regelen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek_P
@DJMaze ja dat voorspelt inderdaad weinig goeds. Ik hoop dat de ergste kinderziektes nu een beetje uit zijn, anders vraag ik zeker een andere. Scheelt ook weer een ethernet-poort want de V10a heeft er maar 3 ipv 4. Kon echter niets kiezen dus moet even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Freee!! schreef op woensdag 15 april 2020 @ 03:05:
Coax eruit en vervangen door CAT6 (of CAT6a) plus eventueel wat extra is in ieder geval een goed begin. Verder zou ik op iedere verdieping (eventueel met uitzondering van waar de router staat) een access point plaatsen en dat bedraad aansluiten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat hierbij uit naar PoE omdat dat je behoorlijk scheelt in de hoeveelheid kabels. En als je voor PoE gaat, moet je inderdaad ook een PoE switch hebben.
Kan ook vermogen schelen. Ik heb 5 acces points die via een stekker 12,5 watt gebruiken en via poe 3,5 watt. dat is 45 watt continu minder. wat kost een poe switch en wat ga je daar mee besparen.

Iperf

Pagina: 1