Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceDann
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-06 19:25
Hi Tweakers!

In september wil ik van start gaan aan een deeltijd opleiding Informatica op HBO niveau en daarvoor is een laptop een vereiste.
Met deze opleiding ga ik te maken krijgen frontend development (HTML, JavaScript, CSS), backend (MySQL & PHP), Java, Android Development en .NET (C# en waarschijnlijk ook .NET Core).
Daarvoor zal ik dan gebruik maken van Visual Studio Code en Android Studio (en eventueel Docker).
Volgens mij zal ik niet te maken krijgen met Adobe software, dus een grafische kaart is dan ook (hoop ik) geen vereiste.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat hoofdzakelijk gebruikt worden om te programmeren. Die wil ik na de opleiding eigenlijk ook nog willen blijven gebruiken voor coding.
Voor games heb ik een zelfbouw staan, die gaat het voorlopig nog goed doen. :)

Wat is je budget?
Het liefste onder of tot 1000EUR.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Deze laptop zal ik regelmatig meenemen naar m'n werk om ook daar opdrachten uit te kunnen voeren voor het bedrijf.
Alles op een plek lijkt mij wel zo makkelijk.

Ik reis veel met de auto, maar ik wil eigenlijk niet het gevoel hebben alsof ik nog in de brugklas zit.. Die tas was namelijk niet normaal zwaar :F.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Alles behalve Apple. Apple en ik zijn namelijk geen vrienden en dat wil ik eigenlijk zo houden.

Wat ik zelf al onderzocht heb
Voor nu kijk ik veel naar een Ultrabook. Vooral vanwege het gewicht en het formaat.
Ik heb namelijk een tijd lang een gaming laptop mee genomen en hoewel het formaat scherm wel grappig is, lijkt mij een 14" voor zijn doeleinde het beste.
Ook heb ik ooit eens en Chromebook gekocht en die dus danig omgebouwd dat er een 128GB SSD in zat, met Windows 10. Dat was echt een ideale maat!

De Ultrabook waar ik nu naar kijk is de MSI Modern A10M-626NL.. Maar krijg mixed signals als ik (de nogal schaarse) reviews ervan bekijk en lees.
Zo is het toetsenbord nogal gevoelig en de trackpad te klein. Aan de andere kant heeft het wel de specs die ik denk nodig te hebben.

Daarnaast bekijk ik ook de Lenovo Thinkbook 14 IIL (20SL0023MH). Weet alleen niet wat de Intel Iris Plus allemaal in zijn mars heeft.

Maar het hoeft niet perse een Ultrabook te zijn!!
Daarom wil ik ook vragen voor advies of een Ultrabook het voor mijn situatie de beste keuze is, of dat ik beter af ben met een wat groter model?

Thanks!
-Danny

[ Voor 0% gewijzigd door IceDann op 14-04-2020 23:06 . Reden: Formatting & grammatica... ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vraag jezelf af:
Programmeren, doe je dat met een i5 of heb je een i7 nodig? (of ga je voor ryzen, gezien de 4000 serie nu uitkomt voor laptops -> kijk eens rond, volgens mij kwamen de eerste eind april uit, dus dat is op tijd voor je studie).
Bovendien, heb je genoeg aan 16 GB RAM? Ik denk het wel, maar weet niet hoe uitgebreid je wilt gaan.

14 inch is leuk om mee te nemen, iets minder leuk om lange dagen mee te moeten werken. Ga je werken met een docking station (los toetsenbord / muis / scherm) dan is het natuurlijk geen enkel probleem. Maar als je van plan bent randapparatuur mee te nemen (muis is wel heel erg handig btw) dan zou ik toch voor 15 of zelfs 15.4 inch gaan. Maar ook dit is persoonlijke voorkeur. Groter betekend vaak meer accu, dus ook meer gewicht.

Voor rest weet ik uit ervaring dat elitebooks erg goede kwaliteit zijn, maar wel boven je budget helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceDann
Met een i5 moet het wel lukken.. maar de optie voor een Ryzen laptop, daar was ik nog niet bekend mee!
Ik wacht het even af voor die opties.

Met 16 GB red ik het wel. Ik werk nu vooral met Laravel applicaties en heb daar nooit problemen mee gehad.
Op het werk maak ik gebruik van een desktop met 8GB ram en een i7-8700 en die trekt alles prima.
Aan de andere kant kan meer nooit echt kwaad. Maar dat gaat dan al gauw boven het budget zitten.

Over een dock heb ik eigenlijk niet na gedacht, dat is wel een goeie!
Voor de rest wil ik wel dat ik aan alleen de laptop voldoende heb.

Thanks voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als je een deeltijd studie gaat doen, zou ik nu geen laptop kopen die je erna ook nog wil gaan gebruiken, tenzij je het echt in 2 of 3 jaar gaat afronden.

Qua specs: i5 of zo met 16 GB memory en 512 GB SSD evt nog een 2e SSD of harddisk er in.

Ik denk dat je voor 700 a 800 euro een eind komt. Kijk hier voor 14" laptops:

reviews: Compacte laptops - Vier maal 14" Core i5 voor 700 euro

of deze voor andere keuzes:

reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceDann
In de lijst van Vier maal 14" laptops zie ik wel een goeie kandidaat staan, de Acer Swift 3.
Daar kan ik dan ook nog een ram reep bij kopen van 16 GB voor een totaal van 20 GB Ram!
Dan is dat de beste optie voor nu.

De enige nadeel die ik hier dan nog zie is dat er Windows 10 Home op zit en wellicht dat de Pro versie een vereiste is. Dat zal ik dan nog even moeten na vragen of dat een probleem zal vormen.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 20:40
Ik zie je keuze voor VS Code, Docker en een aantal opensource oplossingen. Mijn persoonlijke ervaring is dat het gebruik van een Linux distributie erg fijn is voor dat soort programmeren en vooral Docker. Je gaat eigenlijk niks missen zonder Windows, integendeel.

Qua laptop kan je dan echt alle kanten op. Ik heb veel met de goedkoopste Dell XPS 13 in de trein, thuis en op kantoor gewerkt. Op locatie gaat er dan een los toetsenbord, muis en scherm aan. Daar kwam standaard Windows op, maar die werken prima met Ubuntu en Fedora.
Adobe ga je wel uitdagingen mee krijgen, maar Informatica draait vooral om backend en frontend werk, geen UI/UX zaken.
Als je echt flink in de Kubernetes en data science hoek gaat moet je wel veel CPU/RAM hebben, maar met 16GB en een i5 achtige CPU kom je echt ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
IceDann schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:43:
In de lijst van Vier maal 14" laptops zie ik wel een goeie kandidaat staan, de Acer Swift 3.
Daar kan ik dan ook nog een ram reep bij kopen van 16 GB voor een totaal van 20 GB Ram!

De enige nadeel die ik hier dan nog zie is dat er Windows 10 Home op zit en wellicht dat de Pro versie een vereiste is. Dat zal ik dan nog even moeten na vragen of dat een probleem zal vormen.

Bedankt voor de tips!
Wat mis je dan met de Home editie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Bedankt voor de tips!
Je kunt het werkgeheugen van een Swift 3 niet uitbreiden, dus dat gaat niet lukken.

Ik denk dat je met die Thinkbook goed zit. Ultrabook, ‘docken’ via een usb-c hub (“Volledig functionele USB 3.1 Gen2 Type-C (USB + DisplayPort + stroomvoorziening)”), en Windows 10 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
PageFault schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:38:
[...]

Wat mis je dan met de Home editie?
- Hyper-V mogelijkheden
- WSL2
- Group Policy
- Bitlocker
- Storage Spaces?

Voor de rest weet ik het even niet. Ik draai geen Windows namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online

Bedankt voor de tips!
Maar draait de Acer Swift 3 ook in Dual channel memory?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ik ga waarschijnlijk ook HBO doen, ik bedoel hbo. Maar dit soort dingen moet je wel zelf kunnen uitzoeken.

Ik ga/doe dit soort dingen met I5/16GB/1TBSSD.

Groter is vaker ook beter koeling door meer ruimte voor de koeling en dat soort dingen, ik zou het op 15" houden. Maar er zijn ook mensen die het met een Dell XPS deden en dat betekent, dat je gewoon U processor kan nemen, geen i7 want daar heb je toch niets aan als de koeling slecht is. Zoals de MacBook Air, MacBook Pro 13" en 15" , Dell XPS 13" en 15".

Als Adobe Photoshop en dat soort zaken gedraaid gaan worden en men wil prestaties, dan kom ik op een MSI Prestige 15. Ik heb hier geen aandelen in trouwens.

De reden waarom ik deze laptop kies, is omdat de performance goed is in deze laptop de koeling is adequaat en kan gephotoshopped worden. Maar zoals het eruit ziet zullen dat lichte taken zijn. Dus dan valt deze af. Maar als er budget over is, dan is de MSI P15 prima.

[ Voor 71% gewijzigd door Berlinetta op 16-04-2020 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Berlinetta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 01:52:
[...]

- Hyper-V mogelijkheden
- WSL2
- Group Policy
- Bitlocker
- Storage Spaces?

Voor de rest weet ik het even niet. Ik draai geen Windows namelijk.
Wie gebruikt er prive bijv. Group Policies? WSL2? Storage Spaces?

Ipv HyperV kun je prima uit de voeten met VMWare.

BitLocker zijn ook wel (gratis) alternatieven voor.

Ik zou de deal er niet op laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceDann
@PageFault Ik mis dan voornamelijk WSL en de Hyper-V mogelijkheden in de Home Edition. Vind het namelijk wel handig dat ik via powershell distros kan aansturen.

@F. Scaglietti Het schijnt wel zo te zijn als ik onderstaande discussie lees.. maar is wel onduidelijk.
https://community.acer.co...32578/swift-3-ram-upgrade
De ene zegt dat het kan, Acer zegt dat het kan, maar toch ook weer niet. CPU-z geeft ook weer andere dingen aan. In de review van de 4 is wel duidelijk te zien dat het ram reepje eruit te halen is en daarom ook te vervangen voor een grotere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
IceDann schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:50:
@PageFault Ik mis dan voornamelijk WSL en de Hyper-V mogelijkheden in de Home Edition. Vind het namelijk wel handig dat ik via powershell distros kan aansturen.

@F. Scaglietti Het schijnt wel zo te zijn als ik onderstaande discussie lees.. maar is wel onduidelijk.
https://community.acer.co...32578/swift-3-ram-upgrade
De ene zegt dat het kan, Acer zegt dat het kan, maar toch ook weer niet. CPU-z geeft ook weer andere dingen aan. In de review van de 4 is wel duidelijk te zien dat het ram reepje eruit te halen is en daarom ook te vervangen voor een grotere.
Dat kan, dan moet je inderdaad eentje uitzoeken met de Pro editie. Gelukkig zit daar in de pricewatch ook een filter voor :)
Pagina: 1