Toon posts:

Stemgeluid verschil ALC pioneer atmos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik had zopas max max fury road bluray aangeschaft omdat het een aanbevolen film is om de atmos de testen.
Reeds 2 atmos speakers aangeschaft bij de rest van de 5.1. Die hoog front hangen.

Nou heeft mijn pioneer versterker een 'direct' stand, waar hij op dient te staan op atmos weer te geven. En dat doet hij en geeft hij prima aan.
Alleen is het stem geluid zo verschrikkelijk zacht.... Ik moet er een goeie 4db bij gooien op de centre speaker waardoor al het geluid wat daardoorheen komt flink te hard is. En de rest overstemd.

Daarnaast zit er een ALC optie op de pioneer versterker. Die bepaalde aspecten zoals spraak versterken. Als ik hem op deze instelling zet schakeld hij over naar true-hd wat prima is. Ook het stemgeluid maar hij gebruikt dan niet de atmos speakers. Dus normaal 5.1 geluid en dat is niet wat ik wil.

Verder zit er een dialoog functie op de versteker. Die kan off. Of op flat. Maar er is geen hoorbaar verschil.

Behalve de centre speaker het aantal db verhogen zie ik verder weinig opties.
Hebben jullie een idee om het stemgeluid anders t verbeteren?

Klubben raad mij aan om een krachtigere versterker aan t schaffen. Maar er was ook advies van hun om van zensor vokal up t graden naar oberon vakal. Wat ook gebeurd is. Maar het verschil vind ik slecht hoorbaar...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Pioneer vsx 930

Dali oberon 7 als fronts, oberon vokal, zensor 1 back surround. Alteco high fronts.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

DjVe

Hatsaflats!

En als je de automatische calibratie nog eens laat draaien? Hoe staan je speakers ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:52:
En als je de automatische calibratie nog eens laat draaien? Hoe staan je speakers ingesteld?
Daar snap ik helemaal niks van.
De afstanden die eruit komen kloppen.
Maar de instelling die hij eroverheen gooit zijn heel raar.
Surround zet hij op - 3,5 db, centre op - 0,5 en fronts op + 0,5??

Het word er iig niet beter van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:11
Volgens mij is hetgeen wat de 'Direct' stand doet, alle onnodige functies uitzetten en het geluid onaangepast naar de speakers sturen.

Zou wel verklaren waarom die dialoog functie niks uitmaakt.

Zou hij niet zelf moeten inschakelen naar dolby atmos zonder dat jij wat aan de instellingen hoeft te doen? Dat doen al mijn versterkers iig. (Zet je versterker eens op "auto surround" daarmee werkt atmos ook aldus de handleiding)

Een krachtigere versterker heb je iig niet nodig, laat je het niet aanpraten. :)

[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 16-04-2020 23:36 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LuisjeNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:27:
Volgens mij is hetgeen wat de 'Direct' stand doet, alle onnodige functies uitzetten en het geluid onaangepast naar de speakers sturen.

Zou wel verklaren waarom die dialoog functie niks uitmaakt.

Zou hij niet zelf moeten inschakelen naar dolby atmos zonder dat jij wat aan de instellingen hoeft te doen? Dat doen al mijn versterkers iig. (Zet je versterker eens op "auto surround" daarmee werkt atmos ook aldus de handleiding)

Een krachtigere versterker heb je iig niet nodig, laat je het niet aanpraten. :)
De auto surround of direct moet inderdaad ingeschakeld zijn om atmos weer t geven. En dat gebeurd ook. En daarbij is t stemgeluid slecht.

Daarnaast is er een ALC stand. Wat denk ik een soort dynamisch bereik functie is want daar zijn de stemmen prima. Alleen draaid die op 5.1. TrueHd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Apparaat resetten en de automatische calibrator nogmaals doorlopen, goed letten op de juiste plaatsing van je microfoon. Het ligt sowieso ergens aan de instellingen namelijk.

Lees even je handleiding door voor de overige instellingen, want zelf een geluidsmodus aan moeten zetten voor je atmos kunt afspelen blijf ik raar vinden. Zou het apparaat gewoon zelf moeten doen.

Bij een film zonder atmos track geeft hij wel goed geluid?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LuisjeNL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 06:53:
Apparaat resetten en de automatische calibrator nogmaals doorlopen, goed letten op de juiste plaatsing van je microfoon. Het ligt sowieso ergens aan de instellingen namelijk.

Lees even je handleiding door voor de overige instellingen, want zelf een geluidsmodus aan moeten zetten voor je atmos kunt afspelen blijf ik raar vinden. Zou het apparaat gewoon zelf moeten doen.

Bij een film zonder atmos track geeft hij wel goed geluid?
Ik zal de calibratie nog keer draaien en ff laten weten.

Zonder atmos geven andere modussen ook slecht stem geluid. Behalve ALC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het MACC programma gedraaid.

Front L - 2
Front R - 3,5
Centre - 6.0
Front high r +1,0
Front high l +1,5
Surround l - 2,0
Surround r - 1,0

Dit heeft ie er van gemaakt. Terwijl de kalibratie microfoon toch ook echt in t midden staat. En de links en rechts afstanden van speakers gelijk zijn op de cm.

En waarom gooit ie de centre naar - 6.0db???

Zo weer ff mad max erin en dan kijken hoe het weergeeft met de atmos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

En als je deze nu gewoon even op 0 zet en de rest zo laat. Is het dan wel oké?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Probeer met het kalibreren de speakers eens handmatig op klein te zetten in het menu en dan nogmaals het kalibratie programma te draaien.
@Verwijderd Als het het gewenste effect heeft kan je de instelling zo laten. Kans dat er meer bass via de sub gaat is aanwezig. volgende instellingen kun je ook nog uit proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htJ0Je0XViybc0hDUQyeNjnEj0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tr2jL0JV8NpaV5AVkxn7TUmn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSXmQwT8pwEnAGiadYzPON8qYZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTHqvuWsaoPrpmuK8tE2CMO2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door BenEco op 17-04-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BenEco schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:32:
Probeer met het kalibreren de speakers eens handmatig op klein te zetten in het menu en dan nogmaals het kalibratie programma te draaien.
Ik ga t verschil bekijken.

Wat zou het theoretische verschil moeten zijn?

Moet ik ze daarna weer op groot zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je gebruikt geen sub toch? In dat geval zou ik alle speakers op small zetten, behalve de fronts. Daarmee zorg je er voor dat het fullrange signaal (LFE waarschijnlijk ook) naar je fronts gaat en dat je center en surrounds alleen voor stem/effect. Vervolgens zou je wat kunnen gaan spelen met volumes van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:37:
Je gebruikt geen sub toch? In dat geval zou ik alle speakers op small zetten, behalve de fronts. Daarmee zorg je er voor dat het fullrange signaal (LFE waarschijnlijk ook) naar je fronts gaat en dat je center en surrounds alleen voor stem/effect. Vervolgens zou je wat kunnen gaan spelen met volumes van de speakers.
Staat wel een sub. Maar staat uit. Is beetje to much. De oberons leveren ook genoeg bass daarom staat alles nu ook op big.

Ik kan lfe wel instellen van - 20db tot 0db. Maar weet niet of dat effect heb als sub uitstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Small of big heeft niet zoveel te maken met de grootte van de speaker, maar hoe je LFE verwerkt wordt.

Ik zou de sub wel aansluiten, alles op small en dan gaan afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Sub aansluiten, speakers op small, crossover op 80 om te beginnen.

Opnieuw je calibratie doorlopen, zorg dat de mic op oorhoogte staat en dat de center speaker daar op gericht staat (heeft mij altijd goed geholpen voor spraak verstaanbaarheid)

Let erop dat je de speaker qua gain (knopje achterop) eerst op 1/3 staat, even kijken wat je calibratie zegt of laat zien qua cijfers, ver in de -dan gain hoger, ver in de +, dan gain lager.

Welke sub heb je? Moet wel echt een slechte zijn wil hij niet de lage tonen beter weergeven dan je over ons. Subs zijn gemaakt daarvoor, als je andere speakers niet de lage tonen hoeven weer te geven hebben ze alle "kracht" voor de midden en hoge tonen.

(Voor zover ik alles begrepen heb :+, bij mij werkt het)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag doe ik ff de kalibratie zoals g de zegd.

De sub is een paradigm ps1000. Al wat ouder maar is echt heftig. Heb jbl sony en bose subs gehad bij 5.1 sets. Maar dit klinkt toch echt heel anders. Als ik muziek luister met zacht sub geluid word de trilling echt storend in je oor... Zo ervaar ik t iig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Muziek luisteren kan natuurlijk altijd zonder de sub (en DSP) via de pure direct modus.

Hou even de tips aan van hierboven:

Sub crossover helemaal omhoog zetten op sub zelf (dus maximale waarde).
Volume van sub op een derde.
Speakers op small
Microfoon op oorhoogte

Daarna meting doen en gaan finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:18:
Vanmiddag doe ik ff de kalibratie zoals g de zegd.

De sub is een paradigm ps1000. Al wat ouder maar is echt heftig. Heb jbl sony en bose subs gehad bij 5.1 sets. Maar dit klinkt toch echt heel anders. Als ik muziek luister met zacht sub geluid word de trilling echt storend in je oor... Zo ervaar ik t iig..
Dan is je sub niet goed gecorrigeerd door de MCACC of staat-ie gewoon op een zeer moeilijke plek voor de akoestiek. 2 grote speakers én een sub geven de receiver veel betere mogelijkheid om het (sub) laag mooi afgestemd te krijgen (standing waves defeat oid heet dat in MCACC, de rest van de equalizers die-ie instelt weer even uitzetten)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx ik heb even iets om mee aan de gang te gaan.
Laat snel even weten hoe t resultaat is.

Btw de sub staat wel doorgelust met speakerdraad omdat de lfe aansluiting stuk is op de sub.
Dus ik weet niet of de versterker de sub 'ziet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, die ziet-ie niet en kan-ie dan niet heel goed apart instellen. Je moet dan in elk geval sub=no instellen.

En je moet fase en volume op gehoor doen, dat is wel sub-optimaal...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Probeer ook eens een paar andere films. Niet iedere film is even goed afgemixt. Ik heb ook meerdere films in mijn collectie waarbij de center te zacht/hard staat. Of waarbij het totale volume veel te laag staat.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:06:
Nee, die ziet-ie niet en kan-ie dan niet heel goed apart instellen. Je moet dan in elk geval sub=no instellen.

En je moet fase en volume op gehoor doen, dat is wel sub-optimaal...
Denk wel dat ik dat heb. Maar het volume staat bijna minimaal. Crossover op 50. Lager kan die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twazerty schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:06:
Probeer ook eens een paar andere films. Niet iedere film is even goed afgemixt. Ik heb ook meerdere films in mijn collectie waarbij de center te zacht/hard staat. Of waarbij het totale volume veel te laag staat.
Thnx. Kijk wel echt heel veel. Vaak is het bij blu rays beter die ik op ps4 afspeel.
Maar nooit optimaal naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:44:
Muziek luisteren kan natuurlijk altijd zonder de sub (en DSP) via de pure direct modus.

Hou even de tips aan van hierboven:

Sub crossover helemaal omhoog zetten op sub zelf (dus maximale waarde).
Volume van sub op een derde.
Speakers op small
Microfoon op oorhoogte

Daarna meting doen en gaan finetunen.
De meting is hetzelfde als wanneer de speakers op big staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik de boel optimaal heb nu voor zover het kan.

De centre wat opgecrankt.
De rest goed in balans.

Toch ook aan het kijken voor een andere versterker. Dus even in de versterker topics gluren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb zelf een tijdje terug een "echte" decibel meter gekocht (linkje). Daarmee heb ik handmatig speaker voor speaker het niveau gelijk gezet.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Pagina: 1