Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-07 11:46
Mijn belastingaangifte heb ik altijd door een accountant laten doen. Lang verhaal kort is dat ik er dit jaar zelf voor sta en mijn aangifte voor 2018 nog mag doen voor 1 mei. Ik ben vol goede moed begonnen maar heb toch wat vragen. Ik snap dat dit geen belastingforum is en dat e.e.a. wellicht vrij specifiek is, maar ik wil er vooral iets van opsteken zodat ik niet meer afhankelijk ben van anderen.

Mijn voornaamste vraag zit in de hypotheken. We hebben in 2017 een hypoteek afgesloten waarvan het eerste deel annuïteit is en het tweede een aflossingsvrij. Nu vraagt men bij het aflossingsvrije deel of dit een annuiteiten of lineaire hypotheek is. Dat lijkt mij niet, maar vervolgens komt er een "weet je het wel zeker vraag" ivm hypotheekrente-aftrek. Daardoor begin ik te twijfelen wat hier in te vullen... Het annuiteiten deel is een stuk duidelijker.

Daarnaast nog een onduidelijkheid onder het kopje "verdelen". Ik mag vrolijk het bedrag
"Aftrek eigen woning" op-en-neer schuiven tussen mij en mijn partner en vervolgens wordt berekend wat ik al dan wel of niet terugkrijg / moet betalen. Ik snap werkelijk niet wat ik hier aan doen ben en de toelichting maakt het niet duidelijker. Wel vind ik het opvallend dat ik best nog een aardig bedrag zou terugkrijgen, terwijl de voorlopige aanslag bij de berekening er al is afgetrokken? Ik snap dat dit vrij specifiek per situatie zal zijn, maar vind het toch vreemd. Niet dat ik niet blij zou zijn met een extra storing ;)

Als laatste nog de vraag dat we in 2018 gebruik hebben gemaakt van naschoolse opvang. Ik zie dit echter nergens op dit formulier terug. Lijkt mij dat dit hier wel op hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Naschoolse opvang en kinderopvangtoeslag hebben niets te maken met de inkomstenbelasting. Dier zul je bij de aangifte dus niet terugvinden. (Uiteraard heeft het definitieve inkomen wel weet invloed op de hoogte van de toeslag, maar dat moet je Duitse bij toeslagen veranderen, niet bij de inkomstenbelasting aangifte.

Wat je vraag over de hypotheekrente betreft, alles het een aflossingsvrije hypotheek is een keer had nog niet voor 2013 een hypotheek, dan is de rente op door aflossingsvrije hypotheek niet aftrekbaar. Als je al wel een 'oude' aflossingsvrije hypotheek had, en daarom wel recht hebt op aftrek, dan moet ie dat bij de vragen over de hypotheek ook zo invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Meeste is al vooraf ingevuld, dus denk 3x na voordat je iets wijzigt.

Heb je de aflossingsvrije hypotheek in 2017 afgesloten? Dan heb je geen recht op hra op dat deel.
De vraag of je in 2013 reeds een aflossingsvrije hypotheek had moet je dan met nee beantwoorden.

Het verschuiven kun je zo doen dat jij of je partner 40 euro moet betalen. Dan vervalt die betaling, want onder de 41 euro hoef je niets te betalen ;). Dus een voordeel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O ja, daar schuiven met de aftrek eigen woning. Je hebt een bedrag aan aftrek vanwege rente etc. Die aftrek mag je naar keuze over de partners verdelen. Daarmee verlaag je het fiscale inkomen en dus ook de inkomstenbelasting je moet betalen. Omdat je bij een hogere inkomen vaak meer belasting per verdiende euro betaalt, is het vaak voordelig om zo veel mogelijk van het hoogste inkomen at te trekken. Maar daarbij is het, wat sport_life ook aangeeft, ook handig om bij een van beide partners het bedrag aan te betalen belastingen met op 41 euro te krijgen, omdat je zulke 'kleine' bedragen niet hoeft te betalen.

Dus gewoon een beetje spelen en schuiven en je ziet vanzelf in het programma hoeveel je moet betalen of terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
* Hypotheekrenteaftrek: afhankelijk van je geschiedenis kan er een stuk "oud regime 2012" inzitten.
Pak je aangifte van vorig jaar erbij en neem het op dezelfde manier over. Alleen de bedragen moet je veranderen n.a.v. je jaaroverzicht (voor zover deze niet al voor-ingevuld zijn).

* Verdelen: je kunt schuiven met sommige aftrekposten (meest notoir: saldo eigen woning en aftrek giften). Die kun je neerleggen bij de partner die het hoogste tarief betaalt. Als er niet zoveel tariefverschil tussen de partners is, is de "41 euro afronding" je beste uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
Dank voor alle reacties! Volgens mij heb ik het duidelijk. Excuses dat het geen hoogdravende vragen zijn, maar ik wil het gewoon goed doen.

Nog een kleine aanvullende vraag. Voor 2019 heb ik voor praktische redenen eergisteren uitstel (tot september) gevraagd. In mijn omgeving zie ik 'Uw aanvraag voor uitstel van uw aangifte is ontvangen. Meestal krijgt u binnen 15 werkdagen bericht van ons.' Betekent dit nu dat mijn verzoek eerst gehonoreerd moet worden, of heb ik sowieso uitstel tot 1 september?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Let ook even goed op, als het goed is heb je een hypotheek overzicht gehad van je Hypotheek. Daar staan een aantal gegevens op welke op de site al zijn ingevuld. Echter moet je ook kijken naar de ingangsdatum. Het maak nogal wat uit of het voor 2012 is of niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fw10 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:06:
Dank voor alle reacties! Volgens mij heb ik het duidelijk. Excuses dat het geen hoogdravende vragen zijn, maar ik wil het gewoon goed doen.

Nog een kleine aanvullende vraag. Voor 2019 heb ik voor praktische redenen eergisteren uitstel (tot september) gevraagd. In mijn omgeving zie ik 'Uw aanvraag voor uitstel van uw aangifte is ontvangen. Meestal krijgt u binnen 15 werkdagen bericht van ons.' Betekent dit nu dat mijn verzoek eerst gehonoreerd moet worden, of heb ik sowieso uitstel tot 1 september?
Excuses zijn helemaal niet nodig, een forum is toch voor het vragen van dingen die jij niet weet en anderen misschien wel? :)

Formeel moet je verzoek eerst gehonoreerd worden, maar in de praktijk is dat volgens mij puur een formaliteit. Je kunt er dus eigenlijk wel vanuit gaan dat je uitstel krijgt. Maar volgens mij hebben ze het daar momenteel erg druk, dus grote kans dat je ook pas laat een reactie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fw10
Wim-Bart schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:29:
Let ook even goed op, als het goed is heb je een hypotheek overzicht gehad van je Hypotheek. Daar staan een aantal gegevens op welke op de site al zijn ingevuld. Echter moet je ook kijken naar de ingangsdatum. Het maak nogal wat uit of het voor 2012 is of niet.
Deze staan goed. De ingangsdatum stond niet ingevuld, maar deze heb ik op de ingangsdatum (in 2017) gezet.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:33:
[...]

Excuses zijn helemaal niet nodig, een forum is toch voor het vragen van dingen die jij niet weet en anderen misschien wel? :)

Formeel moet je verzoek eerst gehonoreerd worden, maar in de praktijk is dat volgens mij puur een formaliteit. Je kunt er dus eigenlijk wel vanuit gaan dat je uitstel krijgt. Maar volgens mij hebben ze het daar momenteel erg druk, dus grote kans dat je ook pas laat een reactie krijgt.
Thanks! Dan ga ik er vanuit dat dit goedgekeurd wordt. Ik zie in mijn omgeving ook al 1 september staan (ipv 1 mei).

[ Voor 40% gewijzigd door fw10 op 15-04-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

fw10 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:36:
[...]

Deze staan goed. De ingangsdatum stond niet ingevuld, maar deze heb ik op de ingangsdatum (in 2017) gezet.

[...]

Thanks! Dan ga ik er vanuit dat dit goedgekeurd wordt. Ik zie in mijn omgeving ook al 1 september staan (ipv 1 mei).
Klopt, ik ging daar ook bijna de fout in vorig jaar over 2018. In 2018 had ik hypotheek overgesloten naar nieuwe vorm, aflossingsvrij -> annuïteiten in verband met scheiding. Ondanks dat het een nieuwe hypotheek is, zag ik op mijn ingangsdatum nog de oude staan en zelfs de nummers zijn het zelfde gebleven. Alleen zijn twee lening delen nu opeens 40 jaar in plaats van 30 :D
Volgens mij moet je het ook ingeven zodat ze zien of je de waarheid spreekt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1