Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
Mijn vraag:
Ik ben samen met mijn vrouw bezig met de bouw van een nieuwbouwhuis. De bouw is recent begonnen, we hebben nu nog de mogelijkheid om de laatste zaken aan te passen m.b.t loze leidingen etc. Dit is wel gelimiteerd tot de muren, we kunnen geen zaken meer aanbrengen op het plafond (deze zijn reeds in productie, extra punten aanleggen is daar heel duur). We willen graag een toekomstbestendige thuisnetwerk, met zeer snel bedraad internet en stabiele (en relatief snelle) wifi in de gehele woning.

k heb zelf al wat onderzoek gedaan (met name op dit forum), maar blijf toch een amateur met wat google skills. Ik wil daarom vragen of ik in de juiste richting zit en of dat jullie mee kunnen denken.

Situatie:
De woning is 2,5e verdieping (deels split-level). De verdiepingsvloeren zijn breedplaatvloeren, binnenmuren 7cm kalkzandsteen (muv de badkamer, daar is het 10)
Indeling van de woning:
- BG: (krappe) meterkast + woonkamer + keuken
- 1e verdieping: 2 slaapkamers + badkamer
- 1,5e verdieping: hoofdslaapkamer
- 2e verdieping: 1 slaapkamer + klein thuiskantoor + badkamer

Tot slot is er een glasvezel beschikbaar, we gaan KPN hierop aansluiten.

Eisen aan verbinding in huis (op dit moment)
- Wifi dekking in gehele woning, hoofdzakelijk voor mobiel gebruik, tablet en laptop (zelden/nooit online gaming). Als je door het huis loopt, pakt je device idealiter het beste signaal en blijft deze niet verbonden met het eerste signaal waarmee connectie is gemaakt.
- Wifi dekking geschikt voor Sonos-systeem in meerdere ruimtes (bijv. slaapkamer, badkamer, woonkamer meerdere systemen, thuiskantoor)
- Idealiter wifi-connectie in de tuin
- Bedraad internet snel genoeg voor mediastreaming vanaf een NAS, KPN iTV (4K).
- 1x per jaar LAN-party met oude games ☺ (Age of Empires II etc)

Aan te sluiten hardware (wifi)
- 4 mobiele telefoons
- 3 tablets
- 4 laptops
- 3x Sonos One (2x BG, 1x badkamer 1V)

Aan te sluiten hardware (bedraad)
- 2x KPN internet TV (1x BG, 1x hoofdslaapkamer)
- Apple TV (BG)
- Sonos Beam (BG)
- 2x TV (1x BG, 1x hoofdslaapkamer)
- NAS (nog aan te schaffen, vermoedelijk een Synology met 2 slots) → Meterkast?
- Printer (thuiskantoor)
- Docking station (thuiskantoor)
- Philips Hue bridge
- Thuisalarm hub

Huidige bedachte opzet:
Wandcontactdoos (alles uitgevoerd in Cat6a):
- 4x woonkamer bij tv-meubel (TV, KPN TV, Apple TV en Sonos Beam)
- 2x in hoofdslaapkamer (tv, KPN tv)
- 2x in thuiskantoor (printer – docking station)
RJ-45 aansluiting op wand, op ong. 220cm hoogte (t.b.v. PoE-AP):
- 1x overloop 1e verdieping
- 1x overloop 2e verdieping
Loze leidingen (nu geen behoefte om aan te sluiten, mogelijk wel in de toekomst):
- De drie overige slaapkamers.

Aan te schaffen hardware
- 3x UniFi AP-AC Lite
o Plaatsen in meterkast (BG), op overloop 1V, op overloop 2V
- 1x Unifi switch (8 poorten, 60W)
- 1x Unifi switch (8 poorten, no PoE)

Installatie:
- Experiabox (wifi uitgeschakeld)
o Poort 1: Unifi Switch PoE → Patchpaneel (8 poorten)→
• 3x Unifi AP-AC Lite
• 4x woonkamer
o Poort 2: Unifi Switch → Patchpaneel (8 poorten) →
• 2x hoofdslaapkamer
• 2x thuiskantoor
• 1x Philips Hue bridge
• 1x hub thuisalarm
• 1x NAS (mogelijk Synology)

Tot slot wil ik nog twee zaken meegeven:
- De meterkast is vrij krap; een kleine serverkast ophangen gaat niet passen.
- We voorzien geen uitbreiding met PoE camera’s.

Specifieke vragen:
- Zit ik met deze opstelling in de juiste richting?
- Is een Unifi AP-AC Lite sterk genoeg om ook in de tuin wifi te hebben?
o De meterkast is ongeveer 5/6 meter verwijderd van de achtergevel (HSB, aluminium schuifpui, HR++ glas)
- Zie ik zaken over het hoofd?

Veel dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:34
prima plan...

vergeet ook geen utp bij garage/tuinhuis klaar te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom alles in de meterkast willen plaatsen? Je kunt ook op een punt boven, waar bijvoorbeeld een schacht in de buurt is, een 10" kastje ophangen om daar je spullen in te herbergen. Zo kun je vanaf het modem met UTP naar die plaats en daarna met andere kabels weer retour en verder de woning in.

Mijn modem hangt beneden. Er gaan 4 kabels van beneden naar zolder, 1 voor het modem naar de router, 1 terug voor het AP en de andere 2 zijn voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23

lier

MikroTik nerd

De Unifi schotels zijn geoptimalizeerd om aan het plafond te hangen. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je daar rekening mee hebt gehouden? Want dat is bepalend voor de dekking binnenshuis. Als alternatief zou je nog naar de InWall's kunnen kijken. Een accesspoint in de meterkast is nooit een goede optie. Idealiter heb je een "line-of-sight" tussen je device en je accesspoint.

Of je hiermee ook voldoende dekking buitenshuis hebt is koffiedik kijken. Persoonlijk zou ik (heb ik ;) ) altijd voor een accesspoint buiten kiezen als je goede WiFi dekking wilt hebben in de tuin.

Tot slot zou ik een USG overwegen en de Experiabox achterwege laten. Zodat je alles via een omgeving kan beheren.

O ja...de controller kan je tzt mooi in een Docker container op je NAS draaien. Zorg dus dat Docker ondersteund wordt! Scheelt ook weer een cloudkey.

Waarom Unifi?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elroy910
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 11:32
Goed te lezen dat je er al zo over nagedacht hebt. Is leuk voor in de toekomst als je inderdaad later bedenkt om ergens bijv. een Camera op te hangen of een AP. Daarnaast is het inderdaad altijd leuk om UTP naar een tuinhuisje of garage te leggen.

Daarnaast mocht je al nadenken over IP-camera's aan de gevel, laat dit gelijk realiseren, evenals bijv. je knoppen voor je zonnewering.... Of stroom voor een buitenlamp aan de gevel etc. Dan kan dit verwerkt worden in de spouw bijvoorbeeld.

Los van deze situatie zou ik bijv. ook nadenken over loze leidingen voor toekomstige zonnepanelen, al heb je een nieuwbouw huis en is de kans groot dat ze er al op liggen. (ik lees, maar verbeter mij, dat zonnepanelen op een aparte groep in de meterkast moeten, vandaar de loze leiding). Daarnaast weet ik ook niet of je een CV-ketel op gas hebt, maar mocht je die hebben dan zou ik ook hier een loze leiding naar toeleggen. Mijn gevoel zegt me dat die nog wel eens op bijv. een eigen groep gaan komen te staan i.v.m. het vermogen.

(Je merkt al dat ik bovenstaande dingen dus niet allemaal heb kunnen doen, doe er je voordeel mee :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

lier schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:23:
De Unifi schotels zijn geoptimalizeerd om aan het plafond te hangen. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je daar rekening mee hebt gehouden? Want dat is bepalend voor de dekking binnenshuis. Als alternatief zou je nog naar de InWall's kunnen kijken. Een accesspoint in de meterkast is nooit een goede optie. Idealiter heb je een "line-of-sight" tussen je device en je accesspoint.

Of je hiermee ook voldoende dekking buitenshuis hebt is koffiedik kijken. Persoonlijk zou ik (heb ik ;) ) altijd voor een accesspoint buiten kiezen als je goede WiFi dekking wilt hebben in de tuin.

Tot slot zou ik een USG overwegen en de Experiabox achterwege laten. Zodat je alles via een omgeving kan beheren.

O ja...de controller kan je tzt mooi in een Docker container op je NAS draaien. Zorg dus dat Docker ondersteund wordt! Scheelt ook weer een cloudkey.

Waarom Unifi?
Waarom Unifi: Omdat het gewoon retestabiel is en makkelijk op te zetten en goed bereik.

Qua huis klinkt het vergelijkbaar.

Ik heb een AC-Pro en een AC-Lite en qua bereik doen ze gewoon hetzelfde. Met de meeste apparaten zul je geen snelheidsverschil ervaren en met jouw gebruik al helemaal niet.

Met de Lite haal ik mijn max Ziggo snelheid van 250 Mbit/s ook gewoon.

Ik heb er gewoon 1 neergelegd in het TV meubel beneden, dus in feite naar boven gericht.
Ik heb bereik in het grootste deel van mijn achtertuin.
Daarnaast heb ik op de 2e verdieping er 1.

Op die manier heb ik met hetzelfde type vloer bereik door het hele huis

De controller heb je eigenlijk niet nodig om het draaiende te houden. 1 keer instellen op een PC en klaar, de controller kan weer uit.

Het kan leuk zijn om het te draaien, maar zonder is je wifi niet slechter.

Met de voorgestelde oplossing van 3x de AC-Lite zit je echt helemaal goed!

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 15-04-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23

lier

MikroTik nerd

Hann1BaL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:58:
Waarom Unifi: Omdat het gewoon retestabiel is en makkelijk op te zetten en goed bereik.
Prima dat jij dat vindt...ik wil het van de TS horen. En ook voor Unifi geldt...het werkt (bijna gelijk) out-of-the-box, maar het verdient een hoop tweaking en tuning om het echt te laten werken. Qua stabiliteit heb ik een iets meer genuanceerde mening.
Maar dat is geen garantie voor de TS.
Denk ik ook (afgezien van buiten en afgezien van de locatie van de accesspoint beneden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:15
[...]

Ik heb een AC-Pro en een AC-Lite en qua bereik doen ze gewoon hetzelfde. Met de meeste apparaten zul je geen snelheidsverschil ervaren en met jouw gebruik al helemaal niet.

Met de Lite haal ik mijn max Ziggo snelheid van 250 Mbit/s ook gewoon.

Ik heb er gewoon 1 neergelegd in het TV meubel beneden, dus in feite naar boven gericht.
Ik heb bereik in het grootste deel van mijn achtertuin.
Daarnaast heb ik op de 2e verdieping er 1.

Op die manier heb ik met hetzelfde type vloer bereik door het hele huis

De controller heb je eigenlijk niet nodig om het draaiende te houden. 1 keer instellen op een PC en klaar, de controller kan weer uit.

Je kan alleen geen gastportaal draaien zonder cloudkey;

en afhankelijk van je muren/glas; zodra ik de ramen en deuren dichtdoe heb ik in de de tuin geen wifi meer.
Ik zou dus enkele loze leiding naar buiten toe laten aanbrengen; zowel voor een outdoor AP als voor toekomstige camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Len020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:07:
[...]

Je kan alleen geen gastportaal draaien zonder cloudkey;

en afhankelijk van je muren/glas; zodra ik de ramen en deuren dichtdoe heb ik in de de tuin geen wifi meer.
Ik zou dus enkele loze leiding naar buiten toe laten aanbrengen; zowel voor een outdoor AP als voor toekomstige camera's
Voor die ene keer per jaar een LAN, draai je een computer met de controller en stel je het gastenportaal in, indien nodig. Dan heb je dat ook weer opgelost.

Uiteraard afhankelijk van tuingrootte en dergelijk ben ik met je eens dat meer loze leidingen altijd een goed idee is.
(De AC-Pro kun je ook buiten hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouquetin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:19
Allereerst veel dank voor de reacties _/-\o_
ijske schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:35:
vergeet ook geen utp bij garage/tuinhuis klaar te leggen
Dank. Inrichting tuin is nog niet bekend, maar heb wel een extra loze leiding laten aanleggen zodat ik deze draad in de toekomst altijd nog kan trekken.
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:37:
Waarom alles in de meterkast willen plaatsen? Je kunt ook op een punt boven, waar bijvoorbeeld een schacht in de buurt is, een 10" kastje ophangen om daar je spullen in te herbergen.
Is in ons ontwerp geen optie m.b.t. aan een schacht, die lopen op beide verdiepingen door de badkamers heen. Enige optie zou zijn dit bijvoorbeeld in het thuiskantoor te doen, maar aangezien glasvezel binnenkomt in de meterkast lijkt me dat niet handig. Ik plaat 3-4 plankjes boven elkaar (met genoeg ruimte er tussen, en dan moet het volgens mij prima passen. Genoeg inspiratie gezien in het topic over nette netwerkoplossingen.
lier schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:23:
De Unifi schotels zijn geoptimalizeerd om aan het plafond te hangen. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je daar rekening mee hebt gehouden? (...) Als alternatief zou je nog naar de InWall's kunnen kijken. Een accesspoint in de meterkast is nooit een goede optie. Idealiter heb je een "line-of-sight" tussen je device en je accesspoint.

Waarom Unifi?
Veel vragen, ik ga ze stuk voor stuk af:
- Plafond: ik dacht aan bevestiging hoog aan de muur omdat het niet meer lukte goede plafondpunten te creëren. Mocht dit tegenvallen kan ik ze altijd nog verplaatsen met klein zichtbaar kabeltje.
- InWalls: mijn vrouw heeft een (visuele) voorkeur voor de schotels i.p.v. de vierkantje boxjes.
- Meterkast: dank, niet aan gedacht. Is verplaatst naar het midden van de woonkamer
- USG: zit ik over te twijfelen, maar ik ben (nog) niet overtuigd van de toegevoegde waarde op dit moment. Ik ben niet van plan het hele netwerk continu te monitoren. Waarom moet ik een USG nemen ipv Experiabox? Security features? Makkelijker VPN opzetten? Andere zaken die ik niet weet maar wel zou moeten weten?
- Is een controller een must, na installatie en goede afstelling? En zijn er alternatieven? Ik heb ook de CloudKey gezien, en gevonden dat je het ook op een Raspberry PI kan draaien (incl. zeer uitgebreide stap-voor-stap-handleiding hoe dit precies te doen)
- Waarom Unifi: als ik het forum en reviews lees, heb je eigenlijk na het goed instellen nooit gedonder en een zeer goed werkend systeem. Daarnaast is goed schaalbaar (bijvoorbeeld extra punt in de tuin). Tot slot heb ik enkele mensen in mijn directe omgeving die ontzettend tevreden zijn over Unifi.
elroy910 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:53:
Goed te lezen dat je er al zo over nagedacht hebt. Is leuk voor in de toekomst als je inderdaad later bedenkt om ergens bijv. een Camera op te hangen of een AP. Daarnaast is het inderdaad altijd leuk om UTP naar een tuinhuisje of garage te leggen.

Daarnaast mocht je al nadenken over IP-camera's aan de gevel, laat dit gelijk realiseren, evenals bijv. je knoppen voor je zonnewering.... Of stroom voor een buitenlamp aan de gevel etc. Dan kan dit verwerkt worden in de spouw bijvoorbeeld.

Los van deze situatie zou ik bijv. ook nadenken over loze leidingen voor toekomstige zonnepanelen, al heb je een nieuwbouw huis en is de kans groot dat ze er al op liggen. (ik lees, maar verbeter mij, dat zonnepanelen op een aparte groep in de meterkast moeten, vandaar de loze leiding). Daarnaast weet ik ook niet of je een CV-ketel op gas hebt, maar mocht je die hebben dan zou ik ook hier een loze leiding naar toeleggen. Mijn gevoel zegt me dat die nog wel eens op bijv. een eigen groep gaan komen te staan i.v.m. het vermogen.

(Je merkt al dat ik bovenstaande dingen dus niet allemaal heb kunnen doen, doe er je voordeel mee :) )
Dank voor de verschillende tips, grootste deel hierboven al benoemd en de tips over de niet-netwerkzaken ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
(...) De controller heb je eigenlijk niet nodig om het draaiende te houden. 1 keer instellen op een PC en klaar, de controller kan weer uit.

(...)
Punt komt eerder terug. Ik ben hier gewoon nog niet uit. Ik sta open voor een controller op NAS, RaspberryPI of cloudkey, maar weet (op dit moment) nog niet waarom ik dit wel of niet zou moeten doen.
Pagina: 1