Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Unbrick DS209+, Putty niet leesbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 17:02
Mijn vraag:

Ik ben een poging aan het doen om mijn DS209+ die gebricked is door foutieve softmod opnieuw tot leven te wekken. Ik heb de serial verbinding in orde maar ik krijg enkel vreemde karakters uit Putty.
Ik heb alle mogelijke baudrates al doorlopen maar met geen enkele krijg ik de juiste output.

Wat kan er nog mis zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Putty 0.73
Geprobeerd op een Win10 Pro met USB to serial converter en op een WinXP met vaste com-poort, beide met hetzelfde resultaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik vind overal dat de oorzaak de baudrate is maar ik heb alle gangbare baudrates al geprobeerd.

Hieronder de instellingen in Putty:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOMtAVumG7sqeEZWvcx7MVYAgUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXND7SB2OnYTm5ZDvNCzKygR.jpg?f=user_large

En hieronder de output:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxisbZ4gXyCFXJrv5crXzBswzlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjurfVjzcMgsRd11Xq2BuPK6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Huff002 op 14-04-2020 21:09 ]

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Flow control hoort uit (maar dat lost het waarschijnlijk niet op)

Aarde verbonden? Een fatsoenlijke connectie gemaakt?

Test je kabel ook even door rx/tx met elkaar te verbinden en wat in je terminal te tikken.

• Huff002
Flow control aan of uit maakt geen verschil.

De aarde is verbonden.
Omdat ik twijfelde over de USB omvormer heb ik mijn oude laptop met COM onboard ook geprobeerd.

De TX/RX test lukt, ik krijg netjes mijn commando's terug te zien.

Wat bedoel je juist met een "fatsoenlijke" connectie?
Er is toch enkel ground, TX en RX nodig?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Je moet geen usb rs232 kabel hebben, maar een usb uart (3.3v) kabel of module... de spanningsniveaus zijn anders en de signalen omgekeerd.
https://www.elektor.nl/ft...32r-3v3-usb-to-uart-cable
Zoiets, maar deze is absurd duur, maar wel wat je zoekt.
Ftdi heeft meestal de voorkeur, prolific heb ik niet zulke beste ervaringen mee

[ Voor 4% gewijzigd door nick_haak op 15-04-2020 08:07 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Huff002 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:51:
Wat bedoel je juist met een "fatsoenlijke" connectie?
Er is toch enkel ground, TX en RX nodig?
Zeker. Soms moet je echter solderen, en persoonlijk heb ik vrij matige soldeerskills :+

Maar naar aanleiding van de opmerking over de COM-poort (en de poster boven bij): is je USB-kabel wel 3.3 V LVTTL? Zo nee, dan is dat inderdaad je probleem. Fingers crossed dat je de UART niet opgeblazen hebt (RS232 heeft een veel hoger voltage) en even een juiste kabel scoren.

https://www.tinytronics.n...l-port-adapter-with-cable

Onder Linux maakt het niet zoveel uit of je nu 'Prolific', CH34X of 'FTDI' gebruikt. Die dingen kosten €2 verzonden uit China, dus betaal er vooral niet teveel voor als je in Nederland koopt.

De Prolific-kabel op die site is nog goedkoper, maar zoals @nick_haak opmerkt is de Prolific driver onder Windows mogelijk wat kieskeuriger (lees: Prolifci/FTDI is bijna altijd counterfeit en dat werkt regelmatig niet lekker met de officiële drivers).
nick_haak schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:06:
Zoiets, maar deze is absurd duur, maar wel wat je zoekt.
Ftdi heeft meestal de voorkeur, prolific heb ik niet zulke beste ervaringen mee
Nouja, als het een echte FTDI is dan valt de prijs wel mee, die kosten inderdaad twee tientjes.

Probleem is dat 999/1000 FTDI/Prolific van een niet-distributeur Chinese namaak is, en dan is €20 ongeveer tien keer te duur.

• Huff002
Mijn soldeerskills zijn wel ok en ik heb zo ook toegepast 😎

De USB omvormer die ik nog had was een Rosslare MD-24U, geen UART dus.
Dan is het idd maar te hopen dat ik de UART poort niet opgeblazen heb (zeker omdat ik ook al een 'echte' com-poort geprobeerd heb).
Kan ik de UART poort nameten voordat ik de moeite doe om een andere kabel te zoeken?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Meten wordt lastig, je krijgt nog data binnen, dat is hoopvol.
De tx pin vanaf je pc, naar de rx van de nas zou een klap gekregen kunnen hebben, dit moet je denk ik in praktijk gaan ervaren.
@Thralas mooi uitgebreid verhaal, klopt helemaal, maar omdat de ts gebruik maakt van Windows ben ik bewust niet over Linux drivers begonnen, en zeker het verhaal over de goedkope namaak is een dingetje... Maar een originele ftdi kabel kan wel duur zijn, maar qua componenten hoeft dat echt niet zo hoog te liggen hoor, genoeg fabrikanten die zelf iets dergelijks maken met originele onderdelen

• Huff002
Ik wil nog even laten weten dat ik mijn DS209+ vervangen heb door een RS812+ die op mijn werk stof stond te vangen.
Schijven omgezet, migratie gedaan en alles is terug up and running (backup zelfs niet nodig gehad).

Nu kan ik beginnen aan wat mijn oorspronkelijke doel was => openHAB

Bedankt voor het meedenken @nick_haak & @Thralas
Pagina: 1