Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024
Hoi,

Ik heb een Synology DS214Play met 2 HDD's er in, deze HDD's zijn al een paar jaar oud en 1 daarvan heeft al geruime maanden bad sectors, nou geeft de Synology nu ook flink wat waarschuwingen en ben ik eindelijk op het punt gekomen om de HDD's te gaan vervangen. Ik zie er een beetje tegenop omdat ik niet precies weet hoe het zal gaan verlopen, ik heb geprobeerd om op internet en op het Tweakers forum te zoeken welke stappen je moet ondernemen om al je HDD's te vervangen, maar dit kan ik nergens echt vinden, overal vervangen ze slechts 1 HDD of breiden ze de storage pool uit.

Het gaat om 2 HDD's die momenteel in RAID 1 draaien, waarvan 1 HDD nog goed is en 1 HDD kuren vertoond. Ik heb 2 nieuwe HDD's besteld, welke morgen binnen zullen komen en deze wil ik allebei zo snel mogelijk in de Synology hebben. Nou heb ik wel gelezen dat je 1 HDD kan vervangen en dat de Storage pool kan herstellen naar RAID 1 waardoor de Synology alle gegevens gaat overzetten.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit zal gaan werken? Mijn idee is om 1 HDD (degene die kuren vertoond uiteraard) te vervangen met 1 nieuwe HDD, dan de storage pool in RAID 1 te herstellen en als de Synology klaar is om de andere oude HDD te vervangen met de tweede nieuwe en opnieuw de storage pool te herstellen in RAID 1.

Zal dit werken, doe ik hier iets fout of is er misschien een makkelijkere manier? Ik ben een beetje bang om alle bestanden te verliezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:34
In alle gevallen is het verstandig om een backup te hebben van je belangrijkste bestanden op ander apparaat dan je Synology voordat je iets gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mike1718 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:30:
Hoi,

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit zal gaan werken? Mijn idee is om 1 HDD (degene die kuren vertoond uiteraard) te vervangen met 1 nieuwe HDD, dan de storage pool in RAID 1 te herstellen en als de Synology klaar is om de andere oude HDD te vervangen met de tweede nieuwe en opnieuw de storage pool te herstellen in RAID 1.
Ik heb een tijdje geleden 8 HDD's in mijn Synology op die manier vervangen. Gewoon disk eruit, nieuwe disk erin, rebuild, next. Duurt wel erg lang maar waarom zou je haasten?
Zal dit werken, doe ik hier iets fout of is er misschien een makkelijkere manier? Ik ben een beetje bang om alle bestanden te verliezen namelijk.
Wat kan er fout gaan? Je hebt toch een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
als je nu bang bent voor verlies van bestanden, dan heb je ergens in je plannen een fout gemaakt. Een NAS moet je natuurlijk ook backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:34
downtime schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:42:
gysman11 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:47:
als je nu bang bent voor verlies van bestanden, dan heb je ergens in je plannen een fout gemaakt. Een NAS moet je natuurlijk ook backuppen.
Zoals ik het lees staan de belangrijke bestanden nog maar op 1 disk (de andere disk van het RAID 1 set heeft bad sectors). Als tijdens het vervangen de goede disk stuk gaat, de stroom uitvalt, de Synology kapot gaat, de goede disk valt, etc etc, dan heb je mogelijk niks meer.
Ik persoonlijk zou de belangrijkste bestanden van de Synology eerst naar een ander apparaat kopiëren en pas daarna aan het wisselen van harde schijven in de NAS gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1718
downtime schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb een tijdje geleden 8 HDD's in mijn Synology op die manier vervangen. Gewoon disk eruit, nieuwe disk erin, rebuild, next. Duurt wel erg lang maar waarom zou je haasten?

[...]

Dankjewel voor je reactie, ik heb verder geen haast, ik las dat het een halve dag tot een dag kan duren voordat 1 HDD volledig klaar is in de pool, het klinkt alleen omslachtig en ik was benieuwd of het op deze manier wel goed zal gaan.

Ik ga alles ook nog wel opslaan op een externe HDD, gezien de reacties hier lijkt mij dat wel beter.. zekerheid voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Het lijkt erop dat je geen back-up hebt van de data, anders zou je niet heel bang moeten zijn voor de 'vervangings'operatie van je NAS disken.

Het stappenplan dat ik zelf zou hanteren in jouw situatie is de volgende:

1. schrijf de serienummers op die je in disk management op de NAS ziet, en schrijf op welk serienummer bij de 'disk met fouten' en welke bij de 'disk zonder fouten' hoort.
2. doe een shutdown van je NAS
3. haal de 'disk met fouten' eruit, en controleer of je de goede hebt door het serienummer te vergelijken met het nummer dat je opgeschreven hebt.
4. controleer dat je NIEUWE disk exact hetzelfde type is, of zo niet, zeker GROTER is qua opslag dan je 'disk met fouten' want je kan geen KLEINERE disk als vervanging bij een rebuild gebruiken.
5. stop de nieuwe disk in je NAS (samen met je niet aangeraake 'disk zonder fouten'
6. start de NAS op, wees geduldigm kan langer duren dan normaal, en log in via web interface als hij draait, nu kan je als het goed is je raid groep rebuilden gebruikmakend van je nieuwe disk.
7. als dit klaar is, zou ik minimaal 1 'long' smart test van je nieuwe disk laten doen en "ok" resultaat afwachten.
8. als dit gebeurd is en je hebt vertrouwen in je nieuwe disk, kan de boel weer uitzetten
9. haal nu de 'disk zonder fouten' eruit, en stop daar de volgende nieuwe disk in
10. zet de nas weer aan en laat weer een rebuild van je raid groep op de nieuwe (nog) lege disk doen.

In geval van onverwachtte scenarios in stap 6 tot en met 8 kan je de boel eventueel uitzetten, de nieuwe disk er uit halen en de 'disk met fouten' weer terug inbouwen om terug te komen in de orrspronkelijke situatie.

ninja edit: Het rebuilden kan voor (bijvoorbeeld) een 4TB disk inderdaad makkelijk 8-10uur duren, en de long smart test mogelijk ook 8 uur, grotere disken zijn evenredig langer in mijn ervaring....

[ Voor 5% gewijzigd door AzertyNL op 14-04-2020 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike1718
TheByteBoy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:55:

Zoals ik het lees staan de belangrijke bestanden nog maar op 1 disk (de andere disk van het RAID 1 set heeft bad sectors). Als tijdens het vervangen de goede disk stuk gaat, de stroom uitvalt, de Synology kapot gaat, de goede disk valt, etc etc, dan heb je mogelijk niks meer.
Ik persoonlijk zou de belangrijkste bestanden van de Synology eerst naar een ander apparaat kopiëren en pas daarna aan het wisselen van harde schijven in de NAS gaan beginnen.
De tweede HDD draait nog wel, alleen ben ik bang dat hier inderdaad niet alles meer bereikbaar is vanwege de vele bad sectors, dus eigenlijk heb ik het te lang uitgesteld ja. Bedankt voor je tip, ik begin nu eerst een backup op een externe schijf om problemen voor te zijn
AzertyNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
Het lijkt erop dat je geen back-up hebt van de data, anders zou je niet heel bang moeten zijn voor de 'vervangings'operatie van je NAS disken.

Het stappenplan dat ik zelf zou hanteren in jouw situatie is de volgende:

1. schrijf de serienummers op die je in disk management op de NAS ziet, en schrijf op welk serienummer bij de 'disk met fouten' en welke bij de 'disk zonder fouten' hoort.
2. doe een shutdown van je NAS
3. haal de 'disk met fouten' eruit, en controleer of je de goede hebt door het serienummer te vergelijken met het nummer dat je opgeschreven hebt.
4. controleer dat je NIEUWE disk exact hetzelfde type is, of zo niet, zeker GROTER is qua opslag dan je 'disk met fouten' want je kan geen KLEINERE disk als vervanging bij een rebuild gebruiken.
5. stop de nieuwe disk in je NAS (samen met je niet aangeraake 'disk zonder fouten'
6. start de NAS op, wees geduldigm kan langer duren dan normaal, en log in via web interface als hij draait, nu kan je als het goed is je raid groep rebuilden gebruikmakend van je nieuwe disk.
7. als dit klaar is, zou ik minimaal 1 'long' smart test van je nieuwe disk laten doen en "ok" resultaat afwachten.
8. als dit gebeurd is en je hebt vertrouwen in je nieuwe disk, kan de boel weer uitzetten
9. haal nu de 'disk zonder fouten' eruit, en stop daar de volgende nieuwe disk in
10. zet de nas weer aan en laat weer een rebuild van je raid groep op de nieuwe (nog) lege disk doen.

In geval van onverwachtte scenarios in stap 6 tot en met 8 kan je de boel eventueel uitzetten, de nieuwe disk er uit halen en de 'disk met fouten' weer terug inbouwen om terug te komen in de orrspronkelijke situatie.

ninja edit: Het rebuilden kan voor (bijvoorbeeld) een 4TB disk inderdaad makkelijk 8-10uur duren, en de long smart test mogelijk ook 8 uur, grotere disken zijn evenredig langer in mijn ervaring....
Dankjewel voor de uitgebreide lijst! Een aantal stappen zou ik zelf nooit op komen maar zijn wel heel handig! De backup naar een externe schijf ga ik nu aan beginnen en morgen de 2 nieuwe schijven met deze stappen voorzichtig vervangen :)
Pagina: 1