Harde schijf met of zonder voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Age.
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-10-2021
Beste allemaal,

Mijn zus heeft een al wat oudere laptop (asus k50IJ ), en harde schijf (s2 portable 640gb samsung).
Tijdje terug stopte de laptop ermee om de harde schijf uit te lezen, nu heb ik de schijf aan een andere laptop gehangen om te kijken of die het wel deed en ja dat werkte, maar met moeite, door het usb kabeltje in een precieze houding te houden en daarna niet meer te bewegen.. Op de asus die van mijn zus is is het mij een keer gelukt om de schijf te lezen, sindsdien geen succesvolle poging meer..

Op het moment dat je de schijf d.m.v. een kabel verbond hoorde je de schijf opstarten en meteen weer stoppen, tenzij je geluk had..
Ik heb het idee dat de schijf niet genoeg stroom krijgt om op te starten, apart wel aangezien op de andere laptops die ik geprobeerd hebt hetzelfde probleem zich voordoet?

In mijn optiek is dus de schijf het probleem.

Daarom ben ik aan het kijken naar een nieuwe (voor haar) maar vraag mij hierbij af, omdat de asus laptop van mijn zus al wat ouder is, of het handig is om er een te nemen met eigen voeding zodat de schijf zonder problemen zelf kan opstarten.. Ik ben op tweakers twee termen tegen gekomen namelijk; netvoeding en (USB-)bus powered maar kom er niet uit wat deze precies inhouden.

Zou iemand mij kunnen helpen met de mogelijke oorzaak van het niet functioneren van de harde schijf.
En de vraag of bij een oude laptop (die misschien minder stroom levert) een harde schijf met eigen voeding beter werkt.
En dan als laatste het verschil tussen netvoeding en bus powered.

Een hele waslijst denk ik zo, dit is mijn eerste keer op het forum dus vergeef me als ik ergens onvolledig ben geweest of het format niet gevolgd heb O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, die schijf is dan ook al 10 jaar oud. Kan best dat die gewoon kapot is. Je kunt er moeite in steken, maar als er verder niets belangrijks op staat, zou ik dat niet doen. Het kost behoorlijk wat moeite, terwijl een nieuwe externe HDD 4,5 tientje kost, en dan heb je bijna dubbel zoveel opslag.

Dan naar je vragen.
Age. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:09:
Ik heb het idee dat de schijf niet genoeg stroom krijgt om op te starten, apart wel aangezien op de andere laptops die ik geprobeerd hebt hetzelfde probleem zich voordoet?
Als het kabeltje of de connector van de harddisk gaar is kan dat. Dat eerste heb je neem ik aan al uitgesloten door een ander kabeltje te gebruiken?
In mijn optiek is dus de schijf het probleem.
Yup, dat kan. De USB aansluiting van de laptop kan natuurlijk ook kapot zijn, maar uit je verhaal maak ik op dat hij het aan jouw laptop ook niet doet.
Daarom ben ik aan het kijken naar een nieuwe (voor haar) maar vraag mij hierbij af, omdat de asus laptop van mijn zus al wat ouder is, of het handig is om er een te nemen met eigen voeding zodat de schijf zonder problemen zelf kan opstarten..
Dat ligt helemaal aan je gebruik. Zonder eigen stroomkabel is wel net zo gemakkelijk, omdat je, juist, geen stroomkabel hoeft aan te sluiten. Elke fatsoenlijke USB kan dat prima leveren. De laptop van je zus en van jou konden dat al, dus geen reden om aan te nemen dat dat met een nieuwe schijf ook niet gaat lukken.
Ik ben op tweakers twee termen tegen gekomen namelijk; netvoeding en (USB-)bus powered maar kom er niet uit wat deze precies inhouden.
Dan google je dat, want dit zijn echt inkoppertjes. Hint, die S2 van je zus is USB powered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Age.
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-10-2021
Wauw bedankt voor het snelle antwoord, sneller kan haast niet..

Inderdaad het lag niet aan het kabeltje, uitgesloten.

Ik kon gister na wat zoeken op google nog niks vinden, ik snap dat t over de voeding gaat van de schijf, en dat dit dus of via de usb gaat of via een extra voeding vanuit het stopcontact. Uit jouw antwoord kan ik al op maken dat USB bus powerd gewoon via de usb is en netvoeding vanuit het stopcontact oid. bedankt 😉

Ik zal nog even verder graven in de wereld van de harde schijven, voor vragen weet ik het forum intussen wel te vinden!

Nogmaals bedankt voor het snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Die usb naar sata kabels doen het het best op een desktop moederbord op de usb aansluiting achterop de pc. Die leveren de juiste power. Ik heb er zelf ook vaak gedoe mee op laptops. Of koop een complete usb - sata behuizing, dat gaat vaak eens stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Kijk als je een USB-powered schijf gaat kopen eerst even wat de laptop voor USB heeft (USB2? al USB3?) en wat de schijf voor USB-aansluiting heeft. Een verloopkabeltje gaat niet werken als de USB-aansluiting op de laptop onvoldoende stroom levert.
Vaar staat in de specs van de schijf al of hij minimaal USB3 nodig heeft of dat hij ook werkt op USB2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:51
Age. schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:09:
nu heb ik de schijf aan een andere laptop gehangen om te kijken of die het wel deed en ja dat werkte, maar met moeite, door het usb kabeltje in een precieze houding te houden en daarna niet meer te bewegen.
Age. schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:05:
Inderdaad het lag niet aan het kabeltje, uitgesloten.
Het kan ook nog zijn dat de USB connector op de HDD case versleten of vuil is?
Misschien eens (voorzichtig) reinigen met alcohol/tandenborsteltje of zo?

Je hebt toch wel alvast een backup gemaakt van de gegevens?

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 15-04-2020 19:15 ]

Pagina: 1