Gaming CPU + mobo voor RTX 2080S

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twearof
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Ik heb op een heel gunstige prijs een RTX 2080S kunnen scoren, maar mijn huidige CPU lijkt een bottleneck te zijn (i5 8400). Ik zou graag de goedkoopste CPU willen die zowel toekomstbestendig is (denk komende 5 jaar) en het mij toestaat om het maximale te halen uit mijn GPU.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. €400 voor mobo/CPU combo indien de mobo mini-ITX is;
Max. €350 voor mobo/CPU combo indien de mobo niet mini-ITX is (dan moet ik ook een nieuwe kast halen).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, maar de enige relevante is dat ik nu een mini ITX case heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU en moederbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen i.v.m. prijs/kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Moet de komende 5 jaar mee kunnen met gamen
- Moet mij toestaan het maximale te halen uit mijn RTX 2080S
- Liefst mini-ITX moederbord i.v.m. mini-ITX case
- Indien geen ingebouwde Bluetooth support, ~€15 meerekenen voor een goeie dongle

Ga je overklokken?
Nee, niet per se. Ik moet kunnen gamen, voor de rest doe ik niks aan productivity dat echt zal profiteren van een OC.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over de goedkoopste CPU om het maximale te halen uit mijn RTX 2080S!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, maar de enige relevante is dat ik nu een mini ITX case heb.
Als we niet weten op welke resolutie en refreshrate je monitor draait, dan is het een beetje glazen bol kijken.

Gamen op 4K@60hz heeft heel andere cpu-eisen dan op 1080p@240 hz.

Ook is het wel handig om aan te geven welke games je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:24
Je huidige cpu lijkt een bottlekneck maar dat is blijkbaar nog niet bewezen. Zou zeggen, draai MSI Afterburner tijdens je gamesessie en kom terug met een screenshot van de grafieken. Dan kunnen we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twearof
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
White Feather schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:07:
[...]

Als we niet weten op welke resolutie en refreshrate je monitor draait, dan is het een beetje glazen bol kijken.

Gamen op 4K@60hz heeft heel andere cpu-eisen dan op 1080p@240 hz.

Ook is het wel handig om aan te geven welke games je speelt.
Goed punt!

Heb een 1080p @ 144hz monitor voor spelletjes zoals CSGO, en een 4K @ 60hz monitor die ik wat meer wil gebruiken op zowel 1440p als 4K voor de wat meer cinematische spelletjes zoals Shadow of the Tomb Raider.
Uszka schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:18:
Je huidige cpu lijkt een bottlekneck maar dat is blijkbaar nog niet bewezen. Zou zeggen, draai MSI Afterburner tijdens je gamesessie en kom terug met een screenshot van de grafieken. Dan kunnen we verder kijken.
Om Tomb Raider nog 1 keer aan te halen, de monitoring met Afterburner is me niet helemaal gelukt maar ik heb wel de ingame benchmark van Tomb Raider gebruikt.

https://i.imgur.com/XzzbW0G.jpg

Snelle edit: benchmark op 1440p en deze instellingen: https://i.imgur.com/kehHicR.jpg

Opvallend vind ik dat het 95% GPU bound aangeeft, maar ik merk wel echt redelijk veel rollend beeld en tearing.

Op Userbenchmark krijg ik het volgende:

https://i.imgur.com/h6LIBye.png

[ Voor 3% gewijzigd door twearof op 14-04-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:24
Probeer toch maar een Afterburner log te maken. Daar haal je veel meer uit.

Benoem ook de rest van je systeem. Mobo, ram, voeding etc.