Afvoer WC bovenburen loopt door mijn badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:46
De badkamer in mijn appartement moet nodig verbouwd worden. Nu zit ik met het probleem dat er een koof aan het plafond zit met daarin de afvoer van de WC van de bovenburen. Deze afvoer gaat vervolgens naar de gemeenschappelijke koof voor de standleidingen van het gebouw.
Ik weet niet wanneer dit op deze manier zo gemaakt is, het zou zo maar meer dan 20 jaar geleden kunnen zijn. Het gebouw is uit eind jaren 70.
Ten eerste heb ik last van contactgeluid bij het gebruik van de WC. En zoals je op foto's kunt zien zou de manier van monteren daar de oorzaak van kunnen zijn.
Ten tweede wil ik graag mijn plafond netjes afwerken en kan dat natuurlijk niet met deze koof/afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hq8r252qfOflt3CGmhPrbFaDr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09PpMFggHUH3ludZZypmvSWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_iFBkVlU6qgPj6i4FF-k_lqmHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k87ZBn3IHRyER4zM50Y0q0zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v34I4O5mKE8Gk2S9Wo04ERFTA1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHor3IE50EoQQSa68IiRzaUg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de VVE beheerder een mail gestuurd om te vragen hoe deze afvoer is vastgelegd door de VVE. Moet ik een afvoer van de bovenburen accepteren die dwars door mijn badkamer loopt?
Ze gaven als antwoord dat de afvoer bij de gemeenschappelijke delen van de VVE hoort en dat dit al aanwezig was bij de bouw van het complex. Ook moet ik elke wijziging daardoor voorleggen bij een VVE vergadering.

Ik heb mijn twijfels bij deze uitleg en weet even niet zo goed wat ik hier mee moet. Als het bij de gemeenschappelijke delen hoort zou ik misschien een expert kunnen inhuren om te bewijzen dat dit voor overlast zorgt. Zou dan de VVE dit moeten oplossen?

Als ik in het VvE Modelreglement 1992 kijk bij artikel 9.1b (GEBRUIK, BEHEER EN ONDERHOUD VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE GEDEELTEN EN DE GEMEENSCHAPPELIJKE ZAKEN) staat er:
b. de technische installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor de centrale verwarming (met inbegrip van de radiatoren en radiatorkranen in de privé gedeelten) en voor luchtbehandeling, de vuilafvoer, de leidingen voor de afvoer van hemelwater en de riolering, de leidingen voor gas en water en verder de hydrofoor, de electriciteits- en telefoonleidingen, de gemeenschappelijke antenne, de bliksembeveiliging, de liften, de alarminstallatie en de systemen voor oproep en deuropeners, alles voor zover die installaties niet uitsluitend ten dienste van één privé gedeelte strekken.
Volgens mij dient een WC afvoer dus wel voor een prive gedeelte en zou deze afvoer dus niet onder gemeenschappelijke delen vallen.
Dit zou dan weer betekenen dat ik met de bovenburen moet gaan kijken hoe ik dit ga oplossen.

Mijn probleem is dus twee ledig. Wie is verantwoordelijk voor deze afvoer en wat kan ik het beste aanpassen aan deze afvoer zodat ik er zo min mogelijk last van heb.

Het mooiste voor mij zou zijn als de hele afvoer weggehaald zou worden. Maar die kans acht ik vrij klein.
Een andere optie zou zijn om de afvoer te verleggen naar de zijkant waardoor ik nog maar een smalle koof in de badkamer heb.
Of misschien zo'n platte ovale afvoerpijp waardoor ik mijn plafond maar iets hoef te verlagen maar dan wel een mooi strak plafond heb.

Ik zou graag willen weten hoe jullie dit zouden aanpakken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Heeft elk appartement (behalve de bovenste) van dit type het zo zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
Wilke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:13:
Heeft elk appartement (behalve de bovenste) van dit type het zo zitten?
Dat weet ik nog niet, dit wilde ik al wel gaan bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:38
stil pvc erin en een koofje maken. mits je het mag wijzigen.
gebruik eventueel beugels met rubber inlage. steenwol etc,
en zorgen dat de leiding verder nergens contact maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het deel van de afvoer, wat door jouw badkamer loopt, hoort bij de gemeenschappelijke leidingen, want dat is onderdeel van het hoofdstelsel van leidingen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:18

Tens

let me drink about it

heb je een onderbuurman? Die heeft dan wrs hetzelfde 'probleem' met jouw afvoer..........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
Tens schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:19:
heb je een onderbuurman? Die heeft dan wrs hetzelfde 'probleem' met jouw afvoer..........
Nee er zit een opslag onder mij. Mijn WC zit ook op een andere plek en gaat direct de algemene koof in. Daarom lijkt het alsof dit later is gedaan om de WC te kunnen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:38
oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:21:
[...]

Nee er zit een opslag onder mij. Mijn WC zit ook op een andere plek en gaat direct de algemene koof in. Daarom lijkt het alsof dit later is gedaan om de WC te kunnen verplaatsen.
hebben je buren een inbouw toilet laten plaatsen ?
want ja dan kan het allemaal wel even anders uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:21:
[...]

ik zie maar één gat in het plafond, en waar de leiding heen gaat. Het lijkt me qua afwerking volledig aansluitend met de rest.

anyways, als het al een latere aanpassing is, is het al verjaard, en jij heb je appartement 'as is' gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 14-04-2020 19:26 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Tens schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:25:
anyways, als het al een latere aanpassing is, is het al verjaard, en jij heb je appartement 'as is' gekocht.
Dat weet je niet, en is bovendien erg onwaarschijnlijk (dat het verjaard zou zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 14-04-2020 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk dat je er weinig aan kan doen...

zelfs nog wel gezien dat vertikale pijp gewoon door het toilet liep, en je eigen pot met een T of Y stuk aangesloten was op die pijp..

en wat is er mis met het "contact" geluid verminderen en een compleet verlaagd plafond er in te lepelen?

[ Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 14-04-2020 19:33 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Kun je hem niet vertikaal naar de kelder laten gaan en het daar oplossen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
SMSfreakie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:32:
denk dat je er weinig aan kan doen...

zelfs nog wel gezien dat vertikale pijp gewoon door het toilet liep, en je eigen pot met een T of Y stuk aangesloten was op die pijp..

en wat is er mis met het "contact" geluid verminderen en een compleet verlaagd plafond er in te lepelen?
Dit is inderdaad de oplossing die sowieso zou kunnen. Maar ik vind het zonde om 20 cm hoogte in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
BCC schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:34:
Kun je hem niet vertikaal naar de kelder laten gaan en het daar oplossen?
Nee want dan loopt de afvoer verticaal (in een koof) door mijn badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:38:
[...]

Dit is inderdaad de oplossing die sowieso zou kunnen. Maar ik vind het zonde om 20 cm hoogte in te leveren.
hmm 20cm is wel wat ruim.. misschien is er nog iets van opberg ruimte in te maken oid

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:11
Als ik dit zo zie verwacht ik dat je bovenburen een staand closet hebben in plaats van een wandcloset.

Is het een huurappartement of een koopappartement? Bij een huurappartement wordt eens in de zoveel tijd de badkamer gerenoveerd. Je zou in dat geval eens kunnen informeren wanneer die op de planning staat.

Maar dit pas je niet aan zonder dat je bovenburen een probleem hebben en op slopershoogte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:40
oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:38:
[...]

Geberit geeft een sprongbocht in het assortiment. Zou dit je kunnen helpen de hoogte te beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:40:
[...]
Nee want dan loopt de afvoer verticaal (in een koof) door mijn badkamer.
Tja, je zit in een flat en afvoer gaat op zwaartekracht, dus een buis van je buren ga je houden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Als voormalig VVE voorzitter kan ik je vertellen tussen de jaren 60/70 gebouwen vind je dit soort constructies heeeel veel. Die afvoer leiding hoort inderdaad bij het gemeenschappelijke deel. Je zou dat ook moeten terug kunnen vinden in de splitsingsakte/model reglement kunnen terug vinden.

Je zult helaas moeten accepteren dat die afvoer er nagenoeg altijd zal blijven zitten. Wel kun je contact zoveel mogelijk proberen te beperken, zodat je het zo min mogelijk hoort.

En inderdaad wil je de leiding zelf wijzigen, dan zul je dat voor moeten leggen tijdens een VVE vergadering. En als je slim bent stem je dit voor de vergadering al af met de voorzitter en natuurlijk je boven buren.

Bedenk je ook, als die leiding lekt dan is het probleem ook voor de VVE, als bestuur zou ik het dus zeker willen weten als iemand gaat rommelen aan iets waar ik uiteindelijk een verantwoordelijkheid voor heb.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Illusion

(the art of)

Het lijkt mij niet origineel, omdat de leiding vrij laag ligt, en pvc nog niet zo heel standaard was in de jaren 70.

Maar wat wil je eraan doen? Toen je er ging wonen was het al zo. Mogelijk was het ook al zo toen je bovenburen er gingen wonen. Wil je nu tegen hun zeggen: “ga je badkamer maar verbouwen en je plee verplaatsen, want ik vind die buis lelijk”?

Wat je ook doet... maak nóóóit je bóvenburen boos. Daar kan je zo ontzettend veel spijt van krijgen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
significant schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:43:
[...]

Geberit geeft een sprongbocht in het assortiment. Zou dit je kunnen helpen de hoogte te beperken?
Ik heb die sprongbocht inderdaad gezien maar vraag me af of deze ook langer te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
Illusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:52:
Het lijkt mij niet origineel, omdat de leiding vrij laag ligt, en pvc nog niet zo heel standaard was in de jaren 70.

Maar wat wil je eraan doen? Toen je er ging wonen was het al zo. Mogelijk was het ook al zo toen je bovenburen er gingen wonen. Wil je nu tegen hun zeggen: “ga je badkamer maar verbouwen en je plee verplaatsen, want ik vind die buis lelijk”?

Wat je ook doet... maak nóóóit je bóvenburen boos. Daar kan je zo ontzettend veel spijt van krijgen.
In mijn OP gaf ik al aan dat ik de kans op die oplossing vrij klein acht. En iemand boos maken zat sowieso al niet bij de mogelijke oplossingen.
Ik ben vooral op zoek naar mogelijkheden die ik zelf nog niet heb bedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

oxfordpelican schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:46:
...
Ik ben vooral op zoek naar mogelijkheden die ik zelf nog niet heb bedacht.
Wijsheid van mijn grootvader: als je het niet kan camoufleren, dan moet je het accentueren.

Strakke koof langs alle wanden timmeren, ledstrip erin en doen alsof het er alleen ‘voor de mooi’ inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik denk dat je nog blij mag zijn. Bij mij ziet het er een stuk minder mooi uit. Ik hoor het heel hard als er doorgespoeld wordt omdat er geen isolatie oid omheen zit.
Om maar te zwijgen van de wekelijkse verstoppingen door de pampers die doorgespoeld worden...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNRERODuIgKjLw84xpk-MPjG3zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP9OPlJ1K7z5r6T7xRsXzl8D.jpg?f=fotoalbum_large

*ps dit is mijn toilet, recht onder de buis staat mijn buis, waarschijnlijk met exact hetzelfde probleem naar beneden toe. De buis naar rechts loopt naar de douche (van de bovenbuurman), de buis naar "voor" loopt naar de wastafel in toilet (vandaar smallere buis).

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 15-04-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
99ruud99 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:31:
Ik denk dat je nog blij mag zijn. Bij mij ziet het er een stuk minder mooi uit. Ik hoor het heel hard als er doorgespoeld wordt omdat er geen isolatie oid omheen zit.
Om maar te zwijgen van de wekelijkse verstoppingen door de pampers die doorgespoeld worden...[Afbeelding]

*ps dit is mijn toilet, recht onder de buis staat mijn buis, waarschijnlijk met exact hetzelfde probleem naar beneden toe. De buis naar rechts loopt naar de douche (van de bovenbuurman), de buis naar "voor" loopt naar de wastafel in toilet (vandaar smallere buis).
WC: een van de weinig ruimten waar een laag plafond niet superirritant is. Ik zou zeggen; helemaal voldouwen met wol en dan gips er voor. Of eerst die buis helemaal onderpurren.

Welke buis naar wastafel in toilet? Die waterleiding op de muur achterin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
@99ruud99 Lekker weinig afschot ook in die buis vanuit de douche.. Ben geen expert, maar volgens mij is dat ook vragen om problemen (als in: vuilophoping en verstoppingen).. Als je er iets omheen maakt wellicht goed checken of jij verantwoordelijk bent voor dat er iemand bij moet kunnen vanuit deze kant. Beetje zonde als je alles netjes dichtgestuckt hebt en en staat iemand voor de deur die de boel open wil maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@kabeltje die witte huis. De groene op achtergrond is aanvoer voor eigen toilet.
@Valorian dat is de reden dat het nog zo is. Er gebeurd te vaak dat ze erbij moeten ( hoor ik van buren ik woon er pas jaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een dergelijke pijp door de wc/badkamer is heel normaal in flats uit de jaren 60/70, zeker als het (ex-)huur is. Vanaf het punt waar die buis de vloer in gaat bij het appartement boven je, is hij van de VVE en mag je er absoluut niet zomaar zelf iets aan doen.
Illusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:52:

Eind jaren 70 was PVC al lang en breed de norm in de bouw. De kans dat dit niet origineel is, is juist heel klein. Het is alleen heel knullig gedaan, want zo te zien rust de buis op de vloer van het koofje, en is daarmee effectief een mooie klankkast gecreëerd.

@oxfordpelican Die koof is 99% zeker eigen verantwoordelijkheid, daarmee kan en mag je alles doen wat je wilt (als het om een koopappartement gaat tenminste) met die buis mag je niks zonder instemming van het bestuur/verhuurder.
Accepteer dat die koof daar zit (het hadden ook open buizen kunnen zijn) en focus je op het isoleren van het contact tussen buis en vloer van de koof.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Komt me wel bekend voor. Toen ik nog in een eind jaren 60 appartement woonde, hadden alle appartementen zo'n soort constructie in het toilet. Ik heb toen om het netjes af te werken gewoon het plafond in het toilet verlaagd en daar spotjes in gemaakt. Maar dan moet dat qua hoogte wel kunnen natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar van het appartement akkoord is gegaan met een aanpassing die deze situatie tot gevolg had. Zou zomaar kunnen dat het eerst huurappartementen waren en dat dit in de jaren 90 zo is gedaan bij een renovatie, of dat het inderdaad gewoon vanuit de bouw zo is opgeleverd.

Ik denk dat het bij TS een groter probleem is, omdat de indeling van zijn appartement afwijkt en hij dit "gedrocht" dus in de badkamer heeft i.p.v. in het toilet. Maar daar kunnen de bovenburen natuurlijk niets aan doen. En toestemming vanuit de VvE..... vergeet het maar. Ze zouden wel gek zijn als ze dat deden, want ze zouden daarna verantwoordelijk zijn voor jouw creatie. En vaak is het bestuur ook heel erg bang voor "precedenten". Als ze nu de TS toestemming geven om het aan te passen, kunnen ze het een ander niet meer weigeren. Gelijke monniken, gelijke kappen. Je kunt proberen om een groot deel van de VvE "mee" te krijgen, maar dat is lastig voor iets waar ze:
1. zelf geen last van hebben
2. over verteld gaat worden dat het risico's oplevert voor de VvE

Ik heb maar een kleine 5 jaar in dat eind jaren 60 appartement gewoond. In die tijd heb ik geprobeerd om via de VvE toestemming te krijgen voor het realiseren van een rookgasafvoer naar buiten, omdat ik de open bad- en keukengeiser gevaarlijk vond. Die dingen waren toen (zal zo rond 2007 zijn geweest denk ik) al lang verboden voor nieuwe installaties en vanuit o.a. de brandweer werd aangegeven dat het beter was om het apparaat te vervangen door een gesloten model met aan- en afvoer van en naar buiten. Vergeet het maar.... "Straks wil iedereen een veiligere geiser en gaat iedereen een afvoer realiseren. Dat moet je als VvE niet willen." was de reactie vanuit het bestuur en 80 procent van de bewoners gaat daar gewoon in mee, want het interesseert ze niet. Die horen dus alleen het stukje"moet je als VvE niet willen" en haken af.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-04-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 15:01
Lijkt me ook origineel, er zit geen spuitwerk tegen het plafond in de koof. Lijkt me sterk dat er iemand met een kaal beton plafond heeft gewoond of dat ze het spuitwerk heel netjes verwijderd hebben.

Als 3e optie zou het niet nog weer anders kunnen liggen: dat het idd niet bij de gemeenschappelijke delen hoort maar dat de verantwoordelijkheid voor je bovenburen is en dat jij dit moet dulden. Beetje zoals dat bij veel rijtjeshuizen is, dat de buren zonder uitbouw de buitenmuur van de uitbouw op hun grond moeten dulden. Ook daarover zou je koopcontract of splitsingsakte uitsluitsel kunnen geven.

Lijkt me hoe dan ook dat je dit in overleg moet oplossen met de bovenburen en VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 15:50
Paul Hewson schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:43:
Bij een huurappartement wordt eens in de zoveel tijd de badkamer gerenoveerd. Je zou in dat geval eens kunnen informeren wanneer die op de planning staat.
Succes. Mijn ervaring is dat je daar decennia op kunt wachten als het om een woningbouwvereniging gaat.

Het appartement waar ik met mijn vriendin woonde voor we een huis kochten, was er zo een. Zij woonde er al tien jaar, volgens de papieren was de laatste renovatie eind jaren '80. Dat was te zien, want het viel zo goed als uit elkaar, naast dat het duidelijk niets heeft mogen kosten. Op de vraag wanneer er onderhoud of een renovatie gepland stond, werd gereageerd met 'Dat hebben wij de komende vijf jaar niet op de planning staan'. Surprise, surprise, dat is ondertussen alweer 8 jaar geleden en het is, in ieder geval volgens onze oude buren, nog steeds niet gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
jmzeeman schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:27:
Lijkt me ook origineel, er zit geen spuitwerk tegen het plafond in de koof. Lijkt me sterk dat er iemand met een kaal beton plafond heeft gewoond of dat ze het spuitwerk heel netjes verwijderd hebben.

Als 3e optie zou het niet nog weer anders kunnen liggen: dat het idd niet bij de gemeenschappelijke delen hoort maar dat de verantwoordelijkheid voor je bovenburen is en dat jij dit moet dulden. Beetje zoals dat bij veel rijtjeshuizen is, dat de buren zonder uitbouw de buitenmuur van de uitbouw op hun grond moeten dulden. Ook daarover zou je koopcontract of splitsingsakte uitsluitsel kunnen geven.

Lijkt me hoe dan ook dat je dit in overleg moet oplossen met de bovenburen en VVE.
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft dat plafond, zou gek zijn als dit ooit zo opgeleverd zou zijn.

Het lijkt er op dat dit dan vrij normaal is voor die tijd van bouwen.
Het zijn waarschijnlijk sociale huurwoningen geweest. Inmiddels is het een koop appartement.

Aangezien ik een behoorlijk grote VVE heb en besluitvorming lastig en langzaam is denk ik dat mijn plan gaat zijn om de pijp te gaan isoleren met speciaal lood materiaal, ben de naam even kwijt. En vervolgens een fatsoenlijke koof erom heen te bouwen die de pijp niet raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Idd bitumenmatten om de buis heen plakken (dempt de trillingen), te koop bij oa. een automaterialen toko (om o.a. de binnenkant van deuren te ontdreunen).
Dan de rest van de koof opvullen met steenwol.

Ik zou wel iets realiseren mochten ze er ooit nog bij moeten igv een verstopping.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Anoniem: 39993 Als oud voorzitter van een VvE zou ik dit alleen toestaan als de werkzaamheden door een aannemer worden uitgevoerd (ivm aansprakelijkheid), waarschijnlijk tegen gedeelde kosten tussen VvE en bewoner. Zelf knutselen zou niet toegestaan worden (als bij de bovenburen de wc overloopt, zit je als VvE direct met de problemen namelijk, ongeacht of het geknutsel de oorzaak is).

Dat verhaal over rookgasdoorvoeren vind ik wel bijzonder. Als VvE heb je de verantwoordelijkheid te zorgen dat het gebouw voldoet aan de veiligheidsnormen. Een dergelijke aanpassing is daar gewoon onderdeel van. Als bewoner kan je een VvE daar zelfs voor aansprakelijk stellen.

@oxfordpelican Ik neem aan dat je VvE een technische commissie heeft. Overleg eens met hen. Zij hebben mandaat om kleine, simpele klussen zonder overleg uit te mogen voeren. Leg het probleem voor (contact geluid, hinder).

Ik heb trouwens, bij nader inzien, wel het vermoeden dat de buis verlegd is. Op je eerste foto is in de hoek een dichtgestopt rond gat te zien op de plek waar in het koofje de buis door de muur gaat. Het lijkt er daarom sterk op dat de pijp op een hoger punt nu door de muur gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:12
Lijkt inderdaad wel origineel omdat er zoals al eerder gezegd is geen spuitwerk op het plafond zit.
Ik heb zelf ook in een appartement gewoond met een vergelijkbare constructie.

Wel is de bocht volgens mij niet helemaal goed gemonteerd. Er zou eigenlijk een mof aan de buis moeten zitten ivm de stromingsrichting. Misschien jaren-70-bouwsnelheid-probleem?

Koen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

deepbass909 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:11:
@Anoniem: 39993 Als oud voorzitter van een VvE zou ik dit alleen toestaan als de werkzaamheden door een aannemer worden uitgevoerd (ivm aansprakelijkheid), waarschijnlijk tegen gedeelde kosten tussen VvE en bewoner. Zelf knutselen zou niet toegestaan worden (als bij de bovenburen de wc overloopt, zit je als VvE direct met de problemen namelijk, ongeacht of het geknutsel de oorzaak is).

Dat verhaal over rookgasdoorvoeren vind ik wel bijzonder. Als VvE heb je de verantwoordelijkheid te zorgen dat het gebouw voldoet aan de veiligheidsnormen. Een dergelijke aanpassing is daar gewoon onderdeel van. Als bewoner kan je een VvE daar zelfs voor aansprakelijk stellen.
De VvE waar ik toen lid van was, was wel vrij groot. 140 leden geloof ik. Dan wordt het allemaal erg onpersoonlijk en bureaucratisch. Van "kosten delen" zou bijvoorbeeld zeker geen sprake zijn voor een aanpassing voor een individueel lid. Aanpassingen moesten altijd in collectief, als ze voor rekening van de VvE waren. Verder werd eigenlijk altijd gewoon de weg van de minste weerstand gekozen: afwijzen en aangeven dat het in de volgende ALV ingebracht kon worden. Maarja, dan strandde het eigenlijk altijd op "risico voor de VvE en mij boeit het niet, dus nee".

De weg van de minste weerstand was overigens wel een beetje de standaard, moet ik zeggen. In de discussie over onveilige geisers bedacht men gewoon een uitvlucht toen de discussie begon te verharden "dan is een elektrische boiler een alternatief".

Ach, het was voor mij de eerste stap op de woningmarkt en ik heb er veel van geleerd. 1 van de belangrijkste lessen: nooit meer een VvE.
@oxfordpelican Ik neem aan dat je VvE een technische commissie heeft. Overleg eens met hen. Zij hebben mandaat om kleine, simpele klussen zonder overleg uit te mogen voeren. Leg het probleem voor (contact geluid, hinder).

Ik heb trouwens, bij nader inzien, wel het vermoeden dat de buis verlegd is. Op je eerste foto is in de hoek een dichtgestopt rond gat te zien op de plek waar in het koofje de buis door de muur gaat. Het lijkt er daarom sterk op dat de pijp op een hoger punt nu door de muur gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:49:
De VvE waar ik toen lid van was, was wel vrij groot. 140 leden geloof ik. Dan wordt het allemaal erg onpersoonlijk en bureaucratisch. Van "kosten delen" zou bijvoorbeeld zeker geen sprake zijn voor een aanpassing voor een individueel lid. Aanpassingen moesten altijd in collectief, als ze voor rekening van de VvE waren. Verder werd eigenlijk altijd gewoon de weg van de minste weerstand gekozen: afwijzen en aangeven dat het in de volgende ALV ingebracht kon worden. Maarja, dan strandde het eigenlijk altijd op "risico voor de VvE en mij boeit het niet, dus nee".
Dat is hier natuurlijk ook zonder VvE toestemming te tackelen... Met breken toevallig de buis raken... :X

EDIT: Als die buis er vanaf de jaren 70 in zit, kan ie best broos zijn. Ik heb gemerkt hoe snel ik het (gele) PVC in mijn jaren 60 woning stuk had. Was ook broos, koppelingen waren los gekomen, etc. Dat dat niet gelekt heeft, mag een wonder heten.

[ Voor 13% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-04-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:30:
[...]
Dat is hier natuurlijk ook zonder VvE toestemming te tackelen... Met breken toevallig de buis raken... :X

EDIT: Als die buis er vanaf de jaren 70 in zit, kan ie best broos zijn. Ik heb gemerkt hoe snel ik het (gele) PVC in mijn jaren 60 woning stuk had. Was ook broos, koppelingen waren los gekomen, etc. Dat dat niet gelekt heeft, mag een wonder heten.
Ja, en dan? Dan moet je dus naar de VvE, omdat jij niet mag klussen aan deze afvoer. Als jij mijn onderbuurman was en bij mij voor de deur staat met het verhaal dat je de afvoer van mijn WC gesloopt hebt, dan weet de VvE het 5 minuten later. Dan moet er met spoed een loodgieter komen om mijn afvoer te herstellen. In dat geval wil ik dat gewoon netjes via de normale wegen gerepareerd hebben. En dan komt er iemand, door de VvE aangestuurd, netjes de situatie herstellen. Daar schiet je toch niets (of in ieder geval weinig) mee op? De bovenburen zullen toch de WC moeten kunnen doorspoelen, dus de buis weglaten is ook voor de TS niet zo'n beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:52:
[...]

Ja, en dan? Dan moet je dus naar de VvE, omdat jij niet mag klussen aan deze afvoer. Als jij mijn onderbuurman was en bij mij voor de deur staat met het verhaal dat je de afvoer van mijn WC gesloopt hebt, dan weet de VvE het 5 minuten later. Dan moet er met spoed een loodgieter komen om mijn afvoer te herstellen. In dat geval wil ik dat gewoon netjes via de normale wegen gerepareerd hebben. En dan komt er iemand, door de VvE aangestuurd, netjes de situatie herstellen. Daar schiet je toch niets (of in ieder geval weinig) mee op? De bovenburen zullen toch de WC moeten kunnen doorspoelen, dus de buis weglaten is ook voor de TS niet zo'n beste optie.
Je snapt hem duidelijk niet. TS wil een kleine verandering in de leiding hebben. Door "per ongeluk" de leiding om zeep te helpen, moet eraan gewerkt worden. Immers kan de VvE dan niet meer voor de veilige oplossing gaan door nee te zeggen, want risico voor VvE. Er MOET immers wat gebeuren, want anders kan de buurman niet naar het toilet. Aangezien niemand exact weet hoe die leiding zat, behalve TS, is hierin natuurlijk wel iets te finetunen. Een goede loodgieter zal dat ook doen.

TS kan dat geloofwaardig maken, zijn toilet zit ergens anders, dus hoe moest hij nou weten dat er in zijn badkamer een toiletleiding van de buren loopt, weggewerkt in een koof? Hij ging immers met een moker de koof te lijf. Als TS slim is, belt ie zelf de loodgieter. Dan is die onderweg. Wellicht zelfs al op voorhand "want we gingen inventariseren hoe de nieuwe badkamer ingericht moest worden en daarvoor moest ik nog wat wegbreken, dus dat wilde ik nog even snel doen."

Je zegt nu wel stoer dat je het officieel via de VvE geregeld wilt hebben, maar als TS daadwerkelijk voor jouw deur staat met het verhaal dat hij per ongeluk een leiding heeft geraakt van je toilet, de loodgieter onderweg is en de VvE ingelicht is, ben jij alleen maar blij dat hij het zo snel laat oplossen, in plaats van dat je een week niet kan poepen thuis. Enige waar TS voor moet zorgen is dat TS een "echte" loodgieter o.i.d. belt en geen beun de haas.

Het mag niet, maar de voordelen zijn er genoeg: VvE schept geen precedent en hoeft niet te beslissen. TS is van zijn contactgeluid af. De afvoer is vernieuwd, dus hoeft niet meer eruit gehaald te worden als de badkamer erin zit. Niet het toonbeeld van chique werken, maar ongebruikelijk is het ook niet. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

[...]
p
LOL, en de bovenburen gebruiken de wc toevallig als je er mee bezig bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:18:
[...]
Je snapt hem duidelijk niet. TS wil een kleine verandering in de leiding hebben. Door "per ongeluk" de leiding om zeep te helpen, moet eraan gewerkt worden. Immers kan de VvE dan niet meer voor de veilige oplossing gaan door nee te zeggen, want risico voor VvE. Er MOET immers wat gebeuren, want anders kan de buurman niet naar het toilet. Aangezien niemand exact weet hoe die leiding zat, behalve TS, is hierin natuurlijk wel iets te finetunen. Een goede loodgieter zal dat ook doen.

TS kan dat geloofwaardig maken, zijn toilet zit ergens anders, dus hoe moest hij nou weten dat er in zijn badkamer een toiletleiding van de buren loopt, weggewerkt in een koof? Hij ging immers met een moker de koof te lijf. Als TS slim is, belt ie zelf de loodgieter. Dan is die onderweg. Wellicht zelfs al op voorhand "want we gingen inventariseren hoe de nieuwe badkamer ingericht moest worden en daarvoor moest ik nog wat wegbreken, dus dat wilde ik nog even snel doen."

Je zegt nu wel stoer dat je het officieel via de VvE geregeld wilt hebben, maar als TS daadwerkelijk voor jouw deur staat met het verhaal dat hij per ongeluk een leiding heeft geraakt van je toilet, de loodgieter onderweg is en de VvE ingelicht is, ben jij alleen maar blij dat hij het zo snel laat oplossen, in plaats van dat je een week niet kan poepen thuis. Enige waar TS voor moet zorgen is dat TS een "echte" loodgieter o.i.d. belt en geen beun de haas.

Het mag niet, maar de voordelen zijn er genoeg: VvE schept geen precedent en hoeft niet te beslissen. TS is van zijn contactgeluid af. De afvoer is vernieuwd, dus hoeft niet meer eruit gehaald te worden als de badkamer erin zit. Niet het toonbeeld van chique werken, maar ongebruikelijk is het ook niet. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. ;)
Ik denk dat je er gewoon niet zoveel mee opschiet. Het begin- en eindpunt van de buis staan vast, net als de diameter. Om de buis te verleggen, zal er dus een bocht gemaakt moeten worden. Die wil je zo weinig mogelijk in een afvoer. Dat zal de loodgieter je ook zeggen (die van mij was er vrij duidelijk in).

TS heeft het over 2 dingen die hij zou willen:
- verminderen van het geluid
- verminderen van de omvang (liefs de hele afvoer weg, maar hij snapt zelf dus ook dat dat 'm niet gaat worden)

Dat eerste is op zich wel te doen, maar je zult het blijven horen. De koof zoals hij nu is maakt het gekletter waarschijnlijk alleen maar erger als klankkast. Dat tweede is gewoon een probleem, want dan ga je dus echt veranderingen aanbrengen in de afvoer. En dat moet je gewoon niet willen. Want als er later gedoe van komt, dan ben jij het haasje. Ik ken overigens wel platte "sprongbochten" voor toiletafvoeren, maar die zijn eigenlijk hier niet voor bedoeld. Lijkt me ook niet nuttig, aangezien dit meer dan pak 'm beet 40 cm is en die sprongbochten zijn meestal maar een cm of 35 maximaal en zijn bedoeld om een inbouw-toilet aan te kunnen sluiten op een bestaande afvoer zonder dat je de vloer bij het toilet 20 cm hoeft te verhogen om de afvoer kwijt te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-04-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een kakbuis van de buren door je huis, wat een zinloze constructie :X

Ik heb ook gewoon een 'ouderwets' staand toilet, en de buis komt uit de achterkant van de toiletpot. En dan de koof in naar beneden.
Dus ik zou niet weten waarom die buis niet bij de bovenbuurman zélf de koof in kan?
Misschien handig om de bouwtekeningen eens op te vragen, want dit is gewoon bizar. Nu hoor je elke keer de drollen van je buren door die pijp kletsen :r

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
ik denk dat dit niet na een verbouwing is ontstaan.
Als je de foto van @oxfordpelican bekijkt zie je dat het plafond en de muren achter de koof kaal zijn.
Is dit later toegevoegd dan zou je verf verwachten.

Bij mijn broer loopt de standleiding van de badkamer en wc ook door zijn voorraadkast in de keuken heen.
Daar zit zijn eigen wc en badkamer op maar ook die van de bovenburen op de 2 woonlagen boven hem.
Hoort een beetje bij het in een appartement wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

[...]
Toevallig zit ik in de technische commisie van een grote VVE en kom ik genoeg soortgelijke gevallen tegen.

Als een bewoner zo'n geintje uithaalt, dan zijn er bij mij 2 mogelijkheden:
1)Hij meldt niks, en legt zelf die buis om. Er komt in de toekomst geheid een keer een probleem, en als dat dan op dat moment door de bewoner gemeld wordt, dan komt een door de VVE aangewezen loodgieter het oplossen op een door de VVE gewenste manier (de bewoner heeft 0 inspraak, want collectieve voorziening, en volgens de statuten moet je die dulden). Alle kosten verhalen we op de bewoner want dit is geen normaal onderhoud. Als die bewoner een andere is dan degene die de wijziging heeft aangebracht, raad ik hem aan om dat op zijn voorganger te verhalen als verborgen gebrek.

2)Hij meld het direct en hoopt dat we het op een voor hem gunstige wijze oplossen. In dat geval: zie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nyarlathotep schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:08:
Een kakbuis van de buren door je huis, wat een zinloze constructie :X

Ik heb ook gewoon een 'ouderwets' staand toilet, en de buis komt uit de achterkant van de toiletpot. En dan de koof in naar beneden.
Dus ik zou niet weten waarom die buis niet bij de bovenbuurman zélf de koof in kan?
Misschien handig om de bouwtekeningen eens op te vragen, want dit is gewoon bizar. Nu hoor je elke keer de drollen van je buren door die pijp kletsen :r
In die bouwperiode heel normaal. Jaren 60/70. Bouwen moest vooral heel snel en goedkoop en mensen waren vooral al heel blij dat ze de luxe van een toilet hadden. Als het je "eigen huis" (dus geen appartementsrecht) was geweest, had je ook gewoon kunnen doen en laten wat je zou willen. Maar in deze situatie zit je dus met een VvE en mag je helemaal niets met dit soort leidingen.

Het kán allemaal anders, maar het mág gewoon niet. Of je dat risico gaat nemen, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar een VvE heeft wel wat dwangmiddelen om eventuele schade op je te verhalen, dus pas een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:18:
[...]

Ik hoop dan wel dat het idee is dat TS het zelf betaald. Dan kan je wegkomen met deze creativiteit, en een beetje het risico hebben dat zijn bovenbuurman nog lekker zit te schijten. Maar als bestuurslid in een kleine VvE waar ik echt niet onnodig moeilijk doe, zou ik dus in zo'n situatie echt niet de VvE laten meebetalen.

Tegelijkertijd als een bewoner voor eigen kosten met een normale loodgieter het wil regelen, zou ik absoluut niet dwarsliggen. Als het voor VvE kosten moet gaan, tja, dan ligt het aan de exacte situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:24:
[...]

Ik hoop dan wel dat het idee is dat TS het zelf betaald. Dan kan je wegkomen met deze creativiteit, en een beetje het risico hebben dat zijn bovenbuurman nog lekker zit te schijten. Maar als bestuurslid in een kleine VvE waar ik echt niet onnodig moeilijk doe, zou ik dus in zo'n situatie echt niet de VvE laten meebetalen.

Tegelijkertijd als een bewoner voor eigen kosten met een normale loodgieter het wil regelen, zou ik absoluut niet dwarsliggen. Als het voor VvE kosten moet gaan, tja, dan ligt het aan de exacte situatie.
Ik denk dat je het ook niet moet zien als "dwarsliggen". Als bestuurder van een VvE behartig je de belangen van het collectief, niet van het individu. Als bestuurder maak je de regels ook niet, je voert ze uit. De regels worden uiteindelijk door "het collectief" bepaald. Als mensen op eigen houtje allemaal zaken gaan aanpassen, die onder de verantwoordelijkheid van het collectief vallen, dan loopt het collectief dus risico's en zal het collectief ook voor de consequenties moeten opdraaien als het misgaat.

Of TS iets mag doen met deze afvoer, wat precies, uitgevoerd door wie... moet dan dus ook bepaald worden door dat collectief. Dit is ook iets waar een technische commissie eigenlijk zijn vingers niet aan moet gaan branden. Dit is niet een "klein onderhoudsklusje" waarvoor ze van de ALV een mandaat hebben. En dat kan in veel VvE's best een uitdaging zijn, denk ik.
Pagina: 1